مراقبت های هفته چهاردهم بارداری (بخش دوم)

در هفته چهاردهم بارداری بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند برای شما خطرناک باشد و خونریزی بعدی را در پی داشته باشد. همچنین در این هفته‌ها ممکن است گرمای بیشتر در بدن خود حس ‌کنید. این به دلیل افزایش صعودی حجم خون شماست. در این مطلب توصیه ها و مراقبت های هفته چهاردهم بارداری را بیان خواهیم کرد.
يکشنبه، 13 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته چهاردهم بارداری (بخش دوم)
پیاده روی، شنا از ورزش هایی هستند که می توانند هم برای سلامتی شما و هم برای رشد فرزند داخل رحم تان بسیار مفید و کمک کننده باشند.
 

علائم هفته چهاردهم بارداری

1- فراموش کردن انجام فعالیت ها
از دست دادن قدرت ذهن در این شرایط، به عنوان یکی از علائم دوران بارداری، برای هر مادری طبیعی خواهد بود. حجم سلول های مغزی مادران حامله به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت. اما فراموش نکنید که تمام این شرایط به وجود آمده در بدن مادران باردار، پس از اتمام فرایند زایمان تصحیح خواهد شد و شما هم مانند سایر مادران، به روال عادی زندگی خود باز خواهید گشت.

راه حل: نوشتن لیست کارها، قرار دادن یادداشت ها و سوئیچ ها در یک جای مخصوص و استفاده از آلارم برای یادآوری کارهای مهم روزانه، در این دوران بسیار مفید خواهد بود.
 
2- ضخیم و درخشان شدن موها
نکته ای که در هفته چهاردهم بارداری، توجه شما را مانند هر مادر باردار دیگری به خودش جلب خواهد کرد، رشد موهای شما خواهد بود که نسبت به قبل ضخیم تر و درخشان تر شده است. رشد موهای مادران باردار می تواند یکی از علائم سودمند این دوره باشد. اگر شما به عنوان یک مادر باردار از رشد زیاد موهای خود لذت می برید، لازم است بدانید که این شادی فقط برای مدت کوتاهی طول خواهد کشید.
 
3- تشکیل هاله پررنگ دور پستان:
تشکیل هاله‌ های کمرنگ دور پستان، پوست اطراف ناف، زیربغل یا ران‌ها اتفاق می افتد. با پایان حاملگی خود به خود این هاله ها برطرف می شوند.
 
4- آکنه و کک و مک:
اگر لکه‌های قهوه ای را در صورت خود حس می‌کنید، این لکه‌ها طبیعی هستند و می‌توانید با استفاده از چند ماسک طبیعی آنها را از بین ببرید. گاهی ممکن است که این لکه ها تا زمان زایمان با شما همراه باشند.
 
5- احساس گرما:
در این هفته‌ها ممکن است گرمای بیشتر در بدن خود حس ‌کنید. این به دلیل افزایش صعودی حجم خون شماست.
 
6- کرامپ عضلانی:
بهترین روش مقابله با کرامپ، ماساژ دادن آن قسمت، استراحت و هم چنین استفاده از کمپرس آب سرد می باشد.
 

ورزش مناسب در هفته چهاردهم بارداری 

پیاده روی، شنا و یا شرکت در کلاس های یوگای دوران بارداری، ورزش هایی هستند که می توانند هم برای سلامتی شما و هم برای رشد فرزند داخل رحم تان بسیار مفید و کمک کننده باشند.

بهتراست در این دوران به صورت چهار زانو یا ضربدری بنشینید. به خاطر داشته باشید در این وضعیت همیشه پشت خود را صاف نگه‌ دارید. ایستادن به مدت طولانی برای شما مناسب نیست ممکن است دچار واریس وریدی شوید. بهتر است بعد از ایستادن مدت طولانی استراحت کنید و پاهای تان را بالاتر از قلب قراردهید.
 

هفته چهاردهم بارداری و مراقبت‌ های مادر و جنین

لازم است بدانید در حال حاضر با فروکش کردن حالت تهوع و استفراغ، درد گرسنگی بیشتر از همه چیز شما مادر باردار را عذاب خواهد داد. این شرایط شما را به چرخش بیشتر در دور و اطراف مواد غذایی مجبور خواهد نمود.

در زمان بارداری اهمیت بیشتری به بهداشت دهان و دندان‌های خود بدهید. در این زمان لثه ها کمی متورم می‌شوند و امکان عفونت کردن دندان‌ها زیاد است. پس از هر وعده غذایی دندان‌ها و زبان خود را مسواک بزنید.
 

هفته چهاردهم بارداری و تغذیه مناسب برای مادر و جنین

1- مصرف پرتقال را در فراموش نکنید، زیرا این ماده سرشار از ویتامین سی است که سیستم ایمنی بدن را می‌سازد و خواص اکسیداتیو آن به بهبود سریع‌تر سلول‌هایی که آسیب دیده‌اند، کمک می‌کند.

2- زمانی که بیرون از خانه هستید، اسنک‌هایی مقوی به همراه خود داشته باشید تا هنگام گرسنگی میل نمایید.

3- در این مدت باید شیر کم چرب، زیاد مصرف کنید تا ذخیره کلسیم مورد نیاز کودک برای رشد و پرورش استخوان‌هایش کافی باشد.
 

هشدارها در هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم بارداری بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند برای شما خطرناک باشد و خونریزی بعدی را در پی داشته باشد. بنابراین اگر تصمیم به برداشتن شیء دارید، ابتدا چمباتمه زده، در این حالت پشت خود را صاف نگه دارید و از عضلات پای خود برای بلند شدن و برداشتن اجسام کمک بگیرید.
 

هفته چهاردهم بارداری و نکاتی برای پدرها 

– درباره تغییراتی که پس از زایمان ایجاد می شود با همسرتان صحبت کنید. این تغییرات شامل اسم گذاشتن، شیردهی و تنها گذاشتن فرزند است.

– اگر همسر شما کار می کند به او اطمینان دهید می توانید در نگهداری از بچه به او کمک کنید. همچنین محدودیت های خود را نیز به او بگویید.

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما