آنچه از شیوه های غلط تنبیه کودکان باید بدانید

روش های صحیح تربیت کودک در تمام زندگی او تاثیر مثبت دارد و به همان نسبت آثار شیوه های غلط تنبیه کودک نیز هم تا آخر عمر تاثیر منفی خود را بر روی روح و روان کودک خواهد گذاشت. معمولا والدین از روش های گوناگونی برای تربیت فرزندان خود استفاده می کنند. اما در بعضی مواقع ممکن است شرایط جوری باشد که مجبور شوند از روش های نادرستی برای تربیت کودک خود استفاده کنند. در این مقاله به این نوع رفتارها اشاره خواهیم کرد.
پنجشنبه، 25 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه از شیوه های غلط تنبیه کودکان باید بدانید
پرخاشگری والدین برای تنبیه کودک توصیه نمی شود. قاطع بودن و محکم بودن با پرخاشگری فرق دارد. با خشم و نفرت با کودک خود صحبت نکنید.
 

شیوه های غلط تنبیه کودک

تهدید
یکی از متداول ترین شیوه های غلط تنبیه کودک تهدید است. والدین نباید به هیچ عنوان کودک خود را تهدید کنند. زیرا این موضوع باعث افزایش اضطراب و کودک خواهد شد. این اضطراب و ترس به تناسب آن در زندگی درسی و روابط اجتماعی او تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.
 
ترساندن کودک
از جمله شیوه های غلط تنبیه کودک، ترساندن اوست. شاید باورتان نشود اما هستند والدینی که هنوز از شیوه های غلط تنبیه کودک در گذشته استفاده می کنن. مثلا اگر کودک اشتباهی بکند اورا در زیر زمین و اتاق تاریک حبس می کنند. بدون اینکه فکر کنند این رفتارشان تا چه حد بر روی جسم و روان کودک تاثیر منفی خواهد داشت. رفتار زشت و تنبیه نادرست کودک باعث ابتلا به بیماری های قلبی و اختلالات روانی خواهد شد. حتی دیده شده در این خانواده ها کودک تا سن های 10 سالگی نیز شب ادراری داشته باشند.
 
بی توجهی و قهر طولانی مدت
شاید در بعضی موارد کمی بی توجهی یا قهر برای تنبیه کودک لازم است. اما اگر این قهر و بی توجهی طولانی شود دیگر از حالت تنبیه در می آید و تبدیل به شکنجه روحی کودک خواهد شد. اگر کودک کار اشتباهی کرد می توانید حدود 10 دقیقه با او حرف بزنید زیرا متوجه اشتباه خود می شود. کودکان بسیار حساس هستند و همین قهر شما ممکن است تاثیرات روحی بدی را در او بگذارد.
 
مقایسه کردن
بعضی از والدین همین که کودک شان کار اشتباهی کرد اور ا با دیگران مقایسه می کنند. مثلا می گویند کمی از اخلاق او یاد بگیر. تو چرا انقدر بی ادبی ولی فلانی را ببین چه بچه مودبی است. تو اصلا آدم نمی شوی و جملاتی از این دست آثار مخربی را در کودک خواهد داشت. این شیوه از نظر روان شناسان از جمله شیوه های غلط تنبیه کودک به شمار می رود. زیرا او را بسیار سرخورده می کند. کودک سرخورده کار اشتباهش را بارها تکرار می کند. پرخاشگر تر می شود و هیچ گاه در آینده موفق نخواهد شد.
 
از هر دست بدهی از همان دست پس می گیری
چه بسا رفتار شما تا سال ها در ذهن او باقی می ماند و این رفتارتان را به سرتان می زند.گاهی شما را با والدین دیگران مقایسه می کند و همین کاری را می کنند که شما با او کردید. پس بهتر است سعی کنید در زمان تنبیه به اعصاب خود مسلط باشید.
 
استفاده از کلمات نامناسب
تنبیه کلامی یکی از روش های تنبیه کودک است. اما چه نوع کلامی! می دانید استفاده از کلمات «تو خیلی بد هستی»، «من دیگر مادر تو نیستم»، «تو دیگر آدم نمی شوی»، «چرا انقدر احمق هستی و هیچی یاد نمی گیری» و کلمات زشتی از این دست که متاسفانه بسیاری از والدین مدام آنها تکرار می کنند اشتباه محض است. بدون آنکه بداننید این اشتباهشان چه آثار مخربی در کودک خواهد داشت. تنبیه کلامی خوب است اما می توانید از جملات مناسب و در شان و شخصیت او استفاده کنید. متاسفانه یکی از شیوه های غلط تنبیه کودک همین استفاده نادرست از کلمات است. زیرا باعث تخریب شخصیت او خواهد شد

نکته: به جای این جملات می توانید بگویید «در این خانه از این رفتارها نباید از تو سر بزند». «من به عنوان مادرت اجازه این رفتار را به تو نمی دهم» «اگر این رفتار را ادامه دهی دلم می شکند، تو که نمی خواهی دل مرا بشکنی»
 
تنبیه بدنی
امروزه بسیاری از روان شناسان و مشاوران تاکید می کنند که حدالامکان از تنبیه بدنی چشم پوشی کنند. زیرا تنبیه بدنی نه تنها کودک را از انجام آن کار منع نمی کند بلکه او را جسورتر خواهد کرد. مطالعات بر روی کودکان بسیاری این موضوع را ثابت کرده که برای تربیت کودک این شیوه بدترین شیوه ممکن خواهد بود. در بدترین شرایط اگر کودکان با لجبازی خواستند کار زشتشان را ادامه دهند می توانید لباس او را بگیرید یا گوش او را کمی بپیچید و قاطع و محکم با او رفتار کنید. نه اینکه کمر بند خود را بردارید و به جان کودک بیافتید. زیرا یکی از شیوه های غلط تنبیه کودک تنبیه بدنی بوده و درتمام جهان این روش کاربردی ندارد.
 
پرخاش کردن جلوی دیگران
پرخاشگری والدین برای تنبیه کودک توصیه نمی شود. قاطع بودن و محکم بودن با پرخاشگری فرق دارد. با خشم و نفرت با کودک خود صحبت نکنید زیرا این خشم و غضب تاثیرات بسیار منفی دررفتار کودک خواهد داشت. کودک را از زندگی دلزده کرده و موجبات افسردگی او را فراهم می کند. حال فرض کنید این پرخاشگری در حضور دیگران باشد. بد از بدتر خواهد شد. سعی کنید این شیوه غلط تربیت کودک را به کار نبرید.
 
تحقیر کردن کودک
از جمله بدترین شیوه های غلط تنبیه کودک می توان به تحقیر کودک اشاره کرد. شاید به جرات می توان گفت که این روش را 80 درصد از خانواده ها برای تربیت کودک شان استفاده می کنند که تقریبا فاجعه است. زمانی که کودک کار اشتباهی انجام داد اولین جمله ای که از دهان آنها بیرون می آید جمله «خاک بر سرت» یا «خدا لعنتت کند» است. بعد در ذهن خود می گویید چقدر من مقتدرم و بچه از من حساب برد. ولی در واقع از آثار مخرب آن بی اطلاعید. نمی دانید استفاده از این جملات تا چه حد بچه را خرد خواهد کرد. این کودک در برخورد های اجتماعی شخصی ضعیف بار خواهد آمد. هر کس هر چه از دهنش در بیاید و به او بگوید او سکوت می کند.

نکته : بهتر است به جای اینکه از کودک خود شخصی ضعیف و ترسو بسازید با تنبیه های صحیح خود او را مقتدر و بالغ بار بیاورید. کودکی که فرق خوبی و بدی را به راحتی تشخیص دهید و در آینده تبدیل به فرد موفقی شود.
 
پس بهتر است :
• با کودک خود مهربان باشید
• خونسردی خود را حفظ کنید
• پرخاشگری ممنوع
• استفاده از کلمات زشت ممنوع
• مراجعه به مشاوره کودک

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.