علامه محمدرضا حکیمی دار فانی را وداع گفت

از آثار محمدرضا حکیمی می‌توان به «الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها»، «سپیده باوران»، «گزارش (برگرفته از الحیاة)» و ... اشاره کرد.
دوشنبه، 1 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علامه محمدرضا حکیمی دار فانی را وداع گفت
محمدرضا حکیمی به در سال 1314 شمسی در مشهد به دنیا آمد. او در دوازده سالگی تحصیلات حوزوی را از مدرسه نواب مشهد آغاز کرد و در طول دوران تحصیل از اساتیدی چون ادیب نیشابوری دوم، میرزا احمد مدرس، مجتبی قزوینی (درس‌های فلسفی و الهیاتی)، هاشم قزوینی، سید محمدهادی میلانی (خارج فقه و اصول)، آقابزرگ تهرانی، غلامحسین محامی بادکوبه‌ای، علی‌اکبر الهیان و اسماعیل نجومیان استفاده کرد و در سال 1380 قمری از آقابزرگ تهرانی اجازه نقل روایت گرفت.

این دردانه باقیمانده از سال‌های دور، در دوران خود نیز از نوادر بوده و از شاگردان نزدیک شیخ مجتبی قزوینی، استاد برجسته فلسفه و نقد آن محسوب می‌شده و از اولین حامیان نهضت امام خمینی رحمة الله علیه در خراسان بوده. شخصیتی قرآن پژوه که او را محبوب و معتمد همه قرار می‌داده روزگاری دکترشریعتی او را به عنوان وصی خود جهت هرگونه دخل و تصرف در آثارش انتخاب کرده بود.

به نوشته اکبر ثبوت، با آنکه در دهه چهل شمسی عالمان مشهد مردم را به مراجع نجف ارجاع می‌دادند، حکیمی هوادار آیت‌الله خمینی بود و تلاش کرد که استادش مجتبی قزوینی را با خود همراه کند. در نتیجه قزوینی با همراهی عده‌ای دیگر از علمای دینی مشهد به قم رفته و با امام خمینی دیدار کردند. حکیمی به خاطر فعالیت‌ها و سخنانش در جلسات تحت فشار دستگاه‌های امنیتی حکومت پهلوی قرار گرفته بود. وی در مشهد جلساتی با نام "الغدیر" دایر کرده بود و درباره کتاب "الغدیر" (نوشته علامه امینی) گفتگو و سخنرانی برگزار می‌کرد.

چکیده آثار و عصاره عقاید این اندیشمند دینی را می‌توان در کتاب "منهای فقر" خواند؛ کتابی کوچک اما حاوی پندهای بزرگ برای مردمان و حاکمان.
این فقیه محدث که تمام عمر، همگان را حکیمانه به بازگشت به قرآن فرا می‌خواند و پس از 70 سال تدبر در قرآن و روایات اهل بیت به "مرزبان توحید" و "فیلسوف عدالت" مشهور شده بود، در سن 86 سالگی دعوت حقّ را لبیک گفت و به سرای باقی شتافت./تسنیم
 

رهبر انقلاب: مرحوم حکیمی دانشمندی جامع، ادیبی چیره‌دست و اسلام‌شناسی عدالتخواه بود

رهبر انقلاب با صدور پیامی در پی درگذشت محمدرضا حکیمی تاکید کردند: ایشان دانشمندی جامع، ادیبی چیره‌دست، اندیشه‌ورزی نوآور و اسلام‌شناسی عدالتخواه بودند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در پیامی درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر حکیم انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّس‌الله‌نفسه را دریافت کردم.  ایشان دانشمندی جامع، ادیبی چیره‌دست، اندیشه‌ورزی نوآور و اسلام‌شناسی عدالتخواه بودند. ایشان عمر را فارغ از آرایه‌ها و پیرایه‌های مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند.

بهره‌گیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیره‌ئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار می‌داشت.  این‌جانب فقدان اندوه‌بار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همه‌ی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت می‌نمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۱ شهریور ۱۴۰۰


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.