خطرات ترکیب کردن مواد شوینده با هم

هر یک از مواد شوینده دارای ترکیبات شیمیایی خاصی است که مخصوص تمیز کردن اشیا خاص و در مکان خاص می باشد. شما می توانید برای نظافت منزل از هر مواد شوینده مختلفی استفاده کنید فقط باید به چند نکته مهم توجه کنید. تا زمانیکه شما مواد شوینده را با هم ترکیب نکنید می توانید از مواد شوینده مختلف استفاده کنید. اما باید بدانید کدام مواد شوینده را نباید هرگز با هم ترکیب کنید چرا که ممکن است برای تان خطرات جبران ناپذیر را به همراه داشته باشد.
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خطرات ترکیب کردن مواد شوینده با هم
هرگز یک ماده اسیدی مانند سرکه را با سفید کننده‌ها ترکیب نکنید به دلیل اینکه بعد از یک سری فرایند شیمیایی گاز کلورین تولید می‌کنند.
 

مقدمه

مواد شوینده همانطور که می‌دانید یکی از لوازم مورد نیاز برای نظافت، مواد شوینده‌ها هستند که هر کدام دارای ویژگی و کاربرد برای نظافت بخش‌های مختلفی هستند. ولی ممکن است ما در حین انجام نظافت از مواد شوینده نامناسب استفاده کنیم و یا آنها را با هم ترکیب کنیم. به همین دلیل در این مطلب می خواهیم از مضرات استفاده هم زمان از مواد شوینده و مخلوط کردن آن‌ها با هم اطلاعاتی کسب کنیم. و به این پرسش مهم یعنی خطرات ترکیب کردن مواد شوینده بپردازیم.
 

چرا باید برای نظافت هر بخش از مواد شوینده ای مخصوصی استفاده نمود؟

هر یک از مواد شوینده دارای ترکیبات شیمیایی خاصی است که مخصوص تمیز کردن اشیا خاص و در مکان خاص می باشد. شما می توانید برای نظافت منزل از هر مواد شوینده مختلفی استفاده کنید فقط باید به چند نکته مهم توجه کنید. پس ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید. تا زمانیکه شما مواد شوینده را با هم ترکیب نکنید می توانید از مواد شوینده مختلف استفاده کنید. اما باید بدانید کدام مواد شوینده را نباید هرگز با هم ترکیب کنید چرا که ممکن است برایتان خطرات جبران ناپذیر را بهمراه داشته باشد.
 

ترکیب کردن مواد شوینده با هم چه خطراتی دارد؟

هرگز سرکه و سفیدکننده را با هم ترکیب نکنید
هرگز یک ماده اسیدی مانند سرکه را با سفید کننده‌ها ترکیب نکنید به دلیل اینکه بعد از یک سری فرایند شیمیایی گاز کلورین تولید می‌کنند. ترکیب این گاز با آب، اسید هیپوکلروس می‌سازد. پخش شدن گاز کلورین حتی به مقدار کم هم می‌تواند آسیب‌هایی از جمله خارش چشم و بینی، مشکلات تنفسی و مشکلات ریوی ایجاد کند.
 
الکل و مایع سفیدکننده را با هم ترکیب نکنید
ترکیب این دو ماده شیمیایی، تولید کلروفرم و اسید هیدروکلریک می‌کند.کلروفرم و اسید هیدروکلریک می‌توانند موجب آسیب به سیستم عصبی، ریه، کلیه، کبد، چشم‌ها و پوست شوند. ضمنا مقادیر زیاد کلروفرم می‌تواند موجب سرگیجه، تهوع، از دست دادن هوشیاری و حتی مرگ شود.
 
هرگز آمونیاک و سفیدکننده را با هم ترکیب نکنید
این ترکیب برای سلامت شما بسیار خطرناک است. آمونیاک در بسیاری از مواد شوینده یافت می‌شود. ترکیب این دو ماده، موجب تولید گازهای سمی (بخار کلورامین) می‌شود. که آسیب‌های شدیدی برای دستگاه تنفسی به همراه خواهد داشت. همچنین ترکیب مقادیر زیاد این دو با یکدیگر، می‌تواند موجب انفجار بسیار خطرناکی شود برخی موادی که در ترکیبات خود آمونیاک دارند شامل شیشه شوی می‌باشد.
 
 از ترکیب چند چاه بازکن به طور همزمان استفاده نکنید
در صورتیکه که چاه توالت منزل یا شرکت شما گرفته بود و تصمیم به باز کردن آن داشتید هرگز از چند چاه باز کن استفاده نکنید و فکر نکنید ترکیب چند چاه بازکن موجب می‌شود گرفتگی چاه توالت سریع‌تر برطرف شود. شاید فکر کنید همه آن‌ها قرار است یک کار را انجام دهد پس از یک ترکیب شیمیایی یکسان تشکیل شده‌اند، اما اصلا اینطور نیست. وجود کوچک‌ترین ماده شیمیایی در یک مایع چاه بازکن می‌تواند با ترکیب شدن با سایر مواد موجود در یک چاه بازکن دیگر، گازهای سمی تولید کند. پس حتما دقت کنید فقط از یک چاه بازکن استفاده کنید.
 

علایم و نشانه‌های بروز مشکل در اثر استفاده از مواد شوینده؟

مخلوط کردن مواد شوینده چه خطراتی دارد؟ با ورود بخارات و گازهای شیمیایی به دستگاه تنفسی، فرد با افت شدید سطح اکسیژن خون مواجه می‌شود و اگر به سرعت اکسیژن رسانی انجام نشود، پس از گذشت چهار دقیقه سلول‌های مغزی شروع به تخریب برگشت ناپذیر می‌کنند. از علائم افت سطح اکسیژن خون می‌توان به تنفس تند، استفراغ، سردرد احساس عطش برای دریافت هوا، گیجی و منگی، حالت تهاجمی و تغییر رنگ پوست به آبی اشاره کرد.
 

در صورت بروز مشکل در اثر استفاده از مواد شوینده چه باید کرد؟

بعد از مضرات و خطرات مواد شوینده حالا نوبت به درمان و بهتر بگوییم در صورتی که ما دچار مشکل‌های تنفسی یا پوستی شدیم درمان و راه حل ما چیست؟ در اولین قدم ابتدا راه‌های ورودی هوا را باز کنید. و بعد پشت مصدوم قرار بگیرید و او را به محیط باز ببرید هرگز مصدومان دچار مشکلات تنفسی را به صورت بر عکس نخوابانید، زیرا میزان فشار بر قفسه سینه او افزایش می‌یابد و باعث وخامت حالش می‌شود. مصدوم را پشت به یک تکیه گاه به حالت نیمه نشسته قرار دهید و سر او را کمی به عقب متمایل کنید تا مجرای تنفسی‌اش باز بماند.

بر اثر استنشاق بخارات شیمیایی مصدوم مضطرب است و سرعت تنفسش تند می‌شود. وی را تشویق کنید تا از تنفس کوتاه بپرهیزد و تا حد امکان نفس عمیق بکشد و طی هر تنفس، چند ثانیه‌ای اکسیژن را درون ریه‌هایش نگه دارد.برای در امان ماندن از مشکلات تنفسی بخصوص در روزهای منتهی به عید که میزان مصرف مواد شیمیایی شوینده زیاد است، از پاک کننده‌ها و شوینده‌های قوی استفاده نکنید.

منبع: khedmatazma.com


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.