رژیم غذایی برای رفع تنبلی (بخش دوم)

رژیم غذایی رفع خستگی به معنای خوردن و نخوردن یکسری از مواد غذایی است که پس از وارد شدن به بدن، تاثیرات خواب آوری یا سرحالی می باشد که در این مطلب به آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 13 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
رژیم غذایی برای رفع تنبلی (بخش دوم)
کمبود آهن، ید و روی در بدن می تواند یکی از عامل های تنبلی و بی حالی باشند که با آزمایش و چکاپ سالانه شما به این آگاه برسید.
 

مقدمه

همان طور که قبلاً گفته شد تاثیر گذاری مواد غذایی بر بدن یک مطلب ثابت شده‌ای است که همگان به آن اعتقاد دارند. بنابراین برای افرادی که از کسالت و خستگی مفرط خود رنج می برند، باید دستورهای غذایی تاثیرگذار را صادر کرد که از فواید آن بهره ببرند. یکی از مواردی که در خستگی تاثیر گذار هست، نوع غذا خوردن و وعده های غذایی نیز می باشد که برای همه قابل توجه نیست و خیلی ها از این موضوع به سادگی رد می شوند.
 

رژیم غذایی برای درمان تنبلی

وعده های غذایی
در ابتدا باید درباره وعده های غذایی بحث کنیم که چه مقدار وعده های غذایی را باید افزایش داد و از مقدار آن کاست. این به این معنی است که سعی کنید در شبانه‌روز به جای ۳ وعده، ۴ الی ۵ وعده غذایی بخورید و میان وعده های بسیار کم حجم و متعددی را به آن بیفزایید. امام علی (علیه السلام) می فرمایند:«هر کس خوراکش کم باشد، دردهایش نیز کم است.» [1] 

اما باید توجه داشته باشید که در این وعده های کم حجم و متعدد تمام مواد مغذی و مورد نیاز بدن در گروه های غذایی وجود داشته باشد. چرا که هرگونه کمبود می تواند بروز یک اختلال دیگری را برای شما به بار آورد و این حالت رخوت و تنبلی را چند برابر کند. 
 
تنوع غذایی
داشتن رژیم غذایی خوب و دارای تنوع که شامل همه چهار گروه غذای اصلی که شامل شیر و لبنیات، نان و غلات، گوشت های قرمز و سفید، سبزیجات و میوه جات  می باشند به اندازه کافی باشد، باعث بهبود حالت خستگی بدن شما می شود و آن را به مرور زمان رفع می کند.  البته باید این تذکر را داد که در مصرف برخی از مواد پروتئینی افراط نکنید و از حد مورد نیاز نیز کمتر مصرف کنید. چرا که این وجود اسیدهای درون آن باعث ایجاد واکنش های شیمیایی در مغز شما گشته و تعادل آرامش را به هم ریخته و رخوت را در پیش دارد. 

از جمله مواد غذایی که دارای این اسیدها می باشند شامل، دوغ، ماست، شیر و... هستند که پس از مصرف فرد را خواب آلود می کند. البته این مواد غذایی برای افرادی که دارای آرامش و خواب کافی نیستند، مفید می باشد و قدرت تحمل آن را در برابر استرس ها افزایش می دهد و خواب راحت شبانه را برای آن به ثمر می آورد. 
 
کمبود ویتامین ها
کمبود آهن، ید و روی در بدن می تواند یکی از عامل های تنبلی و بی حالی باشند که با آزمایش و چکاپ سالانه شما آگاه می شوید، که آیا بدن تان این مواد را کم دارند یا خیر!  اگر هم هم مطلع شده‌اید که دارای کم بود این مواد مورد نیاز بدن هستید، می توانید در مراحل اولیه آنها را با مواد غذایی مورد نیاز شان برطرف کنید و اگر شدید بوده است باید به پزشک معالج مراجعه کنید و از قرص های مکمل استفاده نمایید . 

سبزیجات که دارای برگ های تیره هستند، حبوبات و گوشت قرمز، غنی از آهن بوده و با مصرف آن می تواند کمبود آهن خود را در حد زیادی جبران کنید. در روایتی امام رضا علیه السلام به نقل از پدران بزرگوار خویش به نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم گوشت را بهترین غذا در دنیا معرفی کرده می فرمایند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلم) : بهترین و بالاترین خوراکی ها چه در دنیا و چه در آخرت گوشت است. [2] 

سبزی هایی همانند فلفل سبز، پرتقال و لیمو سرشار از ویتامین c هستند و غلات، نان، ماهی و تخم مرغ دارای ویتامین b می باشند. که شما با مصرف این مواد غذایی می توانید کمبود این ویتامین ها را در بدن جبران کنید. 
 
پرخوری 
یکی از دیگر عوامل که در ایجاد خستگی موثر است پر خوری می باشد خوردن مواد سنگین آن هم به میزان زیاد رخوت و خستگی را در فرد به وجود می آورد. حدیث جالب درباره کم خوری از پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله وسلم) :  «کم خوری، مادر همه داروها است.» [3]  

 از طرفی هم کم خوری و و گرسنگی زیاد نیز موجب پایین آمدن قند خون خواهد شد و به همین دلیل تمام پزشکان وعده صبحانه را برای همه افراد توصیه می کنند. چرا که فرد از لحظه ای که بیدار می شود، بدنش نیاز به مواد غذایی دارد که قند خون را بالا ببرد. اما زمانی که فرد هیچ مواد غذایی را تا ناهار مصرف نکند ، قند خون پایین آمده و احساس خستگی بر آن ها فشار می آورد. این دلیلی می شود که فرد به خاطر گرسنگی مفرط، ناهار را به اندازه زیاد مصرف کرده و چاقی، اضافه وزن را به وجود آورد. 

خوردن میان وعده های مفید و کم حجم به خصوص برای کودکان و نوجوانان و کهنسالان توصیه می شود، که زیاد شدن فاصله بین وعده های اصلی غذایی دچار افت قند خون و کمبود انرژی نشوند. [4] 
 
مصرف فست فود ها
فست فود ها به دلیل داشتن کالری زیاد و کمبود ارزش غذایی باعث می شوند که ویتامین ها و پروتئین مورد نیاز بدن به آن وارد نشود و تنها معده فرد از چربی و نمک پر می کند و این خود یکی از دلایل به وجود آمدن خستگی و تنبلی در افراد می شود. افرادی که عادت به خوردن غذای بیرون از خانه را دارند سعی کنند که همیشه از غذاهای خانگی حتی بیرون از منزل تهیه می شود استفاده نمایند و جای آن را به فست فود ها ندهند و تا حد زیادی مصرف غذاهای پرچرب چرب و شور را کاهش دهند. 

پی نوشت:
[1] غررالحکم، حدیث 8409، عیون الحکم والمواعظ، صفحه 455، حدیث 8220. 
[2] مکارم الأخلاق، صفحه 178. عیون الأخبار 2 روایت 35.  «سَیِّدُ طَعَامِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ اللَّحْمُ وَ الْأَرُزُّ»
[3] کتاب المواعظ، صفحه 213. 
[4] رضا علی کرمی، علل تنبلی و درمان آن، قم: انتشارات قلمگاه، 1398، صفحه 167.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما