سبک های ارتباطی والدین و فرزندان (بخش سوم)

سبک های ارتباطی با کودکان برگرفته از سبک های تربیتی ایشان است. بر این اساس همانطور که چهار سبک تربیتی وجود دارد، چهار سبک ارتباطی نیز قابل تعریف است. با ما همراه باشید تا با سبک های ارتباط با کودک بیشتر آشنا شوید.
يکشنبه، 17 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد حسین افشاری
موارد بیشتر برای شما
سبک های ارتباطی والدین و فرزندان (بخش سوم)
سبک ارتباطی مقتدرانه، بهترین سبک ارتباطی است. 
 

4.ارتباط مقتدرانه

این نوع از ارتباط بهترین نوع از ارتباط میان والدین و فرزندان است. در این نوع از ارتباط والدین با رفتارهای معتدلانه ای که برگزیده اند سعی در ارتباط درست با فرزند خویش دارند. این خانواده ها بر اساس محبت معتدلانه ای که با فرزند خود دارند، آنها را به سمت و سویی می کشند که فرزند با اراده خود به سمت ایشان آمده و آنها را محرم اسرار خویش می داند.

از آن روی که این ارتباط ریشه و اساسش بر محبت قرار گرفته است، فرزندان خود نظارت والدین را پذیرفته اند. بر اساس مبانی ارتباطی، یکی از فواید بسیار مهم ارتباطات درست، نظارت کامل است. والدینی که توانسته باشند یک ارتباط درست با فرزند خویش را شکل بدهند، می توانند نظارت خوبی بر روی فرزند خود داشته باشند.

نیاز نیست این نظارت به گونه ای مستقیم صورت بگیرد. والدین با اقتدار والدینی هستند که راه های مختلفی را برای این نظارت به دست آورده اند. شاید یکی از بهترین راه های ارتباط والدین و فرزندان، ارتباط غیرکلامی ایشان است. فرزندی که از موضوعی ناراحت و یا دل نگران است، نیاز به آن ندارد که آن موضوع را به زبان آورد، بلکه والدین او با ملاحظه حالت های او می توانند به مشکلات او پی ببرند به بیانی دیگر، زبان بدن او بیان کننده مشکلاتی است که فرزند ایشان با آن درگیر است. عکس این نیز جریان دارد، والدینی که ارتباط مثبت و سازنده ای را با فرزند خود شکل داده اند، در صورت ناراحتی و دلخوری از فرزند خود نیاز ندارند که آن را به زبان بیاورند، چرا که فرزندان خود می توانند این ناراحتی و دلخوری را از صورت و رفتارهای والدین کشف کنند.

در یک جمع بندی می توان این گونه رابطه که مبتنی بر محبت و اقتدار از سوی والدین و محبت از سوی فرزندان هست را به عنوان یک رابطه درست و مطلوب ترویج داد.
 

10 اصل مهم در ارتباط با فرزندان

  1. در هنگام درگیری با کودک این را فراموش نکنید که او کودک است و فرزند شماست. بعضی از والدین در هنگام درگیری با کودک چنان خشمگین می شوند که تعادل خود را از دست می دهند و رفتارهای نامناسب از خود بروز می دهند. در این موارد اگر احساس می کند که کنترل خشم خود را از دست می دهید سعی کنید محیط را ترک کرده و به اتاق دیگری بروید و بعدا در فرصت دیگری با کودک خود در مورد خطای او صحبت کنید.
  1. سعی کنید خود را به خوبی بشناسید. والدینی می توانند با فرزند خود ارتباط خوب و کاملی داشته باشند که خود را به خوبی بشناسند. مهارت های لازم را برای ارتباط کلامی و غیرکلامی با فرزند خود را به خوبی آموخته باشند.
همانطور که قبلا اشاره شد والدینی می توانند در ارتباط با فرزند خود موفق باشند که اعتماد به نفس خوبی داشته باشند. اگر شما احساس می کنید که به عنوان یک مادر و پدر، از اعتماد به نفس خوبی برخوردار نیستید، سعی کنید در این مورد با یک مشاور زبده مشورت کنید. شما برای موفقیت خود و فرزندانتان به اعتماد به نفس نیاز دارید.

اعتماد به نفس والدین در قوت بخشی ایشن بر نظارت بر فرزندان می افزاید و این شناخت را به فرزندان خواهد داد که والدین او پشتوانه هایی خوبی برای داشتن یک زندگی خوب هستند.
 
  1. شناخت ویژگی های فرزند خود، یکی دیگر از اصولی است که والدین باید بدان توجه داشته باشند. این شناخت منحصر به شناخت جسمی او نمی شود بلکه در کنار این شناخت باید با ویژگی های روحی او در سنین مختلف نیز آشنا بود. یکی از موضوعاتی که می تواند در این مورد به والدین کمک کند، روانشناسی رشد است. حوزه روان شناسی رشد به تغییرات مرتبط با سن در رفتار و توانایی های مختلف در گستره زندگی از لحظه لقاح تا مرگ مربوط می شود. فرزند شما در هر سنی که هست دارای ویژگی های جسمی و روحی ویژه ایست که این ویژگی ها، نیازهایی را به همراه دارد. همانطور که باید نیازهای زیستی نوزاد مورد توجه قرار گیرد، نیازهای روحی یک نوجوان باید مورد اهمیت قرار گیرد. والدین خوب، والدینی هستند که جدای از تامین نیازهای زیستی فرزندان، سعی در تامین نیازهای روحی ایشان نیز هستند. نیازهایی که از انسان در هر سنی که باشند، جدای ناپذیر است. فهم این موضوعات در یادگیری و کسب دانش بوجود می آید، دانشی که والدین سعی کنند با آموختن آن به عنوان جنبه نظری بدان نگاه نکنند بلکه سعی کنند آنها را در ارتباط با فرزندان خود به کار گیرند.
  1. اصل صداقت، یکی دیگر از اصول مهم در ارتباط با فرزندان است. والدینی می توانند یک ارتباط سالم و کامل را با فرزندان خود داشته باشند که با ایشان صادق باشند. یکی از مصادیق صداقت، عمل به وعده هایی است که به ایشان داده می شود. والدینی که عادت در پیمان شکنی داشته باشند نمی توانند ارتباط خوبی با فرزند خود داشته باشند. راست گویی یکی دیگر از مصادیق اصل صداقت است. دروغ گویی والدین می تواند زمینه ساز دروغ گویی فرزندان به ایشان را مهیا می سازد. اگر می خواهیم فرزندان صادقی را تربیت کنید باید خود صادق باشید. پیگیر این نباشید که صداقت را با زبان به فرزند خود بیاموزید. بلکه یادتان باشد که صداقت را کودکان در عمل شما کشف می کنند. پس در رفتار و زبان صادق باشید تا فرزندانی صادق را تربیت کنید.

ادامه دارد...


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.