مديركل بهره وري اقتصادي سازمان اوقاف و امور خيريه :

وقف يك اقتصاد مقاوم وپایداراست / احياي موقوفه سبب ترويج وقف مي شود

مديركل بهره وري اقتصادي سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به شناخت اندک مردم از سنت حسنه وقف گفت :‌ اگر متصديان ومتولیان موقوفه ها به حفظ و ‌احيا موقوفات و عمل صحیح به نيات واقف توجه كنند، احياي وقف هم اتفاق مي افتد.
دوشنبه، 16 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
وقف يك اقتصاد مقاوم وپایداراست / احياي موقوفه سبب ترويج وقف مي شود

مديركل بهره وري اقتصادي سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به شناخت اندک مردم از سنت حسنه وقف گفت :‌ اگر متصديان ومتولیان موقوفه ها به حفظ و ‌احيا موقوفات و عمل صحیح به نيات واقف توجه كنند، احياي وقف هم اتفاق مي افتد.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف وامور خیریه، فيروز علي تهمتن در گفت وگویی با اشاره به  تفاوت احياي موقوفات و احياي  فرهنگ وقف گفت: اگر موقوفات احيا شود و عمل  امینانه به نيات واقفان انجام شود؛ مردم به سازمان اوقاف و امور خیریه ومتولیان وقف  اطمينان پيدا مي كنندو فر هنگ وقف در سطح جامعه احیا ء خواهد شد؛که البته سازمان  اوقاف هم اکنون  باقوت وقدرت واجرای متمرکز نیات در این راستا گام بر می دارد.
 
تهمتن با اشاره به اين كه مردم نگاه صحيح و جامعي از وقف ندارند،‌ گفت: هنگامي كه موضوع  وقف به ميان مي آيد برخي ذهنشان تنها به آرمستانها و برخی  مسائل مذهبي  ودینی محدود مي شود كه اين درست نيست.
 
وي با اعلام اين كه برخي از آمار مطرح شده درباره سرمايه سازمان اوقاف و امور خیریه صحيح نيست،‌ گفت: مركز آمار، اراضي كشاورزي در كشور را بيش از 16 ميليون هكتار اعلام كرده كه حدود 5 در صد آن يعني 874 هزار هكتار آن موقوفه است.
 
وي افزود: 95 درصد اين زمين‌های موقوفه متصرف قانوني دارد و جز سرمايه اوقاف محاسبه نمي شود و اوقاف هيچ تصميمي بدون نظر اين افراد نمي تواند بگیرد و تنها 5 درصدموقوفات در اختيار اوقاف است.
 
مديركل بهره وري اقتصادي سازمان اوقاف گفت: استان فارس داراي بيشترين آمار موقوفه در سطح  كشور است.
 
وي درباره  اقدامات  سازمان اوقاف و امور خيريه براي افزايش بهره وري موقوفات گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در كرمان يك هزارو 400  هكتار باغ پسته را احيا كرد؛ كه پيش از احيا هر هكتار تنها 140 كيلوگرم پسته مي داد و پس از آن به 400 كيلوگرم در هر هکتار افزايش يافت.
 
وي همچنين از تبديل شدن 360 هكتار اراضی  به باغ ميوه در استان گلستان خبر داد و گفت: در اين باغ ها 170 هزار اصله درخت ميوه كاشته شده است.
 
وي همچنین  از كشت زعفران، هلو  و زرشک در 100 هكتار باغ در خراسان جنوبي خبر داد و گفت: اين زمين  ها به كمك دولت بصورت آبياري مكانيزه احیاء شده است.
 
تهمتن تاكيد كرد: وقف يك اقتصاد مقاوم است، زيرا بر اساس تعريف وقف، هيچ تغييري نبايد در موقوفه رخ دهد و وقف اقتصاد مقاوم وپایدار  است.
 
وي با اشاره به وجود اختلاف طبقاتي به دلايلي همچون سو مديريت و حوادث ، گفت: وقف اگر نتواند فاصله طبقاتي را در جامعه به طورکامل رفع كند؛ مي تواند آن را كم كند.
 
مديركل بهره وري اقتصادي سازمان اوقاف با تاكيد براين كه اگراحيا وقف به درستي انجام شود قطعا به كاهش فاصله طبقاتي منجرمي شود، ‌گفت: در طول  احيا و نگهداري موقوفات، اشتغال هم ا يجاد مي شود.
 
وي تاكيد كرد: اجراي صحيح نيات وقف و اشتغالزايي به كاهش فاصله طبقاتي و درنتيجه تحقق اقتصاد مقاومتي كمك زيادي مي كند و کمک زیادی هم به دولت می کند.
 
وي درباره آماركل موقوفات كشور گفت: 189 هزارو 67 موقوفه درسامانه جامع اطلاعات موقوفات و بقاع متبركه کشور   به ثبت رسيده است.
 
وي با اعلام اين كه از اين موقوفات به ثبت رسيده 177 هزارو  36موقوفه، متولي‌اش اوقاف است، گفت:‌ 11 هزا رو 488 موقوفه داراي متولي حقيقي يا حقوقي است.
 
تهمتن درباره موقوفه‌های دارآمدزا و غير در آمدزا گفت: در ميان اين ميزان موقوفه به ثبت رسيده 83 هزا رو 162 موقوفه منفعتي است يعني درامد دارند و بقيه انتفاعي است.
 
وي تعداد رقبه هاي اين موقوفات را يك ميليون 290 هزارو 63 رقبه اعلام كرد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.