چرا تولیدکنندگان صنعتی ایران هنوز با روش های کم هزینه و اثربخشی دیجیتال مارکتینگ آشنایی ندارند؟

به استفاده از کانال های دیجیتال مانند وب سایت ها و رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای ارتباطات بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود. در مقابل، بازاریابی سنتی به استفاده از روش‌های سنتی مانند بیلبورد، روزنامه و مجله‌های چاپی، تبلیغات تلویزیونی گفته می‌شود.اینترنت فرصتی برای کسب و کارها فراهم کرده است تا با صرف هزینه‌های کمتر نسبت به روش‌های سنتی، خدمات و محصولات خود را در معرض دید طیف گسترده‌ای از مشتریان احتمالی خود قرار دهند و در جهت پیشرفت و رشد تجارت خود گام بردارند. با این وجود هنوز هم بسیاری از تولید کنندگان ایرانی از پتانسیل و مزایای آن آگاهی ندارند.
چهارشنبه، 15 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا تولیدکنندگان صنعتی ایران هنوز با روش های کم هزینه و اثربخشی دیجیتال مارکتینگ آشنایی ندارند؟

تعریف دیجیتال مارکتینگ و تفاوت آن با بازاریابی سنتی

به عبارت ساده، به استفاده از کانال های دیجیتال مانند وب سایت ها و رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای ارتباطات بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال گفته می‌شود.

هر یک از تبلیغاتی که هنگام استفاده از اینترنت و جستجو در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی روی صفحه نمایش شما ظاهر می‌شود، یک نوع بازاریابی دیجیتال است.

در مقابل بازاریابی سنتی به استفاده از روش‌های سنتی مانند بیلبورد‌های تبلیغاتی، بروشور، روزنامه و مجله‌های چاپی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و غیره گفته می‌شود. قبل از توسعه اینترنت، بازاریابی سنتی تنها روش بازاریابی موجود بود.

تفاوت اصلی دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی، واسطه ای است که از طریق آن مخاطب با یک پیام بازاریابی روبرو می شود. در حالی که بازاریابی سنتی از رسانه های قدیمی تر مانند تلویزیون،  مجلات و روزنامه ها استفاده می کند، بازاریابی دیجیتال از رسانه های دیجیتال مانند وب سایت و رسانه های اجتماعی یا بهره می برد.

البته بازاریابی سنتی به معنای قدیمی بودن نیست. بازاریابی سنتی هنوز هم نقش مهمی در تبلیغات و فعالیت‌های تجاری ایفا می کند. در واقع بازاریابی دیجیتال و سنتی هر دو کاربرد مخصوص به خود را دارند و نمی توانند جایگزین دیگری شوند (1) .

چرا تولیدکنندگان صنعتی ایران هنوز با روش های کم هزینه و اثربخشی دیجیتال مارکتینگ آشنایی ندارند؟
 

انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ در ایران

در این بخش به معرفی برخی از مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال می پردازیم و به طو مختصر در خصوص مزایا و امکانات آنها صحبت خواهیم کرد.
 
  • وب سایت
در دنیای دیجیتال، وب سایت یک شرکت یکی از مهم ترین انواع کانال دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید. سایت شرکت شما بهترین محل برای تبلیغ و معرفی محصولات و یا خدمات شماست.
 
  • تبلیغات رسانه های اجتماعی
امروزه رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به یکی از محبوب‌ترین کانال‌های بازاریابی دیجیتالی تبدیل شده اند. بهترین رسانه اجتماعی برای تبلیغ شرکت شما به این بستگی دارد که مخاطبان مورد نظر شما چه کسانی هستند و در چه پلتفرمی فعال هستند (2) .
 
  • سئو (SEO)
بهینه‌ سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا به ‌اختصار سئو (SEO) به فعالیت هایی گفته می‌شود که جهت بالا بردن رتبه سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو مانند گوگل و Bing انجام می‌شود تا دید بهتری برای کاربرانی که در وب سایت شما جستجو می کنند، داشته باشد. بسیاری از افراد به صفحه دوم موتورهای جستجو نمی روند؛ بنابراین اگر می خواهید از جستجوی آنلاین کسب و کار بیشتری کسب کنید، جستجوگرها ضروری است.
 
  • بازاریابی محتوایی
در این روش معمولا به صورت مستقیم به بازاریابی محصولات و خدمات نمی پردازند. بلکه با ایجاد محتوای غنی و ارزشمند، باعث بهبود تجربه مشتری می شوند. بسیاری از بزرگترین برند های جهان به طور فعال وبلاگ، تصاویر و فیلم های مربوط به کسب و کار خود را منتشر می کنند که بسیار سرگرم کننده و آموزنده هستند.
 
  • تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی (Pay-per-click) یا PPC نام یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است که در آن تبلیغ کنندگان به ازای تعداد کلیک روی تبلیغ و یا مراجعه به سایت خود، هزینه پرداخت می کنند.

بازدیدکنندگان تبلیغات به وب ‌سایت، رسانه های اجتماعی یا دیگر رسانه‌های دیجیال هدایت می ‌شوند و تبلیغ دهنده بر اساس تعداد کلیک ‌ها یا مراجعه به رسانه خود، به صاحب رسانه هزینه پرداخت می کند. Google Ads سرویس تبلیغات کلیکی گوگل است.
 
  • ایمیل مارکتینگ
یکی دیگر از روش های بازاریابی دیجیال ، بازاریابی از طریق ایمیل است. این روش یک نوع بازاریابی مستقیم است که در آن اطلاعات محصول، پیشنهادات فروش و دیگر موارد مستقیما به ایمیل افراد ارسال می‌شود (3) .

چرا تولیدکنندگان صنعتی ایران هنوز با روش های کم هزینه و اثربخشی دیجیتال مارکتینگ آشنایی ندارند؟
 

مزایای بهره مندی از دیجیتال مارکتینگ

در مقطعی از زمان، بازاریابی دیجیتالی فقط روشی جدید و متفاوت برای بازاریابی بود تا شرکت ها بتواند کالا و خدمات خود را تبلیغ کنند. اما در سال‌های اخیر، اهمیت آن بسیار بیشتر شده و به یک بخش جدایی ناپذیر از هر تجارتی تبدیل شده است. در ادامه به بررسی مزایای دیجیتال مارکتینگ می پردازیم که می تواند به رشد و شکوفایی کسب و کار شما کمک کند (4).
 
هزینه بازاریابی دیجیتال کمتر است
روش های بازاریابی سنتی مانند تبلیغات چاپی و تلویزیونی هزینه بالایی دارند و به همین دلیل هنگام استفاده از آنها به سختی می توان نرخ بازگشت سرمایه قابل قبولی کسب کرد. اما یکی از مهم‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ هدفمندی و ارزان بودن آنهاست.
 
به شرکت‌های کوچک و متوسط اجازه رقابت می دهد
یکی از بهترین مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که به شرکت‌های کوچک و متوسط با بودجه محدود اجازه می دهد با شرکت‌های بزرگ رقابت کنند. برندهای معروف معمولا هزینه زیادی برای تبلیغات و شناساندن خود به مشتریان می کنند که کسب و کارهای کوچک‌تر نمی توانند از پس آن بر بیایند اما با صرف هزینه بسیار کمتر برای بازاریابی دیجیتالی می توانند به تبلیغ محصولات و خدمات خود بپردازند.
 
ارزیابی آن آسان‌تر است
در روش‌های سنتی مانند تبلیغات چاپی و تلویزیونی، شما نمی توانید متوجه شوید که چند نفر تبلیغ شما را دیده اند و تحت تاثیر آن اقدام به خرید کرده اند و یا دقیقا کدام کمپین تبلیغاتی شما منجر به فروش بیشتر شده است. اما شما به عنوال مثال وقتی از تبلیغات کلیکی استفاده می کنید، افرادی که روی تبلیغ شما کلیک کرده اند و یا افرادی که به وب سایت شما مراجعه کرده اند، کاملا مشخص است.
 
امکان دسترسی به مشتریان بیشتر را فراهم می کند
امروزه بسیاری از افراد از طریق تلفن همراه هوشمند خود به اینترنت متصل می شوندو بسیاری از وقت خود را در اینترنت می گذرانند. دسترسی ساده و راحت به اینترنت، این فرصت را برای کسب و کارها فراهم کرده است که با تنظیم یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسب بتوانند مشتریان بیشتر و جدیدتری را جذب کنند.
 
امکان شخصی سازی بازاریابی و خدمات را فراهم می کند
ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ مانند ایمیل مارکتینگ، تعریف پروفایل و اکانت به شما امکان شناسایی علایق و نیازمندی‌های تک تک مشتریان، دسته بندی آن ها و ارسال پیشنهاد خرید و ایجاد کمپین‌های متناسب بر هر دسته از مشتریان را فراهم می کنند.
 
می توانید ارتباط بیشتری با مشتریان خود برقرار کنید
شما با استفاده از ابزارهای مختلف بازاریابی دیجیتالی مانند شبکه‌های اجتماعی و وب سایت خود، می توانید از نظر مشتریان درباره خدمات و محصولات اطلاع کسب کنید و به بهبود آن ها مطابق با سلایق مشتریان بپردازید. همچنین برقراری یک ارتباط مداوم با مشتریان به کسب اعتماد بیشتر آنها کمک می کند (5) .

چرا تولیدکنندگان صنعتی ایران هنوز با روش های کم هزینه و اثربخشی دیجیتال مارکتینگ آشنایی ندارند؟
 

چرا صنعتگران ایرانی به اندازه کافی از دیجیتال مارکتینگ بهره نمی برند؟

با وجود مزایای زیادی که دیجیتال مارکتینگ برای شرکت‌های تولیدی و کسب و کارهای مختلف دارد و همچنین با وجود خدمات فراوانی که در این زمینه فراهم شده است، هنوز هم بسیاری از صنعتگران ایرانی از آن بهره نمی برند. در ادامه قصد داریم به بررسی عواملی بپردازیم که منجر به عدم تمایل فعالان اقتصادی ایران به استفاده از این خدمات شده است.
 
از روش های کارآمد دیجیتال مارکتینگ آگاهی ندارند
بسیاری از صاحبان مشاغل و شرکت‌های تولیدی مخصوصا افرادی که سن بیشتری دارند، هنوز هم از خدمات بازاریابی مختلفی که در ایران ارائه می‌شود، آگاهی ندارند. حتی برخی از افراد تمایلی به استفاده از فناوری‌های جدید مانند اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از خود نشان نمی دهند.
 
از پتانسیل و مزایای ابزارهای بازاریابی آنلاین مطلع نیستند
برخی از فعالان اقتصادی تا حدودی با روش‌های بازاریابی دیجیتال آشنایی پیدا کرده اند، اما به میزان کافی از پتانسیل و مزایای آن مطلع نیستند و فضای اینترنت را تنها محیطی برای سرگرمی و یا تبادل اطلاعات می دانند.
 
در این زمینه آموزش و آگاهی سازی کافی صورت نگرفته است
یکی از دلایل اصلی عدم آگاهی افراد از قابلیت‌های بازاریابی آنلاین، عدم آموزش و آگاهی رسانی کافی در رسانه‌های مختلف مانند تلویزیون و روزنامه ها است. متاسفانه در سال‌های اخیر به اندازه کافی به این موضوع پرداخته نشده است. شاید یکی از دلایل آن این باشد که این رسانه ها، دیجیتال مارکتینگ را رقیب خود می دانند و نمی خواهند مشتریان خود را از دست بدهند.
 
به روش های کم هزینه دیجیتال اعتماد ندارند
بسیاری از صنعتگران قدیمی هنوز هم به روش‌های بازاریابی اینترنتی اعتماد ندارند. از طرفی تعصب بالای این افراد نسبت به روش های سنتی بازاریابی به دلیل سابقه استفاده از این روش ها سبب شده است تا تمایلی به استفاده از روش‌های بازاریابی نوین از خود نشان ندهند.
 
عدم وجود آموزش‌های دانشگاهی مناسب
در برخی موارد، عدم توانایی برخی از بازاریاب‌های دیجیتالی در استفاده مناسب از این ابزارها و پایین بودن سطح علمی آنها منجر به استفاده نادرست از از روش های بازاریابی دیجیتالی شده است که این موضوع بر تولیدکنندگان تاثیر منفی داشته است.

چرا تولیدکنندگان صنعتی ایران هنوز با روش های کم هزینه و اثربخشی دیجیتال مارکتینگ آشنایی ندارند؟
 

لزوم استفاده از دیجیتال مارکتینگ در ایران

در دنیای کنونی، اینترنت در همه جنبه‌های زندگی افراد حضور پیدا کرده است. این موضوع سبب شده است تا میزان کارآمدی و تاثیر بازاریابی سنتی کاهش قابل توجهی داشته باشد. اما موضوع فرصت‌های جدیدی نیز برای فعالان اقتصادی فراهم کرده است تا بتوانند با بهره گیری از امکانات آن به بازاریابی خدمات و محصولات خود بپردازند.

دلیل دیگری که لزوم استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ در کشور را مشخص می کند، حضور دیگر شرکت‌ها و رقیبان جهانی و منطقه‌ای شرکت‌های ایرانی در این فضا است. این شرکت‌ها از سال‌ها پیش از دنیای دیجیتال جهت برند سازی و شناسایی خود به دیگر نقاط جهان بهره برده اند و ما نیز در صورتی که بخواهیم با آنها به رقابت بپردازیم، چاره‌ای جز حضور در این فضا را نداریم.

علاوه بر این، یکی از مشکلات عمده صادر کنندگان ایرانی عدم بازاریابی مناسب و ناشناس بودن آن ها در بازارهای جهانی و حتی منطقه‌ای است. در گذشته تنها شرکت‌ها و برندهای بزرگ، آن هم با صرف هزینه‌های سنگین می توانستند به بازارهای دیگر کشورها نفوذ کنند و خدمات و کالای خود را به آن جا صادر کنند. اما با ظهور اینترنت و ابزارهای دیجیتال بازاریابی، هر شرکتی کوچکی از هر جای جهان، می تواند تنها از طریق یک اتصال اینترنت و بهره گیری از ابزارهای بازاریابی آنلاین به معرفی و ارائه خدمات و محصولات خود بپردازد.

یکی از بهترین، در دسترس‌ترین و کم هزینه‌ترین ابزارها برای توسعه صادرات و شناساندن محصولات و خدمات شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی ایرانی، استفاده از ابزارها و امکانات دیجیتال مارکتینگ است. استفاده مناسب از این ابزارها می تواند کمک زیادی به رونق تولید و فعالیت هایی اقتصادی کند.

در شرایط کنونی با آگاهی رسانی بهتر فعالان اقتصادی از طریق رسانه هایی چون تلویزیون و روزنامه و پرورش کارشناسان و متخصصان بیشتر در این حوزه، می توان شرایط گسترش بیشتر استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای رونق و توسعه بیشتر کسب و کارها فراهم کرد.

چرا تولیدکنندگان صنعتی ایران هنوز با روش های کم هزینه و اثربخشی دیجیتال مارکتینگ آشنایی ندارند؟

جمع بندی و نتیجه گیری
هر یک از تبلیغاتی که هنگام استفاده از اینترنت و جستجو در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی روی صفحه نمایش شما ظاهر می‌شود، یک نوع بازاریابی دیجیتال است. در مقابل بازاریابی سنتی به استفاده از روش‌های سنتی مانند بیلبورد‌های تبلیغاتی، بروشور، روزنامه و مجله‌های چاپی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و غیره گفته می‌شود.

در واقع فضای مجازی فرصتی برای کسب و کارها فراهم کرده است تا با صرف هزینه‌های کمتر نسبت به روش‌های سنتی، خدمات و محصولات خود را در معرض دید طیف گسترده‌ای از مشتریان احتمالی خود قرار دهند و در جهت پیشرفت و رشد تجارت خود گام بردارند.

با این وجود هنوز هم بسیاری از تولید کنندگان داخلی از پتانسیل‌ها و خدمات دیجیتال مارکتینگ آگاهی ندارند و از مزایای آن بهره نمی برند.

در شرایط کنونی با آگاهی رسانی بهتر فعالان اقتصادی از طریق رسانه هایی چون تلویزیون و روزنامه‌ها و پرورش کارشناسان و متخصصان بیشتر در این حوزه، می توان شرایط گسترش بیشتر استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای رونق و توسعه بیشتر کسب و کارها فراهم کرد. چرا که استفاده مناسب از این ابزارها می تواند کمک زیادی به رونق تولید و فعالیت هایی اقتصادی در کشور کند.

پینوشتها
  1. www.99designs.com
  2. www.lyfemarketing.com
  3. www.revive.digital
  4. www.lyfemarketing.com
  5. www.blog.marketo.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما