آنچه از شیوه های صحیح تنبیه کودکان باید بدانید

زن و شوهر باید با هم هماهنگ باشند و روش های تربیتی خود را از قبل مشخص کنند تا اگر زمانی یکی از والدین تنبیهی را برای کودک اتخاذ کردند دیگری مخالفت نکند. روش های تنبیهی را طبقه بندی کنید این تنبیه باید با توجه به رفتار غلط کودک در نظر گرفته شود. اگر کودک کار بسیار بدی کرد باید مطابق با آن برخورد شود در غیر این صورت کودک را به تکرار عمل اشتباهش جسورتر خواهید کرد. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 25 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از شیوه های صحیح تنبیه کودکان باید بدانید
متاسفانه بعضی از والدین عادت دارند به محض اینکه کودک شان کار اشتباهی کرد او را با دیگران مقایسه می کنند.
 

مقدمه

یکی از شیوه های مهم در تربیت کودک تنبیه است. ولی کلمه تنبیه کمی گول زننده است. معمولاً با شنیدن نام آن فکر می کنید که منظور تنبیه بدنی است. در حالی که شیوه های تنبیه صحیح کودک آنقدر زیاد است که کودک به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای تربیت می شود. تنبیه بدنی یا تنبیه نادرست مشکلات جسمی و روحی فراوانی را در آینده برای کودک به دنبال خواهد داشت. پس بهتر است کاربردی ترین و بهترین راه را برای تربیت کودک مان در نظر بگیریم.
 

شیوه های تنبیه صحیح کودک

فرزند خود را بشناسیم
اولین گام برای استفاده از شیوه های صحیح تربیت کودک شناخت کودکان است. بالطبع هیچ دو نفری در این دنیا مثل هم نیستند و اخلاق و خصوصیات خاص خود را دارند که این اخلاقیات از کودکی شروع می شود. قبل از هرگونه برخوردی با کودک او را بیشتر بشناسید و ببینید چه چیزی روی او تاثیر بیشتری دارد.
 
تغییر روش های تنبیهی به نسبت شخصیت و سن کودک
از جمله مواردی که در شیوه های تنبیه صحیح کودک نقش دارد این است که باید مطابق سن، شخصیت، شرایط محیطی و روش های تربیتی نیز متفاوت خواهد بود. شیوه ای که امروزه روی فرزندتان جواب می دهد فردا بی نتیجه خواهد بود و تاثیرش را از دست خواهد داد.
 
هماهنگی میان والدین
گام سوم در تربیت در شیوه تنبیه صحیح کودک هماهنگی میان والدین است. قبل از هر اقدامی، زن و شوهر باید با هم هماهنگ باشند و روش های تربیتی خود را از قبل مشخص کنند تا اگر زمانی یکی از والدین تنبیهی را برای کودک اتخاذ کردند دیگری مخالفت نکند. زیرا نگاه کودک به والدین تغییر خواهد کرد و ممکن است از پدر یا مادر خود بیزار شود. با این پیش زمینه بهتر است درباره شیوه های تنبیه صحیح کودک صحبت کنیم.
 
عواقب اشتباه شان را توضیح دهید
از جمله شیوه های تنبیه صحیح کودک این است که او را متوجه عواقب کارش بکنید. مثلا اگر کودک تان اشتباهی را انجام داد سعی کنید به او توضیح دهید که اگر این کار را انحام بدهی این اتفاق بد خواهد اقتاد. این موضوع جز مهمترین شیوه های تنبیه صحیح کودک می باشد.
 
به او اخطار دهید
گام بعدی تنبیه دادن اخطار است. بعضی از کودکان به دلیل طبیعت لجبازی که دارند روی اشتباه خود مسر هستند. تربیت کودک لجباز کار بسیار سختی است. در این مواقع اخطارهای درست می تواند آنها را از انجام کارهای زشت باز دارد. مثلا به او بگویید اگر این کار را انجام دهی به پدرت خواهم گفت. یا اینکه در اتاقت حبس خواهی شد و حق بازی با دوستانت را نداری. اخطار دادن آن هم با لحن محکم و جدی می تواند یکی از شیوه های تنبیه صحیح کودک باشد. این موضوع معمولا به کودکانی که به پدران و مادران شان وابسته هستند به راحتی جواب خواهد داد.
 
امتیازات ویژه او را قطع کنید
گام سوم این است که ببینید چه امکانات و امتیازاتی به کودک داده اید که او را خوشحال می ند. برای تنبیه کردن این امتیازات را از او بگیرید. روش بسیار ساده و بسیار کاربردی خواهد بود. می توانید به صورت قاطع و محکم این امتیازات را از او بگیرید. والدین عزیز در نظر داشته باشند که با دلسوزی آنها کودک تنبیه نخواهد شد. اگر کودک بعد از انجام اشتباه از آنها معذرت خواست عذر خواهی او را بپذیرید ما امتیازات او را بگیرید. زیرا فکر می کنند هر بار با گریه کردن می توانند به خواسته هایشان برسند. این روش یکی از شیوه های تنبیه صحیح کودک است که به راحتی جواب می دهد.
 
تنبیه شما باید متناسب با کار اشتباه کودک باشد
سعی کنید روش های تنبیهی را طبقه بندی کنید این تنبیه باید با توجه به رفتار غلط کودک در نظر گرفته شود. اگر کودک کار بسیار بدی کرد باید مطابق با آن برخورد شود در غیر این صورت کودک را به تکرار عمل اشتباهش جسورتر خواهید کرد. اگر روش های تنبیهی شما به گونه ای باشد که کودک هیچ حسابی از شما نبرد، باید روش تنبیهی خود را تغییر دهید. در واقع می توانید دست روی نقطه حساس کودک بگذارید و وسیله ای که او خیلی به آن علاقه دارد را از او بگیرید.
 
اتاق فکر
یکی از شیوه های تنبیه صحیح کودک که باعث می شود از تنبیه بدنی یا کلامی منصرف شوید استفاده از اتاق فکر ( نه اتاق تنبیه)  است. اتاق تنبیه می تواند همان اتاق کودک باشد ولی باید امکانات آن مانند موبایل و کامپیوتر و تلفن یا اینترنت از او گرفته شود. البته به گفته روانشناسان این محرومیت باید 10 تا نیم ساعت بیشتر طول نکشد. ولی بر حسب کاری که کودک انجام داده و یا با توافق پدر و مادر مدت زمان آن تغییر می کند. در این حالت کودک باید در اتاقش بنشانید و به او بگویید رو به دیوار بایستد و به کار اشتباه خود فکر کند این تنبیه بسیار بهتر از تنبیه بدنی یا کلامی جواب خواهد داد و بسیار کاربردی خواهد بود.
 
عدم تمسخر کردن کودک
یکی از اشتباهاتی که در شیوه تنبیهی بعضی والدین وجود دارد این است که زمانی که کودک شان کار زشتی کرد به جای اینکه او را از این کار منع کنند او را مسخره می کنند یا به چیزی نسبت می دهند. این کودک نه تنها تنبیه نخواهد شد بلکه در روحیه او تاثیرات منفی بسیاری خواهد داشت. موضوع بسیار مهمی که حتما باید آن را در نظر بگیرید.
 
مقایسه نکردن
از جمله شیوه های تنبیه صحیح کودک این است که او را با دیگران مقایسه نکنید. متاسفانه بعضی از والدین عادت دارند به محض اینکه کودک شان کار اشتباهی کرد او را با دیگران مقایسه می کنند. به عنوان مثال می گویند تو چرا اینجوری هستی؟ دوستت را ببین که چقد مودب است؟ چرا همه از دست تو ناراحت هستند؟ چرا تو آدم نمی شوی ؟ هیچ کس تو را دوست ندارد و از این دست جملات در رفتار او بسیار تاثیر گذار خواهد بود. سعی کنید به اعصاب خود مسلط باشید و از شیوه های کلامی صحیحی برای تربیت فرزند خود استفاده کنید.
 
از جمله شیوه های تنبیه صحیح کودک می توان به این موارد اشاره کرد :
• آرامش خانواده را حفظ کنید.
• خونسردی خود را حفظ کرده و به اعصاب خود مسلط باشید.
• تنبیه را به تاخیر نیاندازید.
• کودک را نترسانید.
• به مدت نیم ساعت با کودک تان قهر کنید.
• مراقب کلام و گفتار خود باشید و به او توهین نکنید.
• قاطع باشید اما خشمگین نشوید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.