آشنایی با چالش های دوران نوجوانی

دوران نوجوانی یکی از پر چالش ترین دوران ها، در زندگی هر فرد به حساب می آید. در واقع چالش های دوران نوجوانی به تغییرات جسمی و روحی نوجوان مربوط می شود. متاسفانه یکی از آثار منفی چالش های دوران نوجوانی این است که با رسیدن به مرحله نوجوانی او دیگر زیر بار حرف والدین نمی رود. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 22 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با چالش های دوران نوجوانی
از شایع ترین چالش های دوران نوجوانی ترس و اضطراب است. در این دوران نوجوان نگران آینده است و می ترسد که آیا در این راه موفق می شود یا نه؟
 

مقدمه

دوران نوجوانی یکی از پر چالش ترین دوران ها، در زندگی هر فرد به حساب می آید. در واقع چالش های دوران نوجوانی به تغییرات جسمی و روحی نوجوان مربوط می شود. زیرا از طرفی به دلیل تغییرات هورمونی، فرد دچار فشارهای روحی و جسمی شده و از سوی دیگر تغییرات رفتاری و روانی او درهای جدیدی را به زندگی اش باز می کند. در واقع این در این دوران است که والدین باید تمام هم و غم خود را به کار گیرند تا نوجوان این مرحله حساس را پشت سر بگذارد. کما اینکه در کشورهای اروپایی، کاملا با این مرحله از زندگی آشنا هستند و برای والدین کلاس های آموزشی بسیاری گذاشته می شود تا با شیوه صحیح و مدیریت نوجوان آشنا شوند.
 

دوران نوجوانی دوران نیاز به توجه

بهتر است در این دوران رودروایسی را کنار بگذارند و با نوجوان خود بیشتر صحبت کنیم. نیازها و خواسته های او را شناسایی و دسته بندی کنیم و نسبت به شناختی که از فرزندمان داریم درباره آن با هسمرتان تصمیم گیری کنیم که چگونه در گذراندن این مرحله به نوجوان کمک کنیم. در این مقاله قصد داریم با چالش های مهم زندگی نوجوانان آشنا شویم.
 

چالش های مهم زندگی نوجوانان

دغدغه تحصیلی
از مهمترین چالش های دوران نوجوانی تصمیم برای انتخاب رشته مورد علاقه است. نوجوان با گذراندن دوران راهنمایی وارد مرحله تازه ای از دوران تحصیلی خود می شود. در این دوران تصمیم گیری و انتخاب رشته تحصیلی مناسب برای او کمی سخت خواهد شد. زیرا با توجه به شرایط اقتصادی کشور نمی داند که بازار کار کدام رشته بیشتر است و آیا علاقه ای به تحصیل در رشته های پر درآمد دارد یا خیر؟ به همین دلیل دچار دوگانگی یا چند گانگی خواهد شد. چه بسیار نوجوانانی که از پدران و مادران خود در این باره سوال می کنند که چه رشته ای را انتخاب کنند. بهتر است در این زمینه با یک مشاوره تحصیلی صحبت کنید تا او نسبت به علاقمندی ها و مهارت ها شما را راهنمایی کند.
 
ترس و اضطراب
از شایع ترین چالش های دوران نوجوانی ترس و اضطراب است. در این دوران نوجوان نگران آینده است و می ترسد که آیا در این راه موفق می شود یا نه؟ یا اگر موفق نشود دیگران چه واکنشی نسبت به او دارند. ترس از مسئولیت های جدیدی که قرار است بر دوش او باشد. ترس از دوری از خانه و یا ترس از کنار گذاشتن دیگران، ترس از شکست های عشقی در آینده و تنها ماند، ترس از موقعیت ها و شرایط والدین، می تواند بر روی روح و روان هر فرد تاثیر بگذارد. این ترس ها در دوران نوجوانی به اوج خود می رسد. راه جلوگیری از این ترس ها این است که او را تنها نگذارید زیرا نوجوان در این شرایط به کمک والدینش بیش از پیش نیاز دارد.
 
دغدغه های اقتصادی
از جمله چالش های دوران نوجوانی که به دلیل شرایط اقتصادی و مشکلات مالی جامعه و خانواده بسیار رایج است دغدغه های اقتصادی است. در این دوران نوجوانان به فکر استقلال مالی هستند و دوست دارند هر چه سریعتر در این زمینه رشد کنند. چه بسیار نوجوانانی که به همین دلیل ایده های مختلف اقتصادی را در ذهن می پروند. دیده شده که اوقات فراغت خود مشغول کار می شوند. از طرفی در این دوران ارتباط های اجتماعی او بیشتر می شود و مدام مجبور است از پدر و مادر خود پول طلب کند. خانواده ها نیز جوابگوی این نیاز نیستند. همین که نیازهای مهم او را پاسخ دهند برایشان کافی است.
 
نیاز جنسی
این چالش جزء اولین چالش های دوران نوجوانی محسوب می شود. در این دوران تغییرات هورمون های جنسی باعث می شود تا نوجوان تمایل زیادی برای برقراری رابطه داشته باشد. این انگیزه جنسی اگر برآورده نشود و سرکوب گردد ممکن است آثار مخربی در روحیه او داشته باشد. این تمایلات به شدت به او فشار وارد می کند و او را به سمت جنس مخالف می کشاند. این تغییرات علاوه بر نیازهای جنسی شامل نیازهای عاطفی نیز می شود.

در این دوران نوجوان تشنه محبت و عشق ورزیدن است و بسیار حساس می شود. لذا توجه به این نیاز از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است والدین راه هایی را برای تخلیه انرژی نوجوان در نظر بگیرند. ثبت نام آنها در کلاس های ورزشی باعث می شود مقداری از انرژی آنها تخلیه شود. در این صورت این انرژی ها را هدفمند کرده و گاهی می توان از این طریق غریزه جنسی او را کنترل کید. ضمنا والدین عزیز بدانند که کنترل های شدید و حبس کردن نوجوانان در خانه بدترین راهی است که برای کنترل این نیازها می شود به کار گرفت.
 
توصیه :
کمی به نوجوانان آزادی دهید و از طرفی تمام سعی خود را به کار گیرید تا انرژی های آنان با روش های مفید و سالم آزاد شود.
 
لجبازی و غرور و ایستادن در مقابل والدین
متاسفانه یکی از آثار منفی چالش های دوران نوجوانی این است که با رسیدن به مرحله نوجوانی او دیگر زیر بار حرف والدین نمی رود. بلکه گاهی در مقابل نظرات و خواسته های دیگران رفتارهای تنش های زایی انجام می دهد و دست به کارهایی می زند که به روابط به شدت آسیب می زند این نوجوان رفته رفته به استقلال عقلی و فکری و عملی رسیده و دیگر مثل سابق از باید ها و نباید ها و بکن و نکن ها خوشش نمی آید.
 
نوجوان در این سن بسیار لجباز است
چه والدین به او می گویند او برعکسش را انجام می دهد. بدون مشورت والدین دست به کارهای بدی می زند و یا حتی ممکن است حتی شب ها دیر وقت به خانه بیاید. دراین خانواده ها والدین صلابت و قدرت لازم را ندارند و متاسفانه فکر می کنند تنبیه های بدنی روی او موثر است. در حال که قدرت باید در زبان پدر و مادر باشد تا نوجوان از او حساب ببرد. این چالش نوجوانی نیاز به روان کاوی نوجوان دارد. در این باره مشاوران نوجوان کمک های خوبی هستند و می توانند براساس شناخت رفتاری نوجوان کمک خوبی به آنها بدهند.
 
اختلالات هویتی
از دیگر چالش های دوران نوجوانی اختلالات هویتی است. معمولا در این سن سوالاتی متعددی درباره نقش او در زندگی، هدف از خلقت بشر و اینکه قرار است به کجا برود در ذهن او نقش می بندد. این نوجوان به مفهوم مرگ و نیستی، جهان آفرینش، سیارات و منظومه های شمسی بیشتر فکر می کند و درباره آنها مطالعه می کند. عده ای از آنها به جواب سوالات خود می رسند و عده ای دیگر متاسفانه گیج و مبهوت می مانند و در آخر دچار افسردگی های شدید روحی می شوند.
 
از دیگر چالش های دوران نوجوانی
•  دو گانگی شخصیت
•  خشم
•  هیجانات درونی
•  برنامه ریزی برای آینده
•  چگونگی ارتباط با هم سن و سالان

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما