بررسی سن ازدواج در مردان

ازدواج برای زن و مرد امری ضروری است. مردان و زنان معمولا در سن خاصی ازدواج می کنند. این سن بسته به شرایط و موقعیت هر کس متفاوت است. سن ازدواج در مردان کمی بالاتر از زنان است. داشتن امنیت شغلی و کار مناسب و بیمه یکی دیگر از موارد مهم برای سن ازدواج در مردان است. بسیاری از مردان از ترس اینکه کار مناسب و دائمی ندارند از ازدواج منصرف می شوند. با ما همراه باشید.
جمعه، 23 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی سن ازدواج در مردان
یکی از مواردی که در سن ازدواج مردان نقش اساسی دارد رسیدن به استقلال مالی و داشتن استطاعت کافی برای ازدواج است.
 

مقدمه

ازدواج برای زن و مرد امری ضروری است. مردان و زنان معمولا در سن خاصی ازدواج می کنند. این سن بسته به شرایط و موقعیت هر کس متفاوت است. سن ازدواج در مردان کمی بالاتر از زنان است. به همین دلیل است که مردان دیرتر از زنان به بلوغ می رسند. در اسلام سن مناسب برای ازدواج 15 سال است. معیار آن ها در آن زمان رسیدن به بلوغ جنسی بود. امروزه معمولا سن ازدواج در مردان 24 تا 28 سال است.. امروزه با وجود مشکلات اقتصادی و معضل مسکن، سن ازدواج مردان رو به افزایش است. در جامعه کنونی حداکثر سن ازدواج برای مردان در جوامع شهری و روستایی 49 سال است که در مقایسه با سال های پیش افزایش رو به رشدی داشته است.
 

چه زمانی پسر به سن ازدواج می رسد؟

استقلال اقتصادی
یکی از مواردی که در سن ازدواج مردان نقش اساسی دارد رسیدن به استقلال مالی و داشتن استطاعت کافی برای ازدواج است. امروزه، مشکلات اقتصادی یکی از مهمترین مشکلات افزایش سن ازدواج در مردان است. بعضی از آقایان می توانند به راحتی و بدون اینکه دغدغه مالی خاصی داشته باشند ازدواج کنند. این افراد از سمت خانواده حمایت می شوند. ولی زمانی که کوچکترین مشکلی در زندگی شان ایجاد شود، نمی تواند آن را هندل می کند.
 
بلوغ جنسی
سن ازدواج در مردان در اسلام 15 سال است زیرا در این سن فرد به بلوغ جنسی می رسد. بلوغ جنسی در مردان با ترشح هورمون تستوسترون آغاز می شود و در فرد تغییرات فیزیولوژیکی ایجاد می شود. در ابتدا بینی او بزرگ شده و صورتش پر جوش می شود و بعد از آن ترشحاتی می بیند. اما امروزه سن طلایی برای ازدواج در مردان 28 سال ذکر شده چون در این شرایط علاوه بر رسیدن بلوغ جنسی، افکارش نیز رشد می کند و قادر است یک خانواده را اداره کند.
 
امنیت شغلی
داشتن امنیت شغلی و کار مناسب و بیمه یکی دیگر از موارد مهم برای سن ازدواج در مردان است. بسیاری از مردان از ترس اینکه کار مناسب و دائمی ندارند از ازدواج منصرف می شوند. چه بسیار افرادی بودند که پس از ازدواج شغل خود را از دست دادند. البته این موضوع بر عهده مسئولین است که شغل های مناسب را در کشور بیشتر کند تا زوجین با آرامش بیشتری تشکیل زندگی دهند.
 
آمادگی روانی
یکی از موارد مهم دیگر در سن ازدواج مرد، رسیدن به آمادگی روانی برای ازدواج است. پسر باید به این نتیجه برسد که می تواند زندگی ای بسازد که خود و همسرش را در زندگی خوشبخت کند. این مرد باید بداند که علاوه بر نقش شوهر، نقش پدر را نیز در آینده به عهده دارد. همچنین باید بتواند در کنار دوست داشتن همسر و فرزند خود، مادر و پدر خود را نیز فراموش نکند.
 
رسیدن به استقلال فکری و عملی
یکی از موارد مهم در سن ازدواج مرد رسیدن به استقلال فکری است. مرد باید بتواند از لحاظ فکری خودش برای خودش تصمیم بگیرد. متاسفانه امروزه می بینیم که در زندگی بیشتر پسرها از لحاظ فکری وابسته پدران و مادران شان هستند و نمی تواند مستقل تصمیم بگیرند. این افراد زندگی را برای خود و برای همسرشان تلخ و سیاه می کنند.
 
بلوغ اجتماعی
یکی از مواردی که در سن ازدواج مردان موثر است رسیدن به بلوغ اجتماعی است. بلوغ اجتماعی به معنی توانایی مرد برای  اداره امور خانواده می باشد. مرد زمانی به بلوغ اجتماعی می رسد و می تواند ازدواج کند که تمام مواردی که در بالا اشاره شد را داشته باشد. یعنی از لحاظ اقتصادی و فکری و روانی و جنسی رشد کرده باشد.
 
تامین نیاز عاطفی همسر
یکی از مواردی که به سن ازدواج مردان مربوط می شود زمانی است که پسر بتواند نیاز عاطفی همسرش را برآورده کند. بعضی از مردان متاسفانه درک درستی از همسرداری و تامین نیاز عاطفی او ندارند. زمانی که مرد بتواند روحیات لطیف و مهربان همسرش را بشناسد و در جهت آن در زندگی گام بردارد در آن زمان می تواند ازدواج کند. شاید مردی در سن 40 سالگی نیز نتواند همسر خود را درک کند اما مرد 20 ساله به راحتی راه و رسم زندگی را بداند و به نیازهای عاطفی زن پاسخ دهد.

نکته 1: سن تنها یک عدد است و نمی تواند معیار خوبی برای ازدواج باشد. این سن هیجانی است که معیار مهم برای ازدواج است. نمی توان مرد 17 ساله 20 سال پیش را با مرد 17 ساله امروزی مقایسه کرد. در آن زمان کودکان پسر از سن 10 سالگی علاوه بر تحصیل کار هم می کردند و حتی خرج پدر و مادر خود را می دادند.

نکته 2: افزایش سن ازدواج در مردان به دلیل مشکلات معیشتی است. این فرد در مورد مسائل و مشکلات خانواده وحشت می کند. زیرا توقعات یک زن نیز مانند گذشته نیست و در واقع زن نیز تا حدودی حق دارد. در جامعه کنونی بدون پول ادامه زندگی غیر ممکن است. اگر یک ماه مرد بی حقوق باشد در واقع بنیان خانواده به نوعی متزلزل می شود. باید زیر ساخت های ازدواج آسان در کشور فراهم شود تا جوانان ما تا این حد از ازدواج وحشت نداشته باشند.
 

میانگین سن ازدواج در مردان شهری و روستایی

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن میانگین سن ازدواج مردان هر سال در حال افزایش است. میانگین سن ازدواج در مردان شهری به نسبت میانگین سن ازدواج در مردان روستایی بیشتر است. متاسفانه متوسط سن مردان در سال 97 به 30 تا 35 سال رسیده است این اعداد نشان می دهد مردانی که در شهر زندگی می کنند به دلیل شرایط جامعه نمی توانند در سنی که دوست دارند ازدواج کنند. حتی اگر هوش هیجانی آنها و ریسک پذیری آنها در زندگی زیاد باشد و بلوغ عاطفی و جنسی رسیده باشند. با این اوصاف نتیجه می گیریم  مهم ترین علت تعیین سن ازدواج در مردان است.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.