سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد + واکنش های داخلی و خارجی

وزارت کشور اعلام کرد که ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی قطعی است و انتخابات به مرحله دوم نخواهد رفت.
شنبه، 29 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد + واکنش های داخلی و خارجی
به گزارش راسخون؛ انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران از هفت صبح (۲۸ خرداد/۱۸‌ژوئن) تا ۲ بامداد ۲۹ خرداد به وقت ایران در ۶۷ هزار شعبه رای‌گیری انجام شد. این انتخابات همچنین در ۱۳۳ نمایندگی خارجی ایران به جز کانادا، سنگاپور و یمن برگزار شد.
 
جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: هنوز تجمیع آرا در حال انجام است و  وقتی نهایی شد آقای وزیر طی یک مراسم رسمی آمار نهایی را اعلام می‌کنند.
وی گفت: تمام ظرفیت مان را برای تجمیع آراء ریاست جمهوری گذاشتیم و همانطور که قبلاً گفتیم قرار شد اول آراء ریاست جمهوری را تجمیع کنیم، بعد در تهران وارد خبرگان و مجلس و سپس شوراها شویم.
 

نتیجه رسمی اولیه

 اولین آمار رسمی شمارش آرای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، دقایقی قبل اعلام شد و بر این اساس سید ابراهیم رئیسی بیشترین رای را به خود اختصاص داده است.

براساس نتایج اولیه آراء میزان کل آراء ماخوذه ۲۸.۶۰۰.۰۰۰  است که در این میان سهم ابراهیم رئیسی 17 میلیون و 800 هزار رأی بود.

محسن رضایی 3 میلیون و 300 هزار رای کسب کرد

عبدالناصر همتی بیش از 2 میلیون و 400 هزار رأی بدست آورد و امیرحسین قاضی زاده حدود یک میلیون  رأی کسب کرد.


نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ + تعداد آرا و آرای باطله

آمار نهایی شمارش آرای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اعلام شد و بر این اساس سید ابراهیم رئیسی بیشترین رأی را به خود اختصاص داده است و به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور ایران معرفی شد. میزان مشارکت در این انتخابات ۸/‏۴۸‬ درصد اعلام شده است.

از میان ۵۹ میلیون ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط حضور در انتخابات ۱۴۰۰، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر آرا خود را به صندوق‌ها ریختند.
 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد


تبریک نامزدهای انتخاباتی به ابرهیم رئیسی

 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

همتی به رئیسی تبریک گفت
متن پیام عبدالناصر همتی خطاب به سیدابراهیم رئیسی به شرح زیر است:

«برادر گرامی آیت‌الله جناب آقای سید ابراهیم رئیسی

با سلام و احترام.

انتخاب جنابعالی را به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور اسلامی ایران تبریک می‌گویم.

مردم نجیب و سرافراز ایران به حق انتظار دارند زندگی سرشار از امید، آرامش و رفاه داشته باشند.

امیدوارم دولت حضرتعالی، با تدابیر و اقدامات خود در صحنه داخلی و بین‌المللی تحت زعامت حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، موجبات سرافرازی جمهوری اسلامی ایران، بهبود معیشت و زندگی همراه با آسایش و رفاه ملت بزرگ ایران را فراهم سازد.»
 
رضایی به رئیسی تبریک گفت
متن پیام آقای محسن رضایی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، در مقابل چشم ناظران و تحلیلگران جهانی، یکبار دیگر ثابت کرد که ملت سرافراز ایران، در پاسداشتِ نظام اسلامی و تقویت اقتدار و امنیت آن، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزند و بی تردید این آزمون بزرگ، برگ زرین دیگری بر تاریخ مجاهدات ملت تاریخ ساز ما افزود.

این حماسه شکوهمند را به محضر مقام معظم رهبری، ملت شریف و فداکار ایران و به منتخب ملت، برادر ارجمندم آیت الله جناب آقای حاج سیدابراهیم رئیسی تبریک عرض نموده، از محضر الهی، دوام توفیقات ایشان را در این مسئولیت خطیر، طلب میکنم.

محسن رضایی
۲۹ خرداد ۱۴۰۰
 
مهرعلیزاده به رییسی تبریک گفت
متن پیام محسن مهرعلیزاده به شرح زیر است:

«حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید ابراهیم رییسی

رئیس جمهور محترم منتخب جمهوری اسلامی ایران

با سلام؛

موفقیت جنابعالی در رقابت های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک عرض می‌کنم.

امید آنکه با استعانت از درگاه خداوند متعال، انفاس قدسی ارواح طیبه شهدا و امام شهدا، رهنمودهای مقام معظّم رهبری (مد ظله العالی) و دعای خیر، همراهی و همکاری ملّت نجیب و سرافراز ایران، در تحقق وعده های خود در بهبود معیشت، رفاه ، آرامش و آسایش مردم و تامین حقوق مصرّح آنان در قانون اساسی در کلیه عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و نیز توجه به نقش مردم و حفظ و ارتقاء شان و جایگاه ملّت بزرگ ایران در فضای داخلی و بین المللی موفق باشید.

و من الله التوفیق و علیه التکلان

محسن مهرعلیزاده
۲۹ خرداد ۱۴۰۰
 
قاضی زاده هاشمی به رئیسی تبریک گفت

متن پیام به این شرح است:

بنده به سهم خود این حضور حماسی و اقتدار آفرین را به رهبر انقلاب که با بیانات هدایتگر خود در آستانه انتخابات، راه را بر همگان آشکار کرد تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و ضمن حمایت از رأی مردم، به برگزیده ملت، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تبریک عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای ایشان توفیق خدمت روز افزون به  ملت بزرگ ایران را خواستارم.
 

تبریک روحانی به رئیسی

 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

رئیس جمهور در پیامی با تبریک پیروزی حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد: بی شک بهره گیری از همه ظرفیت های مادی و معنوی موجود و ساماندهی بهینه امکانات می تواند به حل مشکلات و تسریع در رسیدن به مطالبات مردمی و تحقق آرمان های بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه داخلی و خارجی یاری رساند.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای رئیسی (دامت تائیداته)

 انتخاب جنابعالی از سوی ملت بزرگ ایران به عنوان رئیس جمهور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را صمیمانه تبریک و تهنیت می گویم.

امید دارم با تلاش جنابعالی و با همدلی بیشتر با تمامی ارکان و قوای کشور، در این جایگاه خطیر نیز شاهد اقدامات موثر در جهت پیشرفت و آبادانی کشور و آرامش و رفاه مردم فهیم ایران عزیز باشیم.

بی شک بهره گیری از همه ظرفیت های مادی و معنوی موجود و ساماندهی بهینه امکانات می تواند به حل مشکلات و تسریع در رسیدن به مطالبات مردمی و تحقق آرمان های بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه داخلی و خارجی یاری رساند.

همچنین دولت دوازدهم اعلام می دارد که در روزهای پیش رو آمادگی اقدامات لازم برای انتقال تجارب و مقدمات و شرایط انتقال بار امانت به دولت سیزدهم را معمول خواهد داشت.

از درگاه خداوند متعال سلامتی و موفقیت آن‌جناب و سعادت مردم عزیز ایران بزرگ را مسالت دارم.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران
 

روحانی به دیدار رئیسی رفت

 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

حسن روحانی برای تبریک پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات به حوزه ریاست قوه قضاییه رفت.

 در این دیدار دو طرف درباره مسایلی از جمله مشارکت پرشور مردم در انتخابات و تاثیر آن بر اقتدار هر چه بیشتر نظام جمهوری اسلامی گفت و گو کردند.

حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» امروز شنبه بعد از آنکه در دفتر کار حجت الاسلام والمسمین «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهور منتخب در قوه قضاییه حضور یافت و انتخاب او را تبریک گفت، به خبرنگاران گفت: از ۱۲ مرداد آقای رئیسی رییس جمهور همه ماست و همه به طور کامل از او و دولت قانونی او حمایت خواهند کرد.

رییس جمهوری افزود: از امروز کاملا آماده هستیم تا هر لحظه و هر ساعت که لازم باشد من، وزرا و معاونان در خدمت ایشان باشیم تا دوران انتقالی به خوبی سپری شود و رییس جمهور منتخب بتواند کابینه خود را تا پایان وقت مقرر آماده کند و از مجلس شوری اسلامی رای اعتماد بگیرد.

رییس دولت دوازدهم ادامه داد:‌ بسیار خوشحالم که مردم عزیز ما به ندای آنان که به قهر با صندوق‌ها دعوت کرده بودند؛ توجهی نکردند و به ندای وجدان و کشور خود توجه و این انتخابات را خوب برگزار کردند.

روحانی تاکید کرد: امیدوارم برادر عزیزم جناب آقای رئیسی بار سنگین مسوولیت اجرایی کشور را که در میان قوا که سنگین‌ترین بار مسوولیت است با موفقیت بردوش بکشد.

وی با بیان اینکه دولت از امروز تا ۴۵ روز دیگر که باید مسئولیت در اختیار دولت جدید قرار گیرد، کاملا در کنار رییس جمهور منتخب است، ‌ اظهار داشت: دولت برای هرگونه همکاری، همراهی و اقدام لازم در این زمینه آمادگی کامل دارد.

رییس جمهور با قدردانی از مردم برای حضور پرشور در پای صندوق های رای گفت: به ملت بزرگ ایران به خاطر حضورشان پای صندوق‌های رای تبریک عرض می‌کنم. دیروز روز بسیار مهمی برای سرنوشت کشور بود که در آن مردم تا ساعاتی از بامداد پای صندوق‌های رای بودند و آراء خود را به صندوق‌ها ریختند.

وی اضافه کرد: الحمدلله رییس جمهور منتخب ما امروز شخصیتی است که در سال‌های اخیر در مناصب مهمی به ویژه در جایگاه ریاست قوه قضائیه حضور داشته است و در همه جلسات مهم کشور چه مربوط به مسائل فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و سایر مسائل و جلسات مهم در کنار هم بوده‌ایم.

روحانی عنوان کرد: ایشان کاملا از اوضاع کشور با خبر است و به ویژه از فراز و نشیب‌ها و مسائل این روزهای کشور از جمله کرونا و تحریم واقف است و امیدوارم کشور به بهترین شکل اداره شود و این بار سنگین مسوولیت روی دوش ایشان قرار گیرد و از خداوند برای ایشان در این مسوولیت طلب توفیق می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: از همه افراد، نامزدها، صدا و سیما، فضای مجازی، مردم، ستاره‌ها و همه کسانی که به خوبی انتخابات را اجرا کردند از وزارت کشور تا شورای نگهبان و همه آن‌هایی که نسبت به تامین امنیت و نیز سلامت انتخابات کوشیدند، سپاسگزاری می‌کنم.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه حتما از تجربیات و اندوخته‌های دولت کنونی استفاده خواهم کرد، تاکید کرد: امیدوارم اعتمادی را که مردم به این طلبه خدمتگزار کردند در دوران مسئولیتم جبران کنم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رییسی» بعد دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» با وی در جمع خبرنگاران گفت: ابتدا سپاس و تشکر خود را به مردم عزیز، بزرگوار و زمان‌شناس ایران ابراز می‌کنم و خدا را به سبب اعتمادی که مردم به این طلبه خدمتگزار داشته‌اند، شاکر هستم.

وی ادامه داد: مردم با اعتماد خود وظیفه سنگینی را بر دوش من گذاشتند که با کمک خداوند بزرگ و اهل بیت (ع) این طلبه خدمتگزار و دولت همه تلاش خود را خواهد کرد.

رییس‌جمهور منتخب با تاکید بر اینکه حتما از تجربیات و اندوخته‌های دولت کنونی استفاده خواهم کرد، اظهار داشت: با همکاری‌ای که روحانی و دولت در این مدت خواهند داشت از ظرفیت‌ها، تجربیات و گزارش‌های آنان استفاده خواهم کرد و با آنان نشست خواهم داشت.

رییسی با بیان اینکه از همه صاحبنظران و اندیشمندان می‌خواهم که ما را از دیدگاه‌های ارزشمند خود بهره‌مند کنند، تصریح کرد: در دولت مردمی از همه دیدگاه‌های ارزشمند صاحبنظران، کارشناسان و مردم بهره خواهیم برد و امیدوارم وظیفه سنگینی را که مردم بر دوش ما گذاشته اند به بهترین شکل انجام دهیم.
 

قالیباف به رئیسی تبریک گفت

 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

رئیس مجلس ضمن تقدیر ازهوشمندی و درایت مردم در حفاظت از سرمایه ملی انتخابات و تبریک کسب رای اکثریت به حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پیامی خطاب به منتخب مردم تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در راستای پیاده‌سازی اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، آمادگی خود را برای همکاری همه‌جانبه با دولت منتخب ملت، اعلام می دارد.

متن پیام محمدباقر قالیباف به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

صدیق ارجمند، حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید ابراهیم رییسی

با سلام و عرض تبریک میلاد امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

با لطف الهی و هدایت‌های تکلیف‌مدارانه رهبر حکیم انقلاب، ملت سرافراز ایران همچون گذشته افتخار آفریدند و حماسه‌ای دیگر از حضور همگانی خلق کردند. حضور ملت عزیز ایران در انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری، علیرغم نگرانی ها از شیوع‌ بیماری کرونا و دلخوری و گلایه‌مندی از ناکارآمدی‌ها به خصوص در مدیریت وضعیت اقتصادی و مهار گرانی، نشانگر هوشمندی و درایت مردم در حفظ سرمایه ملی انتخابات و صیانت از جمهوریت و اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود؛ خداوند متعال را بابت این عنایت بزرگ شاکرم و برپایی جشن ملی انتخابات را به همۀ مردم عزیز ایران و خدمت رهبر معظم انقلاب که اصلی‌ترین پاسدار صیانت از حق مردم در تعیین سرنوشت خود بوده و هستند، صمیمانه تبریک عرض می‌کنم.

همچنین توفیق حضرتعالی در کسب رای اکثریت ملت عظیم‌الشأن ایران را از صمیم قلب تبریک می‌گویم و معتقد هستم که باور راسخ حضرتعالی به پیروی از منویات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری و همچنین کارنامۀ درخشان جنابعالی در عدالت‌محوری و حمایت از محرومین و مستضعفین و توفیقات شما در دستگاه قضا که موجی از امید و رضایت در بین مردم ایجاد کرد و همچنین اعتقاد حضرتعالی به در اولویت قرار دادن شایسته‌سالاری و مقابله ساختاری با فساد، نوید دهندۀ آینده‌ای درخشان برای ملت عزیز ایران و رساندن کشور به قله‌های پیشرفت و اقتدار و رفاه خواهد بود. ان‌شاءالله.

مجلس شورای اسلامی نیز در راستای پیاده‌سازی اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، آمادگی خود را برای همکاری همه‌جانبه با دولت منتخب ملت، اعلام می دارد و امید جدی دارد که در سایۀ هم‌افزایی قوۀ مجریه و قوۀ مقننه، فصل جدیدی از مدیریت انقلابی و جهادی برای حل مشکلات مردم آغاز شود.

از خداوند متعال توفیقات روزافزون حضرتعالی را در خدمت خالصانه به مردم، پاسداری از خون شهیدان، آرمان‌های امام راحل (ره) و منویات مقام معظم رهبری و اجابت امید و انتظار ملت شریف ایران را ذیل توجهات قطب عالم امکان، حضرت ولی عصر (عج) مسئلت می‌کنم.
 
محمدباقر قالیباف
رئیس مجلس شورای اسلامی
 

لاریجانی به رئیسی تبریک گفت

 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

متن کامل پیام مشاور رهبرانقلاب بدین شرح است:

بسمه تعالی

برادر گرامی، حضرت حجة‌الاسلام و المسلمین

جناب آقای رئیسی دامت توفیقاته

با سلام و تحیت، پیروزی جنابعالی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک می‌گویم.

امیدوارم با توکل بر خداوند و تحت راهنمایی‌های رهبرمعظم در جهت پیشرفت ایران اسلامی و رفع مشکلات ملت عزیز موفق باشید.

بنده‌ی خدا؛ علی لاریجانی

۱۴۰۰/۰۳/۲۹

تبریک تعدادی از شخصیت های داخلی به آیت الله رئیسی

 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

سید حسن خمینی تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در پیامی پیروزی سید ابراهیم رییسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت.

در متن این پیام آمده است: به دست آوردن اعتماد بخش بزرگی از مردم و کسب عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران را به جنابعالی تبریک می‌گویم.

بی تردید ایستادن در مسند خدمتگزاری به مردم شریف و نظام اسلامی مسوولیت سنگینی است که تنها با لطف خدا و همدلی بیشتر و استعانت از فکر و توان همگانی به بهترین نحو تحقق خواهد پذیرفت. 

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری طی پیامی پیروزی آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره‌ انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را تبریک گفت.

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز با تشکر از حماسه مردم بیان کرد: در این لحظات شوق‌انگیز و غرورآفرین، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارند که به توفیق الهی، در این مسیر مبارک و به اقتضای مأموریت‌ها و وظایف قانونی خود، به مانند گذشته در قامت حامی و پشتیبان صدیق و مصمم قوه مجریه، از هیچ‌گونه همکاری و تلاشی دریغ نخواهند ورزید.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) در پیامی اینستاگرامی به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب تبریک گفت.

علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی امروز در پیامی به آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب تبریک گفت.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در توئیتر نوشت: حماسه پرشور حضور در انتخابات۱۴۰۰ را به آحاد مردم، رهبر حکیم انقلاب و جناب آقای رئیسی به عنوان منتخب جمهور تبریک می‌گویم.

حجت‌الاسلام محمد قمی در پیامی ضمن تبریک مشارکت گسترده مردم، پیروزی انتخابات را به آیت‌الله رئیسی منتخب مردم تبریک گفت.

رامین مهمانپرست، داوطلب انتخابات ریاست‌جمهور در پیامی انتخاب آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب دوره سیزدهم تبریک گفت.

محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان انتخاب آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را با ارسال نامه‌ای به وی تبریک گفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی با صدور پیامی، انتخاب آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب تبریک گفت.
 

تبریک سران کشورها به ابراهیم رئیسی

 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد


مقامات کشورهای مختلف جهان پیروزی «سید ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفتند. در همین ارتباط، «برهم صالح» پیامی را خطاب به رئیس جمهور منتخب ایران صادر کرد.
 
پیام تبریک امیر قطر/ ابراز امیدواری درباره تقویت روز افزون روابط
«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر پیروزی «ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.

امیر قطر در پیام تبریک خود به ابراهیم رئیسی ضمن آرزوی توفیق برای ایشان، ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور شاهد توسعه و شکوفایی روز افزون باشد.
 
پیام تبریک امیر کویت/ آرزوی ترقی و شکوفایی برای جمهوری اسلامی ایران
  «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت پیروزی «ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.

امیر کویت ضمن ابلاغ تبریکات صمیمانه به سید ابراهیم رئیسی به مناسبت پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ایران برای ایشان آرزوی توفیق و سلامتی و عافیت کرد و برای جمهوری اسلامی ایران آرزوی ترقی و شکوفایی کرد.

ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه بحرین: ملت ایران بر توطئه های بین المللی نظام مند پیروز شدند
ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را تبریک گفت.

در این بیانیه آمده است: ما در وهله نخست برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری ایران و خلق صحنه‌ای حماسی و کم نظیر در بحبوحه چالش کرونا را به ولی امر مسلمین، حضرت آیت الله خامنه‌ای دام ظله العالی و ملت بزرگ ایران تبریک می‌گوییم.

ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه تاکید کرد: ملت ایران با اعتماد و ایمان کامل تصمیم خود را گرفته و رئیس جمهور آینده خود را با اراده‌ای آزاد برای چهار سال آینده انتخاب کردند و بر توطئه‌های بین المللی نظام‌مند علیه جمهوری اسلامی ایران برای ناکام گذاشتن انتخابات دموکراتیک، پیروز شدند.

در پایان این بیانیه آمده است: ما در ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین به جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران تبریک می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که او را در این مسئولیت بزرگ موفق بدارد و باشد که خیر و سعادت سرتاسر جمهوری اسلامی، همسایه عزیز، را فراگیرد و خداوند این کشور را بر همه دشمنان و کسانی که در کمین آن نشسته‌اند، پیروز بدارد.
 
گفتگوی تلفنی الکاظمی با ابراهیم رئیسی / دعوت از الکاظمی برای سفر به تهران
 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در تماسی تلفنی با سید ابراهیم رئیسی انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک گفت.

الکاظمی در این گفت‌وگوی تلفنی خواستار تقویت روابط دوجانبه و همکاری های مشترک در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی و امنیتی و مبارزه با تروریسم شد.

از سوی دیگر ابراهیم رئیسی ضمن تقدیر و تشکر از الکاظمی و اشاره به روابط میان دو کشور، از نخست وزیر عراق دعوت کرد تا در اولین فرصت به تهران سفر کند.

بر اساس این گزارش، الکاظمی پیش از این نیز در پیامی انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک گفت.
 
پیام تبریک جنبش جهاد اسلامی فلسطین / حمایت ایران از موضوع فلسطین ادامه خواهد داشت
جنبش جهاد اسلامی فلسطین امروز (شنبه) در بیانیه‌ای ضمن تبریک به سید ابراهیم رئیسی، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را نمونه موفق دموکراسی دانست.

در این بیانیه آمده است: «جنبش جهاد اسلامی فلسطین به مردم ایران و رهبر عالی انقلاب اسلامی سید علی خامنه‌ای پایان انتخابات و موفقیت‌آمیز بودن یک تجربه دموکراسی در کشوری که به علت سیاست‌ها و مواضع ثابت خود با تهدیدات بزرگی مواجه است را تبریک می‌گوید.

در این بیانیه ضمن تبریک به سید ابراهیم رئیسی آمده است که جهاد اسلامی اطمینان دارد که حمایت ایران از موضوع فلسطین ادامه خواهد داشت و سیاست ایران در قبال رنج مردم فلسطین و حمایت از حقوقشان ثابت است.

جهاد اسلامی تأکید کرد که انقلاب اسلامی ایران از زمان پیروزی‌اش به تعهد خود برای التزام به دموکراسی پایبند بوده و این در حالی است که جمهوری اسلامی در سایه تهدیدات و محاصره به سر می‌برد.
 
پیام تبریک هیثم بن طارق سلطان عمان
هیثم بن طارق سلطان عمان نیز در پیامی به سید ابراهیم رئیسی، پیروزی اش در اانتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت.
 
الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان / فرصت‌های فراوان برای گسترش روابط
رئیس جمهوری آذربایجان انتخاب سید ابراهیم رئیسی را تبریک گفت و روابط دو کشور را راهبردی خواند و افزود: فرصت‌های فراوانی برای گسترش روابط دوجانبه و همکاری منطقه‌ای پیش روی دو کشور قرار دارد.
 
سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان / ‏ تقویت و تعمیق روابط دوستانه کنونی
«آرمن سرکیسیان» رئیس جمهور ارمنستان، پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به ایشان تبریک گفت و اعلام کرد: ارمنستان برای تقویت و تعمیق روابط دوستانه کنونی و گفت‌وگوی سازنده با ایران ارزش قائل است. امیدوارم روابط دوستانه و گرم ایران و ارمنستان، با تلاش مشترک، در تمام حوزه‌ها گسترش و توسعه یابد و پویایی مثبتی برای سطح جدید کیفی روابط میان دو ملت ثبت شود.
 
پیام تبریک محمد بن راشد ال مکتوم نایب رئیس امارات / ‏آرزوی‬ ادامه روابط دوجانبه
محمد بن راشد آل مکتوم نایب رئیس امارات، نخست وزیر، وزیر دفاع و حاکم دبی، پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.

وی اعلام کرد: به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب به مناسبت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک عرض می‌کنیم.

نایب رئیس امارات ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور امارت و ایران شاهد توسعه و شکوفایی روز افزون شود.
 
پیام تبریک اردوغان / ‏بزودی‬ به تهران سفر خواهم کرد
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با ازسال پیامی به سید ابراهیم رئیسی، پیروزی رئیس جمهور منتخب مردم ایران را به وی تبریک گفت.

در این پیام آمده است: رئیس جمهور منتخب ملت ایران، انتخاب حضرتعالی به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران برآمده از انتخابات روز گذشته را صمیمانه تبریک عرض می‌نمایم.

امیدوارم که نتایج انتخابات، منشأ خیر و برکت برای مردم کشور دوست و برادر ایران باشد. با اعتقاد بر اینکه، در دوره ریاست جمهوری شما سطح همکاری‌ها میان دو کشور افزایش خواهد یافت، بنای همکاری‌های آتی اعلام آمادگی می‌نمایم.

پس از دوران کرونا به منظور شرکت در نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه، به تهران سفر خواهم کرد.

در سمت جدید، برای شما آرزوی موفقیت داشته و امیدوارم که همکاری‌های میان دو کشور در دوران تصدی شدی در تمامی سطوح افزایش یابد. همچنین برای مردم دوست و برادر ایران، آروزی رفاه و سعادت دارم.
 
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه / ‏مراتب‬ تبریک من را پذیرا باشید
سفارت روسیه در تهران به اسپوتنیک اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با صدور پیامی پیروزی «سید ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفته است.

بر اساس این گزارش، در پیام پوتین خطاب به رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران آمده است: مراتب تبریکات صمیمی را به مناسبت انتخاب جنابعالی به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران پذیرا باشید.

در این پیام همچنین آمده است: شما می‌دانید که روابط کشورهای ما همواره و به طور سنتی مبتنی بر حسن همجواری بوده است. امیدوارم که فعالیت شما در پست عالی کنونی به توسعه روزافزون همکاری‌های دوجانبه کمک کند.

رئیس جمهور روسیه در ادامه این پیام آورده است: ما خواستار تعامل مشارکتی در امور بین الملل هستیم و امیدواریم که فعالیت شما در این عرصه به این مسأله کمک کند. بدون شک چنین چیزی منافع ملت‌های ایران و روسیه را تأمین خواهد کرد و موجب ثبات منطقه‌ای می‌شود.
 
پیام تهنیت و تبریک برهم صالح رئیس جمهور عراق
 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

بر اساس این گزارش، صالح در پیام خود خطاب به رئیسی آورده است: پیروزی شما در جریان سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان / ‏ایران‬ عظمت خود را در انتخابات نشان داد
از سوی دیگر، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران پیامی را خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی صادر کرده است. او در این پیام آورده است: ایران همانطور که پیشتر عظمت و بزرگی خود در ایستادگی در برابر تحریم‌ها را نشان داده بود، اکنون نیز عظمت خود در برگزاری انتخابات را نشان داد.

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق / ‏تبریک‬ به رهبری، دولت و ملت ایران
در همین حال، «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ایران را به رهبر معظم انقلاب و همچنین ملت و دولت ایران تبریک گفت و نوشت: موفقیت تجربه دموکراتیک و اجرای سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ایران را به رهبری و دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گوئیم.
 
توئیت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان / ‏سلام‬ علی ابراهیم
دبیرکل حزب الله لبنان در این توئیت ضمن انتشار تصویری از دیدار پیشین خود با سید ابراهیم رئیسی، نوشته است: سَلَامٌ عَلَیٰ إِبْرَاهِیمَ.
 
مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و تبریک به رئیسی
از سوی دیگر، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نیز با صدور پیامی پیروزی سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را به وی تبریک گفت.
 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

تبریک گرم بشار اسد رئیس جمهور سوریه
«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز با صدور پیامی خطاب به «سید ابراهیم رئیسی» پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.
 
پیام جنبش حماس / ‏تبریک‬ خالصانه حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی
افزون بر این، جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز که اسماعیل هنیه ریاست دفتر سیاسی آن را بر عهده دارد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در جنبش مقاومت اسلامی حماس در فلسطین برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری که طی آن ملت ایران سید ابراهیم رئیسی را به عنوان رئیس جمهور جدید انتخاب کردند، خالصانه خدمت حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و ملت ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

در این بیانیه عنوان شده است: جنبش حماس ضمن تبریک انتخاب سید ابراهیم رئیسی از سوی ملت ایران، برای ایشان موفقیت و سربلندی در این سمت و خدمت به جمهوری اسلامی ایران، برآورده کردن خواسته‌های ملت اعم از توسعه، پیشرفت، شکوفایی و رفاه و ادامه مواضع ارزشمند ایران در زمینه همبستگی با ملت فلسطین و قضیه عادلانه آن و حمایت از مقاومت و پایداری فلسطینیان از درگاه خداوند منان را خواستاریم.
پیام جنبش جهاد اسلامی
جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در پیامی پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.
 
عمران خان نخست وزیر پاکستان / ‏ پیروزی برادرم آیت‌الله رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبرک می‌گویم
عمران‌خان نخست وزیر پاکستان در حساب توئیتری خود نوشت: «پیروزی برادرم آیت‌الله رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبرک می‌گویم.»

وی در ادامه پیام خود افزود: مشتاقانه منتظر همکاری با وی برای تقویت بیشتر روابط برادرانه و صلح، پیشرفت و رفاه منطقه‌ای هستم.
 

زندگینامه آیت الله رئیسی

 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

سید ابراهیم رئیسی در ۲۳ آذر سال ۱۳۳۹ در محله نوغان شهر مشهد متولد شد.
 
از تولد تا تحصیل 
سیدابراهیم رئیسی؛ تا پیش از  عهده دار شدن ریاست قوه قضائیه در سال ۱۳۹۷،  تولیت آستان قدس رضوی بود. او در سال ۱۳۳۹ در محله نوغان مشهد مقدس متولد شد. پدر و مادر ایشان از سلاله سادات حسینی هستند و نسبتش از هر دو طرف به حضرت زید بن علی بن الحسین (ع) می‌رسد. او در ۵ سالگی پدر خود را که از روحانیون مشهد بود از دست داد. وی  تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذرانده و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت الله موسوی‌نژاد شروع نمود. در سال ۱۳۵۴ جهت ادامه تحصیلات به حوزة علمیة قم، مدرسه آیت الله بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت الله پسندیده و در واقع با نظر امام خمینی (ره) اداره می‌شد، اشتغال به تحصیل داشت.

وی در حوزه علمیة قم، اصول فقه را نزد آیت الله مروی، لمعتین را محضر آیت‌الله فاضل هرندی، رسائل را نزد آیت‌الله موسوی تهرانی، مکاسب محرمه را خدمت آیت الله دوزدوزانی، کتاب البیع مکاسب را نزد آیت‌الله خزعلی، خیارات مکاسب را نزد آیت الله ستوده و آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی و کفایه را خدمت آیت‌الله سید علی محقق داماد، تفسیر قرآن کریم را نزد آیت الله مشکینی و آیت الله خزعلی، شرح منظومه و فلسفه را نزد آیت‌الله احمد بهشتی و دوره شناخت را نزد آیت الله مطهری و نهج البلاغه را محضر آیت الله نوری همدانی آموخت.

رئیسی از درس خارج اصول آیت الله سید محمدحسن مرعشی شوشتری و آیت الله هاشمی شاهرودی و خارج فقه آیت الله آقا مجتبی تهرانی و آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب استفاده کرده است علاوه بر این ایشان با اتمام دوره سطح حوزه توانست به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه یافته و پس از دفاع از پایان نامه خویش با عنوان «ارث بلا وارث» در سال تحصیلی ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل دهد.

وی  با تکمیل تحقیقات خود در حوزه فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرک عالی‌ترین سطح آموزشی حوزه (سطح چهار) شد و در نهایت رساله دکترای خود را با عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع نمود.

 رئیسی بدنبال هتک حرمت امام خمینی (ره) در روزنامه اطلاعات و آغاز حرکت‌های مردمی، در اجتماعات اعتراضی که مبدأ اغلب آن‌ها مدرسه آیت الله بروجردی (مدرسه خان) بود، شرکت داشته و در قالب هسته‌ای از طلاب انقلابی فعالیت می‌نمود. وی در این دوران فعالیت‌های مبارزاتی خود را در قالب ارتباط برقرار کردن با علمای انقلابی که از زندان ازاد شده بودند و یا در تبعید به سر می‌بردند پی گرفت.
 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در دوره تربیتی خاصی که مرحوم شهید بهشتی جهت کادرسازی برای تأمین نیازهای مدیریتی نظام اسلامی برگزار می‌نمود، شرکت داشت.

وی به دنبال شورش‌های مارکسیستی و ایجاد مشکلات متنوع در شهر مسجد سلیمان، جهت شرکت در فعالیت‌های فرهنگی همراه با گروهی از طلاب عازم آن منطقه شد. پس از بازگشت از مسجد سلیمان، مجموعه سیاسی-عقیدتی پادگان آموزشی صفر- دو در شاهرود را تأسیس و برای مدت کوتاهی آن را اداره کرد.

رئیسی ۶ اسفند ماه ۹۷ با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد.
 
ازدواج با دختر آیت الله علم الهدی
سید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۶۲ در سن ۲۳ سالگی با دکتر جمیله السادات علم الهدی دختر ارشد آیت الله سید احمد علم الهدی ازدواج کرد. خانم دکتر علم الهدی دانشیار رشته فلسفه علوم تربیت دانشگاه شهید بهشتی تهران، رییس سابق پژوهشگاه علوم انسانی و رییس کمیسیون تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است. حجة الاسلام دکتر رئیسی و خانم دکتر علم الهدی دارای دو فرزند دختر هستند. رئیسی که اهتمام ویژه ای به تحصیل خود و اعضای خانواده اش دارد، دختر اول ایشان متاهل و دارای دو مدرک کارشناسی ارشد است. یکی در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا (سلام الله علیها) و دیگری در رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه علوم حدیث شهر ری و دختر دوم وی نیز متاهل و دانشجوی کارشناسی رشته فیزیک دانشگاه شریف است.
 
مسئولیت‌ها در یک نگاه
ورود حجت الاسلام رئیسی به عرصه مدیریت قضایی از سال ۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد. اما هنوز چند ماهی از این دوره نگذشته بود، که با حکم دادستان کل انقلاب، شهید آیت الله قدوسی، دادستان کرج شد. سال ۶۴ آغاز مدیریت قضائی رئیسی در تهران بود چراکه رئیسی در همین سال به عهده دار سمت جانشینی دادستان انقلاب تهران شد.

با گذشت ۳ سال از این تاریخ و در سال ۱۳۶۷، مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفت و احکام ویژه (۱ و ۲ و ۳) و مستقیمی برای رسیدگی به مشکلات قضایی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان را مستقل از ساختار قوه قضائیه، از بنیانگذار انقلاب اسلامی دریافت کرد. بعد از آن هم حضرت امام خمینی (ره) چندین پرونده مهم را برای تصمیم قضایی به وی محول کردند.

بعد از رحلت حضرت امام (ره) و آغاز زعامت حضرت آیت الله خامنه‌ای، حجت الاسلام رئیسی با حکم آیت الله یزدی رئیس وقت قوه قضائیه، به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را برعهده داشت. پس از آن و از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و این سمت را تا سال ۱۳۸۳ عهده دار بود.

رئیسی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه و از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۵ نیز دادستان کل کشور بودند. همچنین وی از سال ۱۳۹۱ تا کنون با حکم مقام معظم رهبری به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت و در نهایت با رحلت آیت الله واعظ طبسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. او  از ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ تولیت استان قدس رضوی بود.
 
سوابق قضائی
 دادیار دادسرای کرج سال ۱۳۵۹
 دادستان کرج، ۱۳۶۰
 دادستان استان همدان، ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳
 جانشین دادستان تهران، ۱۳۶۴
 دادستان تهران، ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳
 رئیس سازمان بازرسی کل کشور، ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳
معاون اول قوه‌ قضاییه، ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳
 دادستان کل کشور، ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴
 دادستان کل ویژه روحانیت از سال ۱۳۹۱

فعالیت‌های علمی
تولیت آستان قدس رضوی در حال حاضر در روزهای شنبه، سه شنبه و چهارشنبه هر هفته در مدرسه نواب درس خارج فقه تدریس می‌کند.

البته تدریس متون فقهی سطح عالی، قواعد فقه قضاء و فقه اقتصاد در حوزه‌های علمیه تهران و دانشگاه‌ها گوشه‌ای از فعالیت‌های آموزشی وی به شمار می‌رود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مرحوم شهید بهشتی که از نگرش عمیق حکومتی و تشکیلاتی برخوردار بود، بر آن شد تا با هدف کادرسازی برای تأمین نیازهای مدیریتی نظام، یک دوره آموزشی برای ۷۰ نفر از طلاب قم که آن‌ها را برای سپردن مسئولیت‌های مختلف در کشور مناسب دیده بود، برگزار کند.

رئیسی یکی از این طلاب برگزیده بود. در این دوره فشرده که عمدتاً در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار می‌شد، شهید آیت الله بهشتی، حضرت آیت الله خامنه‌ای و سایرین از جمله مرحوم شهید حسن آیت، آیت الله موسوی اردبیلی و... به صورت هفتگی به تدریس می‌پرداختند.

رئیسی همزمان در دانشگاه‌های متعدد کشور از جمله دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه شهید بهشتی به تدریس دروس تخصصی فقه قضا و فقه اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته است.

سطح چهار فقه و اصول از حوزه علمیه قم، فوق لیسانس حقوق بین الملل خصوصی، دکترای فقه و مبانی حقوق با گرایش حقوق خصوصی از دانشگاه شهید مطهری و تدریس متون فقهی سطح عالی و قواعد فقه قضاء و فقه اقتصاد در حوزه‌های علمیه تهران و دانشگاه‌ها از جمله ابعاد علمی حجت الاسلام رئیسی است.
کتاب‌های مختلفی با موضوعات حقوق، اقتصاد، فقه، عدالت اجتماعی، سبک زندگی و ... از سوی حجت الاسلام رئیسی منتشر شده است.
 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری
سید ابراهیم رئیسی یک بار در انتخابات سال ۹۶ در زمانی که تولیت آستان قدس رضوی بود وارد عرصه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری شد و چیزی نزدیک به ۱۶ میلیون رای کسب کرد. او در آن انتخابات از حسن روحانی شکست خورد. رئیسی یک بار دیگر در سال ۱۴۰۰ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد و در ۴ خرداد ۱۴۰۰ صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان تائید گردید. او در این انتخابات در رقابت نهایی با محسن رضایی؛ عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی موفق شد اکثریت آرا را کسب کند و به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شود. 
 

واکنش های کاربران

 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد
 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد
 
سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد


سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد


منبع:
1. اقتصاد نیوز/ ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب شد
2. حوزه/ قاضی زاده هاشمی به رئیسی تبریک گفت
3. اقتصاد آنلاین/ مهرعلیزاده به رییسی تبریک گفت
4. خبر فوری/ تبریک محسن رضایی به سید ابراهیم رئیسی
5. ایسنا/ همتی به رئیسی تبریک گفت
6. خبرآنلاین/ رئیسی، رئیس جمهور منتخب شد /محسن رضایی دوم شد، همتی سوم
7. همشهری آنلاین/ زندگینامه: سید ابراهیم رئیسی (۱۳۳۹-)
8. ایسنا/ روحانی به دیدار رئیسی رفت
9. شفقنا/ پیام تبریک قالیباف به رئیسی
10 انصاف نیوز/ روحانی و رئیسی پس از دیدار امروز چه گفتند؟
11. ایسنا/ تبریک روحانی به رئیسی
12. مهر/با صدور پیام‌هایی جداگانه صورت گرفت؛ تبریک مقامات کشورهای مختلف به مناسبت پیروزی «رئیسی» در انتخابات
14. ایسنا/ تبریک لاریجانی به رئیسی
15. ایمنا/ نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ + تعداد آرا و آرای باطله
16. طلا/  تبریک شخصیت‌های داخلی و خارجی درپی موفقیت آیت‌الله رئیسی در انتخابات


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.