تشخیص دروغگویی افراد از روی زبان بدن

تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن، زمینه های مناسب برای شناسایی علت و عوامل دروغگویی آنها را امکان پذیر می سازد. افراد دروغگو در تصور خود خیال می کنند که از توان بالایی برای فریب دادن و سوء استفاده از دیگران برخوردار می باشند. غافل از اینکه زبان بدن این دسته از افراد به خوبی باطن آنها را آشکار و نمایان ساخته و سبب بر ملا شدن دروغ های آنها می شود. با ما همراه باشید.
جمعه، 16 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تشخیص دروغگویی افراد از روی زبان بدن
تعریق کردن زیاد، ثابت ماندن و حرکت نکردن نیز در تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن بسیار تاثیرگذار و مؤثر می باشد.

مقدمه

ردپای تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن، در فرهنگ عامه هم به شکل ملموس به چشم می خورد. مثال بارز برای تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن، پینوکیو می باشد که در هنگام دروغ گفتن دماغش به اندازه قابل توجهی دراز می گشت. همچنین بسیاری از مردم در واکنش به فرد دروغگو ابراز می دارند که برق دروغ در چشمانت مشخص است. این ها مصداق هایی می باشد که به نوعی افراد دروغگو را مورد شناسایی قرار می دهد. از سوی دیگر، به علت اهمیت و جایگاه بسیار ویژه صداقت در ابعاد زندگی انسان ها، شناسایی افراد دروغگو بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.

بنابر تحقیقات به عمل آمده، قابلیت تشخیص دروغ افراد به صورت غریزی و ذاتی برای انسان ها امکان پذیر می باشد. اما در مواقعی نیروی خودآگاه انسان با اشتباهاتی در تشخیص دروغ دیگران مواجه می گردد. مضاف بر این در مقوله تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن، باید خاطر نشان کرد که بطور معمول افراد دروغگو از ویژگی ها و خصوصیات خاصی برخوردار می باشند.
 

چگونگی تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن

تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن، زمینه های مناسب برای شناسایی علت و عوامل دروغگویی آنها را امکان پذیر می سازد. افراد دروغگو در تصور خود خیال می کنند که از توان بالایی برای فریب دادن و سوء استفاده از دیگران برخوردار می باشند. غافل از اینکه زبان بدن این دسته از افراد به خوبی باطن آنها را آشکار و نمایان ساخته و سبب بر ملا شدن دروغ های آنها می شود.

بر همین اساس، برای تشخیص اشخاص دروغگو، توجه به رفتار و زبان بدن آنها، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. بطور کلی فردی که اقدام به دروغ گفتن می کند، علائم و نشانه هایی را به صورت ناخودآگاه بروز می دهد که با استفاده از این نشانه ها می توان پی به دروغ گفتن آنها برد. در ادامه به بررسی نشانه های تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن می پردازیم.
 

علائم تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن

یکی از علائم مهم تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن، اشاره کردن بیش از حد فرد دروغگو با انگشت می باشد. بر این اساس، از آنجایی که افراد دروغگو به تمام کردن اوضاع به ضرر دیگران و به نفع خود تمایل دارند، ضمن اشاره کردن بیش از حد با انگشت به طرف دیگران، به خود حالت تدافعی می گیرند.

از دیگر حالت های تدافعی می توان دست به سینه شدن را عنوان نمود. خودداری کردن از تماس چشمی، پلک نزدن و خیره شدن، از دیگر نشانه های زبان بدن اشخاص دروغگو به شمار می آید. بطور کلی خیره شدن و پلک نزدن، یکی از نشانه های دروغگویی در افراد محسوب می شود. چرا که معمولاً افرادی که دروغ نمی گویند، نه تنها خیره نمی شوند بلکه نگاهی نیز به اطراف خود می اندازند. لبخند مصنوعی داشتن و به سختی حرف زدن نیز می تواند به تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن کمک شایانی نماید.

لازم به ذکر است که افرادی که اقدام به گفتن دروغ می نمایند، در سیستم عصبی آنها به سبب کاهش ترشح بزاق در اثر استرس، منجر به خشک شدن مخاط دهان می گردد. در نتیجه این امر، علاوه بر سخت شدن صحبت این دسته افراد، لب های خود را فشرده یا گاز می گیرند.

همچنین سرفه کردن بیش از حد نیز می تواند دلیلی بر پنهان کردن حقیقت باشد. شانه بالا انداختن و جابجایی پاها، از دیگر علائم تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن محسوب می شود. جابجایی و تکان دادن پاها نمایانگر وجود اضطراب و استرس می باشد. از دیگر نشانه های تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن می توان به لمس کردن بیش از حد صورت مانند بینی و چانه و گذاشتن دست بر روی دهان اشاره نمود.
 

سایر علائم تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن

از دیگر علائم مهم تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن، تکرار عبارات و کلمات می باشد. بر این اساس، فرد به مراتب موضوعی را مورد تکرار و تاکید قرار می دهد. این عمل برای ادامه دادن به دروغ و توجیه کار نادرست فرد صورت می گیرد. تعریق کردن زیاد، ثابت ماندن و حرکت نکردن نیز در تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن بسیار تاثیرگذار و مؤثر می باشد.

تغییر حالت سریع سر، از دیگر نشانه های بارز تشخیص افراد دروغگو از روی زبان بدن تلقی می شود. در این حالت فرد دروغگو سر خود را به یک طرف متمایل یا خم نموده و یا سرش را به سمت عقب می برد. هنگامی که فرد در توجیه رفتار و اعمال خود به دروغ متوسل می شود، ضمن نادیده نگرفتن و نگذشتن از این مسئله، باید راهکارهای مناسب را مورد استفاده قرار داد.

در این شرایط، نباید به برملا کردن دروغ شخص اقدام نمود. چرا که این کار سبب وقیح تر شدن دروغ های بعدی شخص می گردد. بهترین راهکار در این زمینه سنجیده عمل کردن متناسب با شرایط می باشد. سکوت کردن، فراموش کار شدن و شوخی کردن نیز در این زمینه مثمر ثمر واقع می شود.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.