ویروس کرونا در ایام روزه داری (بخش اول)

در ایام روزه‌داری امسال، به مصرف منابع کافی پروتئین اعم از حیوانی یا گیاهی که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ لازم هستند، باید توجه شود. انواع حبوبات منبع پروتئین هستند و وقتی همراه با غلات مصرف می‌شوند، به عنوان جایگزین گوشت، مرغ و ماهی می‌توانند یک پروتئین خوب و باکیفیت را برای بدن تامین کنند. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ویروس کرونا در ایام روزه داری (بخش اول)
ویروس کرونا هیچ مانعیتی برای گرفتن روزه ایجاد نمی کند. 
 

مقدمه

ماه رمضان آغاز شده و شرایط کرونایی امسال ویژگی‌های متفاوتی با رمضان‌های پیش به‌وجود آورده است؛ شرایطی که حتی برای برخی سوال شد که اصلا می‌توان امسال روزه گرفت یا نه؟ البته مراجع عظام تقلید خیلی زود به چنین پرسشی پاسخ دادند. با این حال باتوجه به حضور مهمان ناخوانده‌ای مثل ویروس کووید ۱۹ توجه به خورد و خوراک در این ماه را باید بیشتر کرد تا خدایی‌نکرده تغذیه نامناسب، شرایطی برای ابتلا به این بیماری یا بیماری‌های دیگر ایجاد نکند. در ادامه سعی شده توصیه‌های مفیدی برای تغذیه در این ماه ضیافت الهی حضورتان تقدیم شود.
 

روزه و تقویت سیستم ایمنی بدن

در ساعات روزه‌داری که امسال حدود ۱۶ ساعت می‌شود، گرسنگی می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار یا حذف یکی از وعده‌ها به‌ویژه وعده سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهد. پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

باید توجه کرد که با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می‌شود.

مطالعات متعددی نقش موثر روزه‌داری را در سلامتی به خصوص روی سطح گلوکز خون، چربی‌های خون و فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده‌اند. در اغلب بیماری‌هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آن‌ها دخالت دارند، روزه‌داری مفید است.

روزه‌داری می‌تواند موجب کاهش پاسخ‌های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود. همچنین فعالیت سلول‌های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین‌های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند طی روزه‌داری بیشتر شده و در مجموع، روزه‌داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده‌های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های مختلف و همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیوم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لازم هستند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

استفاده کافی از گروه سبزی‌ها و میوه‌ها در ایام روزه‌داری با تامین ویتامین‌ها به خصوص ویتامین C و پیش‌ساز ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ کمک می‌کنند.

اما گروه شیر و لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ؛ این گروه علاوه بر تامین کلسیم و فسفر و بخشی از پروتئین، ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین B ۲ و B ۱۲ را که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند، تامین می‌کنند. توصیه بر این است که لبنیات از نوع کم‌چرب (کمتر از ۵/۲ درصد چربی) مصرف شود.

در ایام روزه‌داری امسال، به مصرف منابع کافی پروتئین اعم از حیوانی یا گیاهی که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ لازم هستند، باید توجه شود. انواع حبوبات منبع پروتئین هستند و وقتی همراه با غلات مصرف می‌شوند، به عنوان جایگزین گوشت، مرغ و ماهی می‌توانند یک پروتئین خوب و باکیفیت را برای بدن تامین کنند.
 

توصیه‌های یک پزشک

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: اگر اصول صحیح تغذیه رعایت شود، حتی در شرایط کرونا هم مشکلی برای روزه‌داری وجود ندارد و تغذیه اصولی و صحیح به سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به کرونا کمک می‌کند.

توصیه نمی‌شود کسانی که به ویروس کرونا مبتلا هستند، روزه بگیرند. برخی افراد هم مبتلا شده و حالا بهبود یافته‌اند، اما، چون تا ۶ هفته پس از بهبودی احتمال بازگشت بیماری وجود دارد، بر اساس نظر متخصصان عفونی بهتر است این افراد روزه نگیرند. دسته دیگر هم افرادی هستند که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت و فشار خون دارند و این افراد هم حتما باید با نظر پزشک معالج اقدام کنند.

امسال به این علت که مصرف مواد قندی و نوشیدنی‌های شیرین و غذا‌های چرب و پر روغن باعث تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، باید از افراط در مصرف این مواد غذایی خودداری کرد.

در وعده سحری باید نکاتی رعایت شود که شامل مصرف کافی سبزی‌ها، سالاد و صیفی‌جات است، زیرا این مواد غذایی حاوی آب هستند و در طول روز باعث کم‌آب شدن بدن و خشکی دهان پیشگیری می‌کنند. یکی از عوامل زمینه‌ساز برای فعالیت ویروس کرونا، خشکی دهان و گلو است. اگر در وعده سحری، سبزی و سالاد در کنار غذا وجود داشته باشد، از خشکی دهان پیشگیری می‌کند. همچنین این مواد حاوی ویتامین‌هایی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد طبیعی بدن مفید محسوب می‌شوند.

مصرف مواد قندی و نوشیدنی‌های شیرین برای سحری توصیه نمی‌شود، زیرا این مواد باعث تشدید احساس تشنگی در طول روز می‌شوند. همچنین مصرف مواد غذایی پرادویه و پر پروتئین هم برای سحری توصیه نمی‌شود. مشکل دیگر مواد غذایی شیرین این است که قند خون در طول روز افت می‌کند.

در وعده افطار هم مصرف مایعات گرم و مواد قندی مثل خرما توصیه می‌شود. مصرف کافی مایعات بعد از افطار تا سحری نیز به جبران کم‌آبی بدن کمک می‌کند.

رعایت اصول تغذیه صحیح، یعنی کاهش مصرف قند و نمک و چربی، مصرف بیشتر سبزی و میوه و مصرف بیشتر مایعات بعد از افطار به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

در شرایط شیوع کرونا مصرف هیچ مکملی را در این شرایط توصیه نمی‌کنیم. باید پروتئین‌ها و املاح معدنی و ریزمغذی‌ها از برنامه روزانه غذایی تامین شوند و هیچ توصیه‌ای برای مصرف مکمل نداریم، مگر برای افرادی که دچار کمبود‌هایی هستند و برای رفع این کمبود‌ها افراد به مکمل‌های دارویی نیاز داشته باشند.

مصرف مکمل پروتئینی اگر سرخود باشد، مشکلاتی ایجاد می‌کند، زیرا بار زیادی به کبد و کلیه تحمیل شده و منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

ضدعفونی کردن مواد غذایی
مواد غذایی‌ای که بسته‌بندی دارند، حتما باید بسته‌بندی‌شان ضدعفونی شود. در مورد ضدعفونی خرما هم اولین توصیه این است که بسته‌بندی باشد و فله‌ای نباشد، زیرا مواد غذایی که فله هستند، ممکن است آلودگی داشته باشند. خود خرما را که نمی‌شود ضدعفونی کرد، اما می‌توان خرمای ضدعفونی خرید و از جعبه در آورد و در ظرف تمیز ریخت و بعد از آن استفاده کرد.

با خوردن مواد غذایی به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شویم، زیرا غذا یا پخته می‌شود که ویروس در اثر حرارت از بین می‌رود. وقتی هم که میوه را می‌خوریم، اسید معده باعث می‌شود که ویروس از بین برود. اگر دست ما به ویروس کرونا آلوده باشد و میوه به ویروس آلوده شود، تماس آن ویروس با دهان منجر به آلودگی می‌شود.

ادامه دارد...

منبع: صبح نو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.