اهمیت تحقق جهش تولید، راهکاری مؤثر برای کاهش دزدی و انحرافات در جامعه

خانواده و جامعه از فاکتورهای مهمی هستند که می توانند منجر به کاهش یا افزایش جرم هایی همچون سرقت شوند. اگر در پی آن هستید که با راهکارهایی برای کاهش سرقت و دزدی، علل به وجود آمدن سرقت، نقش جامعه و خانواده در افزایش و یا کاهش دزدی و... آشنا شوید، با این مطلب همراه باشید.
پنجشنبه، 18 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهمیت تحقق جهش تولید، راهکاری مؤثر برای کاهش دزدی و انحرافات در جامعه

اهمیت تحقق جهش تولید، راهکاری مؤثر برای کاهش دزدی و انحرافات در جامعه

در این مطلب شما را با اهمیت تحقق جهش تولید برای کاهش دزدی و انحرافات در جامعه آشنا می کنیم و راهکارهایی برای کاهش سرقت و دزدی در منزل ارائه می دهیم. امیدواریم این مطلب ایده های جدیدی را در اختیار شما قرار دهد تا در نهایت به کاهش سرقت و دزدی در جامعه منجر شود.
 

چه عواملی منجر به افزایش سرقت و دزدی می شوند؟

عوامل بسیاری در میزان افزایش سرقت و دزدی دخیل هستند، در ادامه به بررسی چند مورد از عوامل اصلی افزایش دهنده سرقت و دزدی در جامعه اشاره می کنیم:

اهمیت تحقق جهش تولید، راهکاری مؤثر برای کاهش دزدی و انحرافات در جامعه
 
  • فقر و وضعیت مالی بد
یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد و افزایش جرم و جنایاتی همچون دزدی و سرقت، فقر و تنگدستی است. در کشوری که فقر و تنگدستی، درآمد پایین و فشار اقتصادی زیاد است، سرقت و دزدی افزایش می یابد.
 
  • نشست و برخواست با گروه های مجرم
یکی از علل افزایش دزدی، نشست و برخواست با گروه های مجرم و دزد است. متاسفانه، در دنیای امروز به دلیل تغییر شیوه زندگی، جوانان و نوجوانان با گروه های فراوانی آشنا شده و دوست می شوند. طبق بررسی ها به دلیل فشارهایی که این گروه های دوستی نادرست می توانند بر نوجوانان و جوانان اعمال کنند، بسیاری از نوجوانان و جوانان درگیر دزدی و سرقت می شوند.
 
  • مصرف مواد مخدر و قرص های روانگردان
مواد مخدر یکی از علل سرقت و دزدی است. طبق تحقیقات افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند، سبک زندگی نامناسبی دارند که دزدی هم یکی از آن ها است.
 
متاسفانه، سیاست ها و خط مشی هایی که برخی کشورها آن ها را پایه ریزی کرده اند، جوانان را به سمت جرم هایی همچون دزدی سوق می دهد. طبق تحقیقات جهانی انجام شده سیاستمداران کشورهای در حال توسعه معمولا در افزایش جرم و جنایت مقصر هستند.

اهمیت تحقق جهش تولید، راهکاری مؤثر برای کاهش دزدی و انحرافات در جامعه
 
  • شرایط خانوادگی بد
همانطور که می دانید، خانواده می تواند یک فرد را شکوفا کند و به درجات بالای شخصیتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برساند و یا شخصیت فرد را تضعیف کند و او را به جرم و جنایت تشویق کند. دولت ها و حکومت ها با شناسایی خانواده های بد و اصلاح جوانان می توانند به بهبود شرایط زندگی جوانان و کاهش سرقت کمک کنند.
 
این عامل همچون عامل فقر از علت های اصلی افزایش سرقت و دزدی است. در حال حاضر 30% مردم جهان بیکار هستند، بیکاری باعث افزایش افسردگی، مشکلات اقتصادی، شرایط بد زندگی، و حتی جرم و جنایت می شود. متاسفانه این مشکل در همه کشورها رایج است و لازمه آن بهبود سیاست های جهانی در این زمینه است.
 
  • سیستم قضایی ناعادلانه
هنگامی که مردم با ناعدالتی های پی در پی مواجه می شوند، نسبت به سیستم قضایی ناعادلانه حکومتی خشم و عصبانیت زیادی پیدا می کنند و این خشم و خصم می تواند منجر به افزایش جرم جنایاتی همچون دزدی شود. (1) و (2)

اهمیت تحقق جهش تولید، راهکاری مؤثر برای کاهش دزدی و انحرافات در جامعه

چه ارتباطی بین بیکاری و دزدی وجود دارد؟

همانطور که در پاراگراف فوق اشاره کردیم، بیکاری یکی از علت های افزایش دزدی و سرقت است. در واقع، بیکاری با افزایش نرخ رشد جرم و جنایت ارتباط مستقیمی دارد. بیکاری باعث پایین آمدن سطح زندگی عمومی افراد، منجر به افزایش دزدی، کاهش ارتباطات عاطفی، استرس زیاد، از بین رفتن رویاها و آرزوهای افراد و غیره می شود. طبق تحقیقات انجام شده، گری کلک و دیلن جکسون، در دانشگاه ایالتی فلوریدا بیکاری به چهار مورد زیر تقسیم می شود:

بیکاری نوع اول، در این نوع بیکاری افراد شغل تمام وقت ندارند، اما در جستجوی کار تمام وقت هستند.

در بیکاری نوع دو، افراد به صورت نیمه وقت فعالیت دارند، اما خواهان داشتن شغل تمام وقت هم هستند.

در بیکاری نوع سه، افراد به دلایل قابل قبول و معقولی مانند بارداری، تحصیل، بازنشستگی، بیماری و غیره نمی توانند کار کنند.

در بیکاری نوع چهار، افرادی که به دنبال کار نیستند و تمایلی به کار کردن هم ندارند. (3)

طبق انواع مختلف بیکاری، معمولا گروه چهارم برای جامعه دردسرهایی همانند دزدی و سرقت را ایجاد می کنند. احتمال سرقت در سه گروه دیگر نزدیک به صفر است. طبق این تحقیقات افرادی که در سنین 18 تا 29 سالگی درگیر بیکاری نوع 4 می شوند، احتمال ارتکاب سرقت در آن ها افزایش می یابد. طبق گفته روانشناسان جنایی ذهن افراد بیکار نوع چهار، گرایش شدیدی به عادات زندگی ناسالم همچون زورگویی، دروغگویی، ارتکاب به جرم و جنایت و... دارد. (3)

اهمیت تحقق جهش تولید، راهکاری مؤثر برای کاهش دزدی و انحرافات در جامعه

خانواده و جامعه چه تاثیراتی بر کاهش معضلات اجتماعی همچون دزدی دارند؟

خانواده و جامعه از فاکتورهای مهمی هستند که می توانند منجر به کاهش یا افزایش جرم هایی همچون سرقت شوند. به عنوان مثال خانواده ورشکسته و ضعیف اقتصادی می تواند جوان ناآگاه را به سمت جرایمی مانند دزدی سوق دهد. گرچه، فاکتور اقتصاد ضعیف خانواده می تواند جوان را به سمت دزدی سوق دهد، اما اگر خانواده به عواملی همچون عشق، احترام، عزت نفس، تلاش، پشتکار و غیره معتقد باشد می تواند این مسائل را به فرندان جوان خود هم آموزش دهد و با کمک آن ها از شرایط بد اقتصادی عبور کند.

طبق بررسی ها اختلافات و دعواهای شدید بین والدین، عدم عشق ورزی در خانواده، خانواده های تک والد، خانواده هایی که در محله های فقرنشین ساکن هستند و جوانان ناآگاه را در معرض آشنایان نادرست و مجرم قرار می دهند، خشونت خانگی، رها کردن خانواده توسط پدر و... در سابقه زندگی اغلب مجرمان وجود داشته است.

در مقابل، خانواده هایی که وضعیت مالی سختی دارند اما عزت نفس خود را حفظ کرده اند، خانواده هایی که از لحاظ احساسی به یکدیگر نزدیک هستند، مانند نزدیکی مادر به فرزندان، نوجوانانی که در خانه های امن و گرم زندگی می کنند، زندگی در محله هایی با مردم سالم و غیره همگی می توانند جوانان را در مقابل خطراتی همچون دزدی محافظت کنند. (1)

تربیت و آموزش درست کودکان نیز عاملی برای کاهش جرم و جنایاتی همچون سرقت است. روابط گرم و صمیمی والدین، زندگی در خانه ای صمیمی، آشنایی با مضامینی همچون عزت نفس، راستگویی، بردباری، تلاش و...، نشست و برخواست با گروه همسالان سالم، دریافت عشق و محبت از والدین، معلمان، اعضای نزدیک خانواده همچون خاله، عمه و... همگی می توانند به رشد صحیح کودک کمک کنند.

در واقع، باید گفت اغلب بزهکاران و سارقین، زندگی خانوادگی آشفته و متلاشی ای داشته اند و سبک زندگی آن ها در کودکی، آن ها را در معرض آسیب های جسمی، روحی و روانی قرار می دهد که در نهایت منجر به افزایش خشم و عصبانیت آن ها نسبت به عوامل خارجی مانند همسایه ها، دوستان و غیره می شود.

از جمله خصوصیات خانواده درهم شکسته و آشفته می توان به مواردی همچون خشونت خانگی، بی پدر بودن خانواده، درگیری و نزاع والدین، عدم وجود نظارت و کنترل والدین در زندگی کودک، طرد شدن کودک، بدرفتاری و بی توجهی والدین به کودک، وجود والدین یا والد جنایتکار، سارق و... اشاره کرد. این خصوصیات جوان ناآگاه را در معرض آسیب ها و معضلات اجتماعی قرار می دهد.

اهمیت تحقق جهش تولید، راهکاری مؤثر برای کاهش دزدی و انحرافات در جامعه

محیط مدرسه جزئی بزرگتر از خانواده است که می تواند تاثیر عمیقی در زندگی کودکان داشته باشد. معلمان و مربیان آگاه و مهربان می توانند از طریق افزایش علاقه کودکان به علم آموزی آن ها را به بهبود وضعیت زندگیشان ترغیب کنند. اینگونه احتمال گریز دانش آموزان از مدرسه در سنین نوجوانی کاهش می یابد، آن ها هدفی تحت عنوان تحصیل در دانشگاه پیدا می کنند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند، که می تواند به بهبود وضعیت زندگی اجتماعی کودکان در سنین بزرگسالی کمک کند.  (1)
 

چه راهکارهایی باعث کاهش آسیب های اجتماعی همانند دزدی می شوند؟

حالا که با علل و عوامل ایجاد سرقت و دزدی در جامعه و خانواده آشنا شده اید،  احتمالا می خواهید با راهکارهایی که باعث کاهش آسیب های اجتماعی همچون سرقت می شوند، هم آشنایی پیدا کنید. از جمله این راهکارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
  • نگهبانی برای منطقه و محل زندگی خود استخدام کنید
  • شما می توانید از شهرداری محل سکونت خود برای این کار مساعدت بگیرید و به صورت خصوصی با همکاری همسایگان خود نگهبانی برای محله و یا خیابان خود استخدام نمایید. (4)

اهمیت تحقق جهش تولید، راهکاری مؤثر برای کاهش دزدی و انحرافات در جامعه
 
  • در ساختمان خود دوربین کار بگذارید
  • دوربین ها می توانند هرگونه رفت و آمدی را ضبط کنند. همچنین در صورت رخداد هرگونه اتفاق غیرمنتظره ای مانند سرقت و دزدی ماشین یا منزل شما مدرک معتبری در دست خواهید داشت. (4)
 
  • در صورتی که به مسافرت می روید، لامپ خانه خود را روشن کنید و یا از همسایگان خود بخواهید مراقبت خانه شما باشند
  • چراغ های روشن باعث می شوند، افراد تصور کنند فردی در خانه شما است. در ضمن، چراغ های روشن منجر به شناسایی آسان تر چهره افراد مجرم می شود. حتی می توانید سیستم امنیتی کنترل از راه دور در خانه خود نصب کنید، و چراغ ها را از راه دور روشن و خاموش نمایید.(5)
 
  • اگر از سیستم امنیتی کنترل از راه دور استفاده می کنید، می توانید رادیو و یا تلویزیون خود را روشن بگذارید
  • زمانی که صدای تلویزیون و یا رادیو از خانه شما پخش می شود، احتمال اینکه مجرمان و سارقان از خانه شما دور شوند افزایش می یابد. (5)
 
  • درب های واحد ساختمانی خود را محکم کنید
  • هنگامی که از محافظ درب و یا درب های ضدسرقت استفاده می کنید، امنیت واحد ساختمانی شما افزایش می یابد. همچنین، استفاده از قفل های مطمئن می تواند دزدها و سارقین منازل را فراری دهد. (5)
 
  • از محافظ پنجره استفاده کنید
  • زمانی که پنجره شما محافظ داشته باشد، امکان ورود و خروج دزد و سارق در آن کاهش می یابد. حتی اگر در طبقات بالایی ساختمان زندگی می کنید، می توانید از محافظان پنجره برای امنیت بیشتر بهره مند شوید.(5)

اهمیت تحقق جهش تولید، راهکاری مؤثر برای کاهش دزدی و انحرافات در جامعه
 
  • از سیستم های امنیتی که مطابق تکنولوژی روز هستند، استفاده کنید
  • هرچه سیستم امنیتی منزل شما پیشرفته تر باشد، امکان ورود افراد متخلف به آن کاهش می یابد. (5)
 
  • هرگز کلید یدکی منزلتان را زیر گلدان، بالای درب ساختمان و یا زیر جاکفشی خود قرار ندهید
  • معمولا، سارقان منازل اینگونه اماکن را سریع تر شناسایی می کنند و در کمترین زمان ممکن وارد منزلتان می شوند.(5)
 
  • اگر به مسافرت های طولانی می روید، افراد قابل اعتماد همچون همسایگان نزدیک، دوستان معتمد و یا والدین خود را در جریان بگذارید. اینگونه آن ها می توانند از طریق ورود و خروج به منزلتان دزدها را از خانه شما دور کنند.(5)
 
نتیجه گیری  و جمع بندی
امیدوارم از راهکارها و روش های بالا برای افزایش امنیت منزلتان بهره ببرید. در ضمن، شما با افزایش آگاهی خود درباره اهمیت تحقق جهش تولید که راهکاری مؤثر برای کاهش دزدی و انحرافات در جامعه است، می توانید به کاهش دزدی و سرقت در جامعه خود کمک کنید.

پی نوشتها
  1. www.marripedia.org
  2. www.netnewsledger.com
  3. www.justlearning.in
  4. www.justgive.org
  5. www.safehome.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.