مراقبت های هفته سیزدهم بارداری (بخش دوم)

در هفته سیزدهم بارداری کودک شما به سرعت در حال رشد است. در انتخاب مواد غذایی خود محتاط باشید. از ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی و کالر‌ی دار برای رشد کودک تان استفاده کنید. در این مطلب توصیه ها و مراقبت های هفته سیزدهم بارداری را بیان خواهیم نمود. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 13 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته سیزدهم بارداری (بخش دوم)
بیش از سه‌ چهارم زنان باردار زمانی طی بارداری و معمولا در اواخر بارداری دچار کمردرد می‌شوند که چند ماه پس از زایمان بهبود می‌یابد.
 

سقط جنین در سه ماهه دوم دوران بارداری

سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری یک اتفاق نادر است. مادر باردار با توجه به حالات روحی و روانی خود، بلافاصله پس از رخ دادن این رویداد به ویزیت یک پزشک متخصص زنان و زایمان و همچنین روانشناس نیاز دارند. سقط جنین در سه ماهه دوم دوران بارداری، تمام حاملگی های آینده مادر را هم در معرض خطر قرار خواهد داد.
 

دلایل سقط جنین در سه ماهه دوم دوران بارداری

دهانه رحم نامناسب:
دهانه رحم نقش مهمی در بارداری ایفا می کند. پس از باردار شدن، دهانه رحم نرم می شود و بسته می ماند بنابراین جنین در رحم در امان است تا زمانی که زمان زایمان فرا برسد. هنگامی که دهانه رحم نامناسبی داشته باشید، در سه ماهه دوم بارداری دهانه رحم گشاد می شود و باعث سقط جنین می شود.
 
مشکلات کروموزومی:
مشکلات کروموزومی یکی از مشکلات اصلی سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری است. اگرچه ممکن است این مشکلات در سه ماهه اول بارداری وجود داشته باشد، اما در اسکن معمولی قابل تشخیص نیست.
 
دلایل دیگر سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری شامل:
_ زخم داخلی یا خارجی در شکم
_ عفونت در اندام تناسلی
_ قلب معیوب جنین
_ ترومبوفیلی
_ جداشدگی جفت
_ پایین افتادگی جفت
 

ورزش مناسب در هفته سیزدهم بارداری 

1- اگر در ورزش از وزنه استفاده می کنید، وزن آن‌ ها را کاهش دهید. هرگز اجازه ندهید ضربان قلب شما خیلی زیاد بالا برود و از 140 فراتر رود. اینکار باعث می شود که بدن گرم شده و جریان خون رحم کم‌ تر شود.

2- اگر تا به حال شنا را امتحان نکرده‌اید، به دنبال آن باشید تا بفهمید که چرا بیشتر پزشکان این ورزش را در دروان بارداری پیشنهاد می‌کنند.

3-  یوگا ورزش دیگری است که انجام آن در بارداری توصیه می شود.
 

هفته سیزدهم بارداری و مراقبت‌ های مادر و جنین

1- از اسیدی شدن معده جلوگیری نمایید و سعی کنید از خوردن غذاهای چرب، اسیدی و ادویه ای تند پرهیز نمایید. وعده‌ها را کوچک‌تر و به هم نزدیک‌تر کنید و بلافاصله پس از غذا دراز نکشید. در عین حال از آنتی اسیدها و کربنات کلسیم نیز استفاده نمایید.

2- هورمون‌هایی که در دوران بارداری ممکن است باعث لطافت پوست در یک مادر شوند، ممکن است در مادر دیگر باعث ایجاد جوش شوند. در صورت بروز این مشکل، قبل از پوشانیدن جوش‌ها با پودرهای آرایشی، با پزشک خود مشورت کنید.

3- می توانید از هم اکنون در جلسات آموزشی ویژه زمان وضع حمل شرکت کنید. این کلاس‌ ها بسیار پرطرفدار هستند. هم چنین از پزشک خود راهنمایی‌های لازم را کسب کنید. هدف کلاس های زایمان، این است که با مراقبت های بارداری و فرایند زایمان آشنا شوید و مهارت های خود را برای زایمان بهتر و سالم تر افزایش دهید.

4- اگر آدم گرمایی هستید و زود گرم تان می شود از لباس‌هایی با پارچه های طبیعی مانند نخ و کتان استفاده کنید.
 

هفته سیزدهم بارداری و تغذیه مناسب برای مادر و جنین

1. کودک شما به سرعت در حال رشد است. در انتخاب مواد غذایی خود محتاط باشید. از ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی و کالر‌ی دار برای رشد کودک تان استفاده کنید. در نیمه دوم بارداری، شما تنها به 340 کالری اضافه در روز احتیاج دارید.

2. از مصرف پنیرهای نرم خودداری کنید. از خوردن پنیر فتا، بری و غیره اجتناب کنید، مگر این که برچسب شیر پاستوریزه روی آن زده شده باشد.

3. فکر می‌کنید چرا پزشکان آن‌ قدر اصرار دارند که کافئین زیاد نخورید؟! دلایل زیر را بخوانید تا متوجه این موضوع شوید:
_ مصرف چهار فنجان قهوه در روز می‌تواند باعث اختلال رشد و در نتیجه پایین بودن وزن نوزاد هنگام تولد شود. 
_ کافئین از جفت رد می‌شود و به جنین می‌رسد. کافئین وارد شیر مادر می شود و در زمانی که نوزاد شما شیرخوار است او را بی‌قرار و بی‌خواب می‌کند.
_ موجب تشنگی و مصرف بیش از حد آب می‌شود. دفع این آب، دفع کلسیم را به همراه دارد در صورتی که جنین برای رشد و داشتن استخوان‌های قوی به کلسیم زیادی نیاز دارد.
 

هشدارها در هفته سیزدهم بارداری

در سه ماهه دوم چنانچه دچار علائم زیر شدید سریعا به پزشک مراجعه نمایید:
1. تهوع و استفراغ شدید

2.  خونریزی شدید: ممکن است نشانه عفونت لگنی، کنده شدن جفت و یا باز شدن دهانه رحم جهت زایمان زودرس باشد.

3. درد کمر یا شکم: بیش از سه‌ چهارم زنان باردار زمانی طی بارداری و معمولا در اواخر بارداری دچار کمردرد می‌شوند که چند ماه پس از زایمان بهبود می‌یابد. اما گاهی ممکن است، نشانه باز شدن دهانه رحم جهت زایمان زودرس باشد. انقباضات بیشتر از 6 تا در هر ساعت، نشانه زایمان زودرس است.

4. خروج مایع از واژن: می تواند نشانه پارگی پیش از موعد کیسه آب و زایمان زودرس باشد.
 

هفته سیزدهم بارداری و نکاتی برای پدرها 

به همسرتان توجه بیشتری نشان دهید. در هنگام چکاپ همراه او باشید. او ممکن است درباره سابقه خانوادگی شما اطلاعات نداشته باشد و این سابقه برای بیماری های ژنتیکی جنین مهم است. بنابراین حضور شما نزد پزشک کمک زیادی می کند.

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.