دوری از قرآن، منشأ مشکلات اقتصادی/ بزرگترین پیام قیام عاشورا در جامعه تعطیل شده است

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و تبعیض و پارتی‌بازی به دلیل دوری از قرآن است، گفت: جای تأسف است که تلاوت قرآن به بهانه برگزاری مجالس عزاداری تعطیل می‌شود.
سه‌شنبه، 27 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دوری از قرآن، منشأ مشکلات اقتصادی/ بزرگترین پیام قیام عاشورا در جامعه تعطیل شده است
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در مراسم اختتامیه مرحله استانی چهل ‌و یکمین دوره مسابقات قرآنی استان همدان اظهار داشت: امروزه فرهنگ غلطی در جامعه رواج یافته و در ایام عزاداری ماه محرم به جلسات قرآن و برنامه‌های قرآنی کم توجهی می‌شود تا جایی که حتی برخی حسینیه‌ها و مساجد برخی شهرها به دلیل عزاداری، جلسه قرآن را تعطیل می‌کنند.
وی گفت: البته چند سالی است که آستان قدس رضوی با مشارکت آستان کریمه اهل‌بیت(س) و عتبات عالیات نسبت به برگزاری برنامه‌های قرآنی در دهه محرم و احیای شب قرآنی عاشورا اقدام کرده زیرا فلسفه اینکه نبرد بین حضرت سیدالشهدا(ع) و دشمن، یک روز عقب افتاد، مهلتی بود که آن حضرت برای تلاوت قرآن و خواندن نماز خواستند.
قیام عاشورا تجلی و ظهور و بروز عمل به قرآن و طاغوت ستیزی بود
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: قیام عاشورا تجلی و ظهور و بروز عمل به قرآن و طاغوت ستیزی بود و انقلاب اسلامی هم همین طور بود و در گذشته سابقه داشته که برخی هیأت‌ها پیش از آغاز عزاداری یک جزء از قرآن را تلاوت و ثواب آن را به شهدای کربلا هدیه می‌کردند و سپس عزاداری و مراسم سخنرانی و بیان معارف واقعه عاشورا انجام می‌شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی تصریح کرد: کوتاهی ما موجب شده تا امروز در برخی محافل، سخنرانی و منبر تعطیل‌شده و مراسم دهه محرم صرفاً عزاداری و خواندن اشعاری باشد که معلوم نیست چقدر معتبر است یا روش عزاداری آن هیأت چه قدر صحیح است.
وی افزود: پاسداشت محرم و صفر باید انجام شود و به فرموده امام خمینی(ره) «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» و باید مراقبت کرد که دچار آسیب نشده و به اسم عزاداری، انحرافات و خرافاتی وارد عزاداری نشود که مورد تأیید قرآن و اهل‌بیت(ع) نیست.
بزرگترین پیام قیام عاشورا فراموش ‌شده است
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی با بیان اینکه وظیفه سنگینی بر عهده مسئولان قرآنی، حافظان، قاریان و صاحبان تریبون در این زمینه وجود دارد، گفت: متأسفانه بزرگترین پیام قیام عاشورا که امر به معروف و نهی از منکر بوده در جامعه تعطیل‌شده و برخی به دلیل مصلحت از انجام آن خودداری می‌کنند.
وی بیان داشت: در شبکه آموزشی، تربیتی و رسانه‌ای دچار روزمرگی شده و کارها آن‌چنان که باید و شاید به انجام نمی‌رسد و گرفتار شعارزدگی و آمار شده‌ایم و گاهی هم که طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی اجرا می‌شود، کمتر به دنبال آن عمق و اثربخشی که باید وجود داشته باشد، هستیم.
نیازمند تربیت جوانان با اندیشه، رفتار و گفتار قرآنی هستیم
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی با تأکید بر تربیت قرآنی در کنار برنامه‌های ترویجی و تبلیغی، افزود: هدف مقام معظم رهبری از تأکید بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی هم تربیت جوانانی است که اندیشه، رفتار و گفتارشان قرآنی باشد.
وی بیان کرد: اگر به فنون قرآن تسلط داشته، اما قرآن در رفتارمان تجلی نداشته باشد به هدف نهایی نمی‌رسیم و گاه یک کار کوچک در یک مسجد، جلسه یا مؤسسه قرآنی از برنامه‌های پرطمطراق اثرگذاری بیشتری دارد و گاه جوانی در همین محفل کوچک تربیت می‌شود که در آینده، ده‌ها و صدها نفر را تربیت کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مطرح کرد: هر چند در حوزه موقوفات قرآنی محدودیت داریم، اما اداره اوقاف استان تا آنجا که می‌توانند محافل قرآنی را شناسایی و ضمن نظارت بر کارشان از آن‌ها حمایت کنند.
مشکلات اقتصادی به دلیل دوری از قرآن است
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: تأکید رهبری بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی و انجام فعالیت‌های قرآنی راهبردی است که امروز باید انجام شود و در برابر تهاجم فرهنگی و اقتصادی دشمن، چاره‌ای جز تمسک به قرآن نداریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی تأکید کرد: مشکلاتی چون تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی که امروز رایج شده به دلیل دوری از قرآن است و گاه فردی به نان شبش محتاج است، اما در برخی جاها هزینه‌های سنگین می‌کند.
وی بیان کرد: تبعیض، پارتی‌بازی و مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی امروز به دلیل دوری از قرآن است و روزی که قرآن بر جامعه حاکم شود، شایسته‌سالاری و سربه‌زیری و تعالی روحی و معنوی در جامعه حاکم خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی گفت: برنامه‌های اوقاف در شش‌ماهه دوم سال باید بر حفظ و تربیت حافظان قرآن و نظارت بر مؤسسات قرآنی و حمایت از آن‌ها متمرکز شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.