راهکارهای تقویت مهارت ها در کودکان

بی تردید یکی از مسئولیت های هر پدر و مادری آموزش مهارت های کودکان خود است. این آموزش مهارت های کودکان شامل مهارت های ارتباطی، مالی و پولی، اجتماعی و ... می باشد. در این مطلب به راهکارهای تقویت مهارت ها در کودکان اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای تقویت مهارت ها در کودکان
گاهی کودکان در شرایطی قرار بدهید که بتوانند خودشان فکر کنند، و بعد ببینید که چه می‌کنند و چه‌طور از عهده‌ی مشکل پیش آمده برمی‌آیند
 

آموزش مهارت به کودکان بر چه اساسی در نظر گرفته می‌شود؟

نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. البته با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته بیشتر این آموزش‌ها، اغلب مهارت ها و چیزهایی است که خود والدین راغب هستند و دوست دارند تا فرزندشان یاد گیرد. اما اغلب دیده شده که در بیشتر مواقع بدون در نظر گرفتن علاقه، هوش و استعداد کودک‌شان آن را وادار به یادگیری می‌کنند.
 

آموزش مهارت های کودکان چگونه و از چه زمانی؟

نظیر کلاس‌هایی مثل زبان، نقاشی، موسیقی و یا کلاس‌های ورزشی مثل ژیمناستیک و شنا، که به طور صد در صد لازم است تا سن و توانایی کودکان حتما در نظر گرفته شود. چرا که در غیر این صورت همه وقت و زمانی که می‌تواند در جهت درست صرف شود، بیهوده به هدر خواهد رفت.
 

مهارت های بسیاری وجود دارد که بهتر است به کودکان تان بیاموزید

- مهارت شاد زیستن و  لذت بردن از زتدگی اولین و مهمترین مهارت کودکان است.

- به آنها کمک کنید اعضای مسئولیت‌پذیر جامعه باشند و به بزرگسالانی شاد و کارآمد تبدیل شوند.

- آنها را تشویق کنید تا یک شغل داشته باشند صرفاً درس خواندن و یادگیری کتاب های درسی، به این معنا نیست که به عنوان یک نیروی کار نیز آمادگی دار‌د.

- مدرسه آنها را به صورت علمی آموزش می‌دهد. از آنها بخواهید تا در اوقات فراغت تابستان و بعد از مدرسه داشته باشند تا بتوانند مسئولیت‌های شغلی را که در ازای‌اش دستمزد دریافت می‌کنند یاد بگیرند.

- هدف دار بودن در زندگی را به آنها آموزش دهید مسلماً که داشتن هدف اما همه‌ی اهداف، واقع‌گرایانه نیستند. به خصوص نوجوانان معمولاً اهدافی غیرعملی برای خودشان تعیین می‌کننبه آنها کنترل عواطف و احساسات را یاد دهید.

- آنها را در یادگیری موسیقی و  ورزش، یا هنر و ساخت صنایع دستی، کمک کنید این کار همچنین به افزایش صبر در آن‌ها کمک می‌کند.

آنها هر چه‌قدر بیشتر بتوانند احساسات خود را تحت کنترل نگه دارند، اعتماد به نفس بیش‌تری برای زمانی که شرایط  سخت‌تر اتفاق می‌افتد، خواهند داشت.
 

مهارت های مقابله‌ای را برای موارد اضطراری به آنها آموزش بدهید

شما باید وقت بگذارید و موارد اضطراری را که ممکن است اتفاق بیفتد بیش‌تر به آن‌ها یاد بدهید، و همچنین در رابطه یا نحوه‌ی برخورد با آن شرایط نیز آموزش مناسبی به آن‌ها بدهید. آن‌ها همچنین باید یاد بگیرند که چگونه بدون تلفن همراه از عهده‌ی مشکلات بربیایند. ممکن است گوشی زمانی که بچه‌ها به آن نیاز دارند، دچار مشکل شود.
 
مشارکت در امور خانه
اینکه نوجوان شما یک اتاق کثیف و به هم ریخته داشته باشد، لزوما بدان معنا نیست که در خانه‌ی خودش هم وضع به همین صورت خواهد بود. بلکه این اوضاع فرصت خوبی است مبنی بر این‌که آنها باید در مورد مهارت های مدیریت خانواده مانند بودجه‌بندی، تمیز کردن، برنامه‌ریزی قرار ملاقات‌ها و غیره بیش‌تر یاد بگیرند.

از دیگر مهارت‌ های کودکان یادگیری مهارت های مالی است از او بخواهید که بخشی از دستمزد خود را هر هفته کنار بگذارد و آن را مستقیما داخل حساب پس‌انداز خود واریز کند. حتی بهتر این است که آنها را تشویق کنید که همین حالا در یک برنامه‌ی پس‌انداز بازنشستگی سرمایه‌گذاری کنند.
 
برنامه ‌ریزی برای آینده هرگز زود نیست
این کار نه تنها در مورد مسئولیت مالی به آن‌ها آموزش می‌دهد، بلکه زمانی که واقعا نیاز مالی دارند، پول نقد اضافی خواهند داشت. به آنها یاد بدهید مسئول کار خودت باش یعنی  چیزی که «چیزی را که خودت خراب کرده‌ای، خودت هم باید درست کنی!». اگر فرزندان‌تان در موقعیت‌هایی قرار بگیرند که می‌توانند از عهده‌ی آنها بربیایند، مانند بحث با یک دوست یا درگیری با معلم، به آن‌ها کمک نکنید.

بگذارید خودشان به تنهایی از عهده‌ی مشکل پیش آمده بربیایند، و به جای این‌که کمک‌شان کنید، به آن‌ها مهارت های حل مشکل را آموزش بدهید و آن‌ها را «راهنمایی» کنید تا از تجربیات خود درس بگیرند. این مورد رابطه‌ی تنگاتنگی با آموزش مسئولیت ‌پذیری به فرزندان‌تان دارد. اگر نوجوان شما دچار مشکلی شود، خواه در مدرسه دچار درگیری شود و خواه با خواهر و برادرش دچار مشکل شود، سریع برای حل مشکل پیش قدم نشوید. دست کم بلافاصله بعد از شروع داستان این کار را نکنید!!!
 
مهارت های حل مشکل را آموزش دهید
گاهی آنها در شرایطی قرار بدهید که بتوانند خودشان فکر کنند، و بعد ببینید که چه می‌کنند و چه‌طور از عهده‌ی مشکل پیش آمده برمی‌آیند. وقتی به آن‌ها فرصتی برای حل مشکل می‌دهید، ممکن است شما و خودشان را شگفت‌زده کنند! به آن‌ها یاد بدهید که چه‌طور باید  از خئدشان و دیگران مراقبت کنند ما نه تنها باید از خودمان مراقبت کنیم، بلکه باید برای جهان اطراف‌مان نیز همدرد و مهربان باشیم.

راه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید به فرزند نوجوان‌تان آموزش بدهید که چگونه در خوبی‌های این دنیا نقش داشته باشد. آن‌ها را به مناطق محروم ببرید تا به فقرا کمک کنند یا به آن‌ها یاد بدهید که با تمام حیوانات رفتار مهربانانه‌ای داشته باشند. شما که نمی‌دانید! آن‌ها ممکن است این کارها را خیلی دوست داشته باشند تا حدی که کمک به دیگران به قسمتی از زندگی آن‌ها تبدیل شود.

شرایط مالی بودجه‌ی خانوار را برایشان آن ها شرح دهید شما می‌توانید آن‌قدر با بچه‌های‌ تان در مورد بودجه‌ی خانوار صحبت کنید تا به مرز عصبانیت برسید، اما یاد گرفتن این موضوع برای آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود، مگر این‌که بودجه‌بندی را در عمل یاد بگیرند.

با آن‌ها درباره‌ی هزینه‌های مختلف خانوار صحبت کنید، از قبیل برق و سایر صورتحساب ‌ها، هزینه‌ی مواد غذایی و نگهداری وسیله‌ی نقلیه. درآمد خانوارتان را به آن‌ها نشان دهید و برای‌شان توضیح بدهید که هر قسمت از پول دریافتی کجا هزینه می‌شود. اجازه دهید آن‌ها بودجه ‌بندی را یاد بگیرند تا وقتی که روی پای خودشان ایستادند بدانند که چه کار باید بکنند.
 
الگوی خوبی برای آنها باشید
- اگر شما خودتان هیچ کدام از موارد فوق را انجام ندهید، چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که نوجوان‌ تان تبدیل به یک فرد بزرگسال مسئول شود؟
- شما بهترین مثال برای آن‌ها هستید، بنابراین بهتر است خودتان هم عملکرد درستی داشته باشید.
- صورتحساب‌ها را به موقع پرداخت کنید.
- خانه را تمیز نگه دارید. هر روز سرکارتان بروید.
- هنگامی که بچه‌ها یک نمونه‌ی عالی مانند شما داشته باشند، آینده‌ی خوبی هم خواهند داشت.
- آموزش مدیریت زمان به کودکان از جمله آموزش های مهارت کودکان است که باید در همان کودکی یاد بگیرند.
- اگر شما آدم وقت شناسی باشید کودک تان هم به طبع از شما پیروی خواهد کرد.
- نوشتن تکالیف، وقت غذا، وقت بازی، وقت خواب و... را باید به او  آموزش دهید.
- اینگونه مهارت ها عمدتاً از والدین یاد خواهد گرفت.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.