مراقبت های هفته سی و یکم بارداری (بخش دوم)

با ورود به هفته سی و یکم بارداری مادران حامله باید در موعد مقرر و معمولا هفته ای یک بار معاینات دوران بارداری خود را توسط پزشک متخصص زنان و زایمان انجام دهند. یادتان باشد که افزایش دفعات معاینه به یک بار در هفته از هفته سی ویکم به بعد دوران بارداری الزامی است. در این مطلب قصد داریم شما را با علائم هفته سی و یک بارداری و مراقبت ها و توصیه های آن آشنا نماییم.
جمعه، 18 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته سی و یکم بارداری (بخش دوم)
یک نوزاد طبیعی پس از سی و هفت تا چهل هفته بارداری به دنیا می آید. اما انقباضات پیش از هفته سی و هفتم بارداری نشانه زایمان زودرس است.
 

خودمراقبتی طی هفته سی و یکم

در صورت دچار شدن به تورم پاها در طول بارداری، ‌می‌توانید با بالا قرار دادن پاهای خود در هر زمان و مکان ممکن، پرهیز از ایستادن به مدت طولانی، ورزش دادن پاها به طور منظم توسط پیاده‌روی یا شنا و پوشیدن جوراب یا جوراب‌شلواری واریس، شدت آن را کاهش دهید و اگر دچار گرفتگی عضلات پا هستید، تمرینات کششی و ماساژ می‌تواند باعث بهبود آنها شود. برای کاهش تکرر ادرار، مصرف چای و قهوه را کاهش دهید و سعی کنید هنگام ادرار کردن به سمت جلو خم شوید تا مثانه شما کاملاً خالی شود. خوردن غذاهای سرشار از فیبر، میوه، سبزیجات و مایعات نیز در بهبود یبوست شما مؤثر است.

برای پیشگیری از کمردرد نیز می‌توانید تمرینات تقویت عضلات کمر را انجام دهید و برای به حداقل رساندن و کاهش سوزش معده، سعی کنید از مواد غذایی محرک مانند غذاهای ادویه‌دار و چرب اجتناب کنید. برای کم کردن از میزان تنگی نفس نیز به خاطر داشته باشید که هنگام فعالیت، فشار بیش از حد به خود وارد نکنید. همچنین اگر دچار ترشحات پستان شده‌اید و این اتفاق آزارتان می‌دهد، از پدهای ویژه‌ای استفاده کنید که داخل سوتین قرار می‌گیرد و این رطوبت را جذب می‌کند.

معاینات سه ماهۀ سوم بارداری را دنبال کنید و در تمامی جلسات معاینۀ پیش از زایمان شرکت کنید. اگر احساس می‌کنید مشکلی دارید، حالا بهترین فرصت برای در میان گذاشتن هر نوع نگرانی با پزشک است. همچنین از حرکات فرزند خود باخبر باشید. نیازی به نگه داشتن چارت و نمودار حرکات جنین نیست، مگر اینکه پزشک این موضوع را توصیه کرده باشد. اما بهتر است از حرکات و فعالیت‌های فرزند خود به شکل کامل باخبر باشید تا در صورت کاهش حرکات جنین، متوجه آن بشوید.
 

مراجعه به پزشک در هفته سی و یک بارداری

با ورود به هفته سی و یکم بارداری مادران حامله باید در موعد مقرر و معمولا هفته ای یک بار معاینات دوران بارداری خود را توسط پزشک متخصص زنان و زایمان انجام دهند. یادتان باشد که افزایش دفعات معاینه به یک بار در هفته از هفته سی ویکم به بعد دوران بارداری الزامی است. این روال معاینات باید تا زمان تولد فرزندتان هم ادامه یابد. آزمایش هایی که مادران حامله در دوران بارداری و در سه ماهه سوم این دوران باید انجام دهند، شامل آزمایش ادرار منظم به منظور شناسایی عفونت ادراری، پره اکلامپسی و آزمایش قند خون می باشد. علاوه بر این موراد، توصیه می گردد که پزشکان معالج در هفته سی و یکم بارداری مادران، انجام سونوگرافی را به منظور تشخیص حالات پرخطر در مادر و جنین داخل رحم او انجام دهند. علاوه بر این موارد، برای بررسی رشد طبیعی جنین هم، بررسی محل جفت او از نکات مهمی است که باید مورد نظر پزشکان متخصص زنان و زایمان باشد.
 

علائم هشدار دهنده زایمان زودرس در هفته سی و یک بارداری

یک نوزاد طبیعی پس از سی و هفت تا چهل هفته بارداری به دنیا می آید. اما انقباضات پیش از هفته سی و هفتم بارداری نشانه زایمان زودرس است. فرزندی که پیش از هفته سی و هفتم به دنیا می آید نارس است. این فرزندان نیاز به مراقبت های ویژه داند و باید مقدار قند خون، عفونت ها و هیپوترمی آن ها بررسی شود.
 
علائم زایمان زودرس شامل:
- درد شدید شکم
- خونریزی
- سرگیجه شدید
 

تغذیه در هفته سی و یک بارداری

برای بسیاری از زنان باردار مصرف روزانه میوه و سبزیجات در این دوران توصیه شده است. اما بعضی از زنان نمی‌دانند این مقدار را چگونه در برنامه غذایی خود جای دهند. ما در اینجا راه های ساده ‌ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
- مقداری کلم خرد شده را با سس سالاد مخلوط کنید، سپس سیب و آناناس خرد شده را به آن اضافه کنید.
- هویج رنده شده و کدو تنبل را با سس اسپاگتی مخلوط کنید.
- گوجه فرنگی خرد شده و تازه را به همراه گشنیز به سس سالسا بیافزایید.
 

ورزش در هفته سی و یک بارداری

می‌توانید در زمان تماشای تلویزیون و یا خواندن روزنامه و مجله، عضلات کگل ( Kegels) خود را تقویت کنید. این تمرینات باعث تقویت عضلات واژن و در نتیجه وضع حمل ساده تر خواهد شد، و همین طور از بروز مشکلات زمان زایمان پیشگیری می‌شود. این تمرینات را یک الی دو بار در روز و هر بار چند دقیقه انجام دهید.
 

نکاتی برای پدرها در هفته سی و یک بارداری:

پدر می تواند به مادر کمک کند آرام شود. برای همسرتان غذاهای مقوی و خوشمزه تهیه کنید، فیلم ببینید و به همسر خود گوش دهید. راه های آسانی وجود دارد که می توانید به همسر خود احساس خوب دهید:
- شماره افراد مهم را به او بدهید.
- موبایل خود را کامل شارژ کنید.
- تمام وظایف خود را در محل کار انجام دهید و در هنگام زایمان نگران نباشید.
- لیستی از علائم هشدار دهنده تهیه کنید تا پیش از شروع درد زایمان مراقب آن ها باشید

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.