خواص شکر سرخ برای سلامتی

شکر سرخ طبیعتی گرم و‌ تر دارد و از گذشته تا اکنون در طب سنتی و مدرن جایگاه ویژه‌ای داشته است و خواص درمانی و دارویی فراوانی دارد که می توان به درمان آنفولانزا، سرفه و سرماخوردگی، درمان التهاب معده، تمیز کننده خون، جلوگیری از بروز کم خونی و تنظیم فشار خون و پاک کننده ضایعات کبدی اشاره کرد.
يکشنبه، 17 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص شکر سرخ برای سلامتی
مقدار کم کالری و ساکاروز شکر سرخ و جذب دیر قند باعث شده است تا بیماران دیابتی و افرادی که اضافه وزن دارند، آن را با آسودگی خاطر استفاده کنند.
 

مقدمه

شکر انواع مختلفی دارد، شاید شما هم با انواع شکر سفید و قهوه‌ای آشنایی داشته باشید و اسم شکر سرخ نیز به گوشتان خورده باشد و آن را شکر قهوه‌ای یکی بدانید، اما غافل از اینکه بین شکر قهوه‌ای و سرخ تفاوت‌هایی وجود دارد. در همین راستا قصد داریم تا در این مطلب شما را با شکرِ طبرزد یا شکر سرخ و همچنین خواص خارق العاده آن آشنا نماییم پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.
 

معرفی شکرِ طبرزد

شکرِ طبرزد معروف شکر سرخ از انواع شکر و نوع طبیعی شکر است. طبق باور بعضی افراد شکر سرخ با شکر قهوه‌ای تفاوتی ندارد. اما حقیقت چیز دیگری است. شکر سرخ در واقع همان شکر خامی است که از عصاره اصلی گیاه نیشکر بدست می‌آید و درصد شکر آن از ۸۸% کمتر نیست. هیچ ماده و افزودنی شیمیایی در فرآیند تولید شکر سرخ دخالت ندارد و به خاطر وجود بیشترین میزان ملاس سرشار از انواع املاح، ویتامین‌ها و مواد معدنی به خصوص ماده معدنی کروم است؛ شکر سرخ طبعی گرم و‌تر دارد و برای رفع سردی مفید است.
 
مقدار کالری (انرژی) و ساکاروز شکر سرخ در مقایسه با شکر قهوه‌ای و شکر سفید بسیار کمتر است و طعم و بوی آن باعث شده که علاوه بر مصارف خانگی در شیرینی‌پزی و پخت انواع کیک از آن استفاده کنند. در ضمن مقدار کم کالری و ساکاروز شکر سرخ و جذب دیر قند باعث شده است تا بیماران دیابتی و افرادی که اضافه وزن دارند، آنرا با آسودگی خاطر استفاده کنند.
 

فواید شکر سرخ

شکر سرخ طبیعتی گرم و‌ تر دارد و از گذشته تا اکنون در طب سنتی و مدرن جایگاه ویژه‌ای داشته است و خواص درمانی و دارویی فراوانی دارد که چند مورد از فواید شکر سرخ بدین ترتیب است:
* برای درد‌ های شکمی و بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش مفید است، به عنوان مثال ملین شکم و رفع کننده یبوست است.
* بیماری‌های کبد را بهبود می‌بخشد.
* تمیز کننده خون، جلوگیری از بروز کم خونی و تنظیم فشار خون
* برای رفع گرفتگی صدا آن را با آب گرم و روغن بادام استفاده می‌کنند.
* شکر سرخ بر عکس شکر سفید که مولد خلط سودا است، دافع خلط سودا است.
* باعث استحکام بخشیدن به استخوان‌ها و مفاصل می شود و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند. 
* با توجه به طبعش برای حلق، سینه و ریۀ خشک مفید است.
* باعث افزایش نیروی جوانی و شادابی پوست می‌شود.
* در درمان آنفولانزا، سرفه و سرماخوردگی موثر است.
* تقویت کننده میل جنسی است و از نظر تغذیه‌ای برای خانم‌های باردار مفید است.
* تصفیه کننده خون و خون ساز
* مقوی قلب و اعصاب
* درمان التهاب معده
* تقویت نیروی جنسی
* رفع خستگی مزمن
* پاک کننده ضایعات کبدی
* رفع گرمی دهان و زبان و التهابات لثه
 

خواص شکر سرخ در روایات

امام رضا علیه‏ السلام:
الإمام الرضا علیه‏ السلام: السُّکَّرُ الطَّبَرزَدُ یَأکَلُ البَلغَمَ أکلاً. شکرِ طبرزد، بلغم را به‏ کلّی از میان می برد. الکافی، جلد ۶، صفحه ۳۳۳، حدیث ۴ وص ۴۳۴، حدیث ۱۰ عن یاسر، المحاسن، جلد ۲، صفحه ۳۰۳، حدیث ۲۰۰۶، بحار الأنوار، جلد ۶۶، صفحه ۲۹۷، حدیث ۱، دانش نامه احادیث پزشکی: ۲ / ۳۵۶
 
[فیروزآبادی]در القاموس گفته است:
«سُکَّر، معرَّب واژه " شِکَر " پارسى است و اسم واحد آن را سُکَّره گویند. خرماى خوب یا انگورى را که آبى بِدان هست و در نتیجه فرو می ‏پاشد - که خود، از بهترین انواع شکرینه است - نیز شکر گویند».
 
در المصباح هم آمده است:
«شِکر، چیزى شناخته‏ شده است. برخى گفته ‏اند: نخستین بار، شِکر در طبرزد، ساخته شد و از همین روى، شکر طبرزدى گفته می شود».
 
صاحب المصباح، همچنین افزوده است:
«طبرزد (بر وزن سَفَرجَل) واژه‏اى معرَّب است و سه تلفّظ دارد: به حرف دال (طبرزد)، به حرف نون (طبرزن) و به حرف لام (طبرزل). اَزهرى، تلفّظ نون و لام را روایت کرده؛ امّا تلفّظ به دال را روایت نکرده است».
 
ابن جوالیقى گفته است:
«اصل پارسىِ این واژه، تبرزد بوده است، یعنى آنچه از اطراف، با تبر، تراشیده شده است. بنا بر این، طبرزد، صفتى است که در اِعراب، از واژه «سُکّر» تبعیّت مى‏ کند. برخى از عالمان هم گفته‏ اند: طبرزد، همان شِکر بلوچ است».
 
در بحر الجواهر نیز آمده است:
«اُبلوج به معناى شکر سفید است».
 
ابن بیطار نیز گفته است:
«طبرزد، معرَّب است، به معناى چیزى سخت، نه سست و نرم».
 
و همچنین اینطور می گوید:
 «نمک طبرزد، نمکى است سخت که داراى شفافیّت نیست».
 
علاّمه مجلسى نیز می گوید:
«از برخى از سخنان عالمان، چنین برمی آید که مقصود از طبرزد، همان چیزى است که به نبات، ناموَر شده است؛ امّا از بیشتر سخنان عالمان، این گونه به دست می ‏آید که مقصود، همان قند است».
 
بغدادى نیز در الجامع خویش گفته است:
«شکر در اوایل، خشک، و در نخست، مرطوب است. ممکن است تلخه را تصفیه کند. گونه‏ هاى مختلفى از آن، ساخته می شود که روشن ‏ترین، شفّاف‏ ترین و پاکیزه ‏ترینِ آن‌ها را در اصطلاح، نبات گویند. نوع پایین‏ تر را که تیره ‏رنگ، خشن ‏تر و پاکیزه، امّا غیرشفاف است، اُبلوج گویند. نوع پایین‏ تر را که شیره باشد، قلم نامند؛ زیرا به صورت رشته‏ هاى دراز به مانند انگشت، ساخته می ‏شود. نبات، کمترین حرارت را می ‏طلبد، پس از آن، ابلوج، پس از آن، قلم، و پس از آن، شیره پخته. لطیف‏ ترینِ انواع شکر نیز همان نبات است، در درجه بعد، ابلوج، و فروتر از آن، قلمى که سفیدىِ کمترى داشته باشد. نوع سخت همین ابلوج را طبرزد مى‏ نامند».
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.