روش های رفع مشکلات رشدی قبل از بلوغ

گاهی اوقات شما شاهد کودکان خواهیم بود که از نظر رشدی از همسالان خود کندتر هستند و از نیروی جسمانی ضعیف تری برخوردارند. برای درمان مشکلات رشدی آنان می توانید از راه های خانگی و گیاهی استفاده کنید. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 19 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
روش های رفع مشکلات رشدی قبل از بلوغ
گنجاندن خشکبار در مواد غذایی روزانه به خاطر داشتن اسید آمینه های مغذی برای کودکان عالی می باشد.
 

مقدمه

به طور کلی مشکلات رشد کودکان یعنی ناتوانی جسمی برای رشد طبیعی بدن.  والدین زمانی که رشد کودکان خود را می بینند، بیشتر از هر کس دیگری متوجه تفاوت ها و هم خوانی های رشد آنان با همسالان شان می‌شود که برای درمان آنها بهترین وقت قبل از بلوغ است چرا که بعد از بلوغ رشد بدن بسیار کند شده و اصلاح آن کار بسیار سختی می شود. رشد نکردن قد بدن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله وراثت، کوتاه بودن پدر یا مادر، بیماری های هورمونی، بلوغ زودرس، نارس به دنیا آمدند و اختلال رشد در رحم مادر و... . 
 

اشکالات رشد کودکان

پیش می آید که بعضی از کودکان رشد آنها بیشتر یا کمتر از دیگر همسالان شان است. اما باید بدانید که محدوده رشد قد و وزن گیری و سرعت یا کندی طبیعی در هر سن و در هر جنسی در هر کودکی متفاوت از همدیگر است و خیلی از عوامل محیطی دیگر هستند که در رشد کودکان ما تاثیر می گذارند. پس کودکان خود را هرگز نباید با با کودکانی که از شرایط دیگری برخوردار هستند مقایسه کنید و بگویید که رشد کودک تان ضعیف یا بیشتر است. 

گاهی وقت ها کودکان رشد جهشی دارند. برای مثال دو خواهر را در نظر بگیرید که یکی از آنها به طور طبیعی و یکنواخت از شش سالگی تا زمان بلوغ رشد قد دارد و از قد طبیعی برخوردار است. اما خواهر بزرگتر آن رشد قدش کند تر است و در یک سن ثابت ماند و در سن بلوغ به طور جهشی قد می کشد و باهم هم قد می شوند. در این صورت نمی توانید بگویید که خواهر بزرگتر نقص در رشد دارد بلکه نوع رشد آن متفاوت از خواهر کوچکترش است. 

مواقعی که کودک شما رشد قدی آن متوقف شده و و کودک همراه با بی اشتهایی چاق می شود، نشانه اختلال در هورمون ها یا کم کاری غده تیروئید است که در اینصورت باید حتماً به پزشک معالج رجوع کرد. 

گاهی اوقات از عوامل محیطی، استرس ها، اضطراب و مشکلات پیش آمده باعث می شوند که کودک از نظر روحی به هم بریزد و همین به هم ریختگی روحی باعث کند شدن رشد آن می شود.  در این صورت سعی در آرام کردن و آرامش روحی کودک را داشته باشید، قبل از اینکه دست به درمان‌های رشدی بزنید.
 

راهکارهای درمانی

* در رژیم غذای کودک تان حتماً از میوه جات و سبزیجات طبیعی بدون سم و کود قرار دهید. چرا که این مواد به خاطر فیبر بالایی که به هم راه دارند باعث می‌شوند تا از یبوست کودک جلوگیری شود؛ زمانی که کودک شما یبوست نداشته باشد و شکم آن حداقل روزی دو بار کار کند. باعث می شود که با اشتهای بیشتری غذا بخورد و آن غذا بیشتر جذب بدن می شود. 

* عدم استفاده از مواد غذایی آماده و یا کنسرو شده در غذای کودک تان. چرا که این مواد به خاطر داشتن نمک، قند در مقادیر زیاد و مواد نگهدارنده یا اسانس های مصنوعی باعث می شود که رشد قد کودک تان کند تر پیش رود. 

* گنجاندن خشکبار در مواد غذایی روزانه به خاطر داشتن اسید آمینه های مغذی برای کودکان عالی می باشد. کودکان تان را از نظر جسمی، روحی، روانی ،علمی و رفتاری بسیار برتر می‌کند.

* امام رضا علیه السلام درباره تغذیه کودکان توصیه های زیادی کردند از جمله آن که فرمودند : انجیر، دهان و استخوان را محکم می‌کند [1] 

* از نوزادی ملاج کودک تان را با روغن‌های گرم همانند سیاه دانه ماساژ دهید چرا که باعث تقویت هوش و حافظه و تقویت استخوان جمجمه و موی سر می شود. [2] 

* حجامت های مخصوص به هر سنی را از کودکی انجام دهید و سعی کنید تمام سطح بدن کودک را با روغن ماساژ داده و بادکش نمایید. این کار باعث می‌شود تا بنیه کودک تقویت شود و سیستم ایمنی نیز بهتر کار کند. 

* نوشیدن آب چشمه به عنوان آب آشامیدنی و مصرفی روزانه برای کودکان بسیار مفید می باشد، چرا که غنی شده با انواع املاح معدنی مفید می باشد که مورد نیاز بدن کودکان است. و شربت عسل با لیمو ترش تازه با کمی خاکشیر در صبح ها برای غذای بسیار عالی عمل می کند. چرا که  مواد مغذی را به بدن کودک تان می رساند. 

* لبنیات تازه و خرما، شیر، تخم مرغ، گوشت تازه بره و ماهی برای سن رشد کودک تان بسیار مفید می باشد و استخوان بندی کودک را بسیار محکم می سازد. ترکیب شیره میوه ها همچون انجیر، خرما و توت با کره محلی به عنوان صبحانه برای رشد و تقویت کودک می تواند بسیار عالی عمل کند. 

* امام موسی کاظم (علیه السلام) درباره تغذیه مفید برای تقویت کودک فرمودند: هر کس تخم مرغ و پیاز و روغن زیتون بخورد، استخوان فرزندش درشت خواهد شد. [3 ] 

پی نوشت :
[1] احمد بن محمد بن خالد برقی، المحاسن، جلد 2، صفحه 554 - مکارم الاخلاق- صفحه 198. یشّد الفم و العظم
[2] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید  کاظمی ، 1396، صفحه 67 . 
[3] بحار الأنوار ، جلد 104 ، صفحه 84 ، حدیث 41 . مَن أکَلَ اللَّحمَ بِالبَیضِ کَبُرَ عَظمُ وَلَدِهِ؛


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.