جهش تولید در خانه با کمک رسانه های اجتماعی! تنها بازوی بازاریابی کسب و کار های کوچک

یکی از کسب و کارهایی که از گذشته تا کنون در بین افراد رواج داشته است و امروزه به دلیل گسترش فناوری و امکانات موجود در فضای مجازی، رو به افزایش نهاده است، کسب و کارهای خانگی است. یکی از موارد مهم که در تمام انواع کسب و کار و به خصوص کسب و کارهای خانگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مسئله‌ی بازاریابی محسوب می‌شود.
دوشنبه، 20 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جهش تولید در خانه با کمک رسانه های اجتماعی! تنها بازوی بازاریابی کسب و کار های کوچک

جهش تولید در خانه با کمک رسانه های اجتماعی

پیشرفت و اعتلای یک کشور، رابطه ای مستقیمی با فرهنگ کار در میان مردم آن کشور دارند. هر چه در میان افراد کشور روحیهی تولید و کارآفرینی بیشتر باشد، سطح پویایی جامعه نیز بیشتر خواهد بود.

امروزه ارتقاء فرهنگ کار، تنها محدود به یک وزارتخانه و یک نهاد نیست بلکه آحاد مردم در لایه های مختلف اجتماع در شکل دادن به فرهنگ مشاغل، تولید کسب و کارهای جدید و افزایش روحیهی کارآفرینی نقش دارند. یکی از کسب و کارهایی که از گذشته تا کنون در بین افراد رواج داشته است و امروزه به دلیل گسترش فناوری و امکانات موجود در فضای مجازی، رو به افزایش نهاده است، کسب و کارهای خانگی است.

یکی از موارد مهم که در تمام انواع کسب و کار و به خصوص کسب و کارهای خانگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مسئله‌ی بازاریابی محسوب می‌شود.

جهش تولید در خانه با کمک رسانه های اجتماعی! تنها بازوی بازاریابی کسب و کار های کوچک

بازاریابی چیست و چه اهمیتی دارد؟

بازاریابی ابزاری است که برای جذب و حفظ تقاضا از سمت مشتریان، ارتباط با آن ها، شهرت در بین آن‌ها، رقابت با کسب و کارهایی که در زمینه‌ی کاری شما فعالیت دارند و ... مورد استفاده قرار می گیرد. بدون بهره گیری از بازاریابی، تجارت شما ممکن است به دلیل عدم فروش و استقبال از سمت مشتریان، مورد تعطیلی و یا ورشکستگی قرار بگیرد.

فازغ از اینکه شما صاحب چه نوع کسب و کاری هستید و آیا کسب و کار شما کوچک و خانگی است یا یک شرکت بزرگ تجاری، به چند دلیل که در ادامه به آن اشاره می شود، شما به بازاریابی نیازمند هستید.
 
  • بازاریابی موثرترین راه برای جذب مشتری است؛ شما می توانید از طریق بازاریابی همواره با مشتریان خود در تعامل باشید، اطلاعات محصولات خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید و به نوعی آن‌ها را با کسب و کار خود درگیر نمایید.
 
  • بازاریابی باعث اعتبار کسب و کا رشما می شود. اعتبار کسب و کار شما از طریق رضایت مشتریانتان حاصل می شود و هر چقدر که شما ارتباط خود را با آن‌ها تقویت نمایید، به عنوان یک تجارت مسئولیت پذیر می توانید دارای وجهه‌ی قوی تری باشید.
 
  • بازاریابی، کانال ارتباطی بین شما و مشتریان شماست. از طریق بازاریابی، مشتریان می توانند با ارزش محصولات، استفاده از آن‌ها و اطلاعات اضافی که ممکن است برای آن‌ها مفید باشد، آشنا شوند. آگاهی آن‌ها از برند تجاری شما افزایش می یابد و باعث می شود تا کسب و کارتان در بین دیگر رقبا متمایز شود.
 
  • بازاریابی به افزایش فروش شما کمک می کند. با استفاده از روش های مختلف تبلیغ خدمات و محصولات شما قادر هستید، نبض بازار را در دست بگیرید و احتمال فروش خود را افزایش دهید. همواره در نظر داشته باشید که یک مشتری راضی می تواند سفیر معرفی محصولات شما در بین دیگران باشد.
 
  • بازاریابی فرصت های درآمد بیشتری برای شما کسب می کند. در مراحل اولیه‌ی راه اندازی کار، شما گزینه های محدودی برای رونق کسب و کارتان دارید، چرا که ذهن شما بیشتر معطوف به پول نقد است. اما استراتژی های شما در حوزه‌ی بازاریابی و ارتباطتان با مشتریان، گزینه های زیادی را برای کسب شجاعت جهت ورود به فرصت های جدید و به دست آوردن درآمد بیشتر به شما می‌دهد.
 
  • بازاریابی به شما برای گرفتن تصمیمات آگاهانه کمک می کند. هر نوع کسب و کاری ممکن است با مشکلاتی روبرو شود که لازم است در شرایطی تصمیم بگیرد که چه چیزی، چه زمانی، برای چه کسی و چه میزان باید تواید کند یا به فروش برساند. این تصمیمات و فرایند پبیچیده می تواند بقاء تجارت شما را تعیین می کند. در نتیجه، کسب و کارها برای اتخاذ این تصمیمات به شدت به سازوکارهای بازاریابی متکی هستند. (1)
 

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به تبلیغ محصولات و یا خدمات از درگاه وسایل الکترونیکی گفته می‌شود. کانال هایی مانند رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌های کاربردی موبایل، ایمیل، برنامه‌های وب، موتورهای جستجو، وب سایت‌ها یا هر کانال دیجیتالی جدید می توانند به نوعی ابزاری در جهت بازاریابی دیجیتالی کسب و کار شما باشند. به عبارت ساده‌تر بازاریابی الکترونیکی به هرگونه فعالیت تبلیغاتی و بازاریابی با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی گفته می‌شود.

اصطلاح بازاریابی دیجیتال برای اولین بار در اوایل سال 2000 مطرح شد در حالی که سابقه‌ی استفاده از آن به ده‌ها سال پیش برمی گشت. در سال 1896 شخصی به نام مارکونی اولین شخصی بود که "انتقال عمومی سیگنالهای بی سیم" را به مردم نشان داد. او مخترع رادیو بود و پس از چندی تاجران دریافتند می توانند از آن برای فروش محصولات خود بهره گیرند؛ و از آن زمان استراتژی بازاریابی دیجیتالی آغاز شد.

بازاریابی دیجیتالی با بازاریابی اینترنتی متفاوت است چرا که شما می توانید هم به صورت آنلاین و هم آفلاین از این نوع بازاریابی بهره مند شوید. (2)

امروزه با گسترش وسایل الکترونیکی به ویژه تلفن‌های هوشمند و دسترسی عموم مردم به شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی دیجیتالی رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است و کمتر کسب و کاری صرف از کوچک یا بزرگ وجود دارد که از این نوع بازاریابی بهره مند نشود.

جهش تولید در خانه با کمک رسانه های اجتماعی! تنها بازوی بازاریابی کسب و کار های کوچک

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

امروزه کمتر خانه ایست که در آن حداقل یک گوشی هوشمند موجود نباشد و هر کدام از ما بنا به فراخور نیاز و سلیقه، از یکی از شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی استفاده می کنیم. با توجه به تعداد بیشمار افراد که در این فضا حضور دارند، بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ فرصت را مغتنم شمرده و از این فضا برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان استقاده می کنند. به این فرایند که در آن از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ، ارتباط، جذب مشتریان و بازدید از سایت استفاده می‌شود، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود.

به وسیله‌ی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما قادر خواهید بود خدمات و محصولات خود را با شیوه‌های جذاب معرفی نمایید و آن را با دیگر رقبایتان مقایسه کنید؛ همچنین کاربران قادرند در این فضا نظرات خود را در مورد محصولات مختلف با دیگران به اشتراک بگذارند و با مقایسه با دیگر کسب و کارها، بهترین انتخاب را داشته باشند. (3)

جهش تولید در خانه با کمک رسانه های اجتماعی! تنها بازوی بازاریابی کسب و کار های کوچک

کسب و کار خانگی چیست؟

هر نوع شغل دارای درآمد و یا فعالیت اقتصادی که در محل سکونت فرد و با استفاده از امکانات شخصی محل زندگی وی انجام شود را کسب و کار خانگی می گویند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استقبال مردم از فضای وب، کسب و کارهای خانگی بخش مهمی از زندگی افراد و بدنه‌ی اقتصاد کشورها را تشکیل داده اند. کسب و کار خانگی به جهت اینکه می تواند برای افراد مختلف فارغ از سن و جنسیت، شغل هایی ایجاد کند و همچنین باعث به وجود آمدن ایده‌های نو در تولید خدمات و محصولات باشد، نقش به سزایی در تحول و رشد اجتماعی و اقتصادی یک کشور خواهد داشت.

سابقه‌ی کسب و کار خانگی در ایران به گذشته‌های دور برمی‌گردد. کم نیستند صنایع دستی مانند فرش و گلیم و جاجیم و یا انواع محصولات خوراکی که از گذشته در خانه‌ها تولید می شدند و از آن‌ها به عنوان منبع درآمد استفاده می شده است. اما امروزه با به وجود آمدن بسترهای مناسب به خصوص در حوزه‌ی اینترنت، زمینه برای توسعه‌ی این نوع کسب و کار افزایش یافته است.

با افزایش فزاینده‌ی استقبال مردم کشورمان نسبت به مشاغل خانگی، توجه به سیاست گذاری و نظام مند کردن این نوع کسب و کار ضروری به نظر می رسد؛ چرا که در حال حاضر هیچ ارگان و نهادی به صورت مستقیم، متولی کسب و کارهای خانگی محسوب نمی‌شود. (4)

جهش تولید در خانه با کمک رسانه های اجتماعی! تنها بازوی بازاریابی کسب و کار های کوچک

ضرورت بازاریابی در کسب و کارهای خانگی

همانطور که گفته شد امروزه تعداد زیادی از افراد جامعه برای کسب درآمد بیشتر، داشتن یک شغل دوم و یا شروع یک کار جدید به خصوص برای بانوان، به کسب و کارهای خانگی روی آورده اند. از طرفی سبک زندگی افراد جامعه به گونه‌ای تغییر کرده است که تمایل برای تهیه‌ی بسیاری از مایحتاج مورد نیاز از محیط بیرون از خانه و به شیوه‌ی خرید اینترنتی، افزایش یافته است و این عاملی شده است که کسب و کارهایی که در منزل به تولید مایحتاج روزانه‌ی مردم می پردازند، رونق بیشتری کسب کنند.

از آنجا که تولیدات خانگی از نظر حجم تولید دارای محدودیت هستند و یا به جهت نبود فضای کافی، مکانی مناسب برای نگهداری محصولات ندارند، صاحبان این مشاغل باید تلاش کنند تا با بهره گیری از تکنیک‌های مختلف، محصولات و خدمات خود را به فروش برسانند؛ بی شک یکی از قوی‌ترین این تکنیک ها، بازاریابی است.

شیوه‌های مختلفی از بازاریابی برای فروش محصولات و خدمات خانگی وجود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی هر کدام از آن‌ها پرداخته می‌شود.
 
پخش تراکت و نصب آگهی در معابر و خیابان ها
این روش به علت پر هزینه بودن در چاپ کاتالوگ و بروشور، زمان بر بودن پخش آن‌ها در بین مردم، به کارگیری یک نیروی تمام وقت جهت پخش و مصرف بی رویه‌ی کاغذ به دلیل آسیب به محیط زیست، دارای ایرادات فراوانی است.
 
ارسال پیام کوتاه (sms)  و یا ایمیل
ارسال پیام کوتاه دربردارنده‌ی هزینه‌های فراوان است و بسیاری از افراد دریافت پیام‌های تبلیغاتی را در گوشی خود غیر فعال کرده اند. از طرفی بسیاری از ایمیل‌های تبلیغاتی وارد spam ایمیل افراد می شوند. در هر دو حالت امکان پیگیری بازاریابی و دریافت بازخورد از سمت مشتریان وجود ندارد.
 
چاپ تبیلغات در روزنامه‌ها و مجلات و آگهی تلویزیونی
هزینه‌ی آگهی تلویزیونی علی‌رغم داشتن مخاطبان زیاد، به نسبت سایر تبلیغات دیگر بسیار بالاست. این قضیه تا حدی در مورد چاپ تبلیغات در مجلات و روزنامه‌ها نیز صادق است. ضمن اینکه با گسترش روز افزون استفاده از فضای مجازی، مخاطبان روزنامه‌ها و مجلات بسیار کاهش یافته است.

جهش تولید در خانه با کمک رسانه های اجتماعی! تنها بازوی بازاریابی کسب و کار های کوچک
 
استخدام بازاریاب و فروشنده
در این روش نیز به علت اینکه باید چندین نیرو جهت انجام بازاریابی و فروش استخدام گردد، هزینه‌ی زیادی بر دوش صاحبان مشاغل قرار می گیرد که به خصوص در حوزه‌ی کسب و کارهای خانگی، چنین روشی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. (5)
 
بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی
در این نوع بازاریابی، ارتباط شما با مشتریان به صورت مستقیم و در چندین شبکه‌ی اجتماعی قابل امکان است. شما قادر خواهید بود بازخوردها و نظرات مشتریان خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی به‌صورت روزانه دریافت نمایید و آن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. از آنجا که استفاده از اینترنت در سبد ملزومات مصرفی اغلب خانواده‌ها قرار دارد، می توان گفت هزینه‌ی استفاده از آن نسبت به بسیاری از شیوه‌های بازاریابی دیگر کمتر است.

با افزایش تعامل با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی، وفاداری آن‌ها نسبت به کسب و کار شما نیز افزایش خواهد یافت. از طریق تعامل با مشتریان، شما می توانید به نیازهای آن‌ها پی ببرید و کسب و کارتان را در جهت مناسب هدایت نمایید. با بازاریابی درست، جذاب و هدفمند شما قادر هستید تعداد مشتریانی که به‌صورت روزانه وارد کانال اجتماعی شما می‌شوند را اضافه نمایید. (6)
 
جمع بندی و نتیجه گیری
در سال جهش تولید، واحد‌های کوچک کسب و کار می توانند موتور محرک توسعه‌ی اقتصادی باشند. مشاغل خانگی که عمدتاً با هدف درآمدزایی بیشتر و توسط اعضای خانواده راه اندازی می شوند، علاوه بر اشتغال زایی و بهبود وضع معیشتی خانوار، به عنوان محور این موتور محرکه نیز در نظر گرفته می شوند. از این رو لازم است با ایجاد آگاهی و فرهنگ سازی، بسیاری از جوانان جویای کار را به سمت ایجاد مشاغل خانگی سوق داد. البته ارائه‌ی آموزش‌های لازم در زمینه آن شغل و حرفه، ضروری به نظر می رسد.

همانطور که گفته شد بهره گیری از فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی در رونق بخشی به انواع کسب و کار خانگی بسیار مثمر ثمر است. لازم است افراد پیش از شروع استفاده از این روش، سواد رسانه‌ای خود را تقویت نمایند و مهارت‌های بازاریابی دیجیتالی به ویژه استفاده از کانال‌های اجتماعی را فرا گیرند، تا بتوانند کسب و کار خود را از حوزه‌ی مشاغل خانگی و محلی گسترش دهند و چرخه‌ی اقتصاد کشور را به سمت توسعه‌ی هرچه بیشتر به حرکت درآورند.

پی نوشتها
  1. www.business2community.com
  2. www.neilpatel.com
  3. www.modirad.ir
  4. www.n-javan.com
  5. www.marketingirantalent.com
  6. www.alimirsadeghi.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.