مشکلات ادراری در کودکان و درمان آن

ممکن است برای هر کودکی پیش بیاید که در دوره ای دچار اختلالات ادراری و درد در ناحیه مجاری ادراری شود. شما برای پیشگیری و رفع این مشکلات می توانید از روش های سنتی و خانگی استفاده کنید که به آسانی به توان بیماری را درمان کرد، در این مطلب خیلی از این روش ها را به شما معرفی کرده، و علت خیلی از دردهای مجاری ادرار را بیان می کنیم.
يکشنبه، 18 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
مشکلات ادراری در کودکان و درمان آن
برای کاهش درد ناشی از عفونت مجاری ادراری، شما می توانید سه یا چهار قاشق چای خوری پیاز رنده شده را روی نان و یا مربا بریزید بخورید. 
 

مقدمه

اختلالات دفع ادرار در کودکان هرساله باعث مراجعه تعداد زیادی از کودکان به مراکز درمانی می شود. این بیماری علائم و نشانه هایی دارد که اگر به موقع تشخیص داده شود با روش های خانگی به راحتی قابل درمان خواهند بود؛ اما در غیر این صورت والدین زمان که در فرزندانشان با اینگونه موارد روبرو شدند، باید با مراجعه به پزشک در صدد رفع این مشکل برآیند.
اختلالات ادراری از علت‌های مختلفی ناشی می شود، از اختلالات جزئی و عفونتی کوچک گرفته، تا اختلالات خطرناک مانند دیابت قندی و غیره. 
وجود درد در هنگام ادرار کردن معمولا نشانه اختلال مهمی است. اما تغییر در رنگ و تکرار ادرار نشانه اختلال خاصی در کودک شما نیست چرا که رنگ ادرار و تعداد دفع آن به نوع تغذیه کودک بستگی دارد. 
 

دلیل انواع اختلال در ادرار

اگر تعداد دفعات ادرار کودک زیاد است و حجم ادرار کمی زیادتر نیز شده باشد و این زیاد شدن با کاهش وزن خستگی و بی حالی غیر عادی همراه شده باشد، علت احتمالی دیابت قندی است. 
اگر در هنگام تخلیه ادرار کودک شما احساس درد دارد، علت احتمالی آن می‌تواند عفونت مجاری ادراری باشد. 
اگر رنگ ادرار صورتی، قرمز یا دودی رنگ باشد، علت احتمالی عفونت مجاری ادراری یا او گلونورونفریت است.[1] 

اگر کودک ناخوش به نظر می‌رسد و تب نیز دارد، این نیز دلیل عفونت ادراری است. 
اگر رنگ ادرار قهوه ای تیره و شفاف بود، باید به رنگ مدفوع توجه شود. که اگر عادی بود علت احتمالی کمبود مایعات بدن است و اگر مدفوع کم رنگ باشد هپاتیت علت آن می‌تواند باشد. 
اگر رنگ ادرار به زرد تیره و نارنجی و بدبو و بوی تند داشت، علت آن عدم مصرف به اندازه مایعات و کمبود آب در بدن است. 

اگر رنگ مدفوع سبز و یا آبی یا سرخ سرخ باشد علت احتمالی وجود رنگ‌های مصنوعی و حتی طبیعی در غذاهایی مثل نوشیدنی ها یا داروها و یا لبو یا چغندر پخته شده است، که موجب تغییر رنگ ادرار می شود. 
اگر کودک احساس ناامنی بکند و این نوع احتمال دارد در مدرسه، آشفتگی وضع زندگی و زمان امتحان، تولد یک فرزند جدید، تغییر محل و یا برنامه زندگی و غیره باشد، علت احتمالی اضطراب و فشار روحی و از این قبیل موارد، موجب زیاد شدن ادرار در کودک شده است. 
 

راه های درمانی

حجم و رنگ و بوی ادرار از نظر طب سنتی بسیار مهم است، البته بسته به نوع تغذیه، جنسیت کودک، نوع فصل، محل زندگی و عوامل دیگر حالات متغیر است، برای نمونه اگر چنین نبود می شود رنگ ادرار تغییر می کند و یا اگر کسی هندوانه می کند حجم ادرار زیاد می شود و اگر کسی به اندازه کافی مایعات وارد بدن نشود، حجم ادرار کم رنگش، تیره و بوی آن بسیار تند می شود. این عوامل یعنی رنگ بو و حجم نشان دهنده سلامت و یا بیماری فردی است.
در طب اسلامی سنتی یکی از روش های درمانی بسیاری از بیماری ها تجویز داروهای ادرار آور است، وقتی حجم ادرار زیاد شود، باعث شست و شوی مجاری ادراری و سیستم گوارشی و خروج سموم از بدن می شود. 
دو گرم ریشه و یا برگ خشک اکیناسه را در فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. نوشیدن یک تا ۶ فنجان از این دم کرده در روز توصیه می شود. [2] 

برای کاهش درد ناشی از عفونت مجاری ادراری، شما می توانید سه یا چهار قاشق چای خوری پیاز رنده شده را روی نان و یا مربا بریزید بخورید. 
یک قاشق چای خوری گل خشک نیلوفر آبی را در یک فنجان آب جوش بریزید، به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و روزی ۲ تا ۳ فنجان از آن را بنوشید. 
والدین گرامی باید توجه داشته باشند که هر گز از حجم ادرار کودک شان غافل نشوند و به اندازه کافی به اون مایعات بدهند و از زیاد سرویس رفتن او ناراحت و عصبی نشوند. امام رضا (ع) در این زمینه می فرمایند: «هر کس می خواهد مثانه اش به عارضه ای گرفتار نشود، ادرار خود را نگه ندارد حتی اگر بر پشت مرکب خویش نشسته باشد.» [3] 

گاهی مشکلات استرسی و اضطرابی و جو حاکم بر خانه باعث کثرت ادرار کودک می‌شوند. باید به این نکته توجه داشته باشید که این عوامل نشانه بیماری خاص در کودک شما نیست، بلکه به اعصاب و روان آن بستگی دارد. 
جوشانده هل با دارچین به اضافه زنجبیل برای رفع بیماری های ادراری استفاده شود. 
گاهی شرایط درسی و آزمون های علمی و آموزشی باعث ازدیاد ادرار کودک می‌شود. 
عرق بهار نارنج به همراه گلاب می‌تواند در آرامش اعصاب و تسلط آنها کمک بسیار زیادی بکند. 
 

توصیه های غذایی

از نوشیدن قهوه و نوشیدنی های حاوی اسید و کافئین بپرهیزید. 
صرف مواد غذایی ادرار آور را در اولویت قرار دهید، چرا که این مواد غذایی باعث جلوگیری از احتباس آب در بافت های بدن شده و به افزایش ادرار کمک می کند. 
 مارچوبه، خیار، کرفس و چغندر جزو این مواد غذایی هستند. 
کارشناسان برای بکار انداختن کلیه داروهای زیادی بدست آورده اند ولی علم غذا شناسی امروز بهترین معالجه را بوسیله ی خوردن اقسام میوه ها بویژه انگور شناخته است. [4] 
میوه هایی همچون پرتقال، لیموترش، انگور قرمز، آناناس، کاسنی، هندوانه، هلو، گیلاس و چای سبز برای جلوگیری از این مشکلات بسیار مفید اند. 
 
فاطمه زهرا شادمان

پی نوشت
[1] بیماری های کودکان ، سید هادی فاطمی ، نشر شهید کاظمی ، قم 1396، صفحه 139.
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 60.
[3] طب الامام الرضا (علیه السلام) ، صفحه 35. 
[4] . طب الرضا - طب و بهداشت از امام رضا علیه السلام صفحه 91.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.