ارائه قطعنامه بازگشت ترامپ به برجام و قطعنامه محکومیت سخنان نژادپرستانه رئیس جمهور این کشور در کنگره

قطعنامه درخواست از دولت ترامپ برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران در کنگره آمریکا ارائه شد.
چهارشنبه، 26 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارائه قطعنامه بازگشت ترامپ به برجام و قطعنامه محکومیت سخنان نژادپرستانه رئیس جمهور این کشور در کنگره
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری مهر، قطعنامه‌ای توسط «باربارا لی»، «دیوید پرایس» و «جان شاکوسکی»، نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا طراحی و در کنگره ارائه شده است که براساس آن از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد تا به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا توافق هسته‌ای ایران بازگردد.

در این طرح از دولت ترامپ خواسته شده تا اقدامات فوری را برای کاستن از تنش‌ها با ایران دنبال کند.

همچنین براساس طرح نمایندگان دموکرات آمریکا، از ترامپ درخواست شده تا روش‌های دیپلماتیک را برای رفع چالش‌ها و تنش‌ها با ایران به کار گیرد.

«باربارا لی» از طراحان این طرح، سیاست ترامپ در قبال ایران را عامل بحرانی دانسته که آمریکا را در وضعیت خطرناک درگیری نظامی با ایران نزدیک کرده است.

به گفته دیوید پرایس، از دیگر طراحان این قطعنامه، پیام قطعنامه مذکور لزوم بازگشت به برجام و تعامل معنادار دیپلماتیک است، چون در شرایط فعلی صلح، امنیت و موقعیت راهبردی آمریکا در معرض خطر قرار گرفته است.
پیش از این نیز، «ایلهان عمر»، نماینده و عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، خواستار بازگشت کشورش به میز مذاکره و توافق هسته‌ای با ایران شده بود.

همچنین «آدام شف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا کمتر از دو ماه پیش در گفت وگو با شبکه خبری سی بی اس گفته بود: خروج از برجام و سیاست‌های دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها منجر به افزایش ثبات نشده، بلکه آمریکا را منزوی کرده است.

کمیته ملی دموکرات نیز به عنوان نهاد مرکزی حزب دموکرات آمریکا و تعیین‌کننده نامزدهای ریاست‌جمهوری دموکرات، در بهمن‌ماه سال گذشته قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن از آمریکا خواسته شده بود تا به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد. بنابر گزارش پایگاه اینترنتی سازمان نیاک اکشن (وابسته به شورای ملی ایران-آمریکا)، تصویب این قطعنامه تضمین می‌کند که بازگشت به برجام، یکی از اولویت‌های اصلی حزب دموکرات است؛ به‌ویژه که این حزب برنامه‌های خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آماده می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اردیبهشت سال گذشته با نقض تعهدات این کشور، خروج واشنگتن از برجام را اعلام کرد.

با این حال جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از برجام، همچنان به این توافق پایدار بوده است، اما با توجه به سیاست فشار حداکثری و اعمال شدیدترین تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و همچنین عدم اجرای تعهدات مندرج در برجام از سوی کشورهای اروپایی، ایران نیز در واکنش تصمیم گرفته است تا مطابق مواد ۳۶ و ۲۶ برجام، برخی تعهدات خود را در این توافق کاهش دهد. موضوعی که با واکنش‌های گسترده در غرب روبرو شده است.
 

نمایندگان کنگره آمریکا قطعنامه محکومیت سخنان نژادپرستانه ترامپ را تصویب کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه با 240 رای موافق در مقابل 187 رای مخالف، قطعنامه محکومیت سخنان نژادپرستانه ترامپ علیه 4 نماینده زن مجلس نمایندگان را تصویب کرد.

در پیش نویش قطعنامه آمده است که که مجلس نمایندگان آمریکا «اظهارات نژادپرستانه رئیس‌جمهور دونالد ترامپ را که به ترس و نفرت آمریکایی‌های جدید و رنگین‌پوستان مشروعیت بخشید و سبب افزایش آن شد، به شدت محکوم می‌کند».

در بخشی از این قطعنامه  آمده است: «مجلس نمایندگان آمریکا معتقد است که این مهاجران و فرزندانشان هستند که آمریکا را قوی‌تر کرده‌اند و آنهایی که سوگند شهروندی خورده‌اند همانند آنهایی که نسل‌های زیادی در آمریکا زندگی کرده‌اند، آمریکایی به حساب می‌آیند».

رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در یک پیام توییتری نژادپرستانه، خواستار بازگشت چهار زن عضو کنگره با اصالت فلسطینی، سومالیایی و پورتوریکویی به کشورهایشان شد.

وی در این پیام توییتری نوشته بود: « جالب است زنان دموکرات ترقی‌خواه کنگره را ببینید که اصالتاً از کشورهایی آمده‌اند که دولت‌هایشان فاجعه کامل و تمام عیار هستند، بدترین و فاسدترین و بی‌کفایت‌ترین در هرکجای دنیا هستند (اگر اصلاً دولتی در حال کار داشته باشند)، اکنون با صدای بلند و خشنی به مردم آمریکا، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کشور ملت روی زمین می‌گویند که چطور دولت باید اداره شود».

نمایندگان دموکرات کنگره اخیراً بازدیدهایی را از اردوگاههای مرزی آمریکا صورت داده‌اند و وضعیت پناهجویان را هولناک توصیف کرده‌اند و موجی از انتقادات را از سیاست‌های ترامپ در قبال پناهجویان به راه‌ انداخته‌اند و همین مسئله خشم رئیس‌جمهور آمریکا را برانگیخته است.

سیاست‌های سختگیرانه دولت آمریکا در مناطق مرزی، تاکنون به مرگ تعدادی از پناهجویان به ویژه نوجوانان و جوانان مهاجر منجر شده است.

اظهارات نژادپرستانه اخیر ترامپ جنجال‌هایی را در داخل آمریکا و خارج از این کشور به راه انداخته است، به طوریکه بسیاری از مقامات آمریکایی به شدت آن را محکوم کرده‌اند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.