آیت‌الله سبحانی :

کاربری موقوفات باید انعطاف‌پذیر باشد

یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه برای مشخص کردن کابری موقوفات باید با اهل فن مشورت کرد، محدود کردن کابرد وقف را مایه بی‌استفاده شدن و از بین رفتن موقوفه دانست.
جمعه، 14 اسفند 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاربری موقوفات باید انعطاف‌پذیر باشد

یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه برای مشخص کردن کابری موقوفات باید با اهل فن مشورت کرد، محدود کردن کابرد وقف را مایه بی‌استفاده شدن و از بین رفتن موقوفه دانست.
 
به گزارش راسخون به نقل از میزان، آیت‌الله جعفر سبحانی در همایش بزرگداشت عالم واقف، آیت‌الله میرزا ابوطالب قمی که به همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم در سالن‌ همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد گفت: یکی از کارهایی که سبب سعادت انسان می‌شود این است که کارهای خیرش پس از مرگش نیز ادامه بیایند و فرد پس از رفتن به بهشت همواره ثواب ببرد.
 
وی با برشمردن عوامل به دست آوردن ثواب پس از مرگ ابراز کرد: داشتن فرزند نیکوکاری که برایش دعا کند، بر جای گذاشتن دانشی که مردم از آن بهره بگیرند و ایجاد صدقه جاریه از جمله کارهایی هستند که ثوابشان همواره ادامه می‌یابد و محدود به زندگی آن فرد نیستند.
 
این مرجع تقلید وقف را صدقه جاریه دانست و گفت: صدقه جاریه‌ای که در سخنان امامان به آن تاکید شده همان وقف است.
 
وی ادامه داد: امامانی که مردم را به وقف دعوت می‌کردند خودشان در این کار پیشگام بودند به عنوان نمونه، امام علی(ع) در جاهای مختلفی از جمله منطقه ینبوع مدینه چاه آبی کند و آن را برای حاجیان و مسافران وقف کرد.
 
آیت‌الله سبحانی با اشاره به عملکرد امام علی(ع) در دوران خانه‌نشینی ایشان اظهار کرد: در 25 سالی که امام علی سکوت کردند و خانه‌نشین شدند به احیای وقف و صدقه جاریه پرداختند.
 
وی افزود: امام صادق(ع) نیز به پیروی از جد بزرگوار خود، خانه‌هایی را تهیه و درآمدشان را وقف حاجیان کردند.
 
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به شیوه‌های بهره بردن از اوقاف تصریح کرد: معمولا وقف‌ها در امور خاصی همچون کمک به فقرا و زائران مصرف می‌شوند اما خوب است که سنت وقف برای گسترش کارهای علمی را زنده کنیم.
 
وی عملکرد سید مرتضی علم‌الهدی در این زمینه را مورد توجه قرار داد و گفت: این عالم برجسته درآمد باغ‌هایی را برای خرید کاغذ وقف کرد تا علما برای نوشتن کتاب دغدغه کمبود کاغذ نداشته باشند بنابراین ما نیز باید از ایشان الگو بگیریم.
 
آیت‌الله سبحانی با اشاره به جایزه نوبل اذعان کرد: بیش از 100 سال است که جایزه نوبل با اهداف علمی و سیاسی به دانشمندان برجسته اهدا می‌شود و ما نیز باید چنین اقداماتی را گسترش بدهیم.
 
وی افزود: اگر دوستدار گسترش دانش در جامعه هستیم باید وسیله زندگی علما و دانشمندان را فراهم کنیم.
 
این مرجع تقلید با بیان اینکه کاربری موقوفات باید انعطاف‌پذیر باشد گفت: یکی از مشکلاتی که بر سر راه استفاده از موقوفات پیش می‌آید محدود کردن کابرد وقف در وقف‌نامه است که گاهی مایه بی‌استفاده شدن و از بین رفتن موقوفه می‌شود بنابراین برای مشخص کردن موارد استفاده از یک وقف باید با اهل فن مشورت کرد.
 
وی با اشاره به شخصیت آیت‌الله میرزا ابوطالب قمی ابراز کرد: این عالم بزرگ، در قم نماز جمعه به پا می‌کرد و بر مسند قضاوت می‌نشست.
 
آیت‌الله سبحانی ادامه داد: قضاوت در گذشته مانند زمان کنونی بر اساس قوانین مشخص و تدوین شده نبود بلکه به معنای واقعی کلمه اجتهادی و بر اساس استنباط از قرآن و حدیث بود.
 
وی جایگاه علمی آیت‌الله میرزا ابوطالب قمی را مورد توجه قرار داد و گفت: این عالم برجسته آثار گرانبهایی در زمینه فقه، عقاید، تاریخ و اخلاق دارد که در کتابخانه‌ها موجودند اما اداره‌کل اوقاف و امور خیریه باید نسبت به چاپ، انتشار و پخش آنها اقدام کند.
 
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: زنبیل‌آباد، علی‌آباد و فرج‌آباد از جمله مناطقی هستند که توسط آیت‌الله میرزا ابوطالب قمی برای زائران حضرت معصومه وقف شدند.
 
وی تصریح کرد: تلاش‌ها و فعالیت‌های سید مرتضی علم‌الهدی، آیت‌الله میرزا ابوطالب قمی و بسیاری از علمای دنیای اسلام الگوی خوبی برای ما در زمینه گسترش فرهنگ ارزشمند وقف هستند و باید آنها را جدی بگیریم تا به سعادت دنیا و آخرت برسیم.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.