عمل جراحي ديسک به روش آندوسکوپي

يکي از مهم ترين و شايع ترين بيماري هاي ستون فقرات مشکل هاي ديسک است، در ميان روش هاي جراحي با کم ترين ميزان خطر، روش آندوسکوپي ديسک را مي توان نام برد.
چهارشنبه، 22 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عمل جراحي ديسک به روش آندوسکوپي
 راسخون:دکتر محمد ابراهيم طاهريانجراح و متخصص  اندام و ستون فقرات، روماتولوژيست از زمره کساني است که با تجربيات فراوان در اين رشته فعاليت مي کند، مصاحبه ي ما را با وي بخوانيد :
عمل جراحي ديسک به روش آندوسکوپي
امروز روش هاي کم تهاجمي در درمان جراحي هاي اعضاي مختلف بدن به عنوان روش هاي ترجيحي مطرح است. از جمله روش هاي کم تهاجمي در ستون فقرات که تحت عنوان MISS مطرح است ؛ آندوسکوپي ديسک است.
آندوسکوپي ديسک چيست ؟
آندوسکوپ وسيله اي است که مي توان با آن مهره ها و بافت هاي اطراف  ديسک را بدون ايجاد شکاف در ناحيه کمر با بزرگ نمايي مشخص به طور مستقيم ديد و به وسيله ي آن مي توان قسمتي از ديسک را که عامل فشار بر روي عصب است ، خارج کرد.
مزاياي آندوسکوپي
در روش آندوسکوپي ، شانس چسبندگي بعد از عمل، عفونت، خونريزي و دردهاي مزمن به دنبال خارج کردن کامل ديسک که در عمل جراحي باز انجام مي شود، بسيار کمتر است. برگشت بيمار به کار روزمره و عادي سريع تر است و شانس بهبودي ديسک در آندوسکوپي 91 درصد است. درصورتي که در جراحي حدود 86 درصد است. در عمل جراحي براي دسترسي به ديسک قسمتي از استخوان مهره به اجبار برداشته مي شود، در صورتي که در آندوسکوپي هيچ قسمتي از استخوان برداشته نمي شود. آندوسکوپي ديسک مهره با بي حسي موضعي انجام مي شود به همين علت عوارض مربوط به بيهوشي عمومي مانند جراحي رايج وجود ندارد . شکاف آندسکوپي حداکثر در 1-0/5 سانتي متر است که ازنظر زيبايي نيز حائز اهميت است و مي توان بيمار را همان روز از بيمارستان و يا کلينيک ترخيص کرد. در صورتي که در عمل جراحي شکاف بزرگي در ناحيه کمر ايجاد مي شود آندوسکوپي به صورت سرپايي انجام مي شود و نيازي به بستري در کلينيک نخواهد بود.
چه بيماراني مي توانند از اين نوع عمل استفاده کنند؟
بيماراني که دچار ديسک منفرد و يا حتي متعدد هستند ولي دچار تنگي کانال نخاعي يا آرتروز پيشرفته نبوده و ديسک پاره شده در ناحيه پشت مهره قرار نگرفته باشد، مي توانند از اين نوع عمل استفاده کنند.آم آر آي جديد شما همراه با نتايج معاينه شما توسط پزشک کلينيک بررسي مي شود و در صورت داشتن شرايط  لازم مي توانيد اين عمل را انجام دهيد.
بعد از عمل ، بيمار چه مدت نياز به استراحت دارد؟
مدت استراحت بعد از عمل آندوسکوپي به مراتب کمتر از عمل جراحي باز است و حدود دو هفته کافي است.
عوارض آندوسکوپي
عوارض آندوسکوپي بسيار کم (چهاردرصد)است و شايع ترين عارضه آن گز گز و درد ناحيه اعصاب بين مهره اي است که حداکثر 15-5 درصد موارد گزارش شده است که به طور خود به خود در طي چند هفته از بين خواهد رفت.
ديسک چيست ؟
ديسک ، ماده قابل انعطافي در بين مهره ها است که جلوي ضربه ناشي از ايستادن ، نشستن و دويدن را در مهره ها مي گيرد. هر ديسک از دو قسمت هسته ي ديسک که در وسط قرار دارد و حلقه که هسته را در بر مي گيرد ،تشکيل شده است.
در صورتي که اين حلقه به علت فشار زياد پاره شود سبب بيرون زدگي ديسک ، فشار به اعصاب نخاعي و درد در ناحيه کمر و پا مي شود.
در موارد شديد در صورت عدم درمان ممکن است منجر به بي حسي و گز گز حتي گاهي فلج اندام هاي تحتاني شود.
انجام اين عمل به چه صورت خواهد بود؟
ابتدا با استفاده از سي تي اسکن محل دقيق ورود آندوسکوپ تعيين شده، بعد از انجام بي حسي موضعي با ايجاد شکاف (8 ميلي متر)در اين ناحيه آندوسکوپ وارد سوراخ بين مهره اي مي شود و با ديد مستقيم در مانيتور قسمتي از ديسک که به ريشه عصب فشار آورده ، خارج مي شود.
منبع:ماهنامه خانواده سالم شماره 14.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.