وسواس فکری عملی در کودکان، دلایل و درمان آن

امروزه تعداد زیادی از کودکان در سراسر جهان از اختلال وسواسی جبری (OCD) رنج می‌برند. لذا دانستن دلایل و درمان وسواس فکری عملی در کودکان می تواند کمک کننده باشد. در اینجا مطلب در مورد راهکارهای درمانی و کنترلی این اختلال صحبت می‌کنیم.
پنجشنبه، 9 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وسواس فکری عملی در کودکان، دلایل و درمان آن
اگر فکر می‌کنید که کودک تان با اختلال وسواس فکری عملی درگیر است، در این رابطه با او صحبت کنید.
 

مقدمه

 در پژوهشی که در مرکز تحقیقات اضطراب و وسواس کودکان فیلادلفیا انجام شده، تخمین زده‌اند که بیش از یک میلیون کودک با متوسط سن ۱۰ سال و ۲ ماه در آمریکا با این اختلال درگیر هستند. کودکان مبتلا به اختلال وسواسی جبری کشش شدیدی نسبت به انجام بعضی رفتارهای تکراری احساس می­ کنند. در اغلب موارد کودک این رفتارها را برای کاهش سطح اضطراب ایجاد شده در خود انجام می ­دهد، برای مثال کودک با چک کردن مکرر در منزل، به خود اطمینان می ­دهد که در خانه بسته است و در نهایت هیچ سارق یا دزدی نمی ­تواند پنهانی به داخل خانه بیاید. می ­توان به اختلال وسواسی جبری به عنوان یک سیستم هشداردهنده فوق ­العاده فعال نگاه کرد.

بزرگسالان با اختلال وسواسی جبری (OCD) معمولاً می‌دانند که مشکلی دارند. آنها قادرند تا افکار و رفتارهای وسواسی جبری خود را از رفتار و افکارهای طبیعی و سالم جدا کنند که این به عنوان اولین مرحله در درمان این اختلال در نظر گرفته می‌شود. در حالی که کودکان به صورت کلی تجربه‌های زندگی کافی و خودآگاهی لازم را برای این تمایز اساسی ندارند. آنها زمانی که متوجه می‌شوند برخی آیین‌های عجیب و غریب و تکرارشونده مانند شستن دوباره و دوباره دست‌هایشان را دارند، خجالت کشیده و احساس می‌کنند که دارند دیوانه می‌شوند.

معمولاً این کودکان از توصیف آنچه در حال وقوع است برای بزرگسالان یا والدین شان خجالت می‌کشند و این ضرورت این موضوع را روشن می‌سازد که شما به عنوان والدین باید با علائم OCD آشنا بوده و قادر باشید تا آن را در کودک تان تشخیص دهید. به عنوان والدین شما باید کودک تان را راهنمایی کنید تا در ابتدا این اختلال را بپذیرد و مراحل درمان را قدم به قدم انجام دهد. اگر متوجه شدید که کودک تان تعدادی از علائم OCD را داراست، به دقت او را مورد مشاهده قرار دهید و دنبال نشانه‌های زیر بگردید:
  •  استرس
  •  محرومیت از خواب
  •  شرم یا افسردگی
  •  تحریک
  •  کندی در فعالیت‌های روزانه مانند لباس پوشیدن صبح یا آماده شدن برای خواب در شب
  •  نیاز سرسام‌آور به مشغول بودن
  •  دشواری در امور تحصیلی شامل کندی در انجام تکالیف آسان
  •  مشکلات رفتاری مانند عصبانیت‌های شدید زمانی که در مورد آیین‌های آنها مانند نیاز به متقارن کردن اشیاء سؤال می‌شود
  •  مشکلات اجتماعی یا تمایل به زمان‌های طولانی تنها بودن
  •  تعارض‌های خانوادگی بیش از معمول بر سر جزئیاتی مانند نحوه چیدن میز غذاخوری

بدیهی است که تعداد زیادی از کودکان به برخی افکار خرافی و رفتارهای وسواس‌گونه دست می‌زنند و دلایل بی‌شماری برای چرایی آن وجود دارد اما شما باید دنبال علائم اختلال OCD در کودکی باشید که به نظر می‌رسد در ذهنش مشغولیت زیادی به این موضوعات دارد.
 

کمک به درمان وسواس فکری عملی در کودکان

اگر فکر می‌کنید که کودک تان با اختلال OCD درگیر است، در این رابطه با او صحبت کنید. زمانی که او درک کند شما در این موارد به او توجه کرده‌اید، مشتاق‌تر خواهد شد تا اگر چیزی در ذهنش وجود دارد، با شما در میان بگذارد. شما قطعاً به یک روانشناس کودک که در زمینه OCD متخصص باشد، نیاز خواهید داشت و حتی گاهی ممکن است که نیاز داشته باشید یک روانپزشک کودک برای کودک تان دارو تجویز کند. هر چند که داروها برای درمان وسواس در کودکان ضروری نیستند.

شما باید بدانید و باور داشته باشید که هر چقدر رفتارهای وسواس‌گونه فرزندتان برای شما آزاردهنده باشد، او تلاش نمی‌کند تا با انجام این رفتارها شما را تحریک کند و این رفتارها بیش از آنکه برای شما آزاردهنده باشد برای خود کودک آزارنده است. اگرچه پذیرفتن این موضوع برای والدین دشوار است اما باید بدانید که با مشارکت کردن در رفتارهای وسواسی جبری کودک خود، رنج او را کمتر نخواهید کرد. بهترین کاری که می‌توانید برای کودک تان انجام دهید این است که به او آموزش دهید چطور این رفتارها را قطع کند.
 

دلایل اختلال وسواسی جبری در کودکان چیست؟

متخصصان هنوز علت قطعی برای بروز این اختلال پیدا نکرده‌اند اما مطالعات نشان می‌دهد که این اختلال ترکیبی از عوامل زیستی و محیطی است. برخی موقعیت‌های محیطی یا استرس‌زا برای کودکانی که آمادگی زیستی ابتلا به این اختلال را دارند، می‌تواند ماشه‌چکان بروز آن باشد. شامل:
  • سوءاستفاده جسمی یا عاطفی
  •  تغییرات شدید در محیط زندگی
  •  مرگ یک دوست
  •  طلاق والدین
  •  تغییرات مربوط به مدرسه یا محل زندگی
  •  سایر تغییرات و تجربیات آسیب‌زا

از آنجا که هیچ تست آزمایشگاهی برای تشخیص OCD در کودکان وجود ندارد، روان پزشکان پس از رد هر گونه علل فیزیکی برای ایجاد نشانه‌های OCD، تشخیص را بر مبنای ارزیابی‌های جامع روانپزشکی می‌گذارند. بنابراین درمان فردی برای کودک مبتلا به اختلال وسواسی جبری وابسته به ارزیابی‌های پزشک از موارد زیر است:
  • معاینه فیزیکی، سن، وضعیت سلامت، سطح بلوغ
  • شدت علائم
  • وجود یا عدم وجود اختلالات همزمان
  • سطح تحمل برای داروهای خاص
  • سطح تحمل برای استراتژی‌های درمانی خاص
  • انتظارات در مورد دوره آینده این اختلال

اختلال وسواس جبری در کودکان می‌تواند به شکل مؤثری درمان شود، به‌خصوص اگر در زمان کوتاهی تشخیص داده شود. درمان روانشناختی این کودکان معمولاً بر مبنای درمان‌های شناختی رفتاری است. داروهایی به نام SSRIها که مهارکننده بازجذب سروتونین هستند نیز برای درمان اختلال وسواسی حبری در کودکان و بزرگسالان مؤثر هستند. به احتمال بالایی پزشک یا متخصص سلامت روان (روانشناس) پیشنهاد گذراندن یک دوره خانواده‌ درمانی را به شما بدهد چراکه والدین نقش حیاتی را در درمان کودکان مبتلا به اختلال وسواسی جبری ایفا می‌کنند. دقت کنید که تعداد قابل ملاحظه‌ای از کودکانی که به اختلال OCD مبتلا هستند، ممکن است به برخی دیگر از اختلالات روانشناختی نیز مبتلا باشند که هر کدام از آنها نیز نیاز به بررسی و درمان دارد.

منبع: سایت بامام نت


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.