حاتمی : ساخت بیمارستان سوانح و سوختگی به قوت خود باقی است / وزارت بهداشت نوع بیمارستان را تعیین کرد

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به کلنگ زنی بیمارستان سوانح و سوختگی خیابان شهید مطهری بر اجرای نیت واقف تأکید و تغییر کاربری زمین وقفی را در حوزه اختیارات ولی فقیه و حاکم جامعه اسلامی دانست.
چهارشنبه، 30 دی 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حاتمی : ساخت بیمارستان سوانح و سوختگی به قوت خود باقی است / وزارت بهداشت نوع بیمارستان را تعیین کرد

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به کلنگ زنی بیمارستان سوانح و سوختگی خیابان شهید مطهری بر اجرای نیت واقف تأکید و تغییر کاربری زمین وقفی را در حوزه اختیارات ولی فقیه و حاکم جامعه اسلامی دانست.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه کار ساخت بیمارستان سوانح و سوختگی ادامه پیدا می‌کند، اظهار کرد: علی‌رغم تمام شایعاتی که پس از امتناع وزیر بهداشت و اعتراض مردم در رابطه با ساخت بیمارستان سوانح و سوختگی انجام شد، این بیمارستان توسط فرزند واقف کلنگ زنی شد و سازمان اوقاف نمی‌تواند بر خلاف نیت واقف عمل کند.
 
وی تصریح کرد: در این رابطه سه مسئله وجود دارد؛ نخست مسئله کاربری و شهری آن بوده که سازمان اوقاف از طریق شهرداری، شورای شهر و کمیسیون ماده 5 مجوزهای لازم برای ساخت بیمارستان را اخذ کرده است.
 
حاتمی افزود: مسئله دوم این است که زمین وقفی بوده و نیت واقف این است که زمین به بیمارستان و کار درمانی اختصاص پیدا کند، لذا از لحاظ شرعی ما نمی‌توانیم بر خلاف نیت واقف عمل کنیم، از سوی دیگر فتوای مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید وجود دارد که موقوفات باید به وقفیت خود باقی مانده عمل به نیت واقف شود چنانکه رهبر معظم انقلاب در تعریف سازمان اوقاف فرمودند: اوقاف سازمانی است که باید امینانه نیات واقف را اجرا کند.
 
وی بیان کرد: یک مسئله دیگر نیز وجود دارد و آن این است که آیا در چنین محلی که یک محله مسکونی است امکان ساخت بیمارستان سوانح و سوختگی با تمام استانداردهای مورد نیاز این بیمارستان، مناسب است؟ اینکه بیمارستان چه باشد و چگونه باشد می‌بایست از مراجع ذیصلاح استعلام می‌شد لذا از طریق وزارت بهداشت و کارگروه وقف و سلامت این کار را پیگیری کرده و نیازهای جامعه را که با این بیمارستان رفع می‌شد، همچنین استانداردهای علمی لازم را استعلام کردیم و بنا شد این مرکز به بیمارستان سوانح سوختگی اختصاص داده شود.
 
حاتمی تأکید کرد: وزیر بهداشت هم نکته خوبی را فرمودند و اینکه باید در هر جایگاهی هستیم قانون رعایت شود و همه باید تابع قانون باشیم کسی از دولتمردان و سازمان اوقاف اقدام غیر قانونی نباید انجام دهد در این راستا با توجه به اینکه همه مبانی این کار قانونی انجام شده و مجوزهای لازم گرفته شده و از منظر کارشناسان، نگرانی در این موضوع وجود ندارد زیرا که مسائل مهم آن مانند شلوغ شدن محل با پیش‌بینی 500 پارکینگ در این محل رفع شده و مسائلی که به عنوان بهداشت و درمان مطرح می‌شود همه این‌ها دیده شده و مطابق آن عمل می‌شود.
 
وی با بیان اینکه برای تغییر کاربری نیاز به مصداق تبدیل به احسن زمین وجود دارد، عنوان کرد: اگر موضوع تغییر کاربری آن زمین مطرح باشد با بررسی که ما در مبانی داشته‌ایم آن زمین نمی‌تواند مصداق تبدیل به احسن شود، هرچند اگر بنا باشد چنین کار انجام شود حکم ولی فقیه و حاکم جامعه اسلامی لازم است، این مسأله بدین معنا است که ساخت بیمارستان به قوت خود باقی است.
 
معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه این زمین باید به چه نوع بیمارستانی اختصاص یابد بر عهده وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است، تصریح کرد: مجوزی که برای ساخت صادر شده «سوانح و سوختگی» است اگر در این زمینه وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تغییر نظری داشته باشند باید به ما اعلام کنند تا بررسی شود چون واقف در وقف‌نامه نگفته حتما این بیمارستان باید برای سوانح و سوختگی باشد بلکه تأکید دارد که در این زمین باید بیمارستان ساخته شود اینکه چه بیمارستانی باشد ما آن را بر عهده وزارت بهداشت گذاشته‌ایم.
 
وی خاطر نشان کرد: اینکه این بیمارستان ساخته نشود باید از وقفیت خارج شود که در این جا هیچ مصداقی دیده نمی‌شود تا چنین امری صورت گیرد و مصداقی برای خروج از وقفیت باشد و در این راستا تأکید می‌شود برای هر تغییر کاربری اموال وقفی باید حاکم جامعه اسلامی چنین دستوری را ارائه دهد.
/2759/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.