فوایدی که درختان برای انسان‌ها دارند؟ (بخش دوم)

کسانی که در محیط اطراف خانه خود درخت و یا فضای سبز ندارد، بیشتر از سایر افراد در جامعه خشن و پرخاشگر هستند. درختان با آرامشی که به افراد می‌بخشند درصد درگیری‌ها را کاهش می‌دهند. در این مطلب به فوایدی که درختان برای انسان‌ها دارند اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 7 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فوایدی که درختان برای انسان‌ها دارند؟ (بخش دوم)
درختان قادرند تا حدود ۵۰ درصد از اشعه‌های ماوراء بنفش که یکی از عوامل ایجاد سرطان پوست است را کاهش دهند.
 

فوایدی که درختان برای انسان‌ها دارند؟

درختان به جلوگیری از فرسایش خاک کمک می‌کند
بی‌شک درختان بهترین مانع برای جلوگیری از ایجاد سیل هستند. همان طور که می‌دانید دامنه‌ها و کوه‌ها اگر دارای پوشش گیاهی و جنگلی باشند. خطر سیل به اندازه چشمگیری کاهش می‌یابد. اما اگر آن‌ها فاقد چنین پوشش‌هایی باشند بی شک با یک بارش شدید جریان‌های آبی بسیار تندی در دامنه کوه‌ها ایجاد می‌شود. این جریان تند علاوه بر فرسایش خاک خطرات بسیار زیادی را برای کسانی که در دامنه کوه و یا در پایین دست کوه زنگی می‌کنند به وجود می‌آورد.
 
درختان از کودکان و دیگر انسان‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کنند
سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان در ایالات متحده است. درختان قادرند تا حدود ۵۰ درصد از اشعه‌های ماوراء بنفش که یکی از عوامل ایجاد سرطان پوست است را کاهش دهند، این گزینه برای کودکان که در زمین‌های بازی و محوطه باز مدرسه بازی می‌کنند می‌تواند بسیار موثر باشد.
 
درختان غذا تولید می‌کنند
همان طور که می‌دانید درختان تامین کننده میوه برای ما و دیگر موجودات هستند. با کاشتن برخی از درختان میوه در محیط شهری، می‌توان علاوه بر مزایای بهداشتی که دارند مواد غذای را نیز برای ما انسان‌ها تامین کنند. از یاد نبرید که درختان یکی از بزرگترین تامین کنند‌های غذا برای جانداران در طبیعت نیز هستند.
 
درختان خاصیت درمان کنندگی دارند
تحقیقات نشان داده‌اند که بیماران در محیطی که سر سبز و پر از درخت باشد زودتر بهبود می‌یابند در چنین شرایطی آن‌ها با عوارض کمتری در هنگام درمان روبه‌رو می‌شوند. جالب است بدانید که کودکان مبتلا به ADHD (نقص توجه - بیش فعالی) زمانی که به طبیعت دسترسی پیدا می‌کنند، علائم کمتری از خود بروز می‌دهند. همان طور که می‌دانید قرار گرفتن در معرض درختان می‌تواند از نظر روانی بسیار تاثیر گذار و آرامش بخش نیز باشد.
 
درختان خشونت را کاهش می‌دهند
کسانی که در محیط اطراف خانه خود درخت و یا فضای سبز ندارد، بیشتر از سایر افراد در جامعه خشن و پرخاشگر هستند. درختان با آرامشی که به افراد می‌بخشند درصد درگیری‌ها را کاهش می‌دهند.
 
درختان نشانگر فصل‌ها هستند
شما با نگاه کردن به درختان می‌توانید فصل‌ها را تشخیص دهید؛ چرا که درختان در هر فصلی ویژگی تازه‌ای از خود بروز می‌دهند.
 
درختان فرصت‌های اقتصادی ایجاد می‌کنند
میوه‌هایی که از باغ‌های محلی جمع آوری می‌شود فروخته می‌شوند، بنابراین با این روش درآمد ایجاد می‌شود. البته همان طور که می‌دانید برای اینکه یک درخت بار دهد، پروسه‌های زیادی را طی می‌کند؛ به طور مثال نیاز به کد و مراقبت ویژه دارد. این گونه عوامل باعث می‌شود تا شغل‌های جدیدی در حوزه باغبانی ایجاد شوند. بی‌شک بهره وری اصولی از درختان میوه و حتی درختان که چوب صنعتی تولید می‌کنند، می‌توانند سود آوری بسیار خوبی برای شخص تولید کننده داشته باشد.
 
درختان گروه‌های مختلفی از مردم را یکجا جمع می‌کنند
کاشت درخت فرصتی برای مشارکت عمومی را فراهم می‌کند که این امر کیفیت زندگی در محله‌ها را نیز بهبود بخشده و حس همبستگی را بالا می‌برد. البته نشستن زیر سایه درختان نیز می‌تواند مردم را گرد هم جمع کند. البته مراقبت از درختان نیز می‌تواند رفاقت‌های جدید بین مردم ایجاد کند. جالب است که بدانید درختان خاصیت جذب صدا‌های آزار دهنده و پوشاندن یک محیط ناخوشایند را نیز دارند.
 
جذب گونه‌های مختلف حیوانات به شهر‌ها با استفاده از درختان
گونه‌های متفاوت درختان می‌توانند گونه‌های جانوری بسیار زیبا و نادری را به سطح شهر بکشانند فقط کافی است که نوع درختی که در شهر‌ها کاشته می‌شود مورد پسند جانوران چه پرندگان و چه جوندگان باشد به عنوان مثال بلوط توانایی بالای برای جذب جوندگانی، چون سنجاب را دارد.
 
درختان چوب عرضه می‌کنند
بسیاری از مردم در سراسر جهان به پرورش درختان برای برداشت چوب آن‌ها چه برای کار‌های صنعتی و چه برای کار‌های دستی به پرورش آن‌ها می‌پردازند.
 
درختان ارزش‌های اموال را افزایش می‌دهد
درختان قادرند زیبایی یک مزرعه، خیابان و حتی محله اطراف ملک شما را افزایش دهند. معمولا این افزایش زیبایی می‌تواند تا ۱۵ درصد قیمت ملک شما را بالا ببرد.
 
منبع: فردانیوز 


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.