آشنایی با علائم بیماری جدی (بخش دوم)

وجود توده در پستان،خروپف بیش از حد، سوزش سر دل و اختلال نعوظ این علائم ممکن است نشان دهنده‌ی این باشد که شما یک بیماری جدی دارید. تشخیص و درمان یک مشکل در همان اوایل ابتلا، اغلب می‌تواند شانس شما را برای بهبودی کامل افزایش دهد. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 20 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با علائم بیماری جدی (بخش دوم)
اختلال نعوظ به غیر از نگرانی‌های مربوط به عملکرد جنسی، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی مانند بیماری‌های قلبی عروقی باشد.
 

علائم و نشانه های بیماری جدی که از آن بی خبر هستید

1. یبوست
یبوست اگر گاه گاهی رخ بدهد، طبیعی است. اکثر آدم‌ها این مشکل را گاهی تجربه می‌کنند، و اغلب پس از ۵۰ سالگی شیوع آن بیش‌تر است. اما یبوست مزمن می‌تواند نگران‌کننده باشد. یبوست مزمن سبب می‌شود که در هنگام نیاز برای دفع مدفوع، فشار و زور زیادی را متحمل شوید. این اختلال شانس شما را برای ابتلا به هموروئید افزایش می‌دهد و می‌تواند سبب خونریزی و ناراحتی در اطراف مقعد شود.

یبوست مزمن همچنین ممکن است نشان بدهد که مشکلی مانع از این شده که مدفوع‌تان به راحتی خارج شود. تومور، پولیپ یا پیچ‌خوردگی در روده ممکن است روده‌ی بزرگ‌تان را مسدود کرده باشد. این احتمال نیز وجود دارد که یک بیماری جدی داشته باشید و حرکات غیرطبیعی روده‌ی بزرگ ناشی از همان بیماری باشد. تشخیص زودرس اهمیت زیادی دارد زیرا در این صورت می‌توانید احتمال وجود اختلالات جدی مانند سرطان کولون را رد کنید.
 
۶. اختلال نعوظ
اختلال نعوظ (ED) به غیر از نگرانی‌های مربوط به عملکرد جنسی، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی مانند بیماری‌های قلبی عروقی باشد. ED ممکن است به علت افزایش استرس یا افسردگی هم رخ بدهد. اگر در معرض این مشکلات هستید، با پزشک‌تان در مورد گزینه‌های دارو و سلامت روان صحبت کنید. ED اختلالی است که پزشکان اغلب آن را درمان می‌کنند. هرچه زودتر به مشکل رسیدگی کنید، زودتر می‌توانید یک راه‌حل پیدا کنید.
 
۷. سوزش سر دل
بسیاری از افراد بعد از خوردن یک همبرگر چرب یا مقدار زیادی پاستا سوزش سر دل را تجربه می‌کنند. اما اگر بعد از هر وعده غذایی که می‌خورید دچار سوزش سردل شوید، ممکن است بیماری ریفلاکس معده (GERD) داشته باشید. این اختلال معمولا به عنوان رفلاکس اسید شناخته می‌شود. اگر رفلاکس اسید دارید، اسید معده به طرف مری برمی‌گردد. در صورتی که این اختلال را درمان نکنید، همین اسید معده می‌تواند بافت‌های مری را تخریب کند و موجب سوزش یا حتی بروز زخم شود. در موارد نادر، GERD مزمن ممکن است منجر به سرطان مری شود.

علائم GERD همچنین می‌توانند شبیه به مشکلات نادر اما قابل درمان دیگر باشد. در بعضی موارد ممکن است فکر کنید که دچار مشکلات قلبی شده‌اید. اگر دچار سوزش سر دل شدید و این مشکل به مدت طولانی ماندگار بود، حتما به پزشک مراجعه کنید.
 
۸. خروپف بیش از حد
خروپف شدید و با صدای بلند ممکن است نشانه‌ای از آپنه‌ی انسدادی خواب باشد. در این حالت، عضلات گلوی‌تان شل می‌شوند و در حالی که خواب هستید، موقتا مجاری هوای شما را مسدود می‌کنند. این اختلال می‌تواند سبب بروز مشکلات تنفسی شود و الگوی خواب‌تان را مختل کند. این وقفه‌های دائمی ممکن است سبب شوند که احساس خواب‌آلودگی یا خستگی داشته باشید حتی بعد از آن‌که به اندازه‌ی کافی خوابیده‌اید. در صورتی که آپنه‌ی خواب درمان نشود، ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، نارسایی قلبی یا ریتم غیر طبیعی قلب را افزایش دهد. خروپف و آپنه‌ی انسدادی خواب با چاقی و دیابت نوع ۲ هم مرتبط است.
 
۹. وجود توده در پستان
ممکن است فکر کنید سرطان سینه تنها زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما چنین چیزی ابدا درست نیست. بنا به گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، حدود ۲۶۷۰ مرد در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹ به سرطان سینه مبتلا خواهند شد. اکثر آن‌ها مردان مسن هستند، افرادی که بین ۶۰ تا ۷۰ سال سن دارند. در صورتی که توده یا ضخیم شدن بافت را در پستان‌تان احساس کردید یا متوجه شدید که نوک پستان‌تان تیره یا قرمز است یا از آن ترشح خارج می‌شود، به پزشک‌تان مراجعه کنید. تشخیص زودرس، کلیدی برای دریافت درمانی است که نیاز دارید.
 

کلام پایانی

در صورت بروز هر یک از این علائم، با مراجعه به پزشک وضعیت سلامتی‌تان را تحت کنترل نگه دارید. آن‌ها ممکن است نشانه‌ای طبیعی از بالا رفتن سن یا اختلالی باشند که درمان کردن‌اش آسان است، اما چیزی که اهمیت زیادی دارد این است که احتما وجود هر گونه بیماری جدی را رد کنیم. در برخی موارد، این علائم ممکن است نشان‌دهنده‌ی این باشد که شما یک بیماری جدی دارید. تشخیص و درمان یک مشکل در همان اوایل ابتلا، اغلب می‌تواند شانس شما را برای بهبودی کامل افزایش دهد.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما