حجت‌الاسلام حسینی :

مردم شاهد جذاب‌ترین مسابقات قرآن خواهند بود / حضور نمایندگان ۶۸ کشور

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور نمایندگان ۶۸ کشور جهان در سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
يکشنبه، 29 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
مردم شاهد جذاب‌ترین مسابقات قرآن خواهند بود / حضور نمایندگان ۶۸ کشور

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور نمایندگان ۶۸ کشور جهان در سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
 
به گزارش راسخون، برنامه رادیویی افق، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، حسن ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه و اجرای کارشناسی محمدرضا پورمعین به روی آنتن رادیو قرآن رفت.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدای این برنامه اظهار کرد: با نزدیک شدن به ایام برگزاری مسابقات، ستاد برگزاری مسابقات، کمیته‌ها، کارگروه‌ها و... مشغول انجام مقدمات هستند و روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارند.
 
برگزاری مسابقات از ۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت‌ماه به میزبانی مصلی
 
وی با بیان اینکه، مسابقات قرآن از ۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، گفت: بعد از مسابقات، شرکت‌کنندگان به دیدار مقام معظم رهبری مشرف می‌شوند.
 
حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: طی ماه‌های گذشته باید تلاش می‌کردیم در تمامی حوزه‌ها نواقص را رفع کنیم و هماهنگی‌هایی که باید صورت می‌گرفت را انجام دهیم؛ در این مدت کارگروه دعوت ما کار سنگینی را پشت سر گذاشته و ۶۸ کشور نمایندگان خود را برای حضور در مسابقات معرفی کرده‌اند.
 
وی عنوان کرد: کمیته فنی ما مشغول بررسی فایل‌های صوتی است تا مجوز فنی حضور متسابقین را صادر کند و کمیته‌های دیگر نیز مشغول برنامه‌ریزی هستند تا مسابقات قرآن امسال متفاوت و دیدنی باشد.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره انتخاب مصلای امام خمینی(ره) برای میزبانی مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: فلسفه وجودی مسجد این است که در آن عبادت خدا انجام شود و مصلی محل مناسبی برای برگزاری آئین‌های دینی است و رئیس سازمان اوقاف نیز تأکید داشته‌اند که باید در جهت مردمی شدن مسابقات قرآن تلاش کنیم و شاهد حضور اقشار مختلف جامعه در مسابقات قرآن باشیم.
 
وی اضافه کرد: مکانی در دسترس که برای مردم آشنا است و مردم بارها و بارها در آنجا حضور پیدا کرده‌اند و خطوط ارتباطی با آن را می‌شناسند مصلای تهران است که با توجه به نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شده در مصلی یک سری از زیرساخت‌ها فراهم بود اما برای برگزاری مسابقات قرآن نیازمند تمهیداتی در زمینه صدا، نور، چیدمان و... بودیم که جلسات متعدد برگزار شد و سعی ما بر این است که بتوانیم یک مسابقه ویژه و متمایز را به نمایش بگذاریم، این مسابقات را برگزار کنیم.
 
تغییرات چشمگیر در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی
 
حسن ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه در این برنامه اظهار کرد: تفاوت دوره سی و سوم مسابقات قرآن در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی زیاد است که ما به علت تغییر مکان مسابقات از سالن اجلاس سران به مصلای امام خمینی(ره) در حوزه تبلیغات شهری و محیطی باید یک بازنگری می‌کردیم و متناسب با محل برگزاری مسابقات اقداماتی را انجام می‌دادیم.
 
وی افزود: امسال شهرداری تهران پای کار است و قول مساعد داده‌اند که همکاری خوبی با ما داشته باشند و با وجودی که سه روز از مسابقات بین‌المللی قرآن همزمان با نمایشگاه کتاب است اما وعده‌هایی از شهرداری گرفته‌ایم که تبلیغات هدفمندی در رابطه با مسابقات بین‌المللی داشته باشیم و فضای شهر را با فضای قرآنی رقم بزنیم.
 
ربیعی گفت: کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن از ماه‌ها قبل کار خود را آغاز کرده است و مدیر رادیو قرآن مسئولیت این کمیته را بر عهده دارد؛ ما در رابطه با محتوای تبلیغ و ترویج کارهای خوبی کرده‌ایم.
 
وی در ادامه گفت: سازمان صداوسیما، شبکه قرآن، رادیو قرآن و.... اعلام آمادگی کرده‌اند که انعکاس بهتری نسبت به دوره‌های گذشته داشته باشند.
 
همکاری تمامی نهادهای قرآنی
 
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: همه اجزای کشور، تشکل‌های قرآنی، سازمان‌ها و نهادها را به یاری طلبیده‌ایم تا امسال در مقایسه با سال‌های قبل مسابقات پربارتری داشته باشیم.
 
وی درباره فعالیت‌های جنبی سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی را داریم و همزمان اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان را داریم و موضوع فراخوان جشنواره قصه‌های قرآنی را داریم که در کنار مسابقات بین‌المللی فراخوان می‌شود و همایش پژوهش‌های قرآنی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که امسال با کیفیت بالا اجرا می‌شود.
 
در این بخش از برنامه افق، حجت‌الاسلام حسینی اظهار کرد: حدود ۱۵ مسابقه بین‌المللی قرآن در جهان داریم و هرساله بعد از مسابقات کشوری یک اردوی انتخابی برای اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن داریم که بهمن‌ماه سال ۹۴ هم این دوره برگزار شد و البته در سال ۹۴ گزینش دقیق‌تری انجام شد تا بهترین‌ها برای هر مسابقه انتخاب و اعزام شوند.
 
حجت‌الاسلام حسینی افزود: بدون اینکه بخواهم با تعصب در مسابقات قرآن ایران صحبت کنم از داوران و اساتید دیگر مسابقات نقل قول می‌کنم که امروزه مسابقات بین‌المللی ایران چند سروگردن بالاتر از مسابقات قرآن دیگر کشورها است.
 
وی عنوان کرد: مسابقات قرآن مالزی که شاخص‌ترین مسابقات است امروز هم‌آوردی با مسابقات ما ندارد چه رسد به مسابقات ترکیه، لیبی و...؛ حتی از نظر ظاهری نیز مسابقات قرآن آنها شبیه به مسابقات قرآن ما نیست و از نظر کیفیت نیز به گفته اساتید بین‌المللی، دقت ظرافت و اجزای آیین‌نامه ما به هیچ عنوان در آیین‌نامه دیگر کشورها وجود ندارد.
 
کمک مالی به متسابقان برای حضور در مسابقات
 
در این بخش از برنامه افق، حسن ربیعی در خصوص حضور متسابقین بین‌المللی و هزینه رفت و برگشت آنها، گفت: مقام معظم رهبری در مشهد و در جمع متسابقین فرمودند: «ما افتخار می‌کنیم پرچم‌دار قرآن در جهان اسلام هستیم و زمانی که این مطلب را اعلام می‌کنیم باید در عمل هم به نوعی میزبان قرآنی برای برجستگان و نخبگان قرآنی جهان اسلام باشیم».
 
وی افزود: ممکن است بضاعت برخی متسابقان در کشورهای آفریقایی، آمریکا و... اجازه ندهد که در این مسابقات حضور داشته باشد اما ما باید کمک کنیم که در این مسابقات حضور پیدا کنند و باید تمهیدات لازم را بیاندشیم چرا که این کار برای ما هم امتیاز خوبی است و برای متسابقین هم امتیاز خوبی است.
 
ربیعی عنوان کرد: اگر امروز رکورد حضور حافظان و قاریان در مسابقات قرآن متعلق به ایران است و بالای ۷۰ نفر است و مشابه آن در دنیا وجود ندارد به دلیل همین تسهیلات و امکانات است و همچنین زمانی که متسابقین دیگر کشورها وقتی وارد ایران می‌شوند و با استقبال روبه‌رو می‌شوند آن نگاه‌های منفی که ایجاد شده است از بین می‌رود.
 
همچنین، حجت‌الاسلام حسینی در این بخش از برنامه اظهار کرد: تقریبا مسابقات بین‌المللی قرآن هزینه‌های لازم متسابقین را پرداخت می‌کنند و آن مسابقات اگر چه کیفیت مسابقات ما را ندارند اما در خصوص جوایز هزینه‌های زیادی متقبل می‌شوند و یک جایزه بزرگ در نظر می‌گیرند.
 
حجت‌الاسلام حسینی درباره داوری مسابقات بین‌المللی قرآن امسال گفت: یکی از اولین ملاحضاتی که در امر دعوت از داوران داریم موضوع توانمندی آنها است چرا که برخی داوران در دیگر کشورها تبحر داوران ایرانی را ندارند و سعی می‌کنیم داورانی را انتخاب کنیم که به سطح توقعات ما نزدیک باشند و بتوانند از عهده داوری مسابقات ما برآیند.
 
وی ادامه داد: آیین‌نامه ما به قدری تخصصی و دقیق است که گاهی اوقات شرکت‌کنندگان دیگر کشورها از این ظرافت و دقت متعجب می‌شوند و از این جهت ضمن اینکه سعی کردیم آیین‌نامه را برای امسال تسهیل کنیم در امر دعوت از داوران نیز سعی می‌کنیم از افراد توانمند دعوت کنیم تا ما نیز بتوانیم از آنها بهره ببریم.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف افزود: امسال از سوریه، عراق، اندونزی، الجزایر، اردن و... داورانی را دعوت کرده‌ایم که در ایام برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران حضور خواهند داشت.
 
حجت‌الاسلام حسینی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: پیشنهادی که همواره در نشست‌های تخصصی داشته‌ایم این بوده است که گاهی اوقات  متسابقان که در مسابقات ما شرکت می‌کنند تلاوت خوبی ندارند و حتی قاری درجه سه هم نیستند و نباید حضور داشته باشند که ما پاسخ دادیم گاهی اوقات این مشکل به دلیل عدم توان آن کشور است و گاهی اوقات نیز این اتفاق می‌افتد که در آن کشورها به صورت سلیقه‌ای و ارتباطاتی انتخاب و اعزام می‌کنند.
 
رقابت افراد ارزیابی شده در مسابقات
 
وی افزود: اما تلاش ما این است افرادی به مسابقات قرآن ایران بیایند که مورد ارزیابی قرار گرفته باشند اما به هر حال گاهی اوقات بضاعت برخی کشورها پایین است که باید با آموزش‌های مقدماتی سطح این متسابقان را کمی ارتقا دهیم.
 
همچنین، حسن ربیعی در این بخش از برنامه به مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های جنبی سی و سومین دوره مسابقات قرآن، حضور روشندلان در رده بین‌المللی و در کنار مسابقات بین‌المللی است.
 
وی افزود: سازمان بهزیستی برنامه‌ریزی‌هایی داشته است و امسال درخواست داشت که نخستین دوره مسابقات قرآن حفظ در کنار مسابقات بین‌المللی قرآن ایران باشد.  
 
ربیعی عنوان کرد: یکی از ویژه‌برنامه‌های مسابقات بین‌المللی قرآن، نشست صمیمی رئیس سازمان اوقاف با متسابقین و داوران است که طی سالهای گذشته بعد از رقابت‌ها بود و این دیدار مختص به نظام جمهوری اسلامی ایران است که نقد مسابقات توسط متسابقان و داوران به گفتمان گذاشته می‌شود.
 
حجت‌الاسلام حسینی در این بخش از برنامه گفت: سعی ما بر این است که با کمک همه دلسوزان، دوستان و همکاران در صداوسیما و دیگر مجموعه‌های قرآنی، یک رویداد بسیار جذاب قرآنی را به نمایش بگذاریم و امسال امیدواریم ویژه‌ترین صحنه‌های قرآنی را مردم تماشا کنند.
 
وی افزود: هر شب از یک اثر فاخر تواشیح رونمایی داریم که صرفا نوا نیست و همراه با کلیپ خواهد بود و همچنین هر شب مراسم تجلیل از قرآنیان را داریم. در سال ۹۴ تعداد زیادی از اساتید و چهره‌های قرآنی را از دست دادیم که هر شب یک رویداد ویژه در مصلی رقم می‌خورد و امیدوارم عزیزانی که در مصلی حضور پیدا می‌کنند یکی از جذاب‌ترین محافل قرآنی را تماشا کنند.
 
وی افزود: از ۲۳ تا ۲۷ اردیبهشت مسابقات هر روز از ساعت ۱۵ تا ۱۲ در مصلی برگزار می‌شود و حضور عموم مردم در این مسابقات آزاد است و طی هماهنگی‌های صورت گرفته امیدواریم زمینه‌ای فراهم شود تا مردم از تمام نقاط تهران بتوانند در این مسابقات حضور پیدا کنند.
/2759/



اخبار مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.