چگونه با نوجوانان درست صحبت کنیم؟

نحوه صحیح صحبت کردن با نوجوان باید مورد مطالعه قرار گرفته و در صورت بروز مشکل با نوجوانان بهترین تصمیم گیری ها گرفته شود تا علاوه بر استحکام روابط خانوادگی، فرزندتان آنگونه که باید تربیت شود. نحوه صحبت کردن با نوجوانان به دلیل بحرانی بودن شرایط او کمی حساس است و نیاز به تکنیک خاصی دارد. در این مطلب در مورد تکنیک ها و نحوه صحیح صحبت کردن با نوجوان توضیحاتی به شما ارائه می دهیم.
يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه با نوجوانان درست صحبت کنیم؟
والدین عزیز اگر در زمینه ای با فرزندتان مشکل دارید اشکالی ندارد. سعی کنید با آن ها به توافق برسید. کمی از خواسته های خود بزنید و غرور را کنار بگذارید.

مقدمه

می دانید که دوران نوجوانی و بلوغ حساس ترین مرحله از زندگی است. در این مرحله باید دقت و حساسیت در برخورد ها با نوجوان بیشتر شود. نحوه صحیح صحبت کردن با نوجوان باید مورد مطالعه قرار گرفته و در صورت بروز مشکل با نوجوانان بهترین تصمیم گیری ها گرفته شود تا علاوه بر استحکام روابط خانوادگی، فرزندتان آنگونه که باید تربیت شود. نحوه صحبت کردن با نوجوانان به دلیل بحرانی بودن شرایط او کمی حساس است و نیاز به تکنیک خاصی دارد. در این مقاله در مورد تکنیک ها و نحوه صحیح صحبت کردن با نوجوان توضیحاتی به شما ارائه می دهیم.
 

چگونه با نوجوانان درست صحبت کنیم؟

مهارت گوش دادن به نوجوان را تقویت کنید
قدم اول در برقراری روابط و نحوه صحیح صحبت کردن با نوجوان گوش دادن است. متاسفانه بیشتر والدین تنها متکلم هستند و هیچگاه آنچنان که باید و شاید به صحبت های نوجوان شان اهمیت نمی دهند. سعی کنید در ابتدا درباره موضوع مورد نظر، نظر فرزندتان را جویا شوید و کاملا به صحبت های او گوش دهید. اجازه دهید فرزندتان آنچه که باید به شما بگوید و خود را تخلیه کند. بعد از اینکه به دقت گوش کردید سعی کنید او را آرام کرده و با او صحبت کنید.

مثال: به عنوان مثال اگر اشتباهی از او سر زده ابتدا دلیل این کارش را جویا شوید و از او توضیح بخواهید. بعد از توضیحات و بررسی علت، سعی کنید با صحبت هایتان او را قانع کنید که این کار کاملا اشتباه است و در صورت تکرار این حرکت ممکن است که دیگر با او صحبت نکنید. ولی اگر موضوعی را می خواهید با او درمیان بگذارید سعی کنید در ابتدا موضوع بحث را مطرح کرده و بعد از شنیدن نظرات فرزندان شان او را از آن آگاه کنید. در این صورت علاوه بر اینکه نحوه صحیح صحبت کردن با نوجوان را می دانید به او اعتماد به نفس دهید.
 
توهین و استفاده از کلمات نامناسب ممنوع
رعایت ادب و احترام نوجوانان از دیگر نکاتی است که در نحوه صحیح صحبت کردن با نوجوان به شمار می رود. والدین عزیز قبل از هر چیزی به یاد داشته باشید که اگر خودتان قرار بود نصحیت شوید کدام لحن کلامی را می پسندید. لحن آرام و مودب و با احترام و یا لحن توهین و بی ادبی و پرخاشگری ؟ قطعاً دوست دارید که دیگران با شما به خوبی صحبت کنند. پس سعی کنید خودتان نیز با فرزندان تان با رعایت احترام صحبت کنید. فرزند شما دوست ندارد تحقیر شود.

توهین و پرخاشگری شما او را خرد کرده و باعث می شود در اجتماع فردی ضعیف تربیت شود. البته قطعاً صحبت های شما نیز برای او کارساز نخواهد بود و دقیقا کاری را انجام می دهد که بر عکس حرف ها و نصیحت های شما باشد. علاوه بر این، ادب و احترام شما می تواند الگوی خوبی برای فرزندتان باشد. در خانواده و اجتماع او را مودب و باوقار بار بیاورد قطعا در ادامه باعث موفقیت شما در تربیت فرزندتان خواهد شد.
 
در صحبت کردن با نوجوان انعطاف پذیر باشید
از دیگر روش ها در نحوه صحیح صحبت کردن با نوجوان این است که کمی منعطف باشید. می دانید که علاقمندی های شما در دوران نوجوانی، با فرزندتان کاملا متفاوت است. به همین دلیل والدین عزیز باید در این زمینه کاملا منعطف باشند و در واقع نیازهای او را بشناسند و اگر خواسته ای دارد پس از بررسی و فکر آن را انجام دهند نه اینکه کاملا با او مخالفت کنند که این واکنش اصلا جالب نیود ه و باعث می شود نوجوان  فکر کند که شما آن را درک نمی کنید و نیازهایش را در بیرون از خانه و با دوستان خود برطرف می کند. در حالی که اگر شما نسبت به حرف هایش کاملا گوش می کردید و آنی مخالفت نمی کردید او به این روز نمی افتاد.
 
نظرتان را به او تحمیل نکنید
از دیگر نکات در نحوه صحیح صحبت کردن با نوجوان این است که نظرتان را به او تحمیل نکنید. به صرف اینکه والدینش هستید تصور نکنید که حرف هایتان درست است. سعی کنید در صحبت کردن از دید بالا به فرزند نگاه نکنید. بلکه فکر کنید دو دوست هستید که می خواهید با یکدیگر صحبت کنید. در این صورت قطعا به نتیجه بهتری خواهید رسید.
 
سعی کنید با فرزندتان به توافق برسید
والدین عزیز اگر در زمینه ای با فرزندتان مشکل دارید اشکالی ندارد. سعی کنید با آن ها به توافق برسید. کمی از خواسته های خود بزنید و غرور را کنار بگذارید. حتی الامکان سعی کنید با او به توافق برسید و درباره مسائل، منطق را جایگزین احساسات کنید. فکر کنید فرزندتان از شما خواسته نابجایی دارد در این صورت واکنش و عکس العمل شما چیست؟ درستش این است که به جای داد و پرخاش و ناراحتی سعی کنید با کمی درایت او را از این تصمیم منع کنید و یا اگر واقعا نتوانستید او را قانع کنید می توانید به او بگویید من تنها می توانم قدم کوتاهی درباره خواسته ات بردارم. بیش تر از این نه به صلاح تو نه به صلاح خانواده است. این راه یکی از مهم ترین راه هایی است که در نحوه صحیح صحبت کردن با نوجوان کاربردی است.
 
در صحبت های تان از کلمه باید استفاده نکنید
سعی کنید در کلام تان از کلمات باید و نباید کمتر استفاده کنید. جملات امری که بسیاری از والدین در صحبت های شان به فرزندشان می زنند نزنید. این طرز برخورد فرزندان تان را بسیار نا امید می کند. مدام او را نصحیت نکنید. البته نصایح شما نیز مهم است. زیرا نوجوان احساس می کند که برای او اهمیت دارید. اما نصیحت های بیجا علاوه بر اینکه او را ناراحت می کند فکر می کند که قوانین خانه دیکتاتوری است. سعی کنید خونسردی خود را حفظ کرده و اگر ایرادی از او می بینید به نحوی به او بگویید که تحقیر نشود. در صحبت کردن فعال باشید و هر روز درباره اتفاقات با نوجوان تان صحبت کنید. در واقع این کار برای فرزندتان تبدیل به عادت شده و خودش در صورت بروز مشکل با شما صحبت می کند و از شما مشاوره می گیرد.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.