اعوانی در نشست «مباحث نوین امر خیر در ایران» مطرح کرد

تحصیل بزرگان تاریخ ایران در مدارس وقفی / چرا وقف با دانشگاه پیوند نخورده است

عضو فرهنگستان علوم گفت : تمام بزرگان تاریخ که نامشان را می‌شنویم - از ابوعلی سینا گرفته تا غزالی - در مدارسی آموزش دیده‌اند که از طریق وقف اداره می‌شده است.
پنجشنبه، 30 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
تحصیل بزرگان تاریخ ایران در مدارس وقفی / چرا وقف با دانشگاه پیوند نخورده است

عضو فرهنگستان علوم گفت : تمام بزرگان تاریخ که نامشان را می‌شنویم - از ابوعلی سینا گرفته تا غزالی - در مدارسی آموزش دیده‌اند که از طریق وقف اداره می‌شده است.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، نشست‌ «مباحث نوین امر خیر در ایران» از سلسله نشست‌های خیرین ماندگار با حضور غلامرضا اعوانی، عضو فرهنگستان علوم ایران و محمدصالح طیب‌نیا عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلاء در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.
 
اعوانی در سخنرانی خود با موضوع ارتباط خیریه با مراکز آموزش عالی گفت:‌ وقف در دنیای اسلام همیشه نقش مهمی داشته است و اکثر امور علمی مسلمانان و سایر امور غیر علمی از وقف مشخص می‌شد. تنها از قرن چهارم و پنجم ه.ش سیستم آموزشی توسط نهاد حاکمیت پیگیری می‌شده است. پیش و پس از این نیز بیشتر امور آموزشی از سوی امور موقوفات اداره شد.
 
اعوانی در ادامه افزود: تقریبا نزدیک به یک دهه پیش کنگره جهانی ادیان آماری ارائه داد که 1600 میلیارد دلار پول در آمریکا صرف امور خیریه شده است که تنها 30 درصد آن وقف امور دینی شده است.
 
وی با بیان اینکه اسلام بر مسئله وقف تأکید فراوان دارد، گفت: قرآن روح وقف را در مؤمنان دمید تا آنها مال و جان خود را در کمال اخلاص وقف کنند. وقف در دوران گذشته صدقه جاریه نامیده می‌شد چرا که خداوند با مؤمنان معامله کرده و در حقیقت جان و مال آنها را خریده است.
 
اعوانی با تأکید بر آیات فراوان قرآن کریم درباره نفقه در اسلام ، گفت:‌خداوند در این آیات می‌فرماید کسانی که از مال خود در دنیا بگذرند روح بزرگی دارند اگر طبق این آموزه‌ها افرادی که بهترین دارایی خود را وقف کنند، روحشان متعالی می‌شود.
 
چهره ماندگار فلسفه با بیان اینکه کار وقف پیش از اسلام رواج داشته است، گفت:‌ البته این امر با ظهور اسلام گسترش یافت. وقف به معنای این است که خرید و فروش متوقف شود و امور وقفی صرف امور خیریه شود.
 
وی با بیان اینکه مکانی که بیشتر از همه صرف این سنت حسنه می‌شود نهاد آموزش و دانشگاه است، اظهار داشت: وقف معمولا دارای شرایطی است که واقف آن شرایط را تعیین می‌کند و به همین دلیل هم موقوفات بهتر و با کیفیت‌تر اداره می‌شوند.
 
اعوانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: تمام بزرگان تاریخ که نامشان را می شنویم از ابوعلی سینا گرفته تا غزالی در مدارسی آموزش دیده‌اند که از طریق وقف اداره می‌شده است.
 
وی به عنوان مثال گفت:‌خواجه نظام‌الملک زمانی که نظامیه را تأسیس کرد از بزرگان علمی جهان اسلام خواست تا در این مرکز به تدریس بپردازند که آن بزرگان هم به دلیل آنکه نظامیه دولتی بود این پیشنهاد را نپذیرفتند تنها غزالی جوان که در آن 27 یا 28 ساله بود پذیرفت که در آنجا به تدریس بپردازد.
 
عضو فرهنگستان علوم با این پرسش که چرا وقف نتوانست بعد از دوران مدرن با دانشگاه پیوند بخورد، گفت: نخست اینکه دانشگاه از ظاهر و مدل غربی گرفته شده بود و بنیان گذاران آن توجهی به وقف نداشتند این درحالی بود که بزرگترین دانشگاه‌های دنیا از هاروارد گرفته تا کمبریج و آکسفورد جزو دانشگاه‌هایی هستند که از وقف بسیار استفاده می‌کنند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.