ویرایش عکس شهریور 99
سرّ پیروزی امام امّت (قدّس سرّه) این بود که هم آن حضرت، وارث تامّ حضرت علی (علیهالسلام) بود و هم مردم گرانقدر ایران اسلامی وارثان اصحاب حسین بن علی (علیهماالسلام) بودند، که هیچ ناکث، مارق و قاسطی در بین حواریّین حضرتش نبود.
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری حوزه، آیتالله العظمی جوادی آملی در نوشتاری مهم ترین ابعاد چیستی ماهیت انقلاب اسلامی و نقش پیروزی انقلاب امام را تبیین نمودهاند.
نقش کلیدی آموزه های دینی در تحقق پیروزی انقلاب اسلامی
آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین نقش کلیدی آموزه های دینی در تحقق پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گویند: امام امّت (قدّس سرّه) در این مقام گام برداشت و این گونه علوم را نیز احیا کرد. ایشان هم در سخنان و هم در پیام ها و وصیّت نامۀ خویش ما را به قرآن و عترت دعوت کرد که مبادا کسی بگوید: انقلاب یعنی جنگ؛ دعا، توسّل و زیارت یعنی چه؟.
از آنجا که انقلاب اسلامی وقتی به وقوع پیوست، عدّه ای می گفتند: دعا، نماز جماعت، توسّل، زیارت، شفاعت و مانند آن یعنی چه؟؛ و کتاب هایی نیز این زمینه از سوی این افراد منتشر شد.
امام (ره) در این زمینه سخنان بسیار بلندی فرموده و از استاد گرانقدر خود، مرحوم آیت الله شاه آبادی (قدّس سرّه) نقل کردند: «دعا، قرآن صاعد است». ایشان در تفسیر شریف سورۀ مبارکۀ حمد به طور مکرّر ما را به دعا، توسل و زیارت سوق داده اند، که مبادا انسان «انقلاب زده» شده و بگوید: انقلاب منهای توسل، انقلاب منهای زیارت و انقلاب منهای دعا!.
انقلاب بدون دعا، انقلاب نیست؛ چه اینکه چنین انقلابی را دیگران نیز کرده اند و به ثمر نرسید. امّا آنکه باقی مانده و زمینه را برای ظهور حضرت ولیّ عصر (ارواحنا فداه) فراهم می کند، همین است.
انقلاب و امدادهای الهی
آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین نقش امدادهای غیبی در پیروزی انقلاب اسلامی می گویند: اگر وعدۀ خداوند سبحان که فرمود: ﴿کتب اللهُ لاَغلبَنّ أنا و رُسُلی[1]﴾، و فرمود: ﴿و لَیَنصُرَنّ اللهُ مَن ینَصُرُه[2]﴾ قطعی است (چه اینکه هست) ما هم در تداوم انقلاب اسلامی که تداوم راه انبیا (علیهمالسلام) است، کوشا خواهیم بود و هم چشم امید به امدادهای غیبی خواهیم داشت، چه اینکه تاکنون این چنین بوده است.
امیدواریم خدای سبحان توفیق آن را به همگان اعطا کند که در استمرار راه انبیاء ثابت قدم و استوار بوده و همواره از امدادهای غیبی بهره مند و متنعّم شویم.
مردم انقلابی؛ عامل پیروزی انقلاب اسلامی
از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی نقش کلیدی مردم در پیروزی انقلاب اسلامی، وجه تمایز تحقق موفقیت آمیز انقلاب اسلامی با انقلاب های صدر اسلام می باشد.
معظم له در فرازی عنوان می کنند: اگر کسی انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب صدر اسلام بسنجد که چرا رهبری چون حضرت علی (علیهالسلام) پیروز نمی شود، ولی وارث آن حضرت امام خمینی (ره) به ظفر دست می یابد، سرّش را در بیانات وجود مبارک امیرالمؤمنین (علیهالسلام) چنین خواهد یافت که حضرت فرمود: من دارو در اختیار دارم و خود نیز طبیب هستم، ولی دستیاران، بهیاران و پزشکان من که رابط بین من و بیماران هستند، خود، بیمارند!.
اکنون نالۀ حضرت علی (علیهالسلام) را بشنوید که فرمود: «أُریدُ ان أُداوی بکم و أنتم دائی کَناقش الشّوکة بالشّوکة و هو یَعلم أنّ ضلعَها معها»[3]. فرمود: من می خواهم این جامعۀ بیمار را درمان کنم، امّا به وسیلۀ کسانی که آنها گذشته از اینکه مریض اند، مرض آفرین نیز هستند. آنها نه تنها به درد مبتلایند، بلکه دردِ من و درد آفرین هستند.
آنگاه فرمود: عدّه ای ناکث، گروهی مارق و دسته ای قاسط هستند که: «حَلِیَتْ الدّنیا فی أعیُنهم بزبرجها و زُخرُفها»[4]. لذا حضرت علی (علیهالسلام) به ظفر نرسید؛ این برای آن نیست که (معاذ الله) رهبری آن حضرت (علیهالسلام) به نصاب نرسیده بود، یا امویان از استکبار جهانی کنونی مکّارتر بودند! این چنین نیست؛ اگر کید استکبار جهانیِ کنونی، قویتر از سیاست بازی امویان نباشد، لااقل همتای آنهاست؛ امّا چطور وارث حضرت علی (علیهالسلام) پیروز می شود و خود آن حضرت (علیهالسلام) شکست می خورد؟.
سرّش را باید در میان دو رکن از سه رکن انقلاب، یعنی «میدان انقلاب» و «انقلابیون وفادار» جستجو کرد.
حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) فرمود: من می خواهم بیماری بیماران را درمان کنم، امّا دستیاران من خود مریض اند، بلکه درداند و دردآور.
سِرّ پیروزی انقلاب امام (ره)
امّا سرّ پیروزی امام امّت (قدّس سرّه) این بود که هم آن حضرت، وارث تامّ حضرت علی (علیهالسلام) بود و هم مردم گرانقدر ایران اسلامی وارثان اصحاب حسین بن علی (علیهماالسلام) بودند، که هیچ ناکث، مارق و قاسطی در بین حواریّین حضرتش نبود.
اگر سالار شهیدان حسین بن علی (علیهماالسلام) اصحابی همانند مردم ما می داشت، حتماً حکومت نحس امویان و مروانیان به دست نیستی سپرده می شد؛ ولی با جمعیّت کم ممکن نبود صحنۀ انقلاب را پرکند. مردم فداکار ایران اسلامی تاکنون گفتند: «خدا»، و پایدار و مستقیم بودند و از این به بعد نیز ان شاء الله وفادارتر خواهند بود و با روح مطهّر حضرت امام خمینی (قدّس سرّه) پیمان می بندند که همچنان در صحنۀ ثوره و میدان انقلاب باقی و برقرار باشند.
ماهیت انقلاب اسلامی برگرفته از آموزه های عاشورا
از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی، آموزه های عاشورا به عنوان نرم افزار فکری و عقیدتی نهضت امام خمینی(ره) مورد نظر می باشد؛ از این رو معظّم له در تبیین این مؤلّفه کلیدی در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار می دارند: در بسیاری از سخنان و پیام های حضرت امام راحل از نهضت کربلا مطالبی خوانده و شنیده ایم.
شکل گیری انقلاب اسلامی در روز 12 محرّم 1383ق. بود که 15 خرداد نام گرفت. روز 15 خرداد 1342 ش. نه به این خاطر که 15 خرداد بود، سرآغاز انقلاب شد، بلکه چون 12 محرّم بود. همچنین در سال 1357 ش. که انقلاب اسلامی به آستانۀ پیروزی رسید، به دلیل چهار راهپیمایی چند میلیونی مردم ایران اسلامی بود که از مرز هزارها گذشت، زیربنای پیروزی شکل گرفت.
رژیم گذشته برای حمایت از قانون اساسی قبل از انقلاب، راهپیمایی 400 هزار نَفْرِه نیز به راه انداخت. لیکن 400 هزار نفر و مانند آن کاری از پیش نبرد. چهار راهپیمایی که سرنوشت انقلاب اسلامی را رقم زد، عبارت بودند از: تاسوعا، عاشورا، اربعین و بیست و هشتم صفر.
جمعیّت این چهار راهپیمایی در سراسر ایران اسلامی از مرز میلیون ها گذشته و ایران یکجا قیام کرد. پس از نظر زمان و زمین، نهضت کربلا بود که بدء و ختم انقلاب اسلامی را شکل داد.
از سویی دیگر آنچه که اعلامیّه ها و سخنرانی های حضرت امام راحل (قدّس سرّه) را پر محتوا می کرد، استمداد از خطبه های پرشور سالار شهیدان (علیهالسلام) بود. وقتی ایشان این جمله را در متن اعلامیّه آورده بود که: «انّی لا أری الموتَ الاّ سعادةً و الحیاةَ مع الظّالمین الاّ بَرَماً»[5] دفعتاً حوزه و دانشگاه حیات جدیدی پیدا کرد.
وقتی سخنان حضرت امام راحل (قدّس سرّه) با سخنان سالار شهیدان کربلا (علیهالسلام) آمیخته می شد، با ﴿نَفَختُ فیه من روحی[6]﴾ هماهنگ بود و هنگامی که سخنِ زمینی ایشان به پیام آسمانی اصل مرتبط می شد، اثر می کرد. حضرت امام راحل بیش از دیگران، هم مبدأ فاعلی این نهضت و هم غایی این قیام را بررسی کرد؛ لذا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طور مکرّر توصیه می فرمود: نام کربلا و یاد حضرت حسین بن علی (علیهماالسلام) را احیا کنید و در مراسم سوگ سالار شهیدان (علیهالسلام) اشک بریزید.
وقتی که مدّاح اهل بیت (علیهمالسلام) نام سالار شهیدان کربلا را می بُرد، تمام بدن ایشان می لرزید؛ چون خود را شاگرد این مکتب احساس می کرد و قیام خود را محصول این نهضت می یافت. پس بدء انقلاب اسلامی، دوام آن، محورهای اصلی پیام های رهبر انقلاب، وصیّت ها و توصیه های بنیانگذار جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب، در جریان نهضت جهانی سالار شهیدان (علیهالسلام) خلاصه می شد.
کشورهایی هستند که در آنها انقلاب هایی صورت گرفت، ولی به ثمر نرسید؛ زیرا در آن کشورها حسین بن علی (علیهم االسلام) حضور ندارد. بنابراین حضرت امام راحل (قدّس سرّه) بر اساس این مبادی اصرار داشتند که ما هرچه داریم از کربلا داریم و نام و یاد سالار شهیدان (علیهالسلام) را باید حفظ کرد. لذا انقلاب اسلامی به برکت نهضت کربلا شکل گرفت.
پاورقی :
[1] سورۀ مجادله آیۀ 21
[2] سوره حج آیۀ 40
[3] نهج البلاغه؛ خطبه 121
[4] نهج البلاغه، خطبه 3
[5] (مسندالامام الشهید، ج 2ص 478)
[6] سوره حجر آیه : 29
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
/2759/
راز پیروزی انقلاب امام(ره) از نگاه آیت الله العظمی جوادی آملی
سرّ پیروزی امام امّت (قدّس سرّه) این بود که هم آن حضرت، وارث تامّ حضرت علی (علیهالسلام) بود و هم مردم گرانقدر ایران اسلامی وارثان اصحاب حسین بن علی (علیهماالسلام) بودند، که هیچ ناکث، مارق و قاسطی در بین حواریّین حضرتش نبود.
دوشنبه، 20 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
توصیه های پزشکی آیت الله جوادی آملی
يکشنبه، 18 تير 1391
آیتالله العظمی جوادی آملی: تعالی سپاه در بهره مندی از برکات قرآن و عترت است
سهشنبه، 26 ارديبهشت 1391
استقبال گسترده از «مفاتیح الحیات» در نمایشگاه کتاب تهران
دوشنبه، 18 ارديبهشت 1391
تاکنون 20 عنوان از کتب آیتالله جوادی آملی به زبانهای خارجی ترجمه شده است
دوشنبه، 31 مرداد 1390
حضرت آیت الله جوادی آملی از علامه حسنزاده تجلیل میکند
چهارشنبه، 18 خرداد 1390
نظر آیتالله جوادی آملی در مورد مستند ظهور نزدیک است
دوشنبه، 2 خرداد 1390
بدترین خیانت، خیانت به انبیای الهی و اهل بیت است
يکشنبه، 1 خرداد 1390
انتشار جدیدترین اثر آیت الله جوادی آملی
دوشنبه، 24 فروردين 1388
عین نضاخ اثر آیت الله جوادی آملی منتشر شد
شنبه، 21 دی 1387
اظهار رضایت آیتالله جوادیآملی از سریال یوسف پیامبر
يکشنبه، 3 آذر 1387
تازه های اخبار
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
آینده مقاومت پس از سقوط سوریه چه میشود؟
آیا مردم سوریه، اهل سنت ناصبی هستند؟ چند درصد جمعیت سوریه شیعه میباشند؟
رونمایی از دستگاه کیوسک پرداخت اوقاف توسط رئیس دفتر مقام معظم رهبری
حجت الاسلام خاموشی: ما موظف هستیم حوزه اقتصاد درون زای انقلاب اسلامی را تقویت کنیم
بررسی بالا رفتن آمار طلاق توافقی در جامعه
آینده سوریه چه خواهد شد؟
شهادت چه زمانی اتفاق میافتد؟
پشت نقاب "ابومحمد الجولانی" کیست؟!
بررسی بالا رفتن آمار طلاق توافقی در جامعه
بیشترین بازدید هفته
اسامی تمام بازیگران مختار به همراه نقش آنها
جدول خاموشي در كرج، شهريار، ساوجبلاغ و نظرآباد
تنظیم دستی فرکانس در گیرنده های دیجیتالی برای شبکه های صدا و سیما
داستانک های زیبا از امام رضا علیه السلام
دوبیتی که امام رضا به شعر دعبل خزاعی اضافه کرد
حوادث شش ماه پایانی منتهی به ظهور بر طبق تقویم سال ظهور - بخش اول
وضعیت سوریه در آخرالزمان
زیارت حضرت زینب سلام الله علیها + ترجمه
نام مادر امام جواد علیه السلام چیست؟
داستانک های مادر | داستان کوتاه درباره مادر
موارد بیشتر برای شما
شوکه شدن بهمن هاشمی از نقاشی نامرئیاش در شبکه سه!
قطع برق این بار در آنتن زنده تلویزیون
۴ ترفند برش هندوانه برای شب یلدا
مسلط بودن نوجوان ۱۲ ساله همدانی به ۹ زبان زنده دنیا
خاصیت شگفتانگیز آب انار بر دستگاه گوارش
پاییز زیبای تالش
حالوهوای مزار شهید صفیالدین در ضاحیه
هجوم مردم سوریه به دستگاههای خودپرداز پس از ۱۰ روز عدم فعالیت
تشییع سید حسن نصرالله چه زمانی برگزار میشود؟
جایی که سود را از مرگ به جیب میزنند!
پرواز فلامینگوها در میانکاله
هیچ جا برای بیبی امن نیست!
روایتی از یک دیدار پدرانه
اجرای خونه مادربزرگه در تالار وحدت
طلبهای که یکی از بزرگترین آرزوهای امام را عملی کرد!