قبل از مسواک زدن نخ بکشیم یا بعد از آن؟

بهداشت دهان یکی از عوامل مؤثر در سلامت دندان و پیشگیری از بسیاری از بیماری هاست. نخ کشیدن و مسواک کردن دندان ها از اصلی ترین روش های بهداشت دهان محسوب می شود. یکی از سؤالاتی که ممکن است برای بسیاری از شما پیش بیاید این است که اول باید نخ بکشیم یا مسواک بزنیم. در این مقاله می کوشیم تا پاسخ این سؤال را برای شما خواننده عزیز راسخون بیان کنیم.
پنجشنبه، 12 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قبل از مسواک زدن نخ بکشیم یا بعد از آن؟
بهداشت دهان و دندان تنها از طریق مسواک زدن دندان ها حاصل نمی شود.
 

مقدمه

همه شما به خوبی از اهمیت بهداشت دهان و دندان اطلاع دارید. مراقبت از دندان ها نه تنها از بودی بد دهانتان پیشگیری می کند، همچنین مانع پوسیدگی دندان ها، بیماری های لثه شده و در نهایت دندان هایی زیبا و سفید را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
 
با اینحال، بسیاری از افرادی که هم مسواک می زنند و هم نخ می کشند، ممکن است این کارها را به درستی انجام نداده و به نتیجه مطلوب دست نیابند.
 
آیا همین که هم نخ بکشید و هم مسواک بزنید، برای سلامت دهان و دندان هایتان کافی است؟ نه لزوماً. بلکه ترتیب این دو کار نیز مهم بوده و متخصصین پیشنهاد می کنند قبل از مسواک زدن، نخ بکشید.
 
در این مقاله سعی می کنیم علت این توصیه را برای شما خواننده عزیز راسخون شرح داده و در نکاتی را در مورد مسواک زدن و نخ کشیدن بیان کنیم.
  

مسواک زدن و نخ کشیدن

بهداشت دهان و دندان تنها از طریق مسواک زدن دندان ها حاصل نمی شود. بله مسواک زدن روشی عالی برای تمیز کردن دندان ها، از بین بردن پلاک و پیشگیری از پوسیدگی دندان هاست. اما مسواک به تنهایی نمی تواند دندان های شما را سالم نگاه داشته و از بیماری های لثه پیشگیری نماید.
 
نخ کشیدن دندان ها ارتباط عمیقی با بهداشت دهان و دندان دارد، زیرا که پلاک ها و باقیمانده غذا را از لای دندان ها خارج می کند. هر چند مسواک زدن نیز در واقع همین کار را کرده و پلاک ها و غذاهای باقیمانده را پاک می کند، اما مشکل اینجاست که مسواک به لای دندان ها دسترسی ندارد. بنابراین نخ کشیدن برای حفظ سلامت دندان ها بسیار ضروری است، چرا که بیشتر پوسیدگی ها از بین دندان ها شروع می شوند.
 

چرا بهتر است قبل از مسواک زدن نخ بکشیم؟

برخی افراد عادت دارند اول مسواک بزنند و سپس نخ بکشند. مشکل این کار اینجاست که وقتی نخ می کشیم، غذاها و پلاک از لای دندان ها خارج می شوند ولی بخشی از آن ها در فضای دهان باقی می مانند و احتمالاً تا مسواک زدن بعدی همچنان در دهان بمانند و همین زنان برای آسیب رساندن به دندان ها و همچنین بد بو شدن دهان، کافی است.
 
اما اگر نخ بکشید و پس از آن مسواک بزنید، این مواد و غذاهای خارج شده از لای دندان، توسط مسواک زدن از دهانتان خارج خواهند شد. درنتیجه با این روش پلاک کمتری در دهانتان باقی مانده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های لثه به شدت کاهش خواهد یافت.
 
 همچنین اگر اول پلاک ها و مواد غذایی را از لای دندان ها خارج نموده و سپس مسواک بزنید، فلوراید موجود در خمیر دندان کار خود را بهتر انجام داده و تأثیر بیشتری خواهد داشت.
 
بیماری لثه که پریودنتال نیز نامیده می شود، یک نوع عفونت دهانی است که موجب تخریب بافت نرم و استخوان هایی می شود که دندان های شما را در بر می گیرند. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که میزان باکتری های سطح دندان ها، زیاد می شود.
 
این بیماری زمانی اتفاق می افتد که بهداشت دهان و دندان رعایت نشود. مسواک نزدن، نخ نکشیدن و عدم شستشوی منظم دهان از علل اصلی ابتلا به بیماری های لثه است.
 
علائم بیماری لثه از این قرارند:
- بوی بد دهان
- تورم و قرمزی لثه ها
- شل شدن دندان ها
- خونریزی لثه ها
 

چگونه پلاک ها را از بین ببریم؟

از آنجا که علت اصلی بیماری های لثه، پلاک است، نخ کشیدن و مسواک زدن منظم، بسیار ضروری است. پلاک معمولاً طی 24 تا 36 ساعت، بر روی دندان ها سخت می شود. اگر دندان های خود را به صورت منظم نخ کشیده و پس از آن مسواک بزنید، پلاک فرصت سخت شدن بر روی دندان ها را نخواهد داشت.
 
یادتان باشد پس از مسواک زدن تمام خمیر دندان باقی مانده در دهان خود را تُف کنید. اما به هیچ عنوان دهان خود را نشویید. ممکن است شنیدن این موضوع برایتان تعجب برانگیز باشد، زیرا بیشتر افراد پس از مسواک زدن دهان خود را با آب یا محلول دهان شویه، می شویند.
 

چرا نباید پس از مسواک زدن دهانتان را بشویید؟

در واقع شستشوی دهان پس از مسواک زدن موجب از بین رفتن فلوراید می شود. فلوراید یک ماده معدنی است که به منظور تقویت دندان ها به بسیاری از محصولات بهداشت دهان و دندان اضافه می شود. در نتیجه با شستن دهان، تأثیر فلوراید به حداقل خواهد رسید.
 
بنابراین بهتر است بلافاصله پس از مسواک زدن، دهان خود را نشویید تا فلوراید برای مدت طولانی تری بر روی دندان هایتان بماند. اگر وجود خمیردندان در دهانتان برایتان خوشایند نیست، تنها یک قاشق چایخوری آب در دهان خود بریزید، و سپس آب دهان خود را تف کنید.
 
اگر دوست دارید برای خوشبو کردن دهان و پیشگیری از پوسیدگی دندان های خود از دهانشویه استفاده کنید، این کار را حداقل 2 ساعت پس از مسواک زدن انجام دهید. اگر از دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده می کنیم، حداقل 30 دقیقه بعد از شستن دهان با دهانشویه، چیزی میل نکنید.
 

چند نکته دیگر درباره بهداشت دهان و دندان

برای اینکه دندان هایی سالم و تمیز داشته باشید، در ادامه به نکاتی درباره نحوه صحیح نخ کشیدن، مسواک زدن و شستشوی دهان و دندان اشاره می کنیم:
 
به صورت منظم نخ بکشید
حداقل یک بار در شبانه روز نخ بکشید. برای نخ کشیدن صحیح لازم است بین 30 تا 45 سانتیمتر نخ را جدا نموده و از دو طرف آن را به دور انگشتان خود بچرخانید. با آرامی نخ را بین دندان ها برده و آن را بالا و پایین کنید تا پلاک، باکتری و باقیمانده غذا از لای دندان خارج شود.
 
خلال دندان نکشید
برای خارج کردن غذا از لای دندان، به جای خلال دندان از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از خلال دندان ممکن است به لثه های شما آسیب رسانده و در نتیجه منجر به عفونت شود.
 
روزی دو مرتبه مسواک بزنید
حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و هر بار مسواک زدن را 2 دقیقه طول بهید. مسواک را با زاویه 45 درجه بر روی دندان ها بکشید. از مسواک نمودن روی دندان ها و پشت آن ها غافل نشوید.
 
از محصولات حاوی فلوراید استفاده کنید
سعی کنید از خمیردندان ها و دهان شویه های حاوی فلوراید استفاده کنید تا مینای دندان هایتان تقویت شده از پوسیدگی پیشگیری شود.
 
از نخ و مسواک با خشونت استفاده نکنید!
وقتی نخ می کشید یا مسواک می زنید، این کار را با آرامی و متانت انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است لثه های شما آسیب دیده و خونریزی کنند.
 
زبان خود را مسواک کنید
با این کار در واقع باکتری های روی زبان را از بین برده و با بهبود بهداشت دهان از بوی بد آن پیشگیری خواهید کرد.
 
منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما