از رقص و آواز تا عرفان و مذهب!

استحاله فرهنگي؛ اهداف شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان

استحاله و هژموني فرهنگي هدف غربي‌هاست و در جنگ تمام‌عيار نرم، در وسط معركه دشمن قرار گرفته‌ايم اما پرسش كماكان اين است كه چه برنامه‌ها و راهكارهايي براي مقابله با اين همجمه ماهواره‌اي داريم؟
دوشنبه، 20 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استحاله فرهنگي؛ اهداف شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان

راسخون:  برابر آمارهاي موجود حدود 17هزار شبكه ماهواره‌اي باز و بدون محدوديت وجود دارد كه شامل 380 كانال خاص موسيقي، 252 كانال كودك و نوجوان و 74 شبكه مد است؛ در اين ميان بيش از 40شبكه فارسي زبان وجود دارد كه مضامين سياسي، فيلم و سريال، شو و موسيقي و تبليغ كالا را در بردارند. 

حال سئوال اساسي اينجاست كه در اين جنگ تمام عيار نرم كه ما در وسط معركه دشمن قرار گرفته‌ايم، چه برنامه‌ها و راهكارهايي براي مقابله با اين همه شبكه ماهواره‌اي داريم؟ 
عادي سازي روابط زن و مرد، ناديده گرفتن حكم شرعي و اسلامي محرم و نامحرم، ترويج دوستي‌هاي خياباني و كاذب، تضعيف جايگاه دين و شريعت اسلامي و در يك كلام جنگ تمام عيار نرم عليه ارزش‌ها، هنجارها، اعتقادات و باورهاي جامعه ايران اسلامي از سوي استكبار جهاني در اهداف پشت پرده راه‌اندازي شبكه‌هاي ماهواره اي فارسي زبان طراحي و هدايت شده است. 
امروز دشمنان جمهوري اسلامي به اين موضوع به خوبي پي‌برده‌اند كه ديگر نمي‌توانند از راه سياسي يا نظامي به جنگ كشورمان بيايند، چرا كه در آزمون‌هاي مختلفي شكست خورده‌اند و خصوصا در فتنه سال 1388 به عينه دريافتند كه نظام اسلامي ايران مستحكم‌تر از آن چيزي است كه كارشناسان و تحليل‌گران سياسي آنان در برنامه‌هاي به اصطلاح ميزگردشان بر انجام كودتاهاي مخملي عليه كشورمان تاكيد دارند، و نظام جمهوري اسلامي را نمي‌توان با ابزارهاي نظامي و كودتاهاي رنگين و مخملين از ميان برد. 
از همين رو دشمنان ايران اسلامي امروز عزم خود را جزم كرده اند تا شايد بتوانند با رخنه در باورهاي ديني و مذهبي مردم در ابعاد فرهنگي و اجتماعي وارد شوند و در اين راستا چندين شبكه فارسي زبان با نام هاي فارسي وان، من و تو ، پي ام سي و... راه‌اندازي كرده‌اند. 
 
جذب مخاطب ايراني با هر قيمتي 
 
 
ماهواره امروز به عنوان مدرن‌ترين وسيله ارتباط جمعي در عصر رسانه و ارتباطات پيشتاز همه ابزارهاي مهم در تهاجم فرهنگي عليه كشورهاي جهان سوم شناخته مي‌شود. 
استكبار جهاني مدت‌هاست كه براي نابودي فرهنگ‌هاي اسلامي و جلوگيري از رشد و گسترش آن در سراسر جهان به فكر تهيه خوراك فكري و فرهنگي افتاده تا به مخاطب مسلمان خود القا كند كه تفكرات او ديگر در دنياي مدرن امروزي پاسخگوي نيازهاي بشري نيست و بسياري از اين باورها را بايد در زباله‌دان تاريخ انداخت. 
در تيررس برنامه شبكه‌هاي ماهواره‌اي، جمهوري اسلامي ايران قرار دارد. چرا كه دشمن سال هاست پي به خطر وجودي كشور مستقلي به نام ايران اسلامي برده است. 
گسترش شبكه‌هاي فارسي‌زبان و هدايت و حمايت آنها از كشورهاي اروپايي و آمريكايي، بيست و چهارساعته شدن اين برنامه ها و پخش فيلم و سريال‌هاي متعدد كه در آن به شيوه‌اي نرم و لطيف اعتقادات ديني و اسلامي ما را نشانه رفته، تا پخش برنامه‌هاي مبتذل و مستهجن و غيراخلاقي و استفاده از انواع رنگ‌آميزي‌هاي مختلف براي جذب مخاطب ايراني با هر نوع سليقه‌اي، همه و همه از برنامه‌هاي دقيق و حساب شده دشمنان ايران اسلامي در تقابل با كشورمان حكايت دارند. 
امروز حاميان پشت پرده شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان به خوبي پي‌برده‌اند كه نياز فكري و تفريحي يك جوان ايراني چيست؟ و خانواده‌هاي ايراني در ميان شبكه‌هاي داخلي و خارجي به دنبال چه چيزي مي‌گردند؟ 
اما با اين حال با نگاهي گذرا به برنامه‌هاي مسئولان فرهنگي در كشورمان در مي‌يابيم كه اگرچه كشورمان به فرموده مقام معظم رهبري در برابر فتنه‌هاي سياسي واكسينه شده و دشمنان توان رويارويي نظامي و سياسي با ما را ندارند، اما متاسفانه بايد بپذيريم كه در ابعاد فرهنگي واجتماعي تاكنون موفقيت چشمگير و قابل‌قبولي نداشته‌ايم و تمام برنامه‌هاي مفيد مثلا رسانه ملي به يكي دو برنامه پرمخاطب مثل مختارنامه، برنامه 90 و... خلاصه مي‌شود. 
اين در حالي است كه شبكه فارسي‌وان با توجه به اين كه مدت كوتاهي است راه‌اندازي شده است چندي پيش اعلام كرده كه حدود 15 ميليون مخاطب در ايران دارد. 
پايگاه اينترنتي اخبار روز وابسته به گروهك ضدانقلاب رجوي مقيم كشور آلمان نيز چندي پيش اعلام كرد: وزارت خارجه انگليس و آمريكا هدايت‌كننده اصلي تلويزيون‌هاي ماهواره اي فارسي زبان هستند و بودجه كلان اين شبكه‌ها را تأمين مي‌كنند. 
اين پايگاه اينترنتي با اشاره به بي‌رونقي شبكه‌هاي فارسي زبان كه برنامه‌هاي سياسي عليه جمهوري اسلامي دارند، نوشت: امروز حتي تلويزيون‌هاي سياسي مانند صداي آمريكا هم دريافته‌اند كه مخاطب براي اخبار و تحليل‌هاي سياسي پاي برنامه آنان نمي‌نشيند بنابراين شبكه‌هاي "فارسي وان " و "من و تو "براي جلب مخاطب دلزده از فضاي سياسي راه‌اندازي شده‌اند. 
 
دشمن هم برنامه دارد و هم بودجه 
 
 
يكي از مشخصه‌هاي شبكه‌هاي فارسي زبان ماهواره‌اي گستردگي و تنوع برنامه‌هاي آن است، به گونه‌اي كه براي هر نوع انديشه و نگاهي برنامه دارند از فيلم و سريال و موسيقي تا شبكه اهل بيت و...، از همين روست كه خانم دكتر لاله افتخاري نماينده مردم تهران و عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با گزارشگر فارس معتقد است كه دشمن در جنگ نرم هم برنامه‌ريزي‌هاي منسجم و حساب شده‌اي دارد و هم از بودجه كافي براي ساخت و توليد برنامه‌ها برخوردار است. 
لاله افتخاري مي‌گويد: يكي از مهمترين و راهبردي ترين برنامه هاي دشمن در جنگ نرم استحاله فرهنگي است. 
وي تصريح مي‌كند: در استحاله فرهنگي دشمن مي خواهد ارزش ها را ضد ارزش و ضد ارزش ها را ارزش نشان دهد و بسياري از مسايلي كه در شرع و عرف قابل قبول و پسنديده نيست را عادي و طبيعي نشان دهد و در عين حال به جنگ عقايد مورد تاكيد اسلامي مثل حجاب برود. 
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه مي دهد:همه اين موارد در برنامه شبكه هاي ماهواره اي ديده مي شود و نتيجه برنامه هاي آنان را نيز در كف خيابان ها شاهديم كه مثلا معيار ارزشمندي به نام حجاب توسط برخي افراد ناديد گرفته مي‌شود كه اين‌ها نتيجه گسترش برنامه‌هاي ماهواره‌اي و از طرفي حكايت از بي‌برنامگي مسئولان ما دارد. 
 
هژموني فرهنگي 
 
 
رويكرد اخير شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان به مسايل اجتماعي و پرهيز از سياسي‌كاري به نوعي حكايت از اين دارد كه استكبار جهاني اين بار به دنبال ورود به خانه‌هاي ايرانيان آن هم به شيوه‌اي نرم و بي سرو صداست. 
كارشناسان امور فرهنگي معتقدند كه ورود ماهواره به خانه‌هاي ايرانيان نوعي هژموني محسوب مي‌شود. 
طبق تعاريف موجود هژموني بدان معناست كه پذيرش سلطه بيگانه و تحت فرمان آنها درآمدن آن هم با رضايت و آگاهي كامل طرف مقابل . 
اين روزها در شبكه‌هاي ماهواره‌اي همه نوع گرايشي وجود دارد با اين تفاوت كه گرايش‌ها طبق تعريف غرب است! 
نمونه بارز آن را در راه اندازي شبكه اهل بيت(ع) شاهديم كه به نام دين و مذهب تشيع شبكه‌اي را راه اندازي كرده اند كه در پس پرده اين شبكه دامن زدن به اختلاف ميان شيعه و سني و از هم گسستگي مسلمانان در دستور كار آنها قرار دارد. 
دكتر لاله افتخاري عضو فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي در اين باره مي‌گويد: دشمنان اسلام و قرآن براي انحراف افكار عمومي و براي جلوگيري از اتحاد مسلمانان شبكه اي به نام اهل بيت(ع) راه اندازي كرده اند كه متاسفانه مي‌بينيم درست برخلاف فرهنگ و منش اهل بيت(ع) عمل مي كنند و هدفشان ايجاد شكاف ميان صفوف مسلمانان است. 
اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس معتقد است: دشمن همه نيروهاي خود را بسيج كرده و با تمام توان و از همه ابزارهاي لازم استفاده مي‌كند و با برنامه و بودجه كافي حركت خود را آغاز كرده و در حال شكستن حريم‌هاي شرعي و اسلامي است و متاسفانه بايد اذعان داشت كه مسئولان ما هنوز هم در خواب غفلت به سر مي برند و بيدار نشده‌اند. 
از نوع پوشش و مدل لباس مجري برنامه‌ها گرفته تا گزارش‌ها و تحليل‌ها و سريال و فيلم‌ها همگي هدفمند طراحي شده و به خورد مخاطب ايراني داده مي‌شود. 
اين نماينده مردم تهران در پاسخ به اين سئوال كه در ميان اين هجمه وسيع رسانه‌اي دشمن چه راهكاري را پيشنهاد مي‌كنيد، مي‌گويد:بايد در وهله اول براي جوانان برنامه هاي تفريحي و سرگرم كننده داشته باشيم و براي خانواده‌ها نيز از رسانه ملي برنامه‌ها و سريال هاي جذاب توليد و پخش شود و شبكه هاي فيلم خانگي را گسترش دهيم و هنرمد متعهد ايراني را به ساخت و توليد هرچه بيشتر آثار فاخر و ارزشمند كه مخاطب را به خوبي جذب كند تشويق نماييم و از طرف ديگر هم به فرهنگسازي بپردازيم و ارزش هايي مثل عفاف و حجاب را در جامعه به يك خواست ملي و مطالبه ديني مبدل كنيم كه در اين راه نيازمند نيروهاي توانمند و مديران مدبر و بودجه كافي هستيم. در آن صورت است كه قطعا دشمن نخواهد توانست به اهداف ضد فرهنگي خود برسد. 
 
نقش مستقيم آمريكا و انگليس در هدايت شبكه‌هاي ماهواره‌اي 
 
 
گفته مي‌شود بخش عمده‌اي از بودجه شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان "من و تو " را وزارت امور خارجه انگليس تقبل مي‌كند. 
رابط اين افراد نيز فردي به نام «مك وولين» است كه به عنوان مدير و يكي از مشاورين ارشد اين گروه فعاليت مي كند و با همكاري وي، وزارت امور خارجه انگليس بودجه راه اندازي اين شبكه را تامين كرده است. 
اما براساس اخبار و اطلاعات موثق دريافتي،مديران شبكه "من و تو " براي سال 2011 با همكاري عباسي پدر، يك بودجه هنگفت 40 ميليون دلاري را از محل بودجه امنيتي و هجوم رسانه اي آمريكا براي ايران در پنتاگون دريافت مي‌كنند. 
براساس گزارش‌ها بودجه40 ميليون دلاري اين شبكه در حقيقت 40 برابر بيشتر از بودجه شبكه فارسي وان است،چرا كه گردانندگان پشت پرده اين شبكه ها دريافته‌اند كه شبكه من و تو موفق تر از فارسي وان عمل كرده است. 
شبكه فارسي وان با پخش فيلم و سريال هاي خارجي به صورت دوبله شده آن هم با بدترين كيفيت دوبله مخاطباني را جذب كرد اما به دليل نازل بودن كيفيت برنامه‌ها، كم كم دچار يك فرودستي و افت در جذب مخاطب شد. 
شبكه "من و تو " تجربه موفق‌تري بود كه در مدت زمان كوتاهي توانسته مخاطبين بيشتري در مقايسه با فارسي وان پيدا كند كه علت آن را بايد در تنوع برنامه‌هايش جستجو كرد. آن هم تنوعي بسيار كم هزينه و كم خرج اما هوشمندانه! 
گفته مي شود اين شبكه در تملك دو ايراني به نام "كيوان عباسي " و "مرجان عباسي " است و دفتر مركزي و استوديوي آن در شهر لندن است. 
 
كمتر از 5 درصد استفاده علمي از ماهواره 
 
 
برخي از خانواده‌ها براي توجيه چرايي ورود ماهواره به منزلشان فورا اين سخن را پيش مي‌كشند كه اي بابا! ماهواره همه‌اش كه بد نيست! مطالب علمي و آموزنده هم دارد و ما فقط به همين جهت ماهواره خريديم كه استفاده علمي ببريم! 
اما در پاسخ به اين توجيه فرار از واقعيت آن دسته افرادي كه مدعي‌اند از ماهواره مي‌توان استفاده علمي برد بايد گفت كه برابر آمارهاي اعلام شده تماشاي برنامه‌هاي علمي شبكه‌هاي ماهواره‌اي زير5 درصد است! 
اين در حالي است كه تماشاي فيلم و سريالهاي مختلف در شبكه هاي ماهواره اي بيش از 50 درصد بيننده دارد و در ميان شبكه هاي فارسي زبان، شبكه "فارسي وان " 50 درصد بيننده، " PMC " نزديك به 40 درصد و ساير موارد 10 درصد است و شبكه خبري " BBC " فارسي نيز بين شبكه هاي سياسي بيشترين بيننده را دارد. 
 
شب‌هاي عمليات جنگ نرم 
 
 
با تمام اين تفاسير دشمن امروزه از جبهه هاي مختلفي جنگ نرم را آغاز كرده و ما مانده ايم و رگبار بي امان مسلسل دشمن و سيل موشك‌ها و خمپاره‌هايي كه همگي هدفمند پرتاب مي‌شوند و موج انفجاري كه هر روز نقطه اي از ارزش هاي ميهن اسلاميمان را تحت الشعاع قرار مي‌دهد. 
سيد جواد زماني سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي مخاطب سئوالات گزارشگر فارس قرار مي گيرد و مي‌گويد: جنگ نرم دشمن از چند جبهه آغاز شده كه پيشتاز آن حربه اجتماعي عليه باورهاي ديني و اسلامي مردم است كه اين مسئله ايجاب مي كند مسئولان برنامه هاي كارشناسي‌تر و راهكارهاي بهتري را ترسيم كنند. 
سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس در نقل خاطره اي از حوزه انتخابيه اش در استان كرمانشاه مي‌گويد: به بازديد روستايي در شهرستان صحنه از توابع استان كرمانشاه رفتيم كه با كمال تعجب مشاهده كرديم كه تقريبا در پشت بام تمامي خانه‌ها ديش‌هاي ماهواره نصب بود، وقتي علت را جويا شديم در پاسخ گفتند كه اينجا هنوز شبكه هاي راديويي و تلويزيوني ايران قابل دريافت نيست! به همين دليل مردم هم به تماشاي ماهواره روي آورده اند. خب حالا وقتي كه ما نه تنها برنامه خاصي براي آن روستايي نداريم بلكه حتي از تماشاي برنامه شبكه‌هاي صداوسيماي خودمان محروم است چگونه انتظار داريم كه آن مردم ماهواره تماشا نكنند!؟ 
سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس در عين حال خاطر نشان مي كند:مردم ما مردمي با سابقه هاي كهن فرهنگي و مذهبي هستند و قطعا اگر از داشته هاي فرهنگي خودشان به خوبي آگاه باشند و شبكه هاي داخلي خودمان را تقويت كنيم قطعا داشته هاي اجتماعي، فرهنگي و مذهبي خود را بر شبكه هاي مبتذل و غير اخلاقي غربي ترجيح مي دهند.به عنوان مثال همين سريال مختارنامه را ببينيد چقدر مخاطب داشت؟گفته مي شود هنگامي كه پخش اين سريال شروع مي شد مخاطب برنامه هاي ماهواره در ايران به حداقل خود مي رسيد، كه اين موضوع مي تواند ما را به اين راهكار مهم برساند كه اگر رسانه ملي را تقويت كنيم تا بتواند برنامه هاي مخاطب پسند توليد و پخش كند بدون شك از مخاطب برنامه هاي شبكه هاي ماهواره اي نه تنها كاسته مي شود بلكه مي توانيم مخاطبان خارجي را هم جذب برنامه هاي خود كنيم. 
 
نااميدي دشمن از برنامه هاي سياسي 
 
 
امروز دشمنان ايران اسلامي به خوبي دريافته اند كه با پخش برنامه هاي سياسي عليه نظام جمهوري اسلامي نمي توانند به اهداف براندازانه خود برسند،لذا به سمت موضوعات اجتماعي و فرهنگي حركت كرده اند. 
نمونه بارز اين مدعا نيز كاهش قابل محسوس بينندگان شبكه تلويزيوني صداي آمريكاست. 
سيدجواد زماني سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس ضمن بيان اين سخنان مي گويد:اينك براي دشمن اين يقين حاصل شده كه جنگ سياسي و ايجاد فتنه و تقويت گروه هاي مخالف نظام در خارج و طراحي اهداف سياسي در داخل جواب نمي دهد، به همين علت جنگ نرم را با راه اندازي شبكه هاي فارسي زبان آغاز كرده است. 
زهره الهيان، نماينده مردم تهران و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در اين باره به گزارشگر فارس مي‌گويد: از آنجايي كه استكبار جهاني پروژه هاي خود در عرصه سياسي براي براندازي نظام جمهوري اسلامي را شكست خورده ديدند چاره‌اي جز ورود به استحاله فرهنگي و جنگ نرم نداشتند، خصوصا شكست آنان در فتنه 88 سيلي محكمي براي دشمنان ايران اسلامي محسوب مي‌شد، از همين رو فروپاشي بنيان خانواده ها و مقابله با شئونات اسلامي و هنجارها و ارزش ها را در دستور كار خود قرار دادند، يعني به بيان ديگر بايد گفت آنچه كه محور هدف شبكه هاي ماهواره اي قرار گرفته بنيان و كيان خانواده به عنوان هسته اصلي و مركزي جامعه ايران اسلامي است. 
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مي گويد:مسئولان در حوزه هاي فرهنگ و هنر و ساخت برنامه‌هاي علمي، آموزشي و سرگرم كننده بايد حرفي براي گفتن داشته باشند، چرا كه معتقدم در راستاي ساخت برنامه هاي ايجابي و در مقابله با شبكه هامي ماهواره اي بايد تلاش مضاعفي داشته باشيم.. 
خانم دكتر الهيان تصريح مي كند:دشمن امروز اقتدار و نفوذ جمهوري اسلامي و تاثير گذاري انقلاب اسلامي در ميان كشورهاي اسلامي و خصوصا در منطقه خاورميانه و در بيداري امت اسلامي به خوبي مشاهده مي كند و از اين روست كه تمام توان خود را به كار گرفته تا بتواند به كشورمان ضربه بزند، لذا بنا بر تجربه اي كه در اين سال ها به دست آورده و خصوصا در فتنه سال 88 هم به خوبي دريافت كه نمي توان با فتنه و كودتا به جنگ جمهوري اسلامي برود جنگ نرم را برگزيده كه در اين زمينه لازم است تا ما هم با تمام توان در ميدان جنگ نرم قوي و مقتدارانه عمل كنيم. 
 
 
 
 
 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.