راه های درمان بیماری سرماخوردگی (بخش دوم)

سرما خوردگی به نوع توان جسمانی و هیکل شما بستگی ندارد، چرا که با هر شکل و توانی هم باشید ممکن است دچار این بیماری شوید و برای درمان آن باید دست به انجام کارهای پیشگیرانه بزنید. در این مطلب به راه های غلبه بر سرماخوردگی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
جمعه، 22 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راه های درمان بیماری سرماخوردگی (بخش دوم)
با شروع سرماخوردگی شما در ناحیه حلق و گلوی خود احساس خارش و درد می‌کنید که می‌توانید با غرغره کردن آب نمک گلوی آزرده و حساس را تسکین دهید.
 

مقدمه

شناخت عوامل یک مریضی می‌توانند به پیشگیری بهتره فرد از مبتلا شدن به آن مریضی ها به شما کمک کند. از جمله عواملی که شما را در معرض سرماخوردگی قرار می‌دهند: مشترک بودن غذا یا نوشیدنی شما با فردی که مبتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد، پوشیدن لباس مناسب در فضای سرد، روبوسی و دست دادن با بیمارستان سرماخورده، قرار گرفتن در معرض وزش باد، بعد از استحمام یا شستن موها در هوای سرد قرار گرفتن.
 

راه های غلبه بر سرماخوردگی

مایعات فراوان بنوشید
نوشیدن مایعات به میزان فراوان می‌تواند به بهبودی حال شما کمک بسیاری کند، چرا که بدن با حس کم آبی مواجه نمی‌شود و توان خود را در برابر جذب ویتامین ها بالا می برد. روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب یا آب میوه و دمنوش چای بنوشید. 
 
غرغره کردن آب نمک
با شروع سرماخوردگی شما در ناحیه حلق و گلوی خود احساس خارش و درد می‌کنید که می‌توانید با غرغره کردن آب نمک گلوی آزرده و حساس را تسکین دهید. به صورتی که در صبح و شب یا هر زمانی که احساس درد در حلق خودداری در یک لیوان آب گرم یک قاشق چای خوری نمک بریزید و آن را چند بار غرغره کنیم. 
 
ترک کردن سیگار
حساس شدن ناحیه گلو و ریه ها در دوران سرماخوردگی باعث می شود که با مصرف سیگار، بیماری شما حادتر شده و همچنین در فعالیت دفاعی مژک ها زائد انگشتی میکروسکوپی سلول‌ها که باکتری ها را به خارجی ریه و گلو هدایت می کند اختلال ایجاد می کند. [1] 
 
چرب کردن بینی
بیشتر اوقات در دوران سرماخوردگی فرد به دلیل آبریزش بینی دیواره های بیرونی بینی آن خراشیده شده و احساس می‌شود شما می‌توانید با چرب نگه داشتن این ناحیه از زخم شدن و خراشیدگی آن جلوگیری کنید. پیشانی پشت گوش و بدن بیمار را با روغن‌های گرم چرب کنید. مانند: روغن سیاه دانه، بادام تلخ، بنفشه، زیتون، بادام شیرین و غیره. [2] 
 
پیاده روی
داشتن فعالیت های بدنی آرام و سبک گردش خون شما را بهبود می بخشد و باعث آرام شدن بدن و بهبودی حالت آن می‌شود.  اما اگر ورزش های سنگین انجام دهید حال شما را وخیم تر کرده و از انرژی ذخیره شده شما که باید صرف بهبودی تان شود می‌کاهد. 
 
سوپ مرغ بخورید
انواع سوپ ها به خصوص و مرغ زمانی که به صورت گرم سرو شود، می تواند به باز شدن راه بینی و بهبود راه تنفس تان کمک کرده و به دلیل داشتن مواد مغذی زیاد توان جسمانی شما را بالا می برد. 
 
خوشبینانه نگاه کنید
نگاه خوش بینانه شما باعث می شود تا احساس درونی شما مثبت شود و سیستم ایمنی بدن تان فعالیت بالاتری داشته باشد. تحقیقات و آزمایشات انجام شده نشان می‌دهد که تصورات و تفکرات خوشبینانه شما می‌تواند در روحیه و حال جسمانی شما به طور مستقیم تاثیر بگذارد.
 
گرم نگه داشتن بدن
با سرد شدن هوا و شروع بیماری سرماخوردگی باید توجه داشته باشید که برای فعالیت های بیرون از خانه خود را در برابر سرما خوب بپوشانید. این کار شما باعث می شود تا سیستم ایمنی برای مبارزه با سرماخوردگی خود را متمرکز کند و انرژی خود را صرف محافظت بدن در برابر سرما نکند. امام رضا (علیه السلام) در توصیه برای رفع سرماخوردگی و تب فرمودند : «هر که می خواهد در همه زمستان از سرماخوردگی و بیماری دور بماند هر روز سه لقمه عسل بخورد.» [3]
 
در خانه ماندن
زمانی که به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا مبتلا می‌شوید، به طور معمول در خانه ماندن ، استراحت کردن و پرهیز از استرس بهترین گزینه درمان است. با استراحت کردن و دوری از استرس و آرامش داشتن شما اجازه می‌دهید که بدن تان راحت تر و بهتر با عامل بیماری‌زا مبارزه کند. همچنین، سیستم ایمنی بدن از عدم تعامل با محیط‌های پر از میکروب در امان خواهد بود. با استراحت کردن در خانه از سرایت بیماری ها به افراد دیگر پیشگیری خواهید کرد.
 

نکات قابل توجه:

- برای رهایی و کاهش درجه تب بدن تان می توانید با مشورت پزشک از داروی آسپرین یا استامینوفن استفاده کنید. 
- دمنوش ریشه شیرین بیان به بی حسی درد های بدن و بهبودی سرما خوردگی کمک بسیاری می‌کند. 
- سیر نیز یکی از مواد غذایی می‌باشد که با اثر آنتی بیوتیکی که دارد باعث کشته شدن میکروب های بدن شده و مصرف روزانه آن در دوران سرما خوردگی باعث بهبودی بیماری شما می‌شود. 
- نوشیدن دم نوش و چایی به همراه عسل یکی از بهترین نوشیدنی های دوران سرما خوردگی شما می‌باشد. 

پی نوشت :
[1] پزشک خانواده، گروه مؤلفان انستیو سلامتی آمریکا، ترجمه حسین کریمی/پدرام مصطفایی،قم: آیینه دانش،1388، صفحه 198.
[2] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی 1396، صفحه 228.
[3] طب الرضا علیه السلام، قم: دار الخیام، ۱۴۰۲ق، صفحه 37 .


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.