فواید نشاسته مقاوم برای سلامتی (بخش دوم)

نشاسته‌ی مقاوم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را با محافظت از سلول‌های پوشش ‌دهنده‌ی کولون و کاهش خطر رشد تومور کاهش دهد و همچنین نشاسته‌ی مقاوم برخی از مزایای سلامتی را از طریق محور روده و مغز به بدن ارائه می‌دهد، به این دلیل که مغز بر باکتری‌های روده تاثیر می‌گذارد و بالعکس. در این مطلب به فواید نشاسته مقاوم برای سلامتی و درمان اشاره خواهیم کرد.
يکشنبه، 31 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید نشاسته مقاوم برای سلامتی (بخش دوم)
مصرف نشاسته‌ی مقاوم، با بهبود جذب ویتامین و مواد مغذی در کلیه، به درمان عدم تعادل ویتامین D کمک کرد.
 

آنچه از فواید نشاسته باید بدانید

1. اسیدیته را در معده افزایش می‌دهد
در مطالعات حیوانی، تخمیر نشاسته‌ی مقاوم، اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تولید کرد. این اسیدهای چرب زنجیره کوتاه اسیدیته‌ی روده را افزایش می‌دهند. افزایش اسیدیته‌ی روده باعث جذب مواد معدنی می‌شود، رشد باکتری‌های مفید را افزایش می‌دهد و در عین حال رشد باکتری‌های مضر را خنثی می‌کند.
 
2. نشاسته مقاوم عملکرد گوارشی را بهبود می‌دهد
بوتیرات، اسید چرب زنجیره کوتاه (محصول تخمیر نشاسته‌ی مقاوم) برای سلول‌های کولون انرژی فراهم می‌کند و برای ترویج عملکرد روده‌ی بزرگ ضرورت دارد. رژیم غذایی افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های روده‌ی بزرگ قرار دارند، نشاسته‌ی مقاوم زیاد و سطح بالایی از بوتیرات دارد. نشاسته‌ی مقاوم باعث افزایش غلظت بوتیرات در روده‌ها می‌شود و به این ترتیب از میکروبیاتای روده پشتیبانی می‌کند. بوتیرات همچنین از پوشش روده محافظت می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد.
 
3. به درمان اسهال کمک می‌کند
مصرف نشاسته‌ی مقاوم با کاهش باکتری‌های مضر در روده، باعث کاهش اسهال عفونی هم در انسان و هم در حیوان می‌شود. نشاسته‌ی مقاوم باعث افزایش غلظت اسیدهای چرب زنجیره کوتاه می‌شود و همین درمان اسهال حاد را در کودکان زیر ۵ سال بهبود می‌بخشد.
 
4. نشاسته مقاوم به درمان سندروم روده‌ی نشت‌کننده کمک می‌کند
نفوذپذیری روده که ناشی از آسیب دیدن لایه‌ی حفاظتی روده است، بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد و افراد را در معرض خطر بیماری‌های دیگر مانند بیماری التهابی روده، بیماری سلیاک، هپاتیت اتوایمیون و دیابت نوع ۱ قرار می‌دهد. میکروبیوتای روده نشاسته‌ی مقاوم را به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (مواد مغذی حیاتی برای سلول‌های پوشش‌دهنده‌ی روده) تجزیه می‌کند و به این ترتیب باعث کاهش اختلال در اتصالات تنگ بین سلول‌هایی می‌شود که روده‌ی بزرگ را پوشش می‌دهند. پوشش کولون مانع محافظتی است که مواد مغذی را به کولون می‌رساند در حالی که پاتوژن‌های مضر را دور نگه می‌دارد.
 
5. باعث کاهش التهاب می‌شود و سیستم ایمنی را متعادل می‌کند
پوشش روده تحت تاثیر میکروبیوتای روده و سیستم ایمنی بدن قرار می‌گیرد و به این ترتیب عملکرد سد محافظتی، ترکیب میکروبیوتا و تعادل ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
نشاسته‌ی مقاوم به شیوه‌ی زیر به تعادل سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند:
* تغییر ترکیب باکتری روده
* تحریک Treg (سلول‌های تی تنظیمی)، که سلطه‌ی Th۱، Th۲ و Th۱۷ را کاهش می‌دهد
* سرکوب کردن سیتوکین‌های التهابی مانند گاما IFN، افزایش سیتوکین ضد التهابی IL-۱۰ و افزایش PPAR-گاما از طریق افزایش میزان بوتیرات.
 
6. نشاسته مقاوم به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند
التهاب و خودایمنی استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهد. استرس اکسیداتیو کاهش نیافته و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی پایین خود ایمنی را بدتر می‌کند. در موش‌هایی که دارای بیماری مزمن کلیه هستند، نشاسته‌ی مقاوم باعث کاهش استرس اکسیداتیو از طریق افزایش فعالیت ژن‌های آنتی‌اکسیدانی، از جمله NFE۲L۲ و SOD و پراکسیداز گلوتاتیون می‌شود.

در مورد دیابت، مصرف نشاسته‌ی مقاوم همچنین از رگ‌های خونی در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از قند خون بالا محافظت می‌کند. نشاسته‌ی مقاوم، ‌لاکتوباسیلوس روده را افزایش می‌دهد، و به این ترتیب باعث تولید آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شود. بنابراین، تکمیل رژیم غذایی با نشاسته‌ی مقاوم ممکن است سبب کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد رگ‌های خونی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ شود.
 
7. بیماری روده‌ی التهابی را درمان می‌کند
نشاسته‌ی مقاوم باعث کاهش شدت بیماری روده‌ی التهابی در حیوانات می‌شود. ایزومالتودکسترین، نوعی نشاسته مقاوم، با سرکوب پروتئین‌های التهابی و افزایش پروتئین‌های ضد- التهابی التهاب را در بیماری‌های روده کاهش می‌دهد. فیبر غذایی مانند نشاسته‌ی مقاوم، میکروبیوتای روده را تغییر می‌دهد و باعث تولید اسید چرب زنجیره کوتاه می‌شود و به این ترتیب التهاب را در بیماری روده‌ی التهابی کاهش می‌دهد.
 
8. نشاسته مقاوم کمبود ویتامین D را درمان می‌کند
در موش‌های مبتلا به دیابت نوع ۱، مصرف نشاسته‌ی مقاوم، با بهبود جذب ویتامین و مواد مغذی در کلیه، به درمان عدم تعادل ویتامین D کمک کرد. نشاسته‌ی مقاوم در موش‌های صحرایی مبتلا به دیابت نوع ۲، با جلوگیری از دفع پروتئین‌های متصل به ویتامین D توسط ادرار به حفظ تعادل ویتامین D کمک کرد.
 
9. جذب مواد معدنی را افزایش می‌دهد
ثابت شده‌است که نشاسته‌ی مقاوم خام (اما نه انواع مقاوم به هضم آن) به جذب منیزیم کمک می‌کند. در خوک‌ها، یک رژیم غذایی حاوی ۱۶٪ نشاسته‌ی مقاوم به طور قابل‌توجهی جذب کلسیم و آهن را در روده افزایش داد.
 
10. نشاسته مقاوم اثرات منفی رژیم‌های غنی از گوشت را کاهش می‌دهد
گوشت قرمز و فرآوری‌شده حاوی مقدار زیادی آهن هم است که می‌تواند ترکیبات نیتروسو را که به DNA در روده آسیب می‌زند، لایه‌ی مخاطی را نازک کند و باعث مرگ سلول شود، افزایش دهد. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین بالا ممکن است سطح IGF-۱ را که باعث پیشرفت تومور می‌شود، افزایش دهد.
 
نشاسته‌ی مقاوم می‌تواند این اثرات را به طریق زیر کاهش دهد:
* حفاظت از DNA در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از ترکیبات نیتروسو
* کاهش فعالیت MMP با افزایش سطح آنزیم TIMP (بازدارنده‌ی MMP)، که مانع از رشد سرطان و متاستاز می‌شود
* کاهش التهاب
* کاهش انسولین و IGF-۱ (اگر چه اثرات از نظر آماری معنادار نبود)
به نظر می‌رسد که اثرات بهداشتی نشاسته‌ی مقاوم از طریق تولید بوتیرات و افزایش باکتری‌های لاکتوباسیل است.
 
11. از سرطان روده‌ی بزرگ جلوگیری و آن را درمان می‌کند
نشاسته‌ی مقاوم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را با محافظت از سلول‌های پوشش‌دهنده‌ی کولون و کاهش خطر رشد تومور کاهش دهد.

در موش‌های مبتلا به سرطان روده‌ی بزرگ، نشاسته‌ی مقاوم باعث افزایش غلظت بوتیرات شد و با کاهش شیوع تومور، تعداد و اندازه‌ی آن همراه بود. در موش‌ها، نشاسته‌ی مقاوم از سلول‌های پوشش‌دهنده‌ی کولون در برابر آسیب DNA محافظت می‌کند و باعث کاهش سموم مرتبط با سرطان در روده‌ها می‌شود. علاوه بر این، ترکیبی از نشاسته‌ی مقاوم و باکتریِ بیفیدیوباکتریوم لاکتیس در مقابل رشد سرطان روده‌ی بزرگ از موش صحرایی محافظت می‌کند.
 
12. نشاسته مقاوم به درمان سرطان پانکراس کمک می‌کند
یک رژیم غذایی حاوی نشاسته‌ی مقاوم با وقوع تغییر در میکروبیوم روده و کاهش سرعت پیشرفت تومور سرطان پانکراس در موش‌ها مرتبط است.
 
13. نشاسته مقاوم عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد
نشاسته‌ی مقاوم برخی از مزایای سلامتی را از طریق محور روده و مغز به بدن ارائه می‌دهد، به این دلیل که مغز بر باکتری‌های روده تاثیر می‌گذارد و بالعکس. علاوه بر این، بوتیرات یک ماده است که از طریق معده جذب می‌شود و از سد خون – مغز عبور می‌کند. بنابراین، نشاسته‌ی مقاوم ممکن است به عملکرد مغز کمک کند. با این حال، بیش‌تر پژوهش‌ها در زمینه‌ی این موضوعات روی حیوانات انجام می‌شود.
 
14. می‌تواند باعث افزایش دوپامین و حفظ نورون‌های دوپامینرژیک شود
همچنین، از آن‌جایی که نشاسته‌ی مقاوم باعث افزایش غلظت بوتیرات می‌شود، ممکن است به طور غیرمستقیم سطح دوپامین را با کاهش دژنراسیون نورون‌های تولید دوپامین افزایش دهد. این امر نشان می‌دهد که نشاسته‌ی مقاوم و بوتیرات ممکن است به بهبود بیماری‌هایی که نورون‌های دوپامینرژیک مانند پارکینسون را تحت تاثیر قرار می‌دهند، کمک کند.
 
15. اثرات دیگر نشاسته مقاوم بر عملکرد مغزی
موش‌هایی که با نشاسته‌ی مقاوم HA-۷ تغذیه شده‌اند، افزایش رفتارهای اضطرابی- شکل را نشان می‌دهند. با این حال، سطح کورتیزول در این موش‌ها به میزان قابل‌توجهی در مقایسه با موش‌هایی که نشاسته‌ی مقاوم معمولی دریافت کردند، ‌کم‌تر بود. نشاسته‌ی مقاوم باعث می‌شود مغز نسبت به گلوکز واکنش بهتری نشان بدهد و هماهنگی حرکتی را در موش صحرایی بهبود می‌بخشد.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.