موسوی خبر داد : نیازامروز کشور به وقف های علمی -آموزشی

یکی از نیازهای امروز کشور تشکیل و تاسیس مراکز علمی وپژوهشی و تحقیقات علوم نوین است. در گذشته وقف واقفان و موقوفات نقش بسزایی در این زمینه داشتند وامروز جای وقف در این عرصه خالی است.
يکشنبه، 28 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
موسوی خبر داد : نیازامروز کشور به وقف های علمی -آموزشی

یکی از نیازهای امروز کشور تشکیل و تاسیس مراکز علمی و پژوهشی و تحیقات علوم نوین است. در گذشته وقف واقفان و موقوفات نقش بسزایی در این زمینه داشتند وامروز جای وقف در این عرصه خالی است.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیر کل فرهنگی معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقافو امور خیریه از وجود 860 کتابخانه عمومی وقفی و 500 هزار جلد کتاب وقفی در ایران خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد کاظم  موسوی متقی درباره تعداد کتابخانه‌های موقوفه  در کشور با بیان اینکه کتابخانه‌های وقفی در سطح کشور به چند دسته تقسیم می‌شوند،‌ گفت: کتابخانه‌های عمومی وقفی در ایران در زمره دسته اول هستند که واقفین خیراندیش جهت مطالعه و پژوهش، کتاب و کتابخانه را با یکدیگر وقف کرده‌اند که در همین راستا کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی در قم یکی از بهترین و کامل‌ترین کتابخانه‌های این دسته به حساب می‌آید.
 
وی اظهار داشت: در مجموع و بر اساس اعلام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور 660 کتابخانه وقفی که از سوی واقفین خیراندیش وقف شده است در ایران وجود دارد.
 
موسوی متقی با بیان اینکه در تعداد زیادی از امامزاده‌های کشور نیز کتابخانه‌های وقفی وجود دارد،‌افزود: کتابخانه‌های وقفی در این امامزاده‌ها به دو صورت قفسه باز و همچنین کتابخانه استاندارد وجود دارد.
 
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی سازمان ، گفت: بالغ بر 1500 کتابخانه قفسه باز در بقاع متبرکه وجود دارد ولی تعداد کتابخانه‌های موجود در این بقاع که استاندارد و تخصصی و دارای قرائت‌خانه و مخزن است فقط 200 عدد می‌باشد که با 660 کتابخانه عمومی وقفی رقمی معادل 860 کتابخانه می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: تعدادی از کتابها و کتابخانه‌های مدارس و مساجد نیز وقفی است.
 
موسوی درباره تعداد کتابهای وقفی موجود در کشور نیز تصریح کرد: یکی از کتابخانه‌های وقفی که اخیراً در قم مورد ارزیابی کارشناسان قرار گرفته تعداد 17 هزار نسخه کتاب دارد لذا به طور متوسط می‌توان اعلام کرد که بین 2 تا 3 هزار کتاب در هر کتابخانه وقفی وجود دارد و شاید در مجموع بتوان اعلام کرد که 500 هزار جلد کتاب وقفی در ایران داشته باشیم.
 
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی سازمان با بیان اینکه علم و علم‌آموزی یکی از بدیهیات دین اسلام است، گفت: اگر نگاه اسلام به علم توسط خود مسلمانان در اسلام تبلیغ شود تأثیر فراوانی در تغییر نگاه‌ها به دین نبوی خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه اسلام و پیغمبر اکرم (ص) تأکید فراوانی بر دانش‌افزایی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: هنگامی که یک کشور دارای بنیه قوی علمی باشد نسبت به دیگران از قدرت بیشتری برخوردار است لذا بهتر است که واقفین در حوزه علم، فناوری و آموزش نیز وقف‌هایی داشته باشند.
 
موسوی با اشاره به وقف آموزشی در حوزه احداث مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی تصریح کرد: اگر واقفین در حوزه کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و همچنین آزمایشگاه‌های تخصصی ورود پیدا کنند این امر می‌تواند تأثیر مطلوبی در روند علم‌آموزی فرزندان این مرز و بوم داشته باشد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.