شیوه جدید مسابقات قرآن موفقیت‌آمیز بود/ با آمادگی کامل در مسابقات بین‌المللی سودان حاضر می‌شوم

نماینده کشورمان برای حضور در دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان که دی ماه امسال برگزار می‌شود، معرفی شد.
دوشنبه، 26 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شیوه جدید مسابقات قرآن موفقیت‌آمیز بود/ با آمادگی کامل در مسابقات بین‌المللی سودان حاضر می‌شوم
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، نماینده کشورمان برای حضور در دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان که دی‌ماه امسال در شهر «خارطوم» برگزار می‌شود، معرفی شد.
بر همین اساس «مجتبی علیرضالو» به عنوان نماینده ایران در این رقابت‌ها حضور خواهد داشت. این مسابقات به صورت تک رشته‌ای و در رشته حفظ کل قرآن کریم برگزار می‌شود.
در همین راستا و جهت آشنایی بیشتر با این حافظ موفق قرآنی گفت‌وگویی داشته‌ایم که تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.
سوال: خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه زمانی و کجا قرآن کریم را حفظ کردید؟
مجتبی علیرضالو متولد هشتم دی‌ماه سال ۱۳۷۵ هستم و حافظ کل قرآن کریم؛ در حال حاضر نیز مشغول به تحصیل در پایه ششم حوزه علمیه شهرستان شهریار هستم و مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث را نیز از سازمان سنجش در سال ۹۳ دریافت کردم.
بنده سال ۸۸ حفظ قرآن را آغاز کردم و در مدت سه سال موفق شدم پنج جزء از قرآن را نزد استاد قدربیگی حفظ کنم و در محضر استاد حسن احدی نیز تجوید را یاد گرفتم؛ بعد از آن در سال ۹۰ به مؤسسه بیت‌الاحزان رفتم و در مدت ۱۰ ماه کل قرآن کریم را در آن مؤسسه حفظ کردم.
سال گذشته، یعنی سال تحصیلی ۹۷ـ۹۶ در مدت هشت ماه در مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع)، شعبه مؤسسه بیت‌الاحزان در مشهد، نهج البلاغه را حفظ کردم.
سوال: نهج البلاغه را با چه هدفی حفظ کردید؟ چه انگیزه‌ای سبب شد که بعد از حفظ قرآن، نهج‌البلاغه را نیز حفظ کنید؟ هدف خاصی داشتید و یا فقط صرف علاقه بود؟
این‌که نهج‌البلاغه را حفظ کردم دو دلیل داشت، یک بخش علایق درونی بود به این صورت که کتاب شریفی است و جملات بسیار کاربردی را برای زندگی انسان دارد ولی بخش دوم دلایل شخصی داشتم؛ چون شرایط زندگی بنده به گونه‌ای بود که حفظ نهج‌البلاغه می‌توانست در آن شرایط به بنده بسیار کمک کند و واقعا از حفظ قران نتیجه گرفتم.
سوال: حفظ قرآن و نهج البلاغه، تأثیری را که می‌خواستید در زندگی شما گذاشته است؟ موفقیت‌ها را بعد از حفظ قرآن و نهج البلاغه چطور می‌بینید؟
بله تأثیرگذار بوده است. تأثیر حفظ قرآن را عرض می‌کنم چون بیشتر مردم با آن درگیر هستند، این‌که حفظ قرآن هم در بحث علمی اثرگذار است و یادگیری انسان را افزایش می‌دهد و هم در بحث سبک زندگی، چون انسان با استفاده از آیات می‌تواند زندگی خوب و صحیحی را تجربه کند؛ البته حافظ قرآن باید در کنار حفظ به مفاهیم قرآن نیز تسلط داشته باشد.
سوال: تاکنون رتبه‌ای در مسابقات شهرستانی، استانی و یا کشوری داشته‌اید؟
از سال ۹۴ که در مسابقات کشوری اوقاف شرکت کردم تا سال گذشته که مجموعا ۳ سال می‌شود موفق شده‌ام که به فینال مسابقات کشوری راه پیدا کنم و امسال نیز در مسابقات قرآن اوقاف شرکت کردم و موفق شدن به مرحله کشوری مه مهرماه امسال در اراک برگزار خواهد شد راه پیدا کنم که امیدوارم بتوانم رتبه خوبی را کسب کنم.
در دیگر مسابقات قرآنی نیز حضور داشته‌ام و تاکنون رتبه اول مسابقات استانی بسیج استان تهران، رتبه اول مسابقات مدهامتان استان تهران، رتبه دوم مسابقات استانی اوقاف و رتبه عالی مسابقات کشوری اوقاف قرآن کریم را در کارنامه خود ثبت کرده‌ام.
سوال: با توجه به این که قرار است به مسابقات بین‌المللی قران سودان اعزام شوید؛ نظر یا پیش‌بینی خاصی درباره مسابقات سودان دارید؟ یعنی آمادگی برای این مسابقات پیدا کرده‌اید؟
با توجه به این که سال ۹۵ به مسابقات بین‌المللی قرآن امارات اعزام شدم، تجربه حضور در مسابقات بین‌المللی را دارم و می‌توانم با این تجربه قطعاً تلاوت بهتر و پخته‌تری را در مسابقات سودان انجام دهم و سعی می‌کنم جزو رتبه‌های برتر مسابقات باشم؛ البته این مسأله بستگی به شرایط مسابقه دارد، ولی بنده با آمادگی کامل به این مسابقات خواهم رفت.
سوال: آرزوی موفقیت برای شما داریم و امیدواریم که مقام کسب کنید و به عنوان آخرین سؤال، نظر خود را درباره شیوه جدید مسابقات قرآن اوقاف، با توجه به اینکه امسال با شیوه جدید به صورت ضبط استودیویی برگزار شد، بفرمایید؟
شیوه جدید مسابقات یک سری محاسن دارد؛ نخست این‌که بحث استودیویی بودن آن با توجه به اینکه مخاطبان بیشتری را درگیر مسابقات می‌کند، بسیار شیوه خوبی است؛ دوم اینکه فضای آرام مسابقات برای رشته حفظ عالی بود و در مورد رشته قرائت باید قاری‌ها نظر دهند که حالت استودیویی مناسب است یا خیر؟
رشته حفظ شکلی دارد که باید در فضا آرامش باشد، فضای مسابقات امسال، خیلی نسبت به فضای مسابقات سال‌های گذشته متفاوت و آرام بود و این آرامشی که در فضا وجود داشت به حافظ کمک می‌کرد که بسیار بهتر بتواند محفوظات خود را ارائه دهد.
سومین مطلب این‌که حضور ۳ داور در هر رشته، دارای مزیت بود و نمرات را به عدالت نزدیک‌تر می‌کرد و اینکه تعداد نفرات کمتری در یک روز تلاوت می‌کردند، خود همین سبب می‌شد تا داوران خسته نشوند.
اینکه سال‌های گذشته کل مسابقات در دو، سه یا چهار روز برگزار می‌شد و در هر روز ۶۰ یا ۷۰ نفر تلاوت و داوران بررسی می‌کردند، این مسأله بسیار روی نتیجه مسابقات تأثیرگذار بود؛ چون داور خسته بود و نمی‌توانست با آمادگی کامل داوری کند؛ اما امسال تعداد کم داوری در روز این قابلیت را داده بود که داورها بتوانند استراحت بیشتری داشته باشند و مطلب روی شکل و حسن داوری داوران تأثیر می‌گذاشت.
مطلب پایانی که بنده می‌خواهم عرض کنم، این‌که انتظار می‌رفت مسابقات امسال نیز مانند سال‌های گذشته در دو مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی برگزار شود، چون برای این شکل مسابقات نیز مشکلی به وجود نمی‌آورد؛ حداقل در رشته حفظ فکر می‌کنم دو مرحله‌ای بودن، به نتایج حفظ بسیار کمک می‌کرد و حفاظ نیز بیشتر مورد پرسش قرار می‌گرفتند و این مسأله بسیار بهتر و تأثیرگذارتر در نتایج بود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.