۲۵ درصد اقدامات درمانی کشور در موقوفات صورت می‌گیرد/ بیش از ۱۲ هزار هکتار موقوفه در تصرف مردم است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام انجام حدود ۲۵ درصد اقدامات درمانی کشور در موقوفات گفت: بیش از ۱۲ هزار هکتار موقوفات در تصرف مردم است.
جمعه، 20 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
۲۵ درصد اقدامات درمانی کشور در موقوفات صورت می‌گیرد/ بیش از ۱۲ هزار هکتار موقوفه در تصرف مردم است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام انجام حدود ۲۵ درصد اقدامات درمانی کشور در موقوفات گفت: بیش از ۱۲ هزار هکتار موقوفات در تصرف مردم است.

به گزارش راسخون به نقل از فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه امروز با تسلیت ایام رحلت جانسوز پیامبر اسلام و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا (ع) با اشاره به هفته وقف گفت: وقف یکی از صدقات جاریه است که برای انسان پس از مرگ باقی می‌ماند که در این عرصه روایات متعددی وجود دارد که به برخی اشاره می‌کنیم.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام در حدیثی می‌فرمایند وقتی انسان از دنیا می‌رود رابطه وی با اعمالش قطع می‌شود مگر پس از انجام دادن سه کار، که یکی از آنها بر جای نهادن علم و دانش است یعنی کتابی بنویسد یا شاگردان خوبی تربیت کند که دیگران در آینده و پس از او بتوانند از آن استفاده کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی تصریح کرد: پیامبر اسلام دومین مورد را صدقه جاریه و مستمر عنوان کردند که این صدقه پس از مرگ او استمرار داشته باشد یعنی عمل خیری از خود به یادگار بگذارد که دیگران از این عمل مفید استفاده کنند و در پرونده وی پس از مرگ نوشته شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: یکی از یاران پیامبر در جنگی همراه حضرت محمد (ص) حضور داشت و مادر پیری داشت که در هنگام بازگشت ازجنگ جان خود را از دست داده بود، به پیامبر مراجعه کرد و گفت من مادرم را خیلی دوست داشتم و می‌خواستم امر خیری را به نام او انجام دهم تا از من راضی باشد که پیامبر در پاسخ فرمودند در جنگ دیدید که رزمندگان تشنه بودند و نیازمند آب بنابر این در مسیر چاهی حفر کن و آن را به عنوان صدقه جاریه به نام مادرت وقف کن.

وی گفت: از این روایت استفاده می‌شود که ما می‌توانیم موقوفاتی درست کنیم که خدمات آن از مردم مشکل‌گشایی کند که خود صدقه جاریه است و واقف و منصوبان وی مانند پدر و مادر و سایر بستگان از این ثواب وقف بهره می‌برند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی سومین مورد از اقداماتی که باعث ادامه عمل ثواب پس از مرگ می‌شود را تربیت فرزند صالح برشمرده است که در حق پدر و مادر دعا کند.

وی تأکید کرد: وقف یکی از صدقات جاریه است که به شکل مستمر ادامه دارد و در کشور ما از گذشته افراد خیراندیش و آینده‌نگر موقوفاتی وقف کرده‌اند که عواید آن برای نیازهای مردم زمان ثبت شده است که عمر برخی از آنها به هزار یا هزار و صد سال پیش باز می‌گردد، بنابر این صاحب این موقوفات با وجود گذشت هزار سال از مرگشان از ثواب این موقوفات بهره می‌برند و مردم نیز از عواید آن بهره‌مند می‌شوند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد:یکی از باقیات صالحات صدقه جاریه است که از گذشته و در ادیان مختلف وجود داشته است و پیامبر اسلام حکم وقف را امضاء و آن را گسترش دادند و خود نیز موقوفاتی ایجاد کردند که باغ‌ها و بوستان‌های هفتگانه در مدینه برای حل مسائل آن زمان و مشکلات مردم از جمله موقوفات ایشان است.

وی افزود: امیرالمؤمنین نیز موقوفاتی داشتند که برخی از این موقوفات در اطراف شهر مدینه شامل باغات و درختان خرما باقی است چنانکه در روایات داریم ایشان صدهزار اصله نخل را غرس کردند و برای فقرا و نیازمندان آن زمان وقف کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی گفت: اگر بخواهیم یکی از بهترین صدقات جاریه را در جامعه زنده نگاه‌ داریم این است که نگذاریم سنت وقف به فراموشی سپرده شود چرا که سنت پیامبر و ائمه معصومین است، چنانچه امام سجاد (ع) در روایتی فرمودند بالاترین عمل آن است که به سنت رسول خدا و ائمه عمل شود ولو به مقدار اندک.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: بر این اساس وقف سنت این بزرگواران رهبران دینی و معصومان است و ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا از فراموش شدن این سنت حسنه پیشگیری شود حتی با وقف کردن کمترین چیزها و بحمدالله ملت عزیز ایران با معرفت و آشنایی با سیره و سنت معصومین در این راه گام برمی‌دارند.

وی افزود: ما باید برای فرهنگ‌سازی وقف و شرایط آن پیش از این تلاش کنیم که وظیفه اصحاب رسانه ملی، نخبگان و فرهیختگان در این امر بیش از دیگران است و باید بیش از گذشته در این حوزه تبلیغ و به آن توجه کنند تا این سنت حسنه رسول اسلام (ص) بیش از گذشته در بین مردم شناخته و آثار آن گسترش یابد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی نکته مهم در این میان را توجه به شرایط و نیت واقف دانست و گفت:‌برخی می‌‌خواهند بابت میل خود نیت موقوفه را تغییر دهند که خلاف شرع است چرا که باید بر اساس نیت واقف در این مسیر حرکت کرد و مراجع معتقدند نباید نیت واقف را بی‌جهت تغییر داد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر لزوم ارائه و انتشار احکام وقف در جامعه تصریح کرد: متأسفانه احکام شرعی وقف در جامعه کمتر بیان می‌شود و باید بر مساجد و امکان مذهبی مردم را هر چه بیشتر با این سنت حسنه آشنا کرد.

وی اعتمادسازی و اطمینان‌بخشی به جامعه برای دفاع از حق و حقوق واقفان را امری مهم برشمرد و گفت:‌ در زمان طاغوت حاکمیت و دولت طاغوت به صورت برنامه‌ریزی شده به دنبال حیف و میل موقوفات بودند به گونه‌ای که در زمان پهلوی اول مسئولان را مجبور به فروش اوقاف و موقوفات می‌کردند و رضاخان به همین طریق اموال موقوفه را تصاحب می‌کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی گفت: در زمان پهلوی دوم نیز برای از بین بردن سنت وقف و موقوفات طرح اصلاحات ارضی اجرا شد که در این طرح املاک موقوفه را به شکل ملک طلق به اشخاص حقیقی منتقل کردند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: به برکت نظام اسلامی، امام، خون شهیدان و مقام معظم رهبری از حق و حقوق موقوفات دفاع و با موقوفه‌خواران مبارزه می‌شود و ما تا کنون بیش از 800 سؤال و استفتاء از مقام معظم رهبری در خصوص موقوفات داشته‌ایم.

وی احیا فرهنگ وقف و حفظ سرمایه موقوفات را یکی از خدمات انقلاب، امام و رهبری برشمرد و گفت:‌لازم است همگان به خصوص علما و نخبگان نسبت به دستگاه وقف برای مردم اعتمادسازی کنند البته ما نیز در این میان وظیفه داریم و با عملکرد خود و همکارانمان طبق قوانین و نیت واقف که به صورت دستورالعمل به سراسر کشور ابلاغ شده است در راستای اعتمادسازی حرکت می‌کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی افزود: متأسفانه گاهی ساده‌لوحان با گزارشی ناقص که از روی غرض‌ورزی، عُقده یا جهالت تنظیم شده است علیه دستگاه وقف جوسازی و منفی‌بافی می‌کنند اما من به شما اطمینان می‌دهم ما مطابق تکلیف شرعی خود عمل می‌کنیم و یکی از تکالیف شرعی سازمان اوقاف عمل به نیت واقفان است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: حدود 510 صفحه و وقف‌نامه را بررسی، اسکن و در سامانه جامع و بانک اطلاعاتی ثبت کرده‌ایم و نیات واقفان را ضبط کرده و مطابق آن عمل می‌‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد:‌ با تلاش مجاهدت همکارانمان در سازمان اوقاف در خصوص موقوفات اوقاف و امامزادگان شفافیت مالی خوبی ایجاد کرده‌ایم که با تلاش دوستان در سراسر کشور محقق شده است و از سال 90 تمام گزارشات مالی منطبق بر نیات واقفان و بقاع و امامزادگان را در یک بانک اطلاعاتی گردآوری و ثبت کرده‌ایم و می‌توانیم گزارش دقیق آن را ارائه کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی تصریح کرد: برخی برای اینکه خودشان در معرض خطر قرار نگیرند اقدامات سازمان اوقاف را زیر سوال می‌برند چرا که قانون آنها را ملزم کرده است خودشان را با آنچه سازمان اوقاف کرده منطبق کنند ولی چون نمی‌خواهند این کار انجام شود اقدامات سازمان اوقاف را مخدوش می‌کنند و زیر سوال می‌برند که کاری ناثواب است و ما از اقدامات خود در راه رضای خدا دفاع می‌کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: گاهی افراد در خصوص وقف اموال خود در هنگام حیات بیم دارند در حالی که واقف می‌تواند موردی را وقف کند و اعلام کند تا زمان حیاتم خود از عواید آن استفاده می‌کنم و پس از مرگ در نیتی مشخص هزینه شود.

وی با ارائه گزارشی از اقدامات و موقوفات سازمان اوقاف گفت: اولین نیت در موقوفات موضوع عزاداری امام حسین (ع) است به گونه‌ای که در سراسر کشور 50 هزار موقوفه داریم که نیت وقف آنها عزاداری‌،تعزیه‌داری و اطعام عزاداران است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی خاطر نشان کرد:‌ از این میان 33 هزار موقوفه مربوط به تعزیه‌داری و 23 هزار مورد مربوط به اطعام است که در سال 94 عواید این تعداد موقوفه 33 میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: از این عواید در 14 هزار مکان به عزاداران امام حسین (ع)‌ خدمت‌رسانی شده است و 131 هزار جلسه عزاداری برای امام حسین (ع) از این عواید هزینه شده است البته لازم به ذکر است که یک موقوفه می‌تواند بیش از چند نیت داشته باشد یعنی 5 یا 10 نیت برای یک موقوفه در وقف‌نامه ثبت شود.

وی تأکید کرد: دومین نیت کمک به فقرا، مستمندان و ایتام است که در این رابطه 3 هزار و 649 موقوفه در سراسر کشور وجود دارد که 10 میلیارد تومان عواید داشته و 32 هزار نفر از عواید این موقوفات به مردم کمک‌رسانی شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی سومین نیت را کمک به تهیه جهیزیه عنوان کرده است که در این خصوص 42 موقوفه داریم که یک میلیارد و 600 میلیون تومان عواید این موقوفات بوده است که در سال جاری  از طریق آن به 809 زوج جوان خدمت‌رسانی شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کمک به بیماران نیازمند را چهارمین نیت واقفان عنوان کرد و گفت: ما هزار و 127 موقوفه در رابطه با کمک به بیماران نیازمند داریم که در قالب بیمارستان، درمانگاه و مرکز بهداشت ایجاد شده است.

وی تأکید کرد: 25 درصد اقدامات درمانی کشور در موقوفات صورت می‌گیرد اما جایی گفته نمی‌شود و 30 بیمارستان موقوفه در تهران داریم که برخی از آنها از بیمارستان‌های درجه یک هستند اما تابلوی وقف ندارند و 7 میلیارد تومان درآمد دارند که از طریق آن به 2700 نفر از بیماران نیازمند کمک شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی پنجمین نیت واقفان را کمک به حوزه‌های علمیه برشمرد و گفت: 2700 موقوفه در این رابطه وجود دارد که از سال 90 تا کنون 31 میلیارد تومان به طلاب از طریق این عواید کمک‌رسانی شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: ما در خصوص نیت موقوفات کمک به حوزه تعداد کمی را شاهدیم یعنی نسبت این نیت به تمام موقوفات 2 درصد است ولی برای بحث دینی و توسعه و گسترش فرهنگ دینی باید فکری شود چرا که این گسترش حوزه‌های علمیه و علما عامل احیا سنت وقف است.

وی اعزام زائران به عتبات عالیات را از نیات دیگر واقفان دانست و گفت:‌ 205 موقوفه در این خصوص وقف شده‌اند که در سال 94 از طریق عواید این موقوفات 500 نفر از مردم عزیزمان به عتبات گسیل شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی تصریح کرد: نیت دیگر در خصوص موقوفات اعزام زائر به مشهد مقدس و زیارت امام هشتم است که در این خصوص 190 موقوفه وقف شده است و در سال 94، 470 نفر برای زیارت کریم اهل بیت به مشهد مقدس اعزام شده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: این گمانه و سخن که مردم به سازمان اوقاف اعتماد ندارند و وقف نمی‌کنند اشتباه است چرا که از ابتدای انقلاب تا سال 89، 6هزار و 336 موقوفه به ثبت رسیده است ولی از سال 90 تا کنون یعنی حدود 4 سال 9 هزار و 689 وقف صورت گرفته یعنی 50 درصد بیشتر از 32 سال گذشته.

وی گفت: از عواید اداره بقاع متبرکه و امامزادگان در سراسر کشور در 2700 مرکز قرآنی آموزش قرآن و در 1870 بقعه نماز جماعت اقامه می‌شود و 400 خیمه معرفت با حضور روحانیون و مشاوران برای پاسخگویی به مردم ایجاد شده است و در 4 سال گذشته سراسر کشور 4 میلیون متر ساخت و ساز در بقاع صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی افزود: در راستای حفظ و نگهداری موقوفات علاوه بر ثبت وقف‌نامه اسناد رسمی برای موقوفات در حال انجام است به شکلی که از سال 1310 و تشکیل اداره ثبت تا سال 88، 61 هزار و 542 سند برای موقوفات تهیه شده است اما از سال 88 تا 94، در حدود 5 هزار سند برای موقوفات ایجاد شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در برخی شهرستان‌ها و مناطق بیش از 12 هزار هکتار موقوفه وجود دارد که مردم آن را متصرف شده‌اند و از عواید آن استفاده می‌کنند که این افراد شناسایی شده و باید مال‌الاجاره موقوفات را پرداخت کنند.

وی با اشاره به ارائه نشدن شماری از وقف‌نامه‌ها به سازمان اوقاف و نگهداری آنها نزد مردم گفت:‌ از مردم تقاضا می‌کنیم تا برای پیشگیری از حیف و میل موقوفات و تصرف برخی از موقوفات توسط افراد وقف‌نامه‌ها را به سازمان اوقاف ارائه کنند تا سازمان اوقاف از این موقوفات حمایت کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی با اشاره به وجود 770 نوع نیت در وقف‌نامه‌ها گفت: ما در خصوص قرآن، حمایت از قاریان و حافظان و چاپ قرآن نیازمند وقف هستیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: با توجه به سفارشات مقام معظم رهبری برای آسان‌گیری امر ازدواج و کمک به ازدواج در سراسر کشور نیازمند موقوفاتی در این حوزه هستیم و 42 موقوفه در این خصوص بسیار ناچیز است.

وی نیات اشتغال، حوزه‌های علمیه، بهداشت و درمان، محیط زیست، علم و پژوهش، فناوری، کمک به نیازمندان، رسانه، نگارش کتب مفید و جهاد فی‌سبیل‌الله را از نیات مورد نیاز جامعه امروز برشمرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی تصریح کرد:‌ با استناد به فرمایش بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه اگر کسی تصور کند نظام اسلامی دشمن ندارد ساده‌لوح است، گفت: باید برای دفاع از کشور آمادگی وجود داشته باشد و موقوفاتی برای جهاد فی‌سبیل‌الله وقف شود و امیدواریم خداوند توفیق دهد از حق و حقوق واقفان دفاع کنیم.


 110



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.