مراقبت های ماه نهم بارداری (بخش اول)

اگر شما مادر باردار در ماه نهم بارداری به سر می برید، تبریک ویژه ما را پذیرا باشید. شما به زودی طعم دلنشین مادر شدن را تجربه خواهید کرد و می توانید نوزادتان را در آغوش پر مهر خود بگیرید و او را نوازش کنید. بسیاری از علائم بارداری با به دنیا آمدن نوزاد کوچکتان از بین خواهد رفت. در این مطلب قصد داریم شما را با علائم ماه نهم بارداری و توصیه و مراقبت های آن آشنا نماییم.
جمعه، 25 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های ماه نهم بارداری (بخش اول)
چند هفته پیش از زایمان احساس سوزش معده و تنگی نفس دارید که به دلیل تغییر مکان جنین و افتادن آن در مسیر زایمان است. 
 

جنین در ماه نهم بارداری

فرزند شما آماده زایمان است. در هفته سی و پنجم بارداری جنین به سرعت چربی جذب می کند، بخصوص در اطراف پاها و دست ها. هنگامی که تمام اندام های او کامل شدند ریه و مغز به بلوغ می رسند. در هفته سی و ششم بارداری و هفته سی و هفتم بارداری افزایش وزن ادامه دارد. بدن جنین شروع به تولید پادتن می کند که او را در روزهای اول مصون نگه دارد. در هفته سی و هشتم بارداری افزایش وزن آرام تر پیش میرود؛ دست ها و ماهیچه ها به قدر کافی قوی شده اند. سر جنین به قسمت پایین حرکت می کند اما دهانه رحم به قدری باز نشده است که انقباضات شروع شوند. اگرچه استخوان ها رشد کرده اند اما جمجه برای عبور از کانال تولد نرم است.
 

تغییرات بدن در ماه نهم بارداری

در ماه نهم بارداری وزن شما زیاد شده است و برای زایمان آماده هستید. در اثر افتادن جنین در مسیر زایمان سوزش معده و تنگی نفس به سراغ شما می آید .پشت شما بیش از حد درد می کند؛ حمام گرم و ماساژ به بهبود آن کمک می کند.
 

علائم طبیعی ماه نهم بارداری

علائم مشابه قبل است اما شدت آن دوبرابر شده است.
 
1- چکیدن پستان
در انتهای بارداری، پستان ها شروع به چکه مایعی زرد به اسم کلستروم یا آغوز می کنند. چکیدن کلستروم به معنی نزدیک بودن زایمان نیست، همچنین نچکیدن آن نیز به معنی مشکلی نیست. این مسئله پدیده ای طبیعی است. برای جلوگیری از خیس شدن لباستان از پد مخصوص استفاده کنید.
 
2- تغییر مکان جنین
چند هفته پیش از زایمان احساس سوزش معده و تنگی نفس دارید که به دلیل تغییر مکان جنین و افتادن آن در مسیر زایمان است. در کنار سوزش معده، یبوست و پشت درد نیز وجود دارد. افتادن جنین در مسیر زایمان به معنی نزدیک بودن زایمان است اما می تواند چند روز یا چند هفته پیش از شروع انقباضات باشد. همچنین این مقدمه ای بر علائم دیگر شامل ترشحات واژن و پشت درد است.

 
3- دفع ادرار مکرر
در اثر حرکت جنین به مکان جدید، به مثانه فشار وارد می شود، بنابراین شما هر چند دقیقه به دستشویی می روید. همچنین کنترل مدفوع نیز دشوار است. سعی کنید مایعات بیشتر بخورید. در صورت مصرف کمتر مایعات احتمال عفونت مجاری ادراری افزایش می یابد.
 
4- انقباضات براکستون
در نزدیکی انتهای بارداری، انقباضات اشتباه یا براکستون افزایش می یابد. این انقباضات تا چند هفته پیش از زایمان ادامه پیدا می کنند. اگر چه این انقباضات به شدت انقباض اصلی زایمان نیست اما درد کمی نیز ندارد. در واقع آن ها به قدری شدید هستند که دهانه رحم را باز می کنند. هنگامی که دچار انقباض می شوید سعی کنید حالت نشستن یا ایستادن خود را تغییر دهید. کم آبی بدن باعث افزایش انقباضات می شود. این انقباضات یکی از قسمت های طبیعی بارداری است. اما اگر در یک ساعت بیش از چهار انقباض تجربه کردید با پزشک صحبت کنید. اگر درد از پشت شروع شد و به جلو آمد یا ترشحات واژن دارید با پزشک تماس بگیرید.
 
5- اسهال
اسهال در اواخر بارداری یکی از علائم نزدیکی زایمان است. همچنین حرکات روده نیز باعث انقباض شکم می شود.
 
6- سبکی
اگر بارداری اول شما است، افتادن جنین در مسیر زایمان را دو تا سه هفته پیش از زایمان تجربه می کنید. اما برای مادرهایی دیگر این مسئله تا چند روز پیش از زایمان اتفاق نمی افتد.
 
7- تغییر در حرکات جنین
با رشد جنین ضربه های او کاهش می یابد. زیرا فضای کوچکی در اختیار دارد. اما ضربات در حال حاضر شدیدتر هستند. در صورت کاهش ناگهانی ضربه ها باید به پزشک اطلاع دهید.
 
8- ترشحات واژن همراه با خون
ترشحات واژن نگران کننده نیستند، بخصوص ترشحات بعد از نزدیکی جنسی. اما در صورتی که ترشحات زرد رنگ هستند یا بو می دهند از نداشتن عفونت واژن اطمینان حاصل کنید.
 
پاره شدن کیسه آب
در کمتر از پانزده درصد خانم ها پیش از شروع انقباضات، کیسه آب پاره می شود. بنابراین گاهی اوقات پزشک از مایع آمونیاک مصنوعی استفاده می کند. مایع آمونیاک باید بی رنگ و بی بو باشد. اگر مایع سبز رنگ است یا بو می دهد با پزشک تماس بگیرید.
 

شما در ماه نهم بارداری در مطب پزشک

در ماه نهم بارداری هر هفته باید پزشک را ملاقات کنید. پزشک سایز رحم، وزن شما، فشار خون، ادرار و ضربان قلب جنین را بررسی می کند. همچنین علائم ورم را بررسی کرده و برای بررسی بازشدگی دهانه رحم نیز آزمایشات لازم را انجام می دهد.

ادامه دارد...

منبع: سایت دکترسلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.