نگاهی به پتانسیل واحدهای صنعتی کوچک و متوسط برای افزایش صادرات غیرنفتی در سال جهش تولید

واحدهای صنعتی کوچک و متوسط بخش مهمی از اقتصاد هر کشور را به خود اختصاص می دهند. امسال هم به واسطه سال جهش تولید، برآن شدیم به بررسی پتانسیل واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به منظور کاهش صادرات نفتی و در عوض، افزایش صادرات غیرنفتی بپردازیم.
يکشنبه، 28 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به پتانسیل واحدهای صنعتی کوچک و متوسط برای افزایش صادرات غیرنفتی در سال جهش تولید

نگاهی به پتانسیل واحدهای صنعتی کوچک و متوسط

واحدهای صنعتی کوچک و متوسط بخش مهمی از اقتصاد هر کشور را به خود اختصاص می دهند. رهبر معظم اسلامی ایران، مردم و دولتمردان را در سال جهش تولید به افزایش پتانسیل های صادرات غیرنفتی و تولیدات داخلی  ایران تشویق کرده اند. به همین علت برآن شدیم، تا نگاهی به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط داشته باشیم و از طریق بررسی این واحدهای صنعتی کاربردی به راهکارهایی برای مقابله با تورم، تحریم، گرانی، دزدی و فقر بپردازیم.

در ادامه به چالش هایی که صنایع کوچک و بزرگ در سال های اخیر با آن ها دست و پنجه نرم می کنند هم اشاراتی خواهیم داشت. کارآفرینان، سرمایه گذاران کوچک و بزرگ داخلی، و دولتمردان می توانند از نکات کاربردی ارائه شده استفاده کنند و متناسب با نقش های خود به اجراسازی برخی از آن ها بپردازند.

نگاهی به پتانسیل واحدهای صنعتی کوچک و متوسط برای افزایش صادرات غیرنفتی در سال جهش تولید

بررسی نمونه هایی از واحدهای صنعتی کوچک

واحدهای صنعتی کوچک به اقتصاد مملکت مخصوصا در شرایط سخت و بحرانی همچون افزایش تورم و کسری بودجه و غیره کمک می کنند. به همین علت، می توان گفت واحدهای صنعتی کوچک در کنار واحدهای صنعتی بزرگ همچون صنعت نفت، فولاد، آلومینیوم و... به اقتصاد کشور کمک کننده هستند.

در این زمینه موسسات آموزشی و دانشگاه ها هم می توانند به آموزش و تربیت جوانان برای ایجاد و راه اندازی کسب و کارهای کوچک کمک کنند. بسیاری از جوانان از آموزش های مختلفی که در موسسات، دانشگاه ها، مراکز فنی و حرفه ای و غیره ارائه می شوند، برای یادگیری و آموزش مهارتی خاصی همچون خیاطی، آشپزی، نرم افزارهای کامپیوتری و غیره به منظور تولید و راه اندازی کسب و کارهای کوچک بهره می برند.

در شرایط سخت و بحرانی و هنگامی که کشور با کسری بودجه و یا بحران های شدید همچون جنگ، تورم، تحریم و... مواجه است، صنایع کوچک می توانند به بهبود وضع اقتصاد کشور یاری برسانند.

جوانان می توانند از طریق راه اندازی کسب و کارهای کوچکی که در آن ها مهارت های لازمه را دارند، به بهبود وضعیت مالی کشور کمک کنند. اینگونه چرخه تولید کالاها و خدمات داخلی کشور حتی در شرایط بحرانی در جریان خواهد بود و وضعیت اقتصادی کشور به وضعیتی بدتر از گذشته تبدیل نخواهد شد. حالا بیایید نمونه هایی از واحدهای صنعتی کوچک را با یکدیگر بررسی کنیم.

نگاهی به پتانسیل واحدهای صنعتی کوچک و متوسط برای افزایش صادرات غیرنفتی در سال جهش تولید
 
  • کارگاه های تولیدی کوچک که هم راستا با صنایع بزرگ به فعالیت مشغول هستند. از جمله این کارگاه های تولیدی می توان به مراکز تولید و آماده سازی لوازم چوبی، کارگاه های تولیدی درب و پنجره های آلومینیومی و فلزی، تولید پوشاک و پرده و غیره اشاره کرد.
 
  • از جمله دیگر واحدهای صنعتی کوچک، می توان به ایجاد مراکز تعمیراتی اشاره کرد. افرادی که در حوزه صنعتی مختلف از مهارت های خاصی همچون تعمیر کشتی، تعمیر لوازم خانگی، تعمیر لباس و غیره برخوردار هستند، می توانند با استفاده از مهارت خود کسب و کار صنعتی کوچک مدنظرشان را راه اندازی کنند.
 
  • در ضمن، می توان در عرصه های مختلف تولید محصولات مختلف همچون تولید پوشاک، تولید محصولات آرایشی، تولید لوازم دکوراسیون، تولید کتاب و غیره نیز فعالیت داشت. اگر فردی مهارت خاصی در تولید کیف، خیاطی، فرش بافی و ... دارد، می تواند از مهارت خود برای راه اندازی صنعتی کوچک بهره ببرد.
 
  •  امروزه صنعت آموزش و افزایش علم و دانش نیز صنعتی پردرآمد است. اگر در حوزه هایی همچون زبان انگلیسی، بدمینتون، دروس علوم تجربی و.... دانش و مدرک لازمه را دارید، می توانید به عنوان یک مدرس فعالیت خود در زمینه آموزش اطلاعات در حوزه های مختلف آغاز کنید.

قطعا هر فرد متناسب با شخصیت و مهارت خود می تواند از مهارت ها و آموزش هایی که دیده است به منظور ایجاد صنایع کوچک بهره ببرد. فراموش نکنید، صنایع کوچک در بهبود اقتصاد مملکت نقش مهم و اساسی دارند و شما به عنوان یک فرد خلاق و کوشا می توانید از طریق دنبال کردن ایده ها و علایق خود به راه اندازی صنعت کوچک خود در حوزه مدنظرتان اقدام کنید و بدین طریق به کسب درآمد و تقویت وضعیت اقتصادی خانواده و مملکتتان کمک کنید. (1)

نگاهی به پتانسیل واحدهای صنعتی کوچک و متوسط برای افزایش صادرات غیرنفتی در سال جهش تولید

صادرات غیر نفتی و نقش آن ها در تحقق شعار سال

همانطور که احتمالا می دانید، کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بسیاری در جهان وجود دارند که هیچگونه صادرات نفتی از طریق آن ها انجام نمی گیرد. اما آن ها بدون انجام صادرات نفتی در عرصه اقتصاد جهانی موفق حاضر شده اند. ممکن است این مسئله سوالاتی همچون چگونه کشوری بدون صادرات غیرنفتی می تواند در عرصه اقتصادی موفق حاضر شود؟ را در ذهنتان به وجود آورد.

به همین خاطر، تصمیم گرفتیم به بررسی صادرات غیرنفتی در راستای تحقق شعار سال بپردازیم. ما به عنوان کشوری که به ذخایر نفتی بسیاری دسترسی دارد، همواره از طریق صادرات بشکه های نفتی به کسب درآمد پرداخته ایم. اما امروزه، به خاطر تحریم های شدیدی که توسط کشورهای دیگر به صادرات نفتی کشور وارد شده است، سیاستمداران و دولتمردان ایرانی در پی اتخاذ روش هایی به منظور صادرات محصولات غیرنفتی هستند.

صادرات محصولات مختلفی همچون کالاهای کشاورزی، پوشاک و البسه، محصولات و کالاهای تولید داخل و غیره منجر به بهبود وضعیت اقتصادی کشور در عین ذخیره سازی ذخایر نفتی می گردد. به همین خاطر، آیت الله خامنه ای سال 1399 را سال جهش تولید نامگذاری کرده اند و به تجار، دولتمردان و سیاستگذاران توصیه کرده اند، صادرات غیرنفتی با کشورهای خارجه را در دستور کار خود قرار دهند.

در واقع، صادرات محصولات و کالاهای ایرانی به کشورهای دیگر منجر به ورود ارز خارجی به کشور، کاهش قیمت تورم در کشور، افزایش تولیدات داخلی کشور و بهبود وضعیت کار و اشتغال در کشور می شود؛ کلیه موارد ذکر شده منجر به بهبود و توسعه اقتصاد کشورمان ایران می شوند. در نهایت، توسعه و بهبود اقتصاد کشور منجر به بهبود کیفیت زندگی عموم مردم می گردد. در ادامه به برخی از نتایج مثبت افزایش صادرات غیرنفتی در کشور اشاره می کنیم. (2)

نگاهی به پتانسیل واحدهای صنعتی کوچک و متوسط برای افزایش صادرات غیرنفتی در سال جهش تولید
 
  • کاهش نرخ بیکاری جوانان و افزایش اشتغال
 
  • بهبود وضعیت اقتصادی کشور
 
  • افزایش تقاضای تولید محصولات داخلی توسط خریداران خارجی (این امر باعث افزایش تولید اجناس و کالاهای ایرانی می گردد)
 
  • افزایش بهره وری و خلاقیت
 
  • توزیع عادلانه درآمد بین اقشار مختلف جامعه
 
  •  افزایش تجارت های بین المللی و بهبود روابط دوستانه با کشورهای دیگر
 
  • ذخیره سازی ذخایر نفت و گاز
 
  • کاهش تورم و بهبود وضعیت اقتصادی کشور (2) و (3)
 

واحدهای صنعتی کوچک با چه چالش هایی مواجه هستند؟

پس از مطالعه و بررسی دو پاراگراف فوق زمان آن رسیده که به چالش هایی که پیش روی صنایع کوچک و متوسط قرار دارد، اشاراتی داشته باشیم. همانطور که گفتیم، صنایع کوچک می توانند به ارتقای وضعیت اقتصادی کشور و افزایش درآمد عموم مردم کمک کنند.

از طریق راه اندازی صنایع کوچک در عرصه های مختلف می توان به افزایش قدرت خرید مردم، تعادل در بین قیمت و کیفیت کالا، بهبود کیفیت زندگی عموم مردم، ارتقاء بهداشت و فرهنگ مردم، دسترسی آسان به محصولات و خدماتی رفاهی همچون پارک، و پیشرفت و توسعه کشور دست یافت. به همین خاطر، دولتمردان و سیاستمداران باید همواره از جوانان کوشا و فعال و  صنایع کوچک و متوسطی که آن ها راه اندازی کرده اند، پشتیانی و حمایت کنند. (1)

نگاهی به پتانسیل واحدهای صنعتی کوچک و متوسط برای افزایش صادرات غیرنفتی در سال جهش تولید

هنگامی که واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک در کشور فعالیت خود را آغاز می کنند، در واقع این امر منجر به کاهش وابستگی به تجارت های نفتی در کشور می گردد. نیروی کار خلاق و باهوش ایرانی به تولید محصولات مورد نیاز داخلی و خارجی می پردازد، و از طریق گسترش و توسعه صنعت خود سعی در بهبود وضعیت مالی خود و جامعه اش دارد. اما ممکن است برایتان سوال پیش آید چه چالش هایی پیش روی واحدهای صنعتی کوچک است؟  
 
  • از جمله چالش های بزرگی که پیش روی صنایع کوچک و متوسط وجود دارند، می توان به عدم وجود تعادل بین بازار تقاضا و عرضه محصولات متنوع اشاره کرد. متاسفانه، به دلیل وجود مسائلی همچون گرانی محصولات اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان، ممکن است پس از مدتی در فرآیند تولید مشکلاتی رخ دهد و حتی این وضعیت باعث ورشکستگی تولیدکننده شود.
 
  • پس از آن، می توان مشکلات مالی همچون عدم وجود سرمایه اولیه مورد نیاز، تاخیر در دریافت وام های مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار و غیره اشاره کرد. قطعا، در صورت عدم وجود مبلغ مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کارها نمی توان صنایع کوچک را راه اندازی کرد.
 
  • چالش بعدی که می تواند برای کارآفرینان بی تجربه منجر به ایجاد مسائل و مشکلاتی شود، عدم دسترسی به اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت کسب و کارها است. هنگامی که جوان باهوش و خلاق ایرانی کسب و کار خود را راه اندازی می کند، در واقع به اطلاعاتی در حوزه های مختلف مانند مدیریت مسائل مالی، مدیریت کسب و کار، مدیریت کارکنان و غیره نیازمند است. در صورت عدم دستیابی به این اطلاعات او نمی تواند به درستی مسائل مختلف را مدیریت کند، و در نهایت این امر می تواند باعث ورشکستگی، عدم توسعه بیزینس وی شود.
 
  • مسئله بعدی که کارآفرین و یا سرمایه گذار باید در نظر داشته باشد، مشکلات و موانعی است که ممکن است در طی فرآیند کسب مجوز راه اندازی صنعت برای افراد رخ دهد. هنگامی که سرمایه گذار بودجه ای برای کسب و کار خود متناسب با مهارت هایش در نظر می گیرد و پس از آن برای دریافت مجوز رسمی به مراکز دولتی مراجعه می کند، گاها موانعی در مراکز دولتی رخ می دهند که می توانند باعث ناامیدی و دلسردی کارآفرینان شوند. اما، به یاد داشته باشید شما از طریق صبوری و بردباری می توانید به هدف خود که همان دریافت مجوز است، دست یابید. (3)
 
  • عدم دسترسی به فناوری ها و تکنولوژی های روز در صنعت مدنظر، عامل بعدی است. متاسفانه کشورمان ایران به دلیل تحریم ها، گاها نمی تواند به فناوری های روز دنیا دسترسی پیدا کند و این مسئله می تواند برای برخی کسب و کارها مشکلاتی همچون عدم تولید کالای باکیفیت داخلی در مقایسه با کالای خارجی را در پی داشته باشد.
 
  • مسئله بعدی عدم تبلیغات و بازاریابی درست و اصولی است. هنگامی که صنعتی کوچک یا متوسط در ابتدای راه است و خواهان تولید محصول و یا ارائه خدماتی است، به تبلیغات اصولی و گسترده نیازمند است. در واقع، بدون تبلیغات اصولی و درست نمی توان به نتایج مدنظر در عرصه فروش محصولات دست یافت. پس حتما مسئله تبلیغات را جدی بگیرید، و با گروه هایی که در عرصه تبلیغاتی درخشان و موفق حاضر شده اند، همکاری داشته باشید. (3)

نگاهی به پتانسیل واحدهای صنعتی کوچک و متوسط برای افزایش صادرات غیرنفتی در سال جهش تولید
 
جمع بندی و نتیجه گیری
در آخر، شما به عنوان یک سرمایه گذار و یا کارآفرین می توانید از طریق آشنایی با چالش هایی که موانعی برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط هستند، به راهکارهایی برای مقابله با آن ها دست یابید. همچنین، می توانید در سال جهش تولید از طریق بهبود خلاقیت، بهره برداری از تجارب افراد باتجربه، صبر، پشتکار و استقامت بر موانع و سنگ هایی که در این مسیر وجود دارند، فائق آیید.

پی نوشتها
  1. www.irna.ir
  2. www.irna.ir
  3. www.donya-e-eqtesad.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.