بقعه امامزاده ابراهیم(ع)؛ نگینی در دیار علویان

آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) آمل همانند نگینی در دل دیار علویان مازندران جای گرفته و همه ساله محل زیارت عاشقان و دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت است.
چهارشنبه، 26 اسفند 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بقعه امامزاده ابراهیم(ع)؛ نگینی در دیار علویان

آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) آمل همانند نگینی در دل دیار علویان مازندران جای گرفته و همه ساله محل زیارت عاشقان و دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت است.
 
به گزارش راسخون، یکی از مهمترین مزیت‌های طرح آرامش بهاری این است که می‌تواند پیوند مستحکم میان افراد خانواده‌ها را بیش از پیش تقویت کند و ایام عید نوروز فرصت مناسبی است تا مردم خسته از کار و روزمره‌گی دل به تفریح، بازدید، گردش و دیدار آثار طبیعی، تاریخی و توریستی بزنند.
 
آمل با حدود 400 هزار نفر جمعیت از قدیمی‌ترین شهرهای کشور محسوب می شود و از پنج بخش مرکزی، امامزاده عبدالله(ع)، دابودشت، دشت‌سر و لاریجان تشکیل شده و پنج شهر آمل، گزنگ، رینه، امامزاده عبدالله(ع) و دابودشت در آن قرار دارند.
 
آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) یکی از امامزادگان واجب‌التعظیم در مرکز این شهر است که همانند نگینی در آمل برای دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت می درخشد.
 
نسب امامزاده ابراهیم(ع) آمل براساس قول مشهور به حضرت موسی کاظم(ع) می‌رسد و به قولی نسب ایشان به امام سجاد(ع) نیز باز می‌گردد و یکی از القاب این امامزاده بزرگوار به دلیل پاک بودن از گناه و دوری از آلودگی اطهر است.
 
در مورد موقعیت تاریخی و مذهبی بنا و مقبره امامزاده ابراهیم(ع) آمل می‌توان گفت که این بنا یکی از ابنیه‌های تاریخی این شهرستان بوده و ساختمان آن چهارضلعی و مشتمل بر بدنه آجری و گنبد هرمی شکل است.
 
متن کتیبه‌های موجود در این بقعه به حضرت امامزاده ابراهیم(ع) برادر و مادرشان باز می‌گردد و ساختمان این امامزاده والامقام به دلیل آثار نفیس چوبی از قبیل درب و صندوق، تزئینات و کتیبه‌های زیبای قاجاری اهمیت هنری و تاریخی بسیار زیادی دارد.
 
این بنا با پلان مربع شکل و بدنه آجری و گنبد هرمی شکل در قرن نهم هجری در آمل ساخته شده و از ویژگی‌های خاص این بنا می‌توان به ارتفاع بلند آن، دیوارهای محصورکننده برج مکعب شکل و گنبد هشت ضلعی آن اشاره کرد که در سال 925 هجری قمری به وسیله خواجه عبدالله نامدار فرزند درویش حاج کفشگر ساخته و بانی آن عبدالله ابن شاه حسین قاضی بوده است.
 
تعداد زیادی از بزرگان، عارفان، علما و شهدا در جوار امامزاده ابراهیم‌(ع) مدفون هستند که می‌توان در این بین به آرامگاه آیت‌الله محمد غروی، آیت‌الله طبرسی، آیت‌الله درکائی، آیت‌الله ابوالقاسم فرسیو ایرائی، حجت‌الاسلام علی اصغر یوسفیان، شاعر و عارف چامه‌سرا، حاجی درویش کفشگر، سردار شهید حسن خجسته، سردار میرزا مکرم خان و سردار شهید محمدامین طبرسی اشاره کرد.
 
البته سردار شهید حشمت‌الله طاهری، سردار شهید نادر خضری، سردار شهید فتح‌الله شکری، سردار شهید اسماعیل اسماعیل‌زاده، سردار شهید سید جواد علوی، سردار شهید یوسف قناعت، سردار شهید محمد تیموری و سردار شهید حسین الهی نیاکی نیز در جوار این امامزاده واجب‌التعظیم آرمیده‌اند.
 
یکی از بزرگترین گلزارهای شهدای مازندران در جوار این امامزاده قرار دارد که تعداد 474 شهید انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در آن جای دارند که از این تعداد 14 تن از شهدا گمنام بوده و 21 شهید به حماسه اسلامی ششم بهمن 1360 آمل باز می‌گردند.
 
این امامزاده در طول سال میزبان زائران زیادی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور است که در ایام نوروز با دارا بودن فضای زیبای معنوی و ویژگی خاصش هر روز میزبان صدها زائر و عاشق به اهل بیت است.
 
آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) آمل در مرکز این شهرستان پس از میدان بزرگ 17 شهریور در ابتدای بلوار طالب آملی واقع شده است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.