فقر شدید احکام وقف در جامعه بزرگترین مشکل موقوفات است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه فقر شدید احکام وقف در جامعه بزرگترین مشکل موقوفات است گفت : اگر مردم با احکام وقف آشنایی پیدا کنند بسیاری از مشکلات در این زمینه رفع می شود.
شنبه، 19 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: اخبار و تحلیل راسخون
موارد بیشتر برای شما
فقر شدید احکام وقف در جامعه بزرگترین مشکل موقوفات است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه فقر شدید احکام وقف در جامعه بزرگترین مشکل موقوفات است گفت : اگر مردم با احکام وقف آشنایی پیدا کنند بسیاری از مشکلات در این زمینه رفع می شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران، حجت الاسلام ستار علیزاده  مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گفت:: خدمت در مجموعه اوقاف ارزش والایی دارد و در حقیقت خدمت به اهل بیت (ع) و امامزاده‌ها است و کسی که در این مجموعه فعالیت می‌کند دارای اجر و پاداش فراوان دارد.
 
وی ادامه داد: وقف چشمه‌سار جاری و احسان ماندگاری می باشد که برای همیشه است و برای حفظ آن بایستی با احکام و قوانین مربوط به وقف و موقوفات آشنا باشیم.
 
حجت الاسلام علیزاده  افزود: موقوفات چون پشتوانه اقتصادی محکمی جهت تعظیم شعائر دینی و مذهبی بودند در زمان طاغوت و در جریان اصلاحات اراضی مورد هجمه و سوء استفاده قرار گرفتند و طاغوت برای رسیدن به اهداف شوم خود موقوفات را غارت و برای موقوفات به نام اشخاص سند صادر کردند.
 
وی گفت: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و با فرمان تاریخی آنحضرتˈموقوفات به حال وقفیت باقی و ملی نمی شودˈ قسمت اعظمی از موقوفات برگشتند ولی قسمتی از موقوفات هم در تصرف اشخاص است که باید طبق قوانین عمل به وقف شود تا نیات واقفین اجرا گردد.
 
حجت‌الاسلام علیزاده با تاکید بر اینکه اخذ سند برای موقوفات یک امر ضروری محسوب می‌شود، افزود: اخذ سند برای موقوفات امری خطیر است که در گذر زمان موقوفات را از دست‌اندازی سودجویان باز می‌دارد و حفظ اصل موقوفه را تضمین می‌کند.
 
مدیر کل اوقاف استان  با اشاره به اینکه پرداخت حقوق وقف باید به درستی انجام شود، گفت: همه افرادی که به نحوی با موقوفات سروکار داشته باید حقوق وقف را به درستی پرداخت کنند زیرا وقف مختص به شخص خاصی نیست و پرداخت حق موقوفه باعث آمدن خیر و برکت به زندگی خواهد شد.
 
حجت الاسلام علیزاده با اشاره به تعامل اوقاف با اشخاص حقیقی و حقوقی در نحوه اخذ مطالبات وقفی گفت: پرداخت بموقع حقوق موقوفات شریک شدن با واقف در نیات واقفین را بدنبال داشته ولی عدم پرداخت حقوق موقوفه اثرات دنیوی و اخروی را بدنبال دارد.
 
وی در ادامه به اقدام برخی از شهرداری‌ها برای تصرف اموال وقف اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و نظامی که از موقوفات استفاده می‌کنند باید هزینه‌های آنها را بپردازند.
 
حجت الاسلام علیزاده در ادامه، اعتمادسازی برای مردم را راهکار دیگری از توسعه فرهنگ وقف برشمرد و مطرح کرد: نظام اسلامی اکنون حامی وقف است و حرکت امام خمینی(ره) وقف را احیا کرده و رهبر انقلاب اسلامی این حرکت را استمرار بخشیدند.
 
مدیر کل اوقاف مازندران با اشاره به استفتاء مقام معظم رهبري در باب وقف گفت: مجرد سابقه استيجار موجب استحقاق تخفيف در اجاره بهاء موقوفه نيست، و متولي شرعي موظف است در تجديد قرارداد اجاره با ملاحظه غبطه و مصلحت وقف، اجاره بهاء عادله تعيين و مطالبه نمايد.
 
وی با اشاره به استفتاء دیگر از مقام معظم رهبری گفت: در مواردی که دستگاه‌های دولتی بدون اذن متولی شرعی موقوفات و بدون پرداخت حقوق وقف مبادرت به حفر چاه و ایجاد شبکه لوله‌گذاری در اراضی و املاک موقوفه می‌نمایند، آیا ضمانت شرعی پرداخت حقوق وقف متوجه مصرف‌کنندگان و مشترکین است یا دستگاه مجری طرح؟ با علم به عدم پرداخت حقوق وقف انجام وضو و غسل با چنین آبی به چه صورت است؟ 
 
معظم له پاسخ دادند : بسمه تعالی مصرف کننده ضامن آبی است که مصرف کرده است و بدون نظر متولی شرعی وقف نمی تواند در آب تصرف کند و غسل و وضو اشکال پیدا می کنند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.