بهره‌برداری از معدن موقوفه آغاز شد / 3 میلیون تن سنگ آهن استخراح می شود

بهره‌ برداری از معدن موقوفه خدیجه خاتون و سلطان با حضور مسئولان کشوری و استانی در سقز آغاز شد.
دوشنبه، 17 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
بهره‌برداری از معدن موقوفه آغاز شد / 3 میلیون تن سنگ آهن استخراح می شود

بهره‌ برداری از معدن موقوفه خدیجه خاتون و سلطان با حضور مسئولان کشوری و استانی در سقز آغاز شد.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، عبدالرضا عابد رئیس بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور در مراسم بهره‌برداری از معدن موقوفه خدیجه خاتون، که معاون سیاسی و انتظامی ،فرماندار ویژه و جمعی از اعضای شورای اداری سقز حضور داشتند اظهارداشت: معدن موقوفه خدیجه خاتون و سلطان یکی از بزرگترین ذخایر معدنی غرب کشور است که مساحت آن 400 هکتار و دارای سه میلیون تُن ذخیره قطعی است.
 
قائم مقام سازمان اوقاف افزود: این معدن از جمله موقوفاتی است که بیش از 100 سال قدمت دارد و محدوده آن پس از 20 سال تعیین و در سال94 با حکم قطعی مراجع قضایی صاحب سند ثبتی شد.
 
وی خاطرنشان کرد: در اواخر سال 94 حکم قضایی منجر به تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان صنعت معدن و تجارت به نمایندگی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و سازمان اوقاف به نمایندگی بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور و «شرکت تعاونی 3984 آرین نورد» کردستان شد که موضوع آن تعیین الگوی فعال‌سازی معدن و ایجاد اشتغال در منطقه بود.
 
این معدن در شروع فعالیت خود به مدت دو ساله 300 نفر را جذب و به طور غیر مستقیم ، زمینه اشتغالزایی برای 1000 نفر را فراهم خواهد کرد.
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سقز نیز در این مراسم تصریح کرد: ماده معدنی کشف شده در این موقوفه، سنگ آهن از نوع مگنتیت است که براساس پروانه بهره‌برداری سالیانه 170 هزار تُن سنگ آهن با عیار 42 درصد در مدت 15 سال استخراج خواهد شد.
 
ادریس هنرور هدف از تجهیز و استخراج این معدن را تولید سنگ آهن با عیار حداقل 52 درصد اعلام کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی حداکثر تا 3 ماه آینده نسبت به آماده‌سازی معدن اقدام و تجهیزات اجرایی خط فرآوری سنگ آهن نیز 3 ماه بعد از شروع استخراج نصب و راه اندازی می شود.
 
گفتنی است بر اساس وقف نامه موجود واقف ،معدن موقوفه خدیجه خاتون را با نیت مساجد روستاهای علی آباد و چی چی خوار بیش از 100 سال پیش وقف کرده است.
 
 لازم به ذکراست معدن موقوفه خدیجه خاتون و سلطان در 18 کیلومتری شهر صاحب بین روستاهای علی آباد و چی‌چی خوار سقز واقع شده است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.