عوامل موثر در بیماری آسم (بخش اول)

آسم یک بیماری التهابی مزمنِ مجاری تنفسی است. علل و عوامل آسم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در این مطلب به سبب بروز حملات این بیماری پرداخته ایم و هنگامی که متوجه این عوامل شدید،‌ می‌توانید برای جلوگیری از آن‌ها اقدام کنید. در نتیجه حملات آسم کم‌تر و با شدت پایین‌تری خواهید داشت.
پنجشنبه، 23 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل موثر در بیماری آسم (بخش اول)
حدود ۸۰٪ افراد مبتلا به آسم، با انجام تمرین سنگین ورزشی می‌توانند باریک شدن مجاری هوایی را تجربه کنند.
 

مقدمه

هیچ کس واقعا نمی‌داند چه چیزی باعث بروز آسم می‌شود. آن‌چه ما می‌دانیم این است که آسم یک بیماری التهابی مزمنِ مجاری تنفسی است. علل و عوامل آسم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. با این حال، یک چیز مشخص است: زمانی که راه‌های هوایی با یک محرک در تماس قرار می‌گیرند، ملتهب می‌شوند، باریک می‌شوند و پر از مخاط می‌شوند.
 

چگونه حملات آسم اتفاق می‌افتد ؟

هنگامی که شما دچار حمله‌ی آسم می‌شوید، مجاری تنفسی شما باریک می‌شوند و نفس کشیدن در این شرایط دشوار است. این اختلال می‌تواند نتیجه‌ی اسپاسم عضلات اطراف راه‌های هوایی، التهاب و تورم غشا مخاطی باشد که آن‌ها را پوشش می‌دهد یا ممکن است مقدار زیاد مخاط داخل آن‌ها سبب بروز حمله ‌شود. ممکن است دچار تنگی نفس، خس خس یا سرفه شوید، چرا که بدن شما در حال تلاش برای خلاص شدن از شر مخاط است.

چرا شما آسم دارید و دوست‌تان آسم ندارد؟ هیچکس به طور قطع پاسخ این سوال را نمی‌داند. آلرژی در بسیاری از افراد نقش زیادی در بروز این بیماری دارد و ژنتیک هم یکی از فاکتورهای مهم است. اگر شما یا یکی از عزیزان‌تان مبتلا به آسم باشید، مهم است که بدانید چه عاملی سبب بروز حملات این بیماری در شما می‌شود. هنگامی که متوجه شدید،‌ می‌توانید برای جلوگیری از آن‌ها اقدام کنید. در نتیجه حملات آسم کم‌تر و با شدت پایین‌تری خواهید داشت.
 

علل و عوامل آسم

۱- آلرژی
۲- مواد غذایی و افزودنی‌های غذایی
۳- ورزش
۴- سوزش سر دل
۵- سیگار کشیدن
۶- سینوزیت
۷- برخی داروها
۸- آب و هوا
۹- دود
 
آلرژی می‌تواند سبب بروز آسم شود :
آلرژی همراه با آسم یک مشکل شایع است. هشتاد درصد آدم‌های مبتلا به آسم به چیزهایی در هوا حساسیت دارند مانند گرده‌ی درخت، علف و علف هرز، کپک، پرز و موی حیوانات، مایت‌ّهای گرد و غبار و مدفوع سوسک. در یک مطالعه، مشخص شد که احتمال ابتلا به آسم دوران کودکی در کودکانی که میزان مدفوع سوسک در خانه‌شان بالا بود، چهار برابر بیش‌تر از سایر کودکان بود. آلرژی به مایت‌های گرد و غبار یکی دیگر از محرک‌های شایع آسم است.
 
مواد غذایی و افزودنی‌های غذایی محرک :
آلرژی غذایی می‌تواند واکنش‌های تهدیدکننده‌ی خفیف تا شدید زندگی را ایجاد کند. این نوع آلرژی به ندرت حملات آسم را بدون علائم دیگر تحریک می‌کند. اگر آلرژی غذایی دارید، آسم ممکن است بخشی از یک واکنش شدید و تهدیدکننده‌ی زندگی به نام آنافیلاکسی باشد. شایع‌ترین مواد غذایی مرتبط با علائم آلرژیک عبارتند از:
– تخم‌مرغ
– شیر گاو
– بادام زمینی
– آجیل درختی
– سویا
– گندم
– ماهی
– میگو و دیگر حلزون‌های صدف‌دار
– سالادها
– میوه‌های تازه

نگهدارنده‌های غذا هم می‌توانند آسم را تحریک کنند، به ویژه افزودنی‌های سولفیت مانند سدیم بیسولفیت، پتاسیم بیسولفیت، سدیم متابیسولفیت، پتاسیم متابویسیولفیت و سولفیت سدیم که معمولا در فرآوری یا آماده‌سازی غذا استفاده می‌شوند.
 

سایر علل و عوامل آسم

۱. حمله‌ی آسم ناشی از انجام تمرینات ورزشی
حدود ۸۰٪ افراد مبتلا به آسم، با انجام تمرین سنگین ورزشی می‌توانند باریک شدن مجاری هوایی را تجربه کنند. ورزش معمولا محرک اصلی حملات آسم است. اگر شما آسم ناشی از ورزش دارید، تنگی قفسه‌ی سینه، سرفه و مشکلات تنفسی را در طول ۵ تا ۱۵ دقیقه تمرین هوازی تجربه خواهید کرد. برای اکثر افراد این علائم در ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد از تمرین، از بین می‌روند. اما تا ۵۰٪ افراد مبتلا به آسم ناشی از ورزش، ممکن است ۶ تا ۱۰ ساعت بعد از تمرین، حمله‌ی دیگری را تجربه کنند. گرم کردن بدن به صورت آرام آرام ممکن است به جلوگیری از این مشکل کمک کند.
 
۲. سوزش سر دل و آسم
سوزش سر دل و آسم اغلب با هم رابطه دارند. تا ۸۹ درصد افراد مبتلا به آسم سوزش سر دل هم دارند (ممکن است پزشک شما آن را رفلاکس معده یا GERD خطاب کند). این مشکل معمولا در هنگام خوابیدن، در شب اتفاق می‌افتد. به طور معمول، یک دریچه از بازگشت اسید معده به مری (لوله‌ای که غذا از آن پایین می‌رود) جلوگیری می‌کند. هنگامی که شما مبتلا به GERD هستید، این دریچه آن‌طوری که باید کار نمی‌کند. اسیدهای معده ریفلاکس می‌کنند، یا به عقب یعنی به مری برمی‌گردند. اگر این اسیدها به گلو یا مجاری هوایی شما برسند، تحریک و التهاب ناشی از آن‌ها باعث می‌شود که یک حمله‌ی آسم ایجاد شود.

علائم خاصی که ریفلاکس را به عنوان علت آسم معرفی می‌کنند عبارتند از شروع آسم در بزرگسالی، نداشتن سابقه‌ی خانوادگی آسم، نداشتن سابقه‌ی آلرژی یا برونشیت، آسمی که کنترل آن دشوار است یا سرفه کردن در حالی که دراز کشیده‌اید. در صورتی که پزشک‌تان مشکوک به این مشکل باشد، ممکن است آزمایشات خاصی را برای جستجوی آن تجویز کند، و تغییر رژیم غذایی یا عوض کردن داروهای‌تان را توصیه کند.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.