ویژگی افراد خوشبخت در زندگی مشترک

بیشتر افراد وارد زندگی مشترک می‌شوند اما همه آنها لزوما از زندگی خود احساس رضایت و لذت ندارند، بلکه بسیاری از افراد هستند که آرزو می‌کنند تا زندگی آنها خاتمه یابد. به زندگی افراد خوشبخت که نگاه می‌کنیم، آرزوی داشتن آن زندگی را می‌کنیم اما باید بدانیم که ما هم می‌توانیم همچنین زندگی داشته باشیم به شرطی که خصوصیت های که در ادامه خواهد آمد را داشته باشیم
دوشنبه، 25 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
ویژگی افراد خوشبخت در زندگی مشترک
یکی از هنرهایی که سبب تمایز افراد خوشبخت و ناراضی می‌شود این است که افراد خوشبخت، می‌توانند ارتباط کلامی خوبی با همسرشان داشته باشند.
 

مقدمه 

شاید بیشترین اتفاق و رویدادی را که بشر به آن فکر می کند، بحث ازدواج است. هر جوان و خانواده آن جوان آرزو دارند که فرزندشان ازدواج کند و صاحب زندگی شوند؛ اما هر زندگی نمی‌تواند آرزوی شما باشد؛ بلکه شما به دنبال یک زندگی هستید که احساس خوشبختی و رضایت را برای شما به ارمغان آورد. به اطراف خود نگاه می‌کنیم و زوج های را می‌بینیم که زندگی خوب و خوشی دارند و از لحظه لحظه های زندگی خود احساس لذت می‌کنند و ما با نگاهی حسرت بار به آنها و با تفکری که چه خصوصیاتی دارند که تبدیل به زوج خوشبخت شدند. ما در این نوشتار به طور مختصر می‌خواهیم به بررسی خصوصیات های زوج خوشبخت بپردازیم. 
 

ویژگی افراد خوشبخت در زندگی مشترک

1. تقسیم مسئولیت
در زندگی مشترک اگر بار مسئولیت تنها بر دوش یک نفر باشد برای او سخت و مشکل خواهد بود و بخاطر فشار های روانی که بر آن شخص وارد می‌شود از خود، رفتارهای نشان خواهد داد که شما احساس خوشبخت بودن پیدا نکنید. اما افراد خوشبخت در زندگی خود برنامه ریزی دارند و کارها را تقسیم بندی می‌کنند و برای بهتر شدن زندگی خود تلاش می‌کنند. 

برای داشتن روابطی خوب، زن و مرد هر دو باید مسئولیت پذیر باشند و به یکدیگر کمک کنند. مرد باید درک کند زمانی که همسرش از مشکلات صحبت می‌کند قصد انتقاد و سرزنش او را ندارد بلکه می‌خواهد خودش را تخلیه کند. زن هم باید این نکته را بداند که ضمن حرف زدن از مشکلات، از شوهرش نیز قدر دانی کند.[1]
 
2. ارتباط کلامی مناسبی دارند
یکی از هنرهایی که سبب تمایز افراد خوشبخت و ناراضی می‌شود این است که افراد خوشبخت، می‌توانند ارتباط کلامی خوبی با همسرشان داشته باشند و هیچ گونه بی احترامی به شخصیت هم نمی‌کنند. این افراد می‌دانند که در زمان صحبت کردن طرف مقابل، نباید ر‌ته سخن او را پاره کرد و از کلمات منفی استفاده نمی‌کنند و با جملات انگیزشی و مثبت، سبب بیشتر شدن محبت، انگیزه و اشتیاق  به یکدیگر برای ادامه زندگی می شوند. 

نکته: با سخنی نرم و بیانی شیوا از همسرتان پذیرایی کنید و از خشونت و بی توجهی، اجتناب کنید چون؛ هر واژه یا کلمه‌ای دارای نوعی بار روانی و عاطفی است و تاثیرات مسلم و پایداری را بر شنونده بر جای می‌گذارد. سعی کنید ارتباط کلامی مثبت و سازنده ای داشته باشید. سخن گفتن باید با نرمی باشد،«فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشى‏ ؛ ولی به نرمی با او (فرعون) سخن بگویید؛ شاید متذکر شود، یا (از خدا) بترسد!»[2] 
 
3. با درخواست های یکدیگر، برخورد مثبت و منطقی دارند
گاهی یک درخواستی از طرف شوهر یا خانم ابراز می‌شود که نحوه برخورد افراد خوشبخت و ناراضی در این صورت متفاوت خواهد بود؛ افراد خوشبخت یک نگاه مثبت به این درخواست دارند و سعی می‌کنند با روش منطقی، آن کار و درخواست را انجام دهند. اما افراد ناراضی یک برخورد اشتباه با درخواست خانم یا شوهرشان دارند و سبب بروز اختلاف می‌شوند. مثبت باشید و خوشبینانه به درخواست های هم توجه دا‌ته باشید. 
 
4. یاور یکدیگر هستند، نه رقیب هم
زندگی مشترک یک میدان جنگ نیست که بخواهید حتما برنده از آن بیرون بیایید، بلکه باید یاور هم باشید. افراد خوشبخت در زندگی خود کاری نمی کنند که طرف مقابل احساس کند که رقیب او هستید؛ چون حس رقابت باعث می‌شود که آرامش از زندگی آنها برود. با رفتارهای خوب به طرف مقابل خود این حس را تزریق کنید که یاور او هستید و در مشکلات کنار او هستید تا بتواند کارهای خود را به خوبی انجام دهد؛ این رفتار در زندگی باعث عشق، محبت، علاقه و آرامش می‌شود. 
 
5. مشکلات را در کنار هم حل میکنند
افراد خوشبخت هم در زندگی خود دارای مشکلات و سختی های هستند که در کنار هم برای حل آن تلاش می‌کنند، تصور نکنید که افراد خوشبخت در زندگی خود مشکل ندارند، همه افراد در زندگی خود با مشکلاتی روبرو می‌شوند اما نحوه برخورد افراد در مواجهه با مشکلات متفاوت خواهد بود. افراد خوشبخت، مشکلات زندگی را با همفکری، تعقل و بردباری حل خواهند کرد.
 
6.برای فامیل های هم ارزش قائل هستند
یکی از دلایل بروز اختلافات در بین زوجین و باعث عدم رضایت آنها از زندگی می‌شود این است که به فامیل های هم (والدین، برادر، خواهر) احترام نمی‌گذارند و همین عدم احترام سبب بروز اختلافات در بین زن و شوهر می‌شود. افراد خوشبخت یک زرنگی به خرج می‌دهند و خانواده شوهر یا همسر را همانند خانواده خود احترام می‌گذارند و امنیت خاطر برای طرف مقابل بوجود خواهند آورد و همین رفتارهای خوب آنها باعث رضایت از زندگی مشترک می‌شود. 
 
7. انتقاد بیجا و توقع نامناسب ندارند
داستان؛ یکی از دوستان ما، همیشه در بین جمع و دوستان از همسرش گلایه و شکایت می‌کرد و می‌گفت که از زندگی خود راضی نیست. به او گفتم؛ روی رفتارهای خودت کنترل داشته باش و از انتقاد کردن در میان جمع خودداری کن تا رفتار پسندیده ای از طرف همسرت مشاهده کنی. افراد خوشبخت می‌دانند که در چه زمان و مکانی انتقاد کنند و توقعات آنها هم در حد توان و قدرت همسرشان است. 

نکته پایانی: هر یک از زن و مرد حوزه فعالیت مخصوصی دارد و مسیر معینی را می‌پیماید. در حوزه هر یک از آنان مشکلات و سختی ها و موانع خاصی وجود دارد که در حوزه فعالیت دیگری نیست. این دو فرد که زندگی مشترک را تشکیل دادند، باید در حل مشکلات طرف مقابل تلاش و همراهی کنند. [3]

پی نوشت :
[1] مردان مریخی و زنان ونوسی، دکتر جان گری، مترجم رضا نیازی، قم: انتشارات ملینا، چاپ پنجم، 1393، صفحه 101
[2] قرآن کریم، سوره مبارکه طه، آیه 44
[3] بهشت خانواده، دکتر سید جواد مصطفوی، قم: بوستان کتاب، جلد اول، صفحه 173


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.