آشنایی با علائم بیماری جدی (بخش اول)

درد قفسه‌ی سینه یک نشانه‌ی شایع حمله‌ی قلبی است، اما نشانه‌های دیگری هم وجود دارند که ممکن است از آن‌ها آگاه نباشید و یا اینکه کاهش وزن می‌تواند دلیلی برای نگرانی باشد زیرا که غالبا از دست دادن وزن یکی از اولین نشانه‌های بسیاری از بیماری‌ها، از جمله سرطان است. ما در این مطلب به علائم و نشانه های بیماری جدی که از آن بی خبر هستید، خواهیم پرداخت.
دوشنبه، 20 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با علائم بیماری جدی (بخش اول)
علائم مشکلات پروستات عبارتند از کاهش جریان ادرار در حین ادرار کردن، ناراحتی در ناحیه‌ی لگن و خون در ادرار یا اسپرم.
 

مقدمه

طبق تحقیقات منتشر شده در ژورنال بین‌المللی clinical practice، مردان نسبت به زنان کم‌تر به پزشک مراجعه می‌کنند. آن‌ها ممکن است معاینات سالانه را پشت گوش بیندازند، علائم را نادیده بگیرند یا زمانی که به کمک‌های پزشکی نیاز دارند، مدام این دست و آن دست کنند. در برخی موارد، این تاخیرها می‌تواند خطرناک باشد. تشخیص و درمان اولیه اغلب ممکن است نتایج درمان بسیاری از اختلالات سلامتی را بهبود بخشد. خونریزی شدید، درد قفسه‌ی سینه و تب بالا علائمی هستند که نیاز به مراقبت‌های اورژانسی دارند. اما در مورد سایر علائم، مانند تکرر ادرار یا نیاز شدید برای رفتن به دستشویی چه؟ آیا این‌ها می‌توانند علائم یک بیماری جدی  باشند؟

مهم است که وقتی مشکوک هستید به این‌که چیزی در بدن‌تان ممکن است اشتباه باشد، به پزشک مراجعه کنید. از کاهش وزن بدون دلیل گرفته تا تغییراتی که در عادات حمام کردن‌تان رخ داده‌است. در این نوشتار ۹ نشانه خواهید دید که ممکن است علائمی از وجود مشکل یا بیماری جدی باشند. اگر شما هر کدام از این موارد را تجربه می‌کنید، با پزشک‌تان مشورت کنید یا به بخش اورژانس مراجعه کنید تا مراقبت‌های لازم روی شما صورت بگیرد.
 

علائم و نشانه های بیماری جدی که از آن بی خبر هستید

۱. تنگی نفس
درد قفسه‌ی سینه یک نشانه‌ی شایع حمله‌ی قلبی است، اما نشانه‌های دیگری هم وجود دارند که ممکن است از آن‌ها آگاه نباشید. هرچند علائم حمله‌ی قلبی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند، اما ممکن است برخی علائم هشداردهنده‌ی زود هنگام هم وجود داشته باشند که نشان می‌دهند شما در معرض خطر هستید، مانند تنگی نفس یا دشواری در تنفس. به عنوان مثال، این‌که بعد از یک پیاده‌روی ساده دچار تنگی نفس شوید، ممکن است نشانه‌ی اولیه ایسکمی عروق کرونر باشد. این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که شریان انتقال‌دهنده‌ی خون به قلب، دچار انسداد جزئی یا کامل شده باشد. انسداد کامل این شریان می‌تواند حمله‌ی قلبی ایجاد کند.

اگر دچار درد قفسه‌ی سینه یا تنگی نفس شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که علائم حمله‌ی قلبی را تجربه کردید، به بخش اورژانس بروید، علائم حمله‌ی قلبی عبارتند از:
– فشار در قفسه‌ی سینه
– حالت تنگی در قفسه‌ی سینه
– تنگی نفس شدید
سرگیجه
 
۲. کاهش وزن غیر قابل توضیح
کاهش وزن می‌تواند دلیلی برای نگرانی باشد مگر این‌که خودتان برای کاهش وزن، عامدانه اقداماتی انجام داده باشید. غالبا از دست دادن وزن یکی از اولین نشانه‌های بسیاری از بیماری‌ها، از جمله سرطان است. در صورتی که اخیرا بدون این‌که تلاش کرده باشید، وزن از دست داده‌اید، مهم است که پزشک‌تان را ببینید.
 
۳. مدفوع خونین یا سیاه
رنگ مدفوع شما بسته به غذاهایی که می‌خورید و داروهایی که مصرف می‌کنید، ممکن است هر روز یک رنگ داشته باشد. به عنوان مثال، خوردن چغندر می‌تواند مدفوع شما را به شدت قرمز کند. به همین ترتیب، مکمل‌های آهن و بعضی از داروهای اسهال مانند بیسموت ساب سالیسیلات (پپتو بیسمول)، ممکن است مدفوع شما را به طور مداوم سیاه یا قیری رنگ کنند. هر رنگی در طیف قهوه‌ای یا سبز طبیعی است. اما این‌که مدفوع شما سیاه، خونی یا بی‌رنگ باشد، ممکن است نشان‌دهنده‌ی وجود مشکلی در بدن‌تان باشد. در برخی موارد، این مشکل ممکن است جدی باشد.

مدفوع سیاه ممکن است خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی (GI) را نشان دهد. مدفوع سیاه یا حاوی خون هم می‌تواند خونریزی در دستگاه گوارش تحتانی را نشان دهد. پزشک شما به احتمال زیاد علائم خونریزی، هموروئید یا زخم را در شما معاینه خواهد کرد. روشن بودن رنگ  مدفوع ممکن است نشان‌دهنده‌ی وجود مشکلی در کبد یا مجاری صفراوی باشد. اگر متوجه تغییرات غیرعادی در رنگ مدفوع خود شدید، با پزشک‌تان مشورت کنید.
 
۴. تکرر ادرار
تکرر ادرار می‌تواند نشانه‌ای از دیابت باشد. دیابت معمولا سبب می‌شود که مدام به دستشویی بروید به این دلیل که کلیه‌های شما باید بیش از حد کار کنند تا قند اضافی در جریان خون شما را از بین ببرند. مشکلات پروستات نیز می‌تواند باعث تکرر ادرار شود. علائم دیگر مشکلات پروستات عبارتند از کاهش جریان ادرار در حین ادرار کردن، ناراحتی در ناحیه‌ی لگن و خون در ادرار یا اسپرم.

هایپرپلازی پروستات خوش‌خیم یا بزرگ شدن پروستات یک بیماری شایع در میان مردان مسن است. اگر چه این بیماری شایع است، اما نباید علائم آن را نادیده بگیرید، زیرا ممکن است با علائم سایر اختلالات جدی‌تر برابر باشند. در صورتی که هر یک از علائم بالا را تجربه کردید با پزشک‌تان صحبت کنید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.