تاثیر مثبت مهدکودک در تربیت کودکان

تاثیرات مهد کودک در تربیت کودک بسیار پر رنگ و ریشه ای است. امروزه والدین به دلایل مختلف کودکان خود را در مهد کودک می گذارند. البته قبل از فرستادن کودک خود به مهد باید تحقیقات زیادی شود و در این مورد مهم والدین باید حساسیت داشته باشند. حال باید دید تاثیرات مهد کودک در رفتار کودک چیست. با ما همراه باشید.
شنبه، 17 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثیر مثبت مهدکودک در تربیت کودکان
از جمله تاثیرات مهد کودک در تربیت کودک علاوه بر آموزش های اخلاقی، آموزش مهارت های گوناگون است.

مقدمه

دوران کودکی آغاز شکل گیری هر فرد به شمار می رود.به طوری که بسیاری از ما اتفاقات تلخ و شیرین دوران کودکی مان را به راحتی به یاد می آوریم. این اتفاقات در زندگی آینده ما نیز تاثیر زیادی خواهد داشت. یکی از این تاثیرات مثبت یا منفی تاثیرات محیطی است. این محیط نیز می تواند شامل خانواده، دوستان و مهد کودک باشد. تاثیرات مهد کودک در تربیت کودک بسیار پر رنگ و ریشه ای است. امروزه والدین به دلایل مختلف کودکان خود را در مهد کودک می گذارند. البته قبل از فرستادن کودک خود به مهد باید تحقیقات زیادی شود و در این مورد مهم والدین باید حساسیت داشته باشند. حال باید دید تاثیرات مهد کودک در رفتار کودک چیست.
 

اهمیت تأثیرات مهد کودک در تربیت کودک

در مهد کودک مربیان نقش مادر را در تربیت کودک دارند. مهد صرفا محل نگهداری کودک نیست بلکه باید به نیازهای اساسی کودک نیز توجه شود. شخصیت و نوع رفتار مربیان باید به دقت مد نظر قرار بگیرد.
 
اضطراب و ترس کودک کاهش می یابد
مسلما اگر در انتخاب مهد کودک دقت شود در تربیت کودک نقش بسیار مهمی داشته باشد. کودکانی که در مهد کودک گذاشته می شوند. بدون شک پدران و مادران خود را به دلیل شاغل بودن و یا مسائل دیگر کمتر می بینند. این موضوع باعث افزایش استرس و اضطراب کودک می شود. زیرا خود را تنها می بینند. اما به شما این اطمینان را بدهیم اگر مربی کودک به درستی انتخاب شود نه تنها ترس و اضطراب را از کودک می گیرد بلکه باعث تربیت کودکی شجاع خواهد شد. دلیل آن هم این است که علاوه بر روحیه دهی به کودک او را برای دوران مدرسه نیز آماده می کند و این بهترین تاثیرات مهد کودک در تربیت کودک خواهد بود.
 
کودک اجتماعی می شود
از جمله تاثیرات مهد کودک در تربیت کودک اجتماعی شدن اوست. می دانید که کودک نیاز دارد در آغاز دوره زندگی خود به اجتماع وارد شود تا بتواند در آینده فردی تنها و گوشه گیر نباشد. اما اینکه در چه اجتماعی باید وارد بشود حائز اهمیت است. این نکته بسیار مهمی است.

بیشتر کودکانی که به مهد کودک می روند معمولا در دوران نوجوانی و جوانی نسبت به هم سن و سالان خود اجتماعی تر هستند. این افراد دوستان زیادی پیدا می کنند و روابط عمومی قویتری دارند. البته درصد اجتماعی بودن کودک به نوع مهد کودک نیز بستگی دارد. محیطی که کودک زمان زیادی در آن سپری می کند هر چه دوستانه تر باشد مفید تر خواهد بود. در این مهد کودک ها نکات کلیدی اجتماعی شدن و برخوردهای اجتماعی درآینده کودک به او آموزش داده می شود. کودک در این محیط چیزهای مفیدی که نمیداند را یاد خواهد گرفت.

نظم کودک را بالا می برد
نظم یکی از مهمترین رازهای کسب موفقیت است. نظم و انضباط باید از کودکی آموزش داده شود. کودک در مهد کودک می آموزد که باید ساعت خواب و تغذیه و آموزش او منظم باشد. این مسائل به طریق هدفمند به کودک آموزش داده می شود. این موضوع باعث می شود در آینده نیز برنامه ریزی منظم و دقیقی در زندگی داشته باشد. همچنین بسیاری از مسائل مهم زندگی که ممکن است به کودک آموزش داده نشود در مهد کودک به او تعلیم داده خواهد شد.
 
مهارت های زندگی کودک بالا می رود
از جمله تاثیرات مهد کودک در تربیت کودک علاوه بر آموزش های اخلاقی، آموزش مهارت های گوناگون است. معمولا مهد کودک ها به دلیل وسائل و ابزار آموزشی خاص، باعث می شود شرایط یادگیری کودکان بهتر شود و فنون و حرفه هایی بیاموزند که در تمام طول زندگی شان کاربردی است.
 
مهارت هایی که در کودک تقویت می شود چیست؟
- مهارت هایی مثل
- نحوه صحیح صحبت کردن
- آموزش نکات ایمنی در هنگام بروز حادثه یا بلایای طبیعی
- آموزش زبان های مختلف
- آموزش ریاضی و چرتکه
- حفظ شعر و حفظ قرآن
- سرود
- نقاشی
و حتی آموزش های جدیدی که اکنون در بیشتر مهد کودک ها وجود دارد باعث می شود مغز این کودکان فعال شده و زودتر از سایر کودکان مهارت های زندگی را بیاموزند.
 
خلاقیت و نوآوری کودک
به دلیل ارتباط گسترده و دوستان و آشنایان با مهارت های مختلف، خلاقیت و نوآوری او نیز هر روز بیشتر می شود. این موضوع یکی از کاربردی ترین تاثیرات مهد کودک در تربیت کودک است زیرا پایه های موفقیت این کودک در آینده به خلق ایده ها و نظرات مفید و جدید بستگی دارد. کودکی که از مغزش کار نکشد و تنبل و بدون هدف باشد نمی تواند در آینده ایده هایی نو خلق کند.
 
کودک تعامل با دیگران را می آموزد
مهد کودک باعث می شود کودک مشورت کردن با دیگران را یاد بگیرد. معمولا به دلیل اینکه بیشتر بازیها و کارهایی که در مهد کودک انجام می دهند به صورت گروهی است کودک می آموزد که با تک روی نمی توان به هدف رسید. این کودک می آموزد که چگونه در آینده با همکاری و مشارکت با دیگران به هدف برسد. و اگر به دنبال حرفه و کاری در آینده می گردد روش انجام آن را خواهد آموخت. به همین دلیل می تواند افزایش تعامل کودک را جز تاثیرات مهد کودک در تربیت کودک دانست و بسیار هم حائز اهمیت است.
 
کودک روش دوست یابی را می آموزد
از دیگر تاثیرات مهد کودک در تربیت کودک، آموزش دوست یابی صحیح است. می دانید که بیشتر تاثیرات در زندگی هر فرد بعد از خانواده، دوست است. خوبی یا بدی دوست تاثیرات مستقیمی در رفتار و روان شما خواهد داشت. پس باید در این زمینه تا آنجا که ممکن است حساسیت نشان دهید. مهد کودک در این زمینه به کودک شما کمک خواهد کرد و راهکارهای آن را می آموزد. به همین دلیل حدالامکان کودکان را به مهد کودک بفرستید و از علم مربیان متخصص در تربیت کودک استفاده کنید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب- معصومه راهی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.